Onze weg terug naar de start!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

laetitia98
Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Onze weg terug naar de start!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 10:52

Ja onze weg terug naar de start. Dat zal een lange maar hopelijk positieve weg worden en daarbij ook een lang verhaal :')

Enkele weken geleden stopte mijn paard met eten. Geen hap ging er meer in. Ik werd die ochtend gebeld door mijn stalbaas dat ze niet at, DA gebeld of hij kon komen. Ze stond met haar hoofd laag en gehele dag erg ongelukkig op de wei. :(:)

[ img ]
Start gewicht 510 kg

DA is die middag gelijk gekomen en op eerste inzicht was er klinisch niks mis. Hart, longen en darmen waren goed, gelukkig geen tekenen van koliek, maar je kon duidelijk zien dat ze zich niet happy voelde. Ook viel ze erg snel in van het niet eten.
Er is mest en bloed onderzoek gedaan ook daar kwam niks uit. Toen zijn we de dag erna gestart met de Omeprazol om eventuele maagzweren te behandelen.
Ze zou dan binnen enkele dagen zich op zijn minst beter moeten voelen en weer moeten gaan eten.

Dit heb ik de volgende dag aangekeken, maar het ging steeds slechter, ze werd steeds dunner en viel steeds verder af. ;(
DA is diezelfde avond nog geweest. Zonder echt resultaat behalve dat haar eiwit gehalte iets laag was, maar dit kon komen omdat ze al dagen niet gegeten had. DA heeft haar toen sterke pijnstillers en alsnog een darm verslapper gegeven in de hoop dat ze ging eten. Mocht dit niet het geval zijn dan reden we met spoedverklaring naar de faculteit Utrecht.

Zo gezegd zo gedaan. Samen met paard en chauffeur naar de kliniek om haar helemaal binnenste buiten te keren. Het vermoeden was nog steeds maagzweren en mogelijk een darm ontsteking, maar omdat de medicijnen niks deden wilde ik toch verder kijken en duidelijkheid, want ze was duidelijk echt beroerd.

Aangekomen op de kliniek werd ze helemaal onderzocht. Klinisch onderzoek, maagscopie, glucoseonderzoek, echo, darm biopt en een nachtje op de kliniek later kwam de verlossende maar heftige diagnose: Maagzweren graad 4/4 in zowel het onderste deel van de maag als het bovenste deel van haar maag. Een glucose opname van 45% piek na 4u i.p.v. de 200% piek na 2u (normaalwaarde paard) dus een verslechterde darm functie veroorzaakt door een milde chronische darm ontsteking.

Toen vielen er eigenlijk heel veel puzzelstukjes op zijn plek. Waarom ze de hele week met rijden al niet voor uit te branden was. Waarom ze waarschijnlijk met periodes volledig in verzet kon komen (ja dit heb ik toen na laten kijken) Waarom ze altijd moeite had om een constante verbinding aan te nemen. Want ja ik heb haar nog niet zo lang dus je gaat op een gegeven moment van alles denken en behalve dat ze niet at gaf ze voorheen geen andere gezondheidsklachten aan en kon ze echt heel erg fijn lopen. Maar dat ze ongemerkt dan eigenlijk zo ziek was, ja daar heb ik mij een tijd schuldig over gevoeld. Konden ze maar praten -O-

Met een hele doos medicijnen gingen we weer naar huis. Maar goed nieuws thuis aangekomen at ze weer goed! Helaas is in deze periode ze ruim 50 kg afgevallen. Vier weken lang iedere ochtend nuchter Omeprazol, uur daarna de volgende spuit Sucralfaat en daarna krijgt ze haar brok met Prednisolon er overheen.


[ img ]

[ img ]
Paardje op haar dunst 470kg

Voer omgegooid naar speciaal voer met weinig suiker en zetmeel. Iedere middag een lekkere maaltijd met fibrebeet en luzerne zonder melasse/ zetmeel en verder heel erg veel verdeeld hooi.
Vier weken rust en streng voer en medicatie beleid verder moesten we weer op controle.


[ img ]
Ze begon er weer steeds beter uit te zien en zich ook weer steeds beter te voelen, langzaam kwam mijn super lieve vrolijke merrie weer terug.

Dit was afgelopen donderdag. Ik was stik nerveus, wat als er niks veranderd was ondanks dat ze zicht beduidend beter voelt en er ook al weer stukken beter uit ziet? %) Maar wat als ze wel goed is en ik weer mag rijden, hoe rijd ze dan? Dagen niet geslapen en op de dag zelf was ik erg nerveus.
Aangekomen op de faculteit was het enorm druk, we moesten daarom ook aardig lang wachten, want spoed gaat natuurlijk voor! Paard daar op stal gezet zodat ze wat fijner kon wachten, want een merrie met honger is altijd een handige combo.

Nou het was tijd om het onderzoek te starten, opnieuw een maagscopie. Ik zag gelijk met mijn leek oog dat ik het er rustiger vond uit zien, maar het was doodstil in de kamer wat een spannend moment! Tot de DA zei nou het ziet er keurig uit! Super opgelucht de maagzweren in het bovenste deel van de maag waren helemaal weg. In het onderste deel zat er nog een heel klein beetje, maar zag er ook mooi uit.
Het was nog te vroeg om iets van de darm ontsteking te zeggen dus ik moet over 4 weken weer terug komen voor een nieuwe darm biopt. Maar ik mag het werk weer opbouwen, 3x pw 15 min rijden.
Wat was ik opgelucht, ze moet nog steeds de Omeprazol en de Prednisolon, maar de Omeprazol ΒΌ spuit ipv 1 hele spuit.

Dus nu gaan we lange weg in van het opbouwen, met hopelijk een gezonde toekomst! +:)+
Voor degen die het leuk vinden kan ik er een soort van volg topic van maken

[ img ]
[ img ]
Ons deze zomer

2 Feet move your body.. 4 feet move your soul.. :D Gambola D.C Y;( Geisha <3


laetitia98
Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 16:42

Cheminee schreef:
Wow! Dan is er iets goed mis gegaan op lange termijn in het voermanagement en/of stress management met zoveel maagzweren jammer dat ze niet kunnen praten he.. :+:

Heel veel succes met het opbouwen en hopelijk kan je gauw weer heerlijk rijden! Niks ergers om je maatje met zoveel pijn te zien en zoveel te zien afvallen!


Inderdaad, ik heb haar pas sinds eind februari en bij mij heeft ze eigenlijk een onbeperkt voer beleid gehad en voor zo ver ik kan merken geen stress in de groep. Vermoeden is dat ze het daarvoor al had en misschien toch door het verhuizen we zullen het nooit weten helaas.

2 Feet move your body.. 4 feet move your soul.. :D Gambola D.C Y;( Geisha <3

laetitia98
Berichten: 558
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Ergens in een gat

Re: Onze weg terug naar de start!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-19 16:45

Update:
Vandaag voor het eerst heel kort gegaloppeerd :D ze was super braaf! Ze deed het super goed. Voor mijn gevoel sprong ze veel opwaartser dan normaal O:)

Ze had even een klein dipje met het verharen waardoor ze wat dof werd, maar nu glimt ze weer +:)+

2 Feet move your body.. 4 feet move your soul.. :D Gambola D.C Y;( Geisha <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: inge_romeo en 32 bezoekers