Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Equisync
Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:28

Vandaag gestapt met hengsten bit en ketting en dat ging veel beter!
Rust er al meer in en kon de touwen meestal wat laten hangen dus voorlopig gaan we even zo op pad!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


yeentll
Berichten: 831
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:37

Ik ben momenteel ook aan het revalideren met een 3-jarige. Liep op een dag linksvoor kreupel, paar dagen stappen en het was weg. Vervolgens een dag later weer kreupel, maar toen nog erger.

Volgende dag gelijk foto’s laten maken waar wat botreactie te zien was. Dinsdag een MRI scan gemaakt en paard bleek artrose klasse 1/2 te hebben bij het hoefgewricht. Enige mogelijkheid met kans op herstel was dmv stamceltherapie, dit hebben we dan ook laten inspuiten. Nu moet ik 3 weken 2x per dag 15min stappen op een zachte (maar stevige bodem). Over 3 weken komt de arts langs om te kijken en dan gaan er ook zooltjes onder voor betere demping. Allemaal heel spannend dus!

ohio
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: bennebroek

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:44

Ik stap 1x per dag op het harde en 1x op het zachte maar dat is een Achterberg bodem dus niet zwaar. Maar op het zachte inderdaad wel drukker als op het zachte.

Ik had dierenarts 2 soorten spuitjes gekregen om veulen te geven maar van 1 streepje was ze te slap om nog te kunnen lopen dus is bij mij helaas geen oplossing

Anoniem

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:01

Hier is mijn 26 jarige ook aan het revalideren, hoefbevangen, begin september geconstateerd.
Acuut kreupel is ze sindsdien niet meer geweest gelukkig, ze staat de hele dag met haar maatje op de paddock, en op stal een slowfeeder.
Ook aangepaste ijzers waar ze het bijzonder goed op doet, lijkt wel alsof er niks aan de hand is maar het rijden doen we maar niet meer.
Haar diepe buigpezen bij beide voorbenen waren/zijn ook geïrriteerd door de kanteling van het hoefbeen, zelfs stapmolen is een no go.

Merk wel dat ze zich erg verveeld dus ben nu een beetje aan de hand met haar aan het werk en soms een stukje op het harde wandelen, heeft ze nog iets om handen.
Voor de rest vind ze het nog wel nodig elke dag haar jonge maatje uit te dagen en rent ze elke dag door de paddock.

Je kan wel goed zien nu aan haar hoeven (die diepe groef/rand) dat de hb uit begint te groeien
[ img ]

Vandaag weer nieuwe ijzers gekregen

[ img ]

Al liep ze er voor een paar uurtjes zo bij

[ img ]
[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:20

ohio schreef:
Ik stap 1x per dag op het harde en 1x op het zachte maar dat is een Achterberg bodem dus niet zwaar. Maar op het zachte inderdaad wel drukker als op het zachte.

Ik had dierenarts 2 soorten spuitjes gekregen om veulen te geven maar van 1 streepje was ze te slap om nog te kunnen lopen dus is bij mij helaas geen oplossing


Ah idd. Dat zal prima zijn. Op het harde zijn ze idd vaak wel voorzichtiger met zichzelf.
Je zou nog naar neurotranq kunnen vragen eventueel. Kun je ook over het voer spuiten. Geen idee of dit is toegestaan bij veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:20

SuperAssie schreef:
Vandaag gestapt met hengsten bit en ketting en dat ging veel beter!
Rust er al meer in en kon de touwen meestal wat laten hangen dus voorlopig gaan we even zo op pad!


Fijn!

Anoniem

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:20

Succes romy en yentl

Anoniem

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:51

Mijn geblesseerde was eigenlijk vrij rustig. Met wandelen schrikt ze wel eens, maar voor een 2 jarige die al bijna 3 maanden boxrust heeft, doet ze het goed. Totdat haar twee buurmannen vandaag in de paddock voor haar neus begonnen met klieren. Mevrouw bleef maar rondjes draaien in haar stal. Dus hebben we haar, op hoop van zegen, ook maar een klein paddockje ter grootte van een stal gegeven en vastgemaakt aan haar stal. Hopelijk houdt ze haar gemak...


ohio
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: bennebroek

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:24

Hopelijk gedraagd ze zich Joman!

xElienx
Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:06

Kan ik me hier ook aansluiten?

Mijn 2 jarige heeft haar heup uit de kom en is daaraan geopereerd. Ze zit nu op 5 weken stalrust en dat valt niet mee met een jong energiek dier. Volgende week is er weer overleg met de kliniek.

Het verhaal:
[MD] Heup uit de kom. ervaring?


[ img ]

Floortje A beautiful flower picked too soon

[KS-MK] AmhaAppaHacky op komst

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:27

Pfft dat is ook heftig, ik wist niet eens dat dat kon.

Hoe gaat het nu Joman?

Romy, ik heb wel positieve ervaringen met medisch beslag bij hoefbevangenheid. Weet je ook de oorzaak van de bevangenheid?

yeentl: dat is wel erg jong voor artrose..wat verwachten ze qua toekomstperspectief?

Ik dacht gister even een stukje over de straat te gaan stappen voor de afwisseling...fout, meneer wond zich enorm op en het werd dribbelen/ dreigen met omhoog komen etc. Gelukkig was ik niet al te ver van huis, maar dat doe ik dus niet meer. Vandaag even kijken hoe het been zich gehouden heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

yeentll
Berichten: 831
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:11

Elisa2 schreef:
yeentl: dat is wel erg jong voor artrose..wat verwachten ze qua toekomstperspectief?

Ik dacht gister even een stukje over de straat te gaan stappen voor de afwisseling...fout, meneer wond zich enorm op en het werd dribbelen/ dreigen met omhoog komen etc. Gelukkig was ik niet al te ver van huis, maar dat doe ik dus niet meer. Vandaag even kijken hoe het been zich gehouden heeft.


Ja, door trauma van buitenaf gekomen. Blijkbaar zichzelf heel hard aangetikt of vastgelegen, we weten het niet.

Omdat ze nog maar beginnende artrose heeft en nog zo jong is, verwacht deze arts op terugkeer voor de sport. Ikzelf verwacht er niet teveel van om teleurstellingen te voorkomen en zie wel wat er gebeurd. Het is een voorlopig keur merrie met een heel fijn papier, dus anders gaan we de fokrichting met haar op, mits ze pijnvrij kan blijven.

Anoniem

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:50

Elisa, nee niet zeker de oorzaak maar gok door verandering stal waar ze in ene naar onbeperkt hooi ging en op stal savonds kreeg ze rijker hooi.
Heb haar al 18 jaar, ze is nu 26 jaar en nog nooit in dr leven bevangen geweest.
Het therapeutisch beslag werkt idd heel goed dus hopelijk kan ik haar na de winter opnieuw laten scannen/foto’s maken en kijken hoe het er voor staat.

ohio
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: bennebroek

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:12

Jeetje veel jonge paarden met ernstige blessures zeg!
Persoonlijk twijfel ik soms best wel hoor of ik hier wel aan had moeten beginnen... Het is zo lastig met zo'n jong paard om het rustig te houden.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:52

Dat zal de tijd uitwijzen ohio, maar zo geef je het dier in ieder geval nog een kans.

Pfft dat is wel echt een vervelende oorzaak Romy.

yeentll, dat is fijn dan staat er in ieder geval geen druk op en de prognose is behoorlijk positief.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xElienx
Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 08:54

ohio schreef:
Jeetje veel jonge paarden met ernstige blessures zeg!
Persoonlijk twijfel ik soms best wel hoor of ik hier wel aan had moeten beginnen... Het is zo lastig met zo'n jong paard om het rustig te houden.




dat is wel heftig ja. gelukkig is Sem niet zo groot, maar er zit wel karakter in. Ze is een kwart hackney en dat merk je wel. dit is ook mede de reden dat we voor de operatie hebben gekozen, want het is een enorme vechter. Ze strompelde vrolijk door met haar heup uit de kom en na de operatie ging ze ook alweer vrij vlot op haar achterbenen staan om over de deur te kijken...wat helaas niet echt bevorderlijk is 8)7 Ze gaat nu ook steeds op 3 benen bokkend door de stal, maar probeer het maar eens te voorkomen...

Floortje A beautiful flower picked too soon

[KS-MK] AmhaAppaHacky op komst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:46

Elisa2 schreef:
Pfft dat is ook heftig, ik wist niet eens dat dat kon.

Hoe gaat het nu Joman?

Romy, ik heb wel positieve ervaringen met medisch beslag bij hoefbevangenheid. Weet je ook de oorzaak van de bevangenheid?

yeentl: dat is wel erg jong voor artrose..wat verwachten ze qua toekomstperspectief?

Ik dacht gister even een stukje over de straat te gaan stappen voor de afwisseling...fout, meneer wond zich enorm op en het werd dribbelen/ dreigen met omhoog komen etc. Gelukkig was ik niet al te ver van huis, maar dat doe ik dus niet meer. Vandaag even kijken hoe het been zich gehouden heeft.


Goh, wat een avontuur idd! Dat zou ik ook niet durven met die van mij! Gelukkig was je niet al te ver.

Mijn paard heb ik teruggebracht naar de kliniek. Het gaat goed met haar, maar ze is er nog niet en het revalideren valt me zwaar. Ze is zo jong en zo vol energie, het bezorgt me veel stress en heel erg veel tijd naast mijn gewone baan. Ze gaat daar verder revalideren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-11-19 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:47

ohio schreef:
Jeetje veel jonge paarden met ernstige blessures zeg!
Persoonlijk twijfel ik soms best wel hoor of ik hier wel aan had moeten beginnen... Het is zo lastig met zo'n jong paard om het rustig te houden.


Dit valt me ook op! Zwaar voor iedereen hoor, veel respect!
Hopelijk komen ze er allemaal weer bovenop!

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:47

Dat is denk ik gezien de omstandigheden wel een goede beslissing Joman! naast een baan en de zorg voor andere paarden is het natuurlijk ook zwaar om dit er naast te doen.

Het was inderdaad een avontuur, maar wonder boven wonder was het been hartstikke goed de dag er na dus dat geeft hoop.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Equisync
Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:44

Hier staat mijn paard sinds zondag weer in de kudde. Ik vond het heel spannend, en uiteraard ging hij meteen al direct op z'n gezicht omdat hij te lomp wegrende. Gelukkig stond hij snel weer op en ging ervandoor.

Heeft de hele wei even doorgeracet(3hectare, echt ik hem 'm nog nooit zo oerhard zien rennen haha) en alle paarden begroet en toen was het prima.
Hij is ook meteen weer de leider van de kudde, ondanks dat hij bijna 11 maanden weg is geweest(verhuizing naar andere stal maar toch terug gekomen) en er inmiddels een aantal nieuwe paarden + nieuwe leider waren.
Ze hebben het gewoon weer geaccepteerd :)

Het stappen gaat ook steeds beter. Hij is gelukkig al een heel stuk rustiger geworden!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:12

SuperAssie schreef:
Hier staat mijn paard sinds zondag weer in de kudde. Ik vond het heel spannend, en uiteraard ging hij meteen al direct op z'n gezicht omdat hij te lomp wegrende. Gelukkig stond hij snel weer op en ging ervandoor.

Heeft de hele wei even doorgeracet(3hectare, echt ik hem 'm nog nooit zo oerhard zien rennen haha) en alle paarden begroet en toen was het prima.
Hij is ook meteen weer de leider van de kudde, ondanks dat hij bijna 11 maanden weg is geweest(verhuizing naar andere stal maar toch terug gekomen) en er inmiddels een aantal nieuwe paarden + nieuwe leider waren.
Ze hebben het gewoon weer geaccepteerd :)

Het stappen gaat ook steeds beter. Hij is gelukkig al een heel stuk rustiger geworden!



Dan krijg je toch ook een rolberoerte :+

Met die van mij gaat het ook goed gelukkig. Vorige week donderdag begonnen met het draven aan de hand en dat gaat ook goed al komt dat ook wel op de conditie van het baasje en die is niet zo best. _O-

Vanmiddag komt Annika ten Napel. Ben benieuwd! denk dat er op het gebied van krachtvoer ook nog wel wat te behalen valt.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:14

Haha zo word je gedwongen zelf steeds fitter te worden.

Pfft superassie, dat zijn inderdaad momenten voor een rolberoerte...hij heeft er niks aan overgehouden?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xElienx
Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:32

Met Sem lijkt er nu, 5 weken na de operatie, ook wat vooruitgang in te zitten. Ze lijkt haar been de afgelopen dagen meer te gebruiken.
In het begin gaf ze wel eens een bokje, maar dan viel ze (doodeng!!), of stond ze na elke rare beweging een tijdje met haar been omhoog.
Sinds het weekend is ze een stuk drukker en lijkt ze het been veel beter te gebruiken. Ze valt niet meer en houdt hem na een uitspatting ook niet meer omhoog.

Floortje A beautiful flower picked too soon

[KS-MK] AmhaAppaHacky op komst

Pferdelove
Berichten: 468
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:15

Ik lees al even mee, misschien dat ik toch ook even aansluit!

Ik ben in het bezit van een lieve Groninger merrie van 9 jaar. Sinds vorig jaar november af en aan kreupel, in mei dit jaar er achter gekomen dat dit komt door een gebroken verlengd verbeend hoefkraakbeen linksvoor. Advies was 3 maanden op stal, eigenwijs als ik ben heb ik dit niet gedaan en is de revalidatie begonnen met 24/7 op de wei in een stabiele kudde. De missie: vooral paard mentaal gezond houden. Met ondersteuning van Frederique Hogema ging de revalidatie eigenlijk erg goed en merkte ik dat de slechte dagen minder werden. Helaas in juli door een enthousiast galopje richting de kudde een peesblessure opgelopen op hetzelfde been met het gebroken hoefbeentje, weer een paar stappen terug in de revalidatie.
Door te weinig hooi op die stalling verhuisd in augustus, nog in de nasleep van de peesblessure en dus verhuizen richting een nieuwe kudde met veel onrust wat dus niet bevorderlijk is voor het herstel.

Maar daarmee hebben we de ellende van dit jaar nog niet gehad, begin september vindt de staleigenaresse haar op zondagavond om 11 uur op 3 benen, oorzaak niet echt te vinden. Dus DA gebeld, antibiotica erin en afgespoten. De volgende ochtend is het rechterachterbeen richting een olifantenbeen, en een heel klein wondje net bij het kogelgewricht, dus toch DA laten komen omdat we het niet vertrouwen, ook de DA weet het niet zeker maar vertrouwt het ook niet. In de kliniek blijkt dat het wondje voor een ontsteking in het kogelgewricht heeft gezorgd, 2 operaties volgen waarbij het kogelgewricht wordt gespoeld, gelukkig mag ze na een week op de kliniek weer naar huis!

Op dit moment zijn we dus nog steeds aan het revalideren van 3 blessures. Maar wonder boven wonder loopt ze al zeker 2 maanden rad in stap, draf en galop. We zijn dus rustig weer aan het wandelen en wat aan het grondwerken. Ik wil haar deze winter nog rust geven, en in januari/februari opnieuw een foto en scan laten maken om te kijken hoe ver we met het herstel zijn en of ik haar daadwerkelijk weer kan gaan opbouwen!

Heel verhaal, het spijt me, maar ook wij zijn dus aan het revalideren :Y)

Dierwetenschappen in Wageningen!
If it's meant to be, it will be ♥

nienke_layla
Berichten: 185
Geregistreerd: 01-05-14

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:15

Wat een verhalen allemaal! Ik mag dan niet klagen, al blijft elke blessure natuurlijk vervelend voor het paard.

Blij dat ik dit topic vond, mijn 15 jarige merrie heeft anderhalf jaar geleden een tussenpees blessure. Volgens dierenarts kan ik met haar helaas de sport niet meer in tenzij ik een operatie liet doen. Maar 60% kans dat het beter werd en ook de kans dat het juist slechter werd. De keuze was voor mij dus snel gemaakt. Mevrouw heeft nu een soort van deeltijd pensioen.

Ik ben echter wel bij steeds meer dierenartsen geweest als stagiaire bij paardenbedrijven. Nu heb ik wel al een aantal dingen voorbij zien komen waardoor ik denk dat het toch misschien wel goed kan komen tot zekere hoogte. Ze heeft immers nooit kreupel gelopen en pijn vertoond, ze had alleen een dik been. Heb ook weinig informatie mee gekregen, geen schema's of iets dergelijks.

Sinds kort ben ik haar actiever aan het longeren, ze gaf duidelijk aan dat ze zich begon te vervelen. Ik heb al een paar keer op haar gereden, alles is maar max 20 minuten met maar een paar rondjes draf. Nu heeft ze heel wat spier verloren en heb ik besloten om nog weer even te wachten voordat ik het rijden verder oppak.

Heeft er iemand ook ervaringen/tips omtrent koelen, speciale producten (drukverband beschermers/therapie beschermers), bepaalde supplementen etc?

Zaf & Fay


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiki1976, mamabird, Trendiction en 39 bezoekers