Zandkoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 21:44

Dag lieve Bokkers,

Mijn lieve merrie kreeg anderhalf week geleden op vrijdag zandkoliek :( Ik had de week ervoor al de mest gecheckt en wist al dat er te veel zand in zat. Zandkuur was al besteld, maar liep vertraging op.. Ze heeft 3 liter parrafine gekregen en ik ben toen ik eindelijk de zandkuur binnen kreeg op aanraden van de veearts begonnen met een zandkuur, dat was afgelopen donderdag. Sinds woensdag dunne mest. Donderdagavond kreeg ze weer wat koliek, dit keer opgelost met Colosan, zonder veearts bezoek. Vrijdag heb ik met de veearts gebeld voor overleg en gisterochtend is ze weer gekomen en heeft mijn pony weer parrafine gekregen. Toen ik gisteren de mest heb gecontroleerd kwam er veel zand uit, zie foto. Gezien ze al parrafine heeft gehad en ik al een aantal dagen de zandkuur gegeven heb, verbaast het me hoeveel zand er nog in de mest zit. Ik maak me al anderhalf week constant zorgen dat dit niet genoeg is om het zand eruit te krijgen, zeker nu ik weet dat het paardje van mijn tante vorige maand plots is overleden aan zandkoliek en mijn vorige pony, de moeder van deze pony, is ook overleden aan koliek(geen zandkoliek overigens).

Ik geef nu weer een flinke scheut lijnzaadolie door het voer en ga vanaf nu maandelijks een zandkuur doen en een graasmasker om doen op de paddock, zodat ze minder zand kan eten. Van het zand af is geen optie.. Verschillende soorten voer, likblokken en vitaminebrokken maken voor het zand eten niet uit. Dit doet ze ook al haar hele leven(16jaar). Zijn er nog andere dingen die ik kan kan doen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk zand in de darmen blijft zitten/komen?

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor het delen van ervaringen en tips.
Afbeelding

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:46

Hoi, kijk ook even op www.zandkoliek.nl
Voor sommige paarden helpt het ook om silicium bij te voeren, is van Heltie Horse, verkrijgbaar bij de Welkoop. Heel veel sterkte met je paardje!

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 16:55

Ik heb de website bekeken. Daar staat fijne informatie op! Over de silicium zie ik niks op de website staan(of heb ik een brilletje nodig? B-)). Daar zal ik me nog even in verdiepen ;)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:11

silicium helpt dat bij zandkoliek? Dat is toch om collageen en keratine aan te maken?

Bedoel je misschien psyllium? Dat is een kruidje dat zand mee uit de darmen voert. Dat voer ik regelmatig als een kuur van 10 dagen aan mijn paard. En afkloppen, nadat ze in 1 jaar zeker 4 keer koliek heeft gehad, (maar achteraf waarschijnlijk meer keer) heeft ze geen koliek meer gehad.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:22

Monique1963 schreef:
silicium helpt dat bij zandkoliek? Dat is toch om collageen en keratine aan te maken?

Bedoel je misschien psyllium? Dat is een kruidje dat zand mee uit de darmen voert. Dat voer ik regelmatig als een kuur van 10 dagen aan mijn paard. En afkloppen, nadat ze in 1 jaar zeker 4 keer koliek heeft gehad, (maar achteraf waarschijnlijk meer keer) heeft ze geen koliek meer gehad.

psyllium helpt zand af voeren, silicium kan helpen tegen het eten van zand :j

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:59

Azmay schreef:
Monique1963 schreef:
silicium helpt dat bij zandkoliek? Dat is toch om collageen en keratine aan te maken?

Bedoel je misschien psyllium? Dat is een kruidje dat zand mee uit de darmen voert. Dat voer ik regelmatig als een kuur van 10 dagen aan mijn paard. En afkloppen, nadat ze in 1 jaar zeker 4 keer koliek heeft gehad, (maar achteraf waarschijnlijk meer keer) heeft ze geen koliek meer gehad.

psyllium helpt zand af voeren, silicium kan helpen tegen het eten van zand :j



Dat laatste vind ik hier niet echt in terug: https://www.paardendrogist.nl/product/s ... es/101158/ . Dat gaat echt over: Voor het behoud van een gezond bewegingsapparaat. Ondersteunt de aanmaak van kraakbeen in de gewrichten, voor sterke botten en voor het behoud van normaal bindweefsel. Heeft daarnaast een positieve invloed op een glanzende vacht en op de kwaliteit van de hoeven. Niets over het voorkomen van het eten van zand...

Gabrielle206

Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-16

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:01

hallo,

Ik heb sinds vorig jaar juni een Arabofrieze merrie. 9 Weken nadat ik haar had, heeft ze in de kliniek gestaan vanwege een zware zandkoliek. We hebben toen gekozen voor andere stalling omdat het daar niet mogelijk was haar op land te zetten.
Na een tijdje zijn we er achter gekomen dat ze drachtig was en afgelopen maart heeft ze een (gezond) veulen gekregen. Hierna heeft ze nog wel op zand gestaan maar dat ging eigenlijk gewoon goed. Ik dacht dat het zand eten dan ook door de drachtigheid kwam. Nu een jaar verder zijn we weer terug bij de oude stalling, ik zet haar in de paddock en ze begint zo weer te happen in het zand...
Ik heb haar een graasmasker opgedaan maar ze gaat dan met haar tong erdoor heen om het zand te pakken. Toen heb ik een gaas in het masker gemaakt, gaat ze schuiven over de grond zodat er zand in komt en in de plassen graven en snel drinken...ook mineralen geven we haar, liksteen alles...
Ik ben ten einde raad, iemand enig idee??

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:26

Als ze zo fanatiek zand eten geeft het aan dat ze ergens een gebrek aan hebben -zouten, mineralen etc-

Heb je meerdere soorten likstenen aangeboden?

Desnoods een bloedonderzoek oid door de da.

Nu met het korte gras krijgen de paarden onbewust ook veel zand binnen. Uit voorzorg geef ik ze iedere maand een week gekookt lijnzaad.

Even afkloppen,heb nog nooit zandkoliek gehad.

Samcky

Berichten: 20
Geregistreerd: 02-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:04

Om het zand dat je nu in de mest ziet zou ik me niet te veel zorgen maken ( is teken dat de zandkuur toch zijn werk doet, zeker omdat je zegt dat je weet dat ze veel zand eet, dan zou ik toch liever hebben dat het er mee uit komt dan dat je niets in de mest ziet).

Voor de rest zit ik ook met zo'n moeilijk gevalletje, en dit zijn zo wat de belangrijkste tips die ik laatste jaren (met succes) heb toegepast.
- Als je paardje buiten hooi krijgt, zou ik zien dat je het hooi ophangt in netten, dan kan ze zo al zeker geen zand meer binnenkrijgen.
- Daarnaast lekker veel olie en inderdaad regelmatig een psyllium kuur blijven geven.
- Extra veel laten bewegen ( veel overgangetjes aan de longe/ tijdens het rijden stimuleren de darmen, waardoor er hopelijk wat minder zand blijft zitten. )
- dagelijks een grote emmer slobber (of bietenpulp/fibrebeet) met nog eens extra lijnzaad in. Weet niet of dit effect heeft op zandkoliek, maar voor de mijne werkt het tot hiertoe wel.
-Nog een laatste tip ( idem: niet persé voor zandkoliek, maar denk dat het nooit kwaad kan): Als je paard enkel een automatische drinkbak heeft, is het goed om regelmatig een emmer water aan te bieden zodat ze eens goed kunnen doordrinken. Zeker met dit koude weer gaan paarden uit zichzelf niet genoeg drinken om al het droge hooi weg te krijgen.

Tot slot zou je ook kunnen proberen om het zandlikken/eten proberen in toom te houden. Als je zeker weet dat ze geen mineralen en dergelijke tekort komt kan het misschien aan verveling liggen? kan je misschien een hooibal ophangen, of een andere bezigheid voor vinden. Als het ondertussen echt aangeleerd gedrag is geworden valt er helaas niet veel aan te doen.

Veel succes ermee, en hopelijk krijgt ze het niet snel meer terug ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:40

Zandkoliek gaat vaak samen met bloedwormen.Wanneer heb je haar voor het laatst ontwormd?met een wormkuur,geen mestonderzoek

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 21:55

Gabrielle206, wat vervelend ook voor jou! Gek dat ze bij de andere plek geen zand at en nu wel weer.. Die van mij heeft al haar hele leven zand gegeten. Ze heeft zo'n 13 jaar aan huis gestaan, daar kreeg ze altijd lijnzaadolie, nooit zandkoliek gehad. Toen ben ik verhuisd en kregen ze brok van de pensionstal, geen olie meer gegeven en daar kreeg ze 2.5 jaar terug voor het eerst zandkoliek. Toen weer olie door het voor gegeven. 1,5 jaar geleden verhuisd naar waar we nu staan en ergens rond de zomer gestopt met de olie en nu weer koliek. Ik stop in elk geval niet meer met lijnzaadolie voeren!

Samckay, bedankt voor de tips! Ik sta op een ontzettend fijne stal met een hele fijne en oplettende staleigenaresse die ik al 20 jaar ken. Haar paard heeft 10jaar bij ons gestaan en ik sta nu bij haar. Toen ze mij niet kon bereiken heeft ze zelfs haar werk afgebeld om bij mijn pony te kunnen blijven <3 het enige nadeel is inderdaad dat ze buiten geen hooi krijgen. Er staan wel hooibakken, maar eigenlijk krijgen ze alleen buiten hooi als het langer licht is. Dan gaan ze eerder naar buiten en later naar binnen. Nu staan ze zo'n 5-6u buiten zonder hooi. Toch maar even overleggen of ze tussendoor een pluk buiten kunnen krijgen. Elke dag een grote bak slobber durf ik niet aan, die van mij wordt al dik als ze ernaar kijkt :))

Geerke, ze is vorige maand nog ontwormd en wordt standaard 3x per jaar ontwormd. Omdat ze al haar hele leven zand eet en ze niet mager wordt, in tegendeel.., verdenk ik haar niet van wormen :)

Edit:info vergeten

BigOne
Berichten: 38194
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:59

Er kan wel anderhalve kilo zand in de buik zitten, het zakt naar beneden. Toch maar regelmatig een zandkuur blijven geven vooral als er zoveel uitkomt. En zo te zien heb je mazzel gehad dat ze nog leeft.

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 22:10

Bigone, ik blijf absoluut regelmatig een zandkuur geven. Ik heb al een pot van 4kg besteld en ik ga toch een graasmasker omdoen en kijken of ik zo de zandinname kan beperken. Ik heb zeker geluk gehad. De veearts gaf aan dat de darmwand verdikt voelde, dat is natuurlijk ook geen goed teken. Ik blijf de zand zeker de komende week ook nog testen en bij nog steeds te veel zand in de mest komt de veearts weer.

Ik durf haar trouwens op dit moment niet zo goed aan het werk te zetten.. Wat zouden jullie doen? Ik heb de afgelopen 2 week alleen steeds 10-15m gewandeld of 10m aan de longe gestapt. Ik had het idee dat ze draf niet prettig vond als ik dat vroeg, dus dat van haar laten afhangen. Vandaag wilde ze voor het eerst wel weer graag draven, dus weer 10m gelongeerd met een paar stukjes draf, dit ging verder goed.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:35

Bah zand is zo'n eng iets, je ziet het vaak pas als het te laat is.

Wat wel eens helpt bij paarden die zand eten is wat IJslands zeewier over het voer.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 23:02

Vlozaad/psyllium bij gaan voeren. Het kan best een aantal dagen duren voor al het zand er uit is, helaas is het geen kwestie van zandkuur erin en schoon paard.. Regelmatig blijven controleren en blijven behandelen. Als je zeker wilt zijn dat al het zand er uit is, kun je een rontgenfoto laten maken. Veel zand zie je op een foto.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:51


Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:24