Schraal paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:17

Ik heb eens een vraagje aan bokt.
Ik rijd deze merrie nu 1,5 jaar, sinds bijna een jaar staat zij bij ons op stal. Een bekend probleem is schraal worden in de winter.
Dit ging een hele tijd hartstikke goed dit jaar maar nu toch weer schraal en we krijgen het er niet aan.
Ze krijg een kilo seniors priors, vitamine brokjes, speciale vetmaak brokjes. Bijna onbeperkt goed kwalitatief hooi (hangt regelmatig nog in).

Ze is erg gevoelig op de darmen en verliest heel snel spieren. Door een slecht passend zadel één maand niet kunnen dressuren en alles is weg aan bespiering.
Hals valt in, ribben vallen in. En dat terwijl we toch zijn blijven trainen aan de hand en longeerlijn.

Nu merkte ik ook op dat ze scheef is bespierd in de achterhand. Linksom is haar moeilijke kant qua buiging, rechtsom qua kracht.
Wat kan ik hier nou aan doen?
Bloed is volledig onderzocht en goed.
Natuurgeneeskunde hij geweest, maag/milt/darmen zijn aangepakt.
Hoe ga ik nu verder?
Gaat jaarlijks op controle bij de tandarts (2 weken geleden) zeer moeilijk te behandelen paard zelfs met verdoving

Osteopaat? Wie weet er een goede in Rotterdam e.o.
Ik weet zelf even niet waar verder te zoeken.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:24

Mindim schreef:
Als je bezorgd bent, dan een dierenarts bellen en die een diagnose laten stellen, beginnen met een osteopaat is de verkeerde volgorde. En misschien het gebit na laten kijken door een bevoegde tandarts, niet door een pat of paat.


Zoals je ziet is de dierenarts en tandarts er al bij geweest. Dierenarts weet het ook niet.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:30

ellepel schreef:
wat zijn die vetmaakbrokjes dan voor iets?


Voerbloem (tarwe)

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:32

Pallatin schreef:
Het is misschien de lichtval, maar ik vind haar rechterzijde er slechter uitzien dan links. Is het paard stressgevoelig? Weet je zeker dat ze geen maagzweren heeft? Hoe oud is ze? Het paard van een stalgenoot welke ook elke winter enorm inviel doet het nu geweldig op speedibeet.


Dit zou best kunnen hoor dat het zo is! Rechts is minder bespierd, stressgevoelig, nee niet echt. Wel een gevoelig paard die erg op zichzelf is. Maar de laatste tijd wel steeds meer aandacht komt vragen, ze is nu 12 jaar. Speedibeet kunnen we er altijd nog bij gaan geven.

Maagzweer zou ik nog eens kunnen laten nakijken.


Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 17:58

capopjekop schreef:
Je zegt dat het bloed is onderzocht. Maar alleen op te korten en eventuele worminfectie of ook op ppid?


Alleen op tekorten, en infectie waarde.
Ze is net ontwormd met natriagel -p. Op advies dierenarts. Hiermee alle paarden meegenomen.

Ze is trouwens ook erg traag met fijn worden onder het zadel, ook geen paard die buiten eens een sprintje zou trekken maar liever stapt.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 22:03

Ze staat sinds 2 dagen op beter hooi, kreeg eerst gedeelte graszaad gemengd met voordroog. Nu volledig voordroog.

Dit wil de eigenaar even afwachten, als dit niet binnen een week a 2 verbeterd gaan we kijken voor opnieuw een volledig bloedonderzoek, ppid vind ik niet passen bij de klachten. Ze zit verder super in haar vacht en velletje, alleen onder het velletje niet.
En in de zomer is ze altijd super op gewicht.
Even afwachten wat volledig hooi nu gaat doen.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 22:04

monsera schreef:
Ik vind 1 kilo (of is het 1 voerschep)senior niet zo veel voor zo’n groot paard. Ik zou dit zeker verdubbelen. En ik zou daarbij ook nog fibrenuggets gaan geven. Gewoon mee weken met de senior.


1 voerschep.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 22:06

Indi_Vito schreef:
ellepel schreef:
wat zijn die vetmaakbrokjes dan voor iets?


Voerbloem (tarwe)


ik heb er nog nooit van gehoord,en als ik op google ga kijken dan vind ik er eigenlijk ook niks over?
is dat van een speciaal merk, heb je er wat meer info over?
[/quote]

Dit kan kloppen, dit komt uit de meelfabriek

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 22:18

Wildgirl schreef:
Voor het beeld, ik voer al 4 scheppen pd aan een Shetlander om ze aan te laten zetten....
SP is in principe 1 schep per 100 kg ;)
Het feit dat haar bespiering zo snel wegvalt, ze nu al volop in de rui is en zo mager staat is echt wel een alarmbel ts.


Al onze paarden zijn aan het verharen hoor :p niks raars aan, kortste dag is geweest.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 22:28

1. Heeft ze niet, nooit gehad
Hoefbevangenheid, ook wel bekend als laminitis.

2. Heeft ze niet
Veranderingen in de vacht. Dit kan variëren van milde verharing of verandering van kleur in vroege stadia van de ziekte tot een te volle, langharige en krullerige vacht in latere stadia van de ziekte.

3.niet anders als iedere winter
Verandering in de lichaamsbouw: hangbuik, spierverlies van de bovenlijn.

4. Heeft ze niet
Vetophopingen en verdikkingen rondom de ogen.

5. Heeft ze niet
Abnormaal zweten rond de nek en schouders. De dikke vacht speelt hierbij mogelijk een rol.

6. Heeft ze niet
Veel drinken en plassen.

7. Heeft ze niet, zit zelfs beter in haar energie als voorheen.
Lusteloosheid en verminderde prestaties.

8. Heeft ze niet
Verminderd afweersysteem, terugkerende infecties (zoals bijvoorbeeld bijholte-ontsteking) en vertraagde wondgenezing.

Daarom denk ik dat ze geen ppid heeft,

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 22:44

snorkel1986 schreef:
capopjekop schreef:
Je zegt dat het bloed is onderzocht. Maar alleen op te korten en eventuele worminfectie of ook op ppid?


Alleen op tekorten, en infectie waarde.
Ze is net ontwormd met natriagel -p. Op advies dierenarts. Hiermee alle paarden meegenomen.

Ze is trouwens ook erg traag met fijn worden onder het zadel, ook geen paard die buiten eens een sprintje zou trekken maar liever stapt.



Dit laatste stuk spreektpunt 7 tegen maar ik zou ook eerst meer sp + hoger in de eiwitten gaan voeren[/quote]

Ze sprak mij vandaag ook tegen haha, ze was heerlijk te rijden, eindelijk weer in de les, zadel is waarschijnlijk grootste probleem hierin geweest.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 06:55

Ik denk dat ik de rug eens op de foto wil hebben, stukje lendenen en heup.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 09:44

Ninx schreef:
Ik denk ook aan de maag….

En ik heb nog een vraag: hoeveel komt dit paard buiten?


9.00 tot 16.30.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 12:24

Rocamor schreef:
Heeft het paard een deken op?

Dat ze niet al het hooi op eet, hoeft niet te betekenen dat ze voldoende binnenkrijgt. Zeker als ze er hard voor moet werken. Ik zou denk ik zelf (mits nog niet gebeurd is), in elk geval een deken opdoen, zodat ze niet de warmte er nog bij moet eten. En daarnaast de SP flink opschroeven.

En daarnaast op PPID of leverbot of PSSM ofzo testen.

En ik begreep dat je er nu nog op rijdt? Ikzelf zou dat nu ook niet meer doen, beessie heeft geen enkele spier over


Ze heeft genoeg spier over, als ik stop met rijden is alles weg.
Ze heeft een 200gr deken op zodat dat geen energie naar gaat

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 15:14

Ik vraag me toch af waar jullie de karperrug en opgetrokken buik zien hoor, jullie hebben door dat ze achter hoger staat als voor (de bodem) :p ik denk dat er ruim 10cm verschil in zit

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 17:59

Ik ben blij met alle tips!
Ze krijgt ingepakt droog kuil/voordroog hooi, 2e snee. En in de paddock kleine baaltjes hooi. In die 4 kante bakken met aanhanger net erover maaswijdte 5x5 geloof ik. In stal krijgt ze dus voordroog 3 netten a 6 kg deze gaan allemaal op sinds het volledig voordroog is.
2x daags krachtvoer (hieronder is 1 bakje)
Metazoa vitamine brok 1 schepje(200gr)
Grasbrok 1 schepje (200gr)
1x Grasmix voerschep
Muesli schepje (200gr)
Die "brokjes" 0,5 voerschep

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 15:22

Hoe vinden jullie haar nu ogen? Ik heb het idee dat ze toch al iets voller lijkt
[ img ]

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-22 17:35

sanne83 schreef:
Indi_Vito schreef:
Ik ben blij met alle tips!
Ze krijgt ingepakt droog kuil/voordroog hooi, 2e snee. En in de paddock kleine baaltjes hooi. In die 4 kante bakken met aanhanger net erover maaswijdte 5x5 geloof ik. In stal krijgt ze dus voordroog 3 netten a 6 kg deze gaan allemaal op sinds het volledig voordroog is.
2x daags krachtvoer (hieronder is 1 bakje)
Metazoa vitamine brok 1 schepje(200gr)
Grasbrok 1 schepje (200gr)
1x Grasmix voerschep
Muesli schepje (200gr)
Die "brokjes" 0,5 voerschep


Graszaadhooi is meestal erg arm, dus het is goed dat je volledig over bent naar rijker ruwvoer. Is het een idee om eens een pavo quickscan te doen van je voerdroog, dan weet je wat erin zit qua suiker, eiwit en energie.
Wat je bijvoert, gaat geen zoden aan de dijk zetten, bestaat vnl uit koolhydraten (tarwe). Voor een paard die zo schraal is z'n spieren zit, zal je meer eiwit moeten voeren. Maar dan zou ik eerst willen weten wat er in het ruwvoer zit, zodat je gericht kunt aanvullen. Ik zou persoonlijk ruwvoer laten checken en dan een voedingsdeskundige vragen.

Het is niet normaal dat een paard die "stilstaat", maar wel gewoon buitenkomt, binnen een maand al z'n spieren verliest. Een paard hoort gewoon een normale basisbespiering te hebben.
Naast dat je paard algeheel schraal is, zie ik een vrij duidelijke spieratrofie op de rug en vnl rondom de schoft en bovenkant van de hals. Hij compenseert daarvoor met z'n hamstrings (spieren langs de staart). Die zijn als enige ontwikkeld. Dat kan alleen door een slecht passend zadel komen, maar ook door pijn/ongemak of manier van rijden of alles bij elkaar.

Als ik heel eerlijk ben, heeft het vrijwel geen nut om hier een nieuw zadel op te gaan passen. Het beste is om eerst bij te voeren en zorgen dat je paard genoeg brandstof heeft om ook daadwerkelijk iets op te bouwen en dan aan de longe te zorgen dat de rug weer normaal beweegt en functioneert. Daardoor zullen de spieren rondom de schoft en hals wel kunnen opbouwen. Pas dan kan je er een goed passend zadel opleggen.

is je paard gevoelig op de rug, buik, singelplek? Als je een osteopaat of chiropractor laat komen, zorg dan dat diegene ook dierenarts is en een goed kreupelheidsonderzoek kan doen. Want alleen een beetje losmaken, gaat voor dit paard niet voldoende zijn. Ik zou iemand vragen die je gelijk doorstuurt naar een goede kliniek als diegene iets niet vertrouwd. Dan kan je ook gericht röntgenfoto's maken.


Dat slecht passende zadel zou best kunnen! Haar zadel lag enorm slecht schoof naar voren en lag klem op haar schoft voornamelijk links.
2x naar de zadelmaker geweest, nee niks mee aan de hand ligt prima, paard heeft een moeilijke rug.

Andere zadelmaker laten komen, nieuw zadel laten aanmeten in de zomer toen ze goed in de spieren/vet zat.
Dit zadel ligt perfect, is tussendoor nu 2x bijgevuld door het afvallen.

Ik heb maandag voor het eerst weer gelest met het opnieuw gevulde zadel, en ze liep perfect, was links en rechtsom los en gelijk qua kracht! Liep met d'r neus over de grond, en sinds 3 weken longeer ik zonder spullen en nu zakt ze zelf met haar neus tot de grond terwijl ze de maand ervoor neus op schofthoogte droeg met een onderhals.

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 15:49

Pfff ze begon wel aan te komen nu, maar sinds dinsdag ging ze ineens headshaken, de eigenaar heeft direct contact opgenomen met de dierenarts en deze is vandaag langs geweest.

Ze gaf pijn aan in de 3e nekwervels en dat stukje lendenen. Ze verdenkt artrose, 22e gaan we naar de visdonk voor foto's van de boven lijn

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 19:57

Hevonen schreef:
ER is iets geks aan jouw best leuke paard. ZE is niet dun, ook niet onbespierd, maar wel rondom de schoft. Ik vind het een merkwaardig beeld. Oude paarden hebben dat wel vaak, maar dan is de bespiering van de hele rug slecht.

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar hoe oud is ze?


Ze wordt 13 dit jaar. Zie mijn laatste update

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 20:42

driebergen schreef:
Ik had ook zo'n paard, dat snel inviel als het ff niet goed ging. eind van de winter kon ik soms niet rijden, zo slecht zat ze in dr bespiering.
begon het weideseizoen weer, dan had ik binnen 3 weken een ander paard.
en dat had bij die van mij vooral te maken met voeding (... maar ook met externe stress factoren). ik reed sowieso alleen als ze goed in dr basisbespiering zat, niet als ze zo afviel.

ik ben volledig anders gaan voeren. graanvrij (want daar kunnen paarden over het algemeen niet goed tegen) sowieso stond ze al op hooi (geen ingepakt ruwvoer).
denk aan voer aan Esparcette, equifit Zupa en als dat niet werkt, coolstance.

Dat heeft echt een hele hoop veranderingen gebracht. wellicht werkt dat ook voor jouw paard.
Hij ziet er uit als een paard met lichamelijke stress. een ostheopaat kan zeker helpen.


Zie laatste update

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 15:15

Hannanas schreef:
Indi_Vito schreef:
Pfff ze begon wel aan te komen nu, maar sinds dinsdag ging ze ineens headshaken, de eigenaar heeft direct contact opgenomen met de dierenarts en deze is vandaag langs geweest.

Ze gaf pijn aan in de 3e nekwervels en dat stukje lendenen. Ze verdenkt artrose, 22e gaan we naar de visdonk voor foto's van de boven lijn


Goed idee.
Past helemaal in dat rare beeld wat ze toont van haar lijf. Klopt gewoon voor geen meter. Hopelijk valt het mee. Heel veel succes!


Dat is het lastige als je dit paard niet anders kent, hoewel ik vaker heb gezegd laat die bovenlijn eens op de foto zetten. Ik hoop ook dat het meevalt

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-22 11:52

Nou de pijnstillers doen in ieder geval hun werk, nog 6 dagen en dan naar de kliniek. Ik ben benieuwd en zenuwachtig.
[ img ]

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-22 13:15

Is er nog iemand die volgt? Oftewel is het update waardig

Indi_Vito
Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-22 13:40

We zijn vandaag naar de visdonk geweest, kreupelheid onderzoek liep ze super door. Foto's nek en rug helemaal op de foto gezet. Zag er allemaal super uit, de wervels allemaal veel ruimte er tussen dus geen kissingspines. Geen slijtage aan wervels.

Da adviseert nu fysiotherapie en verwacht dat er wat in de spieren/weke delen zit. Ze weegt nu 682kg en ziet er stukken beter uit!

Volgende week komt de natuurgeneeskundige weer om door te meten. Op eventueel organen. Mocht zij iets voelen laten we nog een volledig bloedbeeld trekken (zou ik persoonlijk toch wel doen) maar niet mijn paard.

Voorlopig in ieder geval op pijnstillers houden en lekker gaan stappen.

So far so good. Afwachten wat nu verder.
[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boedha_1981, carola, Felixity, furious, henshem, Karintich, MyWishMax, nessinator, willemijn_T en 35 bezoekers