Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:46

Het is wel fijn om te weten wat Chico heeft en ervaringen te kunnen delen. Maar het probleem zelf blijft wel lastig natuurlijk.

Ik vind zelf een jaar herstel wel lang. Je weet gelukkig dat hij geen pijn heeft, maar als eigenaar dat zien elke dag, de onzekerheid of het dan ook echt nog wel beter wordt, vreet ontzettend veel energie.

Het is ook onwijs lastig om overal achter te komen. Paarden onderzoeken is toch intensief. Een Mri bijv kan wel, maar niet elke kliniek kan er eentje aanschaffen en de kosten lopen vaak hoog op.
Vanuit dat standpunt snap ik wel dat veeartsen snel zeggen; hij zal wel een hersenbloeding hebben gehad en puur op symptomen beoordelen.

Als zoiets als dit bekender wordt, zullen er ook wel betere onderzoek methodes komen.

En ja, naar Belgen luisteren is echt te grappig. Als ik iemand uit Z Limburg aan de telefoon heb, moet ik al zo lachen en weet ik achteraf helemaal niks meer van het gesprek.
Of als een Belgische coach langs de bakrand staat aan te moedigen, snap ik er niks van :)



superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 15:55

Ik bedoel ook niet dat hierbij een Mri nodig is. Maar omdat onderzoeken duur zijn en de kleine klinieken niet alles tot hun beschikking hebben, zullen veeartsen bij dergelijke symptomen het vaak op een hersenbloeding, leeftijd etc gooien.
Ze weten nog te weinig, kunnen niet alles onderzoeken en het is ook ongelooflijk duur.

Zeker bij oudere paarden zijn ze terughoudend. Dat hebben wij ook.


Vroeger werden onze pony's ook wel oud, 30+, maar alleen de sterkste. Nu kun je gewoon veel behandelen en doen om ze oud te laten worden.

Ik vind zelf een jaar wel lang. Als je al een jaar of langer zoals wij bezig bent met ups and downs, gaat de tijd zo voorbij. Maar vooraf staand aan een traject zonder zekerheden, vind ik echt lastig.
Nu lijdt je paard niet en komt ie buiten enzo.

Hoe meer er bekend wordt, hoe meer ze gaan zoeken en er uiteindelijk wel onderzoeken en behandeling zal komen. Maar dat kost onwijs veel tijd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:15

ElCamino schreef:
Nee ze "gooien" het er niet op. Ze weten gewoon niet dat dit bestaat. Dat bedoel ik. Ik heb al diverse berichten via pb, mail, Messenger dat mensen dit doorgeven aan hun arts en er een wereld opengaat van herkenning voor eigenaren en artsen.
Een dierenarts "gooit" het niet ergens op....die weet gewoon niet wat SW is


Je begrijpt me verkeerd. Omdat ze dit niet weten, gooien ze dergelijke symptomen op een hersenbloeding. Dat is logisch, maar daardoor heb je nog geen realistische cijfers of dat altijd ook een hersenbloeding is geweest en niet iets als SW.

Misschien komt het balletje nu wat meer aan het rollen en dat zou mooi zijn.

Veeartsen hebben een groep waar ze ervaringen delen en elkaar advies vragen bij bijzonderheden. Onze Red had vreemde symptomen, is gedeeld en we wisten wel een oorzaak, maar wilden zeker weten dat er geen behandeling was.
Er is zoals heel vaak het geval is, geen sectie op hem verricht, dus daar eindigde het dan.

Ons paard daarvoor hebben we wel in Utrecht achtergelaten voor onderzoek naar hb. Maar het is nog heel lastig om alles te onderzoeken helaas.

Wij zijn nu voor 2 van onze paarden ook enorm zoekende en soms is het best frustrerend dat we nog niet alles weten.
Duim natuurlijk mee voor Chico dat zijn medicatie goed blijft helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, Googlebot, Johnie, lazy, Little_Gift, Niika, nowylover, shaddy82 en 105 bezoekers