Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
waterlelie48
Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-09

Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 23:46

Wij dachten onze welsh pony te laten dekken...dus ging ze bij de hengst in de wei (deden we vroeger ook met de shetties)
Een nog redelijke jonge hengst maar wel een die al twee jaar eerder dekte, en eigenlijk nog nooit problemen had gegeven.
Toen we haar bij de hengst indeden was ze bijna aan de tijd om te laten dekken..iig al wel goed hengstig.
Even hebben ze aan elkaar geroken en ook hebben ze even achter elkaar aangerend.
Toen zijn ze gaan eten en was er weer rust...absoluut geen probleem.
Het is een hele grote wei (ruim 2 ha) met voldoende gras...
Toen ik savonds weer langs de wei kwam zag ik dat ze continu achter elkaar aanrenden...ik dacht even blijven kijken...de hengst greep de merrie in de manenkam en sleurde haar werkelijk door de wei heen...ze viel een paar keer tijdens het galopperen en met met opstaan (nog altijd die hengst die haar vasthield) al bijtende nog steeds galopperend door de wei heen.
Het was een verschrikkelijk gezicht...ik ben de wei ingegaan en met een paar flinke schreeuwen liet de hengst haar los...wat er toen gebeurde was misschien nog wel erger...ze kwam in een drafje op me af en hinnikte en liep zo met haar koppie onder mn arm...zo bleef ze staan.
Ik heb staan huilen als een klein kind.
Had haar een paar aaien gegeven en mijn handen zaten helemaal onder het bloed...(afgeveegd aan mn bodywarmer)
Toen moest ik haar weer alleen laten om naar de eigenaar van de hengst te gaan...(het was inmiddels al donker geworden)
Daar stond ik voor de raam en klopte erop...die schrok zich ook wild want ik zag eruit of ik net iemand vermoord had.
Toen zijn we terug gegaan naar de wei(die naast het huis ligt)
Ik heb gelijk de trailer laten komen en heb haar opgeladen, pas op de trailer zag ik wat die hengst had aangericht.
In het achterbeen zat een flinke winkelhaak, waarbij zelfs de pees zichtbaar was...alleen was het been la veel te dik om te kunnen laten hechten.
Ze was tevens zooo bezweet werkelijk niet te geloven...ze trilde met het hele lijf en soms leek het alsof ze helemaal van de wereld was.
Ik heb snachts nog contact gehad met de dierenarts, omdat ik bang was voor een shock.
We zijn de hele nacht met haar in de weer geweest en smorgens moest de arts toch al komen voor een ander paard en dus toen ook naar haar gekeken.
Hij schrok van wat hij aantrof.
De pony stond nog te trillen en te beven...haar hele hals zat vol met bijtwonden en dikke bulten.
Ze kreeg een injectie met antibiotica en pijnstiller en we kregen pasta (ontstekingsremmer en pijnstiller) en poeder (tmps) om zelf na te behandelen.
Het moest wel beter gaan met een dag of 4.
Ze mocht wel op de wei...zodat ze toch een beetje bewegen bleef...
Ze heeft eigenlijk alleen maar staan te staan die dagen...eten deed ze niet (kreeg haar nek niet naar beneden...veels te dik) en ook drinken daar moest je haar mee helpen want ook dat lukte niet met haar hals.
Vanmorgen is de arts weer geweest omdat ik vondt dat de bulten veel te dik bleven en ook gingen hangen.
Hij dacht aan een abces tussen de huid en de spierlagen...
Dat konden we alleen maar bevestigen door een snee in de hals te zetten...en ja hoor meer dan 2 liter wondvocht en pus liepen eruit..ook vele fliebers met dode afgestorven huid.
Zoals het er nu naar uit gaat zien gaat dat hele stuk hals (vel) er af vallen...en dit is ook al aan het beginnen...ik kan er hele stukken afhalen.
2 x op een dag moet ik de hals spoelen met biotex...het is een ZEER PIJNLIJK gebeuren.
Volgens de dierenarts gaat dit hele proces wel een aantal maanden duren.
Ik voel me heel schuldig maar dit is gebeurd en terugdraaien kan ik niet!
Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat verlopen.
Ik zal wat foto's plaatsen maar houdt er rekening mee...niet voor een zwakke maag...


Voor het ongeluk
Afbeelding


Knap bekkie voor het ongeluk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TCEBL4VS-D.jpg


De bulten aan de linkerzijde
Afbeelding


De rechterzijde..minder dik dan links
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFA8WHLC-D.jpg


Nogmaals de linkerzijde van de hals...je ziet goed de bulten
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3MG4AF6-D.jpg


Vandaag...de vellen gaan al los, er mist al 5 cm manenkam incl haar
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRBECA7D-D.jpg


De rechterzijde..je ziet dat de vellen los gaan
http://www.mijnalbum.nl/Foto-33XXJ4SB-D.jpg


De linkerkant...met de snee erin...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZXIYJ4MC-D.jpg


Ik hoop dat het snel wat beter met haar gaat...Wij zullen er in ieder geval alles aan doen!!!!
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-06-09 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's, titel aangepast

saskiamax

Berichten: 739
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:49

ooowh wat erg |( dan denk je dat dat wel goed gaat!!! niet dus...
ik hoop dat het snel weer wat beter gaat met je merrie!!!

Shellyke
Berichten: 560
Geregistreerd: 26-02-08
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:52

Nou Waterlelie, je mag van geluk spreken dat je nog bent wezen kijken. Ik moet er niet aan denken wat er nog meer gebeurd zou zijn als je dit niet had gedaan. Heel veel sterkte en beterschap met je pony. :(:)

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:52

Jeetje dat ziet er naar uit hopelijk gaat het snel weer beter.

0Whisper0
Berichten: 652
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:52

Getsie dat ziet er inderdaad wel heftig uit zeg. Jij moet je helemaal rot geschrokken zijn zeg! Ik hoop dat ze snel opknapt!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:53

Je pony is dus uiteindelijk zo ongeveer verkracht door die hengst :\ Inderdaad, nog een geluk dat je bent gaan kijken 's avonds.

Hoe is het met haar been?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:53

ach, ach , ach wat triest!! :n
verwen ze maar lekker, en veel sterkte/beterschap! Y;(

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:54

Pfff wat zal jij geschrokken zijn! Enig idee waarom de hengst zich zo is gaan gedragen? Als ik de hengstenhouder was, zou ik met zo`n hengst alleen nog maar aan de hand dekken..

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:54

jeetje zeg dat verwacht je ook niet als de hengst eerst heel lief is en heel goed van je dat je nog bent gaan kijken!

veel beterschap met je merrie!

*puck*
Berichten: 405
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:55

oh wat sneu voor je pony,wat goed dat je nog even ging kijken want anders was het nog veel slechter afgelopen,hopelijk komt ze er weer bovenop,sterkte.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:56

Pff... da's schrikken zeg... gelukkig ben je gaan kijken!!

Aurelle_

Berichten: 891
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Utrecht/Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:00

Jeej, dat is schrikken. Dat verwacht je natuurlijk helemaal niet! Gelukkig dat je 's avonds nog bent gaan kijken en haar uit de wei gehaald hebt! Veel succes en beterschap! Ze heeft wel een mooi koppie, kan me voorstellen dat je daar graag een kleintje van wil.

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:00

Wat naar zeg, kan me voorstellen dat je geschrokken bent, de oude pony van me dochtertje heeft precies hetzelfde gehad, ook omdat sultan haar steeds in de nek heeft gebeten.
Bij haar bleef het pus steeds terugkomen ondanks het wegspoelen, toen heeft de da het hele stuk vel zelf weggesneden zodat het zich niet meer kon ophopen de pus, bah was echt een vies gezicht die hele lap vel weg.
Uiteindelijk is het heel mooi geheeld wat ik niet verwacht had je zag op een gegeven moment alleen nog een litteken(streep).
Succes ermee.

waterlelie48
Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 00:01

Dank voor jullie berichtjes!! en zo snel al....
Haar been ziet er op zich redelijk uit...ze had van die mooie ranke slanke pootjes...nou dat zal met dat achterbeen wel niet meer goedkomen, de wond staat nog flink open en tja nu met dit weer is het ook niet ideaal..met de vliegeneitjes enzo.
Ze gaat nu overdag binnen...en savonds buiten omdat dan de vliegen toch echt minder actief zijn.
We zijn inderdaad heel erg geschrokken en we hadden ook nooit verwacht dat dit gebeuren zou (misschien naief hoor...maar ach vroeger ging het toch altijd zo)
Ze heeft er zelf ook echt een flinke klap van gehad...zodra ze je ziet hinnikt ze (deed ze hiervoor nooit) en ze wil het liefst de hele dag in je broekzak mee...
Ach een diertje met zovel pijn zien is echt iedere keer een aanslag op je hart...het doet mij gewoon ook heel veel zeer!!!
En idd ik weet niet waarom maar ik kreeg gewoon het gevoel van nog even snel gaan kijken...de dierenarts gaf ook aan...als je haar de nacht had laten staan had je haar morgen dood gevonden (nou dan gaan je ogen wel open hoor...)
Laatst bijgewerkt door waterlelie48 op 18-06-09 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:07

sjeetje :( ik ben niet snel geschokt, maar hier schrik ik toch wel van..

geef der maar een dikke knuffel :(:)

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Je denkt de pony te laten dekken..wordt ze bijna afgeslacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:14

Allemachtig zeg, wat een vreemd gedrag? Ik hoop dat je ponybeest zich snel wat beter voelt. En voel je nou niet al te schuldig, dit had je niet kunnen weten.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Je denkt de pony te laten dekken..wordt ze bijna afgeslacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:22

Brrr... daar schrik je zeker van..

Dat is ook wat he, denk je volgend jaar een mooi veulentje.
Doe je hem bij hengst in de wei (dat doen er inderdaad wel meer bij kleinere pony's)

en dan loopt het uit op een nachtmerrie.
Gadsie, erg sneu voor het merrie'tje, lijkt mij inderdaad een lief typetje.

Succes met haar.

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:31

Wat een vreselijk verhaal! Ik kan me heel goed voorstellen dat jij en de merrie hier enorm van geschrokken zijn :(:) . Soms kunnen paarden zo bizar op elkaar reageren. Verklaren kun je dat toch nooit. Maar ik denk dat je dierenarts gelijk heeft en dat die hengst was doorgegaan tot jouw pony dood was. Maar je moet jezelf niet schuldig voelen hoor. Dit soort dingen kun je gewoon niet altijd voorzien en het gaat meestal ook gewoon goed.
Ik wens jou en je paardje in elk geval heel veel sterkte de komende tijd en ik hoop dat ze de verwondingen en de schok weer snel te boven is.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Je denkt de pony te laten dekken..wordt ze bijna afgeslacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:02

Ooooh, wat zul je geschrokken zijn! En je arme paardje ook.... Nauwelijks te geloven dat een hengst blijkbaar zo agressief kan reageren op een notabene zo goed als hengstige merrie.
Heel veel sterkte met je arme meisje!

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Re: Je denkt de pony te laten dekken..wordt ze bijna afgeslacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:15

jee wat een verhaal
Nou vertroetel dr maar lekker hoor..ze heeft je liefde nu nodig, ze snapt het zelf natuurlijk ook niet allemaal.

Ben wel benieuwd wat de hengstenboer er van vind en mee doet nu?

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:21

Zó, wat bizar zeg! Je hoor maar zelden dat paarden elkaar zo erg toetakelen. Echt een rotbok die knol, sorry dat ik het zeg.

Veel sterkte voor je merrie! :(:)

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 02:17

waterlelie48 schreef:
Dank voor jullie berichtjes!! en zo snel al....
Haar been ziet er op zich redelijk uit...ze had van die mooie ranke slanke pootjes...nou dat zal met dat achterbeen wel niet meer goedkomen, de wond staat nog flink open en tja nu met dit weer is het ook niet ideaal..met de vliegeneitjes enzo.
)


Waterlelie, misschien een tip waar je iets aan hebt. Probeer met zuivere groene Leem (paardendrogist, de Groene Os) eens papjes te maken en die op de open wonden te doen? Flinke plakken erop. Groene leem zuivert, trekt het vuil eruit, kan ademen maar de vliegen kunnen er niet bij.
Wij hebben hier echt goede ervaringen mee, ook met grotere wonden.

Verder wens ik je sterkte hoor... wat een horrorverhaal!
Sneu voor jou, sneu voor zo'n leuke pony!

Groetjes!

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 02:56

Wat verschrikkelijk! :n Enig idee waarom die hengst opeens zo reageerde? Zelfs ik krijg hier eerlijk gezegd kippenvel van zeg, pfff.

Verwen haar maar lekker Y;( zij kan nu wel heel veel liefde gebruiken :(:) veel sterkte voor jullie beide, en beterschap.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:42

countrygirl schreef:
waterlelie48 schreef:
Dank voor jullie berichtjes!! en zo snel al....
Haar been ziet er op zich redelijk uit...ze had van die mooie ranke slanke pootjes...nou dat zal met dat achterbeen wel niet meer goedkomen, de wond staat nog flink open en tja nu met dit weer is het ook niet ideaal..met de vliegeneitjes enzo.
)


Waterlelie, misschien een tip waar je iets aan hebt. Probeer met zuivere groene Leem (paardendrogist, de Groene Os) eens papjes te maken en die op de open wonden te doen? Flinke plakken erop. Groene leem zuivert, trekt het vuil eruit, kan ademen maar de vliegen kunnen er niet bij.
Wij hebben hier echt goede ervaringen mee, ook met grotere wonden.

Verder wens ik je sterkte hoor... wat een horrorverhaal!
Sneu voor jou, sneu voor zo'n leuke pony!

Groetjes!

Groene leem kan inderdaad goed werken.
maa je moet groene leem er wel elke dag even afwassen en dan weer nieuwe opsmeren.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:51

Wat verschrikkelijk.
Dit kun je echt nooit verwachten.
Wat goed dat je nog bent gaan kijken.