Peesschede/sesamschede wond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:15

Hoi allemaal,

2,5e week werd mijn grootste nachtmerrie werkelijkheid. Ik haalde mijn knappe 5 jarige kwpn’er Kachina met een gapende wond uit de paddock.

Let op: bevat veel bloed!
Spoiler:
Afbeelding


Dierenarts er die avond bij, die vertrouwde het niet want het was te diep. Die avond nog naar de kliniek. Helaas was de peesschede toch aangetast en moest onder narcose worden gespoeld en gehecht. 1 week in de kliniek gestaan, geen complicaties gelukkig. Ik mocht hem weer lekker mee naar huis nemen.

Vorige week dinsdag zag het er tijdens de verbandwisseling heel netjes uit.

Afbeelding

Afgelopen vrijdag zijn de hechtingen verwijderd, is er nogmaals een verband om gelegd. Het was toen iets verdikt maar niet extreem.

Gisteren mocht ik het verband eraf halen, en 10 minuten per dag stappen aan de hand. Verder nogsteeds volledige boxrust. Maar een behoorlijke verdikking:

Afbeelding

Net eigenlijk nog een stuk dikker, vooral aan de buitenzijde van het been. Achterzijde lijkt iets minder:

Afbeelding

Hij stapt goed, eet goed, geen koorts en is heel vrolijk.

Het was te laat om de dierenarts nog te bellen, maar heb wel meteen alle foto’s gemaild, en ga morgenochtend meteen bellen voor advies.

Nu is mijn vraag, is er iemand die iets soort gelijks heeft meegemaakt, en waar het later ineens behoorlijk dik werd?

Supervix3n
Berichten: 16
Geregistreerd: 26-10-20

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:18

Niet meegemaakt, maar ik zou zelf gaan koelen voor de zekerheid.
Is het rondom de wond niet warm?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:19

Supervix3n schreef:
Niet meegemaakt, maar ik zou zelf gaan koelen voor de zekerheid.
Is het rondom de wond niet warm?


Wel iets warm maar niet extreem. Koelen met water mocht niet, omdat ze bang zijn dat de wond door water “week” wordt en dan bijvoorbeeld open springt.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:19

Ja, gebeurd regelmatig na verband/bandage verwijderen. Moet vaak weer even goed op gang komen zeg maar. Maar je da voor de zekerheid even contacten kan geen kwaad!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 21:53

kimmie1 schreef:
Ja, gebeurd regelmatig na verband/bandage verwijderen. Moet vaak weer even goed op gang komen zeg maar. Maar je da voor de zekerheid even contacten kan geen kwaad!


Thanks voor je antwoord! Ik hoop dat de zwelling snel minder wordt :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:47

Is er ook nog een echo gemaakt om de pees te controleren? Misschien mag je koelen met icepacks tegen de zwelling. Je hebt van Indra een handige bandage om daarvoor evt te gebruiken.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:17

Als de wond dicht is wil een dikke laag srl van vsm (de blauwe koelende) vaak helpen. Gebruik dit veel bij mijn brokken piloten. Altijd goed resultaat. Koelt en gaat ontstekingen tegen, werkt op peesblessures. Bij mensen en paarden :).

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 19:17

Bedankt voor jullie berichtjes!

We gaan toch a.s dinsdag vervroegd alvast een echo maken.

Zijn er nog meer mensen met soort gelijke ervaringen?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:23

Ja! Schandalige inschattingsfout van een da. Die bij mij is het uiteindelijk een teruggeslagen ontsteking in het sesambeen geworden. Ik zou Msm met glucosamine gaan geven. De peesschede bleef bij die van mij echt een draak, en dit gaf binnen 2 dagen resultaat.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 22:17

Selente schreef:
Ja! Schandalige inschattingsfout van een da. Die bij mij is het uiteindelijk een teruggeslagen ontsteking in het sesambeen geworden. Ik zou Msm met glucosamine gaan geven. De peesschede bleef bij die van mij echt een draak, en dit gaf binnen 2 dagen resultaat.


Dankjewel! MSM krijgt hij al, glucosamine nog niet. Ga ik ook zeker even halen. Wat voor inschattingsfout hebben ze bij jou gemaakt?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:12

Er zat een enorme wond naar het sesambeen. Maar hij heeft het enkel oppervlakkig schoongemaakt en met krammen dicht gezet (ik was er niet bij, vertrouwen op de kunde van de da en toenmalige vriendin). Zaten enorm veel haren en zand in. Dus is gaan ontsteken, helaas te laat met foto's maken, dus genoodzaakt te opereren of in laten slapen.

Mij lijkt de zwelling niet gek trouwens. Moet een beetje de mogelijkheid krijgen om te helen natuurlijk. Je kunt het beste meerdere momenten kleine stukjes stappen zodat de doorstroming beter op gang blijft.

Glucosamine versterkt de werking van msm, dus absolute aanrader!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 00:22

Super, mega bedankt! Ik kwam inderdaad ook op de kliniek en moest ik direct opereren. Zo niet kon ik hem sowieso inslapen een aantal dagen later. Denk je gewoon een wond te hebben ;(

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 14:14

Linsey1998 schreef:
Super, mega bedankt! Ik kwam inderdaad ook op de kliniek en moest ik direct opereren. Zo niet kon ik hem sowieso inslapen een aantal dagen later. Denk je gewoon een wond te hebben ;(


Pff dat is schrikken, gelukkig dat je zo snel gehandeld hebt.

Ik heb alleen ervaring met peesschede ontsteking en dat is op zichzelf al een nare blessure. Veel gekoeld en gestapt destijds en heel voorzichtig weer opgebouwd na 2 maand stappen.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 21:37

Been ziet er momenteel zo uit:

Afbeelding

Ik hoop zo niet dat er een ontsteking in zit.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 21:39

Vind het er netjes uitzien. Beetje vocht is niet raar en ook alleen plaatselijk.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:19

Dat lijkt me ook vrij normaal. Dit was het been van die van mij na haar operatie en de eerste keer verband verwisselen.

Afbeelding

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 23:21

Super bedankt! Fijn om te zien en horen :j

Salente, was bij jouw paard de peesschede ook beschadigd?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:27

Ehm, vast wel.... Ze hebben de aanhechting van de pees helemaal vrij moeten leggen om het onstoken stuk sesambeen weg te kunnen halen. Ik zou dat eens in het DA rapport terug moeten lezen. Ik kan me haast niet voorstellen dat het niet zo was, want hij bleef continue geirriteerd. Ze hebben hem verschillende keren in moeten spuiten met o.a. onstekingsremmers. MSM met Glucosamine heeft uiteindelijk voor de gevraagde rust gezorgd. Heb haar er eigenlijk pas afgelopen februari vanaf gehaald sinds ik haar op 'pensioen' heb gezet om even tot rust te komen en eerst een veulen te krijgen.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 14:40

Hoi allemaal,

Inmiddels zijn we 10 weken verder na de operatie/ongeluk. Het been is best dik gebleven.

Afbeelding

3 weken geleden hebben we een controle gehad. Been heeft behoorlijk wat schade opgelopen, veel littekenweefsel. Hij loopt echter boven verwachting goed.

Kliniek adviseert mij om nogmaals te opereren, en dan al het slechte weefsel te verwijderen en de ringband door te snijden. Echter kan dit niet in de huidige kliniek en moet hij naar Emmeloord.

Wij vinden dit behoorlijk drastisch, en dan nog niet te hebben gehad over het grote geldbedrag wat dit nogmaals gaat kosten. Ik ben hem nu rustig aan het oppakken, lees 30 minuten stappen aan de hand iedere dag en 3 minuten draven. Hij houdt zich goed, alleen been blijft dik en warm.

Maar waar doe ik goed aan? Wel of niet opereren, wel doorgaan met opbouwen of juist niet. Hij staat nu op een paddockje van 10 bij 10. Boxrust is geen optie meer want hij wordt zwaar geïrriteerd en boos, en sleurt je mee het terrein over.

Iemand tips?

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:54

Heel andere situaties, maar om even aan te geven hoe lang het kan duren voor een (warme) zwelling wegtrekt:

- Paard tijdens eventingtraining op een afsprong met mijn teen tegen zijn elleboog geschopt -O- Meteen dik, eerst ook warm maar dat was snel weg. Het heeft ca. 1 jaar en 3 maanden geduurd voor de zwelling helemaal weg was!

- Enter dag 1 op een nieuwe weide door de draad gegaan begin oktober dit jaar. Meteen warm, licht onregelmatig. Eerst hele been dik, toen het afzakte twee bulten zichtbaar. Vermoedelijk blessure, maar omdat het een enter is en niet stokkreupel/veel pijn toonde (2 dagen licht onregelmatig gezien) hebben we haar laten lopen met het idee dat het toch nog dik 2 jaar duurt voor ze gaat worden belast en dus veel tijd voor herstel. Heeft wel vier weken geduurd voor de bulten begonnen af te zakken, nu bijna drie maanden later zijn ze nog lichtjes zichtbaar.

Verder zou ik eventueel een second opinion doen bij een andere kliniek als dit advies niet goed voelt.

Edit: typefoutje.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:56

jeetje wat een schrik zeg.
Ik zou zeggen een second opinion doen in Emmeloord? Het ziet er wel stukken dunner uit vind ik dan op eerdere foto's.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:00

Ik ga met mijn voorgangers mee. Ook ik zou een second opinion aanvragen.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:07

Ik had afgezien van de 2e operatie om de ringband door te halen... te weinig (succes) verhalen over te vinden. Daarbij vond ik het niet eerlijk om mijn paard nog eens onder het mes te leggen voor mijn eigen plezier (rijden).

Ben dus ook voor een SO gegaan, vanaf dat moment glucosamine/msm gaan geven en dat gaf een wereld van verschil in de zwelling en belastbaarheid. Een zwelling is bij die van mij gebleven, er is tenslotte sprake van littekenweefsel. Maar ze kan zich prima bewegen hoor.

10 weken na operatie is echt helemaal niks... Voordat ik m'n eerste sprongetjes weer heb gemaakt was ik een jaar verder. Ik zou het nog niet opgeven hoor, geef het tijd. :j

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:05

Ik kan maar 1 ding zeggen, ga op je gevoel af. Mijn merrie heeft dezelfde operatie gehad zo ongeveer en heeft gewoon op de wei gelopen en dat is weer helemaal goed gekomen. Zou zo gauw niet weer een zware operatie doen, belast het lichaam verschrikkelijk en de geest ook nog eens. Helemaal omdat jij zegt dat het boven verwachting goed gaat. Luister naar je gevoel.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Peesschede/sesamschede wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:51

Nee inderdaad ik neig ook naar niet opereren. Ik doe nu momenteel 30 minuten stappen op het harde 4/5 keer per week, en 2 keer per week 30 minuten stappen op het zachte + 6 rondjes draf.

Dan maar rustig opbouwen, en steeds een stapje meer. Alleen welk opbouwschema over de langere periode hou je aan? Kliniek adviseert boxrust en stappen, en eigenlijk een operatie...