Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 09:12

Gistermiddag is de arts geweest, ze had alle filmpjes bekeken en na monsteren was ze het er ook mee eens dat het slechter was. De dosering blijft op 4 schepjes en als het potje leeg is gaan we over op 4 capsules per dag. hogere dosering heeft weinig zin.

Hij kreeg ook een injectie Rapidexon (om een boost te geven in de hoop dat de dosering nu wel aanslaat), alleen nu in de spier ipv intraveneus omdat hij zijn dosering smorgens natuurlijk al had gehad. Dit om bijwerkingen te voorkomen, al kan dat nog gebeuren.
Ook een injectie Catosal Metabol voor zijn spieren.

In overleg komt ook de osteo , we gaan elke 6 weken zijn rug loswerken, want het vastzetten omdat hij zo scheef loopt en zich verkrampt én deze afwijking werken elkaar lekker tegen met het herstel..

Eerst 3 september de smid, die gaat de achter voetjes doen en hopelijk kan hij zijn pootjes lang genoeg omhoog houden. Dat moet vóór de osteo want hij heeft best last na de behandeling kan hij zijn voetjes niet optillen


Jet: de rugspray was ook daar op, kreeg een mail, nu gaan we rug-compositum proberen. De rugspray is echt niet meer te krijgen.


Dus voor nu: hoge dosering medicatie aan blijven houden alleen in andere vorm .
De potjes zijn €100 voor 12 dagen en de capsules zijn €100 voor een maand.
De capsules moeten per paard per behandeling aangevraagd worden en die waren er niet, vandaar eerst de dure potjes. Maar het is beter voor mijn portemonnee.
Stalhouder maakt de capsules open en lost de poeder op in water, dan met spuit in de mond want hij eet
de capsules echt niet zo op.

Wanneer hij slechter wordt weet ik het niet meer. Arts is dan wel akkoord met inslapen wanneer ik het aangeef. Uit Amerika hoorde ik dat Sani ( die nog 3 jaar leefde na diagnose) pas na ruim een jaar weer ok liep, afwisselen slechter en beter in de tussentijd. Dan ga je weer denken: niet te snel opgeven.

Kimmie: nog een keer over de rug gehad met arts en telefonisch met osteo/chiropractor.... ze denken toch echt dat het niet in de rug zelf zit. Rug is weer uitgebreid bekeken maar zit nu gewoon vast door het scheef staan. Osteo telefonisch gesproken en in overleg met arts oefeningen erbij pakken.
De staart moet ik steeds aan trekken om hem op het linkerbeen te zetten, en wat ik al deed : rechtuit wandelen aan de rechterkant en dan hem op zijn linkerbeen duwen. Dan draait hij direct zijn voet niet meer weg.

Vanmiddag kan ik dus pas zien of het beter gaat na mijn werk. Dan pas zal ik ook een filmpje maken.
Heb ook een artikel voor de wiki geschreven....

\verder was hij wel blij.... het pad af vrolijk doorstappen terwijl ik zijn rechterheup opzij druk en toen bij de buren een pony langsdraafde staart erop en dribbelen..... heb hem stiekem uitgelachen... druk showen....schots en scheef hahaha


ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 10:34

lief van je, wel erg moeilijk en dubbel....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 10:39

Hilary, thnx voor de tip, ik heb nu eerst de rugcompositum in ruil voor de rugspray. Dat gaan we eerst even proberen.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 11:39

Zojuist heeft Equitom teruggebeld. Dokter Mathieu Foucaud belde me op.
Helaas hetzelfde verhaal: er zijn 2 opties

Een aandoening vanuit de heup, wat atrofie van een spier veroorzaakt , niets aan te doen en alleen maar te zien na autopsie
Een neurologische variant, niks aan te doen en hopen op stabiliteit.
Ze vonden het heel jammer dit te moeten melden . En een vervelende aandoening waar niets aan te oen is.
Hij benadrukt ook dat ze inderdaad NIET reageren op pijnstillers en ontstekingsremmers. Dat is bekend.
Aan de hand van de filmpjes zit het echt niet in de rug denken ze, alleen de rugspieren verkrampen hierdoor.... osteo en fysio is enige om te helpen. Wil je dit zeker weten moet ik een scintegrafie doen.... das €1000 euro en hij is niet te vervoeren, geen optie dus

Wel top dat ze me belden om uitleg te geven!!! (blijft grappig een Belg aan de telefoon :D )

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 12:46

Gulpje: ontzettend lief van je <3

Ayasha : ook Equitom benadrukt dat ze géén pijn hebben!!! Daarom reageren ze ook niet op pijnstilling en ontstekingremmers. En ik ben blij dat nu al heel veel artsen dit hebben gezegd.
De leeftijdscategorie is wel apart, het enige feit dat ze hebben is dat het alleen écht oude paarden het krijgen... maar wieweet... er is zo weinig bekend.
Chico had geen aparte achterhand, die is normaal, wellicht had je paardje toch een andere afwijking...



En inderdaad weten ze niet dat ze scheef zijn. Daarom schrok Chico ook zo als hij zijn heup stootte met box ingaan. Hij denkt dat ie gewoon naar binnen loopt en BATS!! tegen de wand. Hij durfde bijna niet de stal in of uit daarna. Toen ook het stalpersoneel gemeld daarop te letten en hem echt apart de box inlopen en niet halster af voor de deur en laten gaan...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 13:37

hahaha jullie accent, dat vind ik zo leuk !!!!
Ja, ik was er erg blij mee! En blij dat idd iedereen hetzelfde lijkt te zeggen.

En ik krijg toch wel wat pb's en een Messenger bericht over mensen die oprecht blij zijn met mijn verhaal omdat ze niet weten waarom hun dier al 2 maanden scheef loopt...een tip krijgen naar dit topic en dit doospelen naar hun eigen artsen. Daar do je het voor!
En natuurlijk om mijn verhaal te delen

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 14:03

Dat is dus bij SW niet lang.... en een peesblessure kan ook een jaar duren of langer, een gebroken botje in een voet kan ook zolang duren en dan is er vaak wél pijn. Hij heeft er wel degelijk ongemak van... erg rustig grazen is er in zo'n heel slechte periode niet bij maarnu wandelt ie gewoon rustig grazend de wei door.

Een MRI heeft hierbij gewoon geen zin. En wanneer artsen het gewoon NIET kennen is het logisch dat ze aan een hersenbloeding denken. En een eerste behandeling is nooit direct een MRI want ze kunnen niet vervoert worden. ik denk echt niet dat artsen een standpunt hebben wat jij zegt hoor. En dan verwijzen ze je wel door naar een kliniek die wél een MRI heeft.
Het is eerder zo dat de dieren 20+ zijn en eigenaren daarom niet vaak een traject ingaan.
En tegenwoordig worden de paardengewoon veel ouder dan vroeger en zal het meer gaan voorkomen.
Er zijn geen betere onderzoeksmethodes, zelfs uit autopsies komt bij de neuro variant helemaal niks naar voren...als je al geen oorzaak kunt achterhalen kun je ook geen behandelmethode oid maken

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 14:05

Ayasha: ja, het kan een blessure aan het heupgewricht zijn, nou je het bandje of een bepaalde spier die afscheurt of atrofie heeft door trauma. Daar kom je alleen achter bij autopsie, anders niet.
Als je google gebruikt vind je het verhaal van de 25 jarige Welsh cob waarop autopsie is gedaan en dit ontdekt werd.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 20:08

Nee ze "gooien" het er niet op. Ze weten gewoon niet dat dit bestaat. Dat bedoel ik. Ik heb al diverse berichten via pb, mail, Messenger dat mensen dit doorgeven aan hun arts en er een wereld opengaat van herkenning voor eigenaren en artsen.
Een dierenarts "gooit" het niet ergens op....die weet gewoon niet wat SW is

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 20:10

Maandag plaats ik foto's en filmpjes van het weekend van Chico. Vanaf mobiel lukt het niet zo....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 09:25


ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 09:45

Thnx Kimmie261, ook begonnen met Puur spondy inmiddels, rug compositum heb ik nog niet binnen. Heb ook een tijdje Cole's linement en een linemnt met kamfer gebruikt voor de rugspieren maar daar kreeg hij uitslag van na langere tijd.
Ik geef ook nog niet op, maar probeer wel nuchter erin te blijven en te "wennen" aan het idee dat het best snel kan gaan misschien.

De smid komt morgen, optillen voetjes gaat nu wel goed.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 11:08

By the way:

De injecties van donderdag hebben óók NIKS geholpen wat betreft béter staan etc. Of het nou komt omdat het in de spier is gespoten ipv in de bloedbaan geen idee, de afgifte is langzamer maar zou in het weekend toch wel wat gezien moeten hebben. Óf de "verbetering" is in dit geval : Géén verslechtering....
Dat kan ook natuulijk.

Mijn ouders zijn wel even op bezoek geweest bij hun "kleinzoon"
[ img ]

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 11:55

ja ik was er vroeg bij, ik ben 46 en hij 3 :D :D 1 HAHHAHAHA

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 12:42

Dennis, ik ga idd om Widia-nagels vragen.
Widia-puntjes werkten nooit bij hem, en nu elke paar weken wisselen gaat nét...de eerste 2x kan het nog in de oude gaten, en er zijn er dan nog 2 leeg, kunnen ook nog in genageld worden.
Hij komt morgen einde dag. Dan eerst alleen achter, en volgende week de voorkant, anders wordt het te inspannend denk ik...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 13:25

ga ik doen daar dacht ik niet aan !!!

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 09:20

nou, gisteren is de smid geweest.
Tot mijn verbazing zei hij dat deze keer de achtervoetjes beter gingen dan eerder tijdens de blessure, dat is wel positief!

[ img ]
[ img ]

Het beslag iets aangepast. Je zou zeggen dat met dat gedraai RA veel meer afgesleten moet zijn. Maar blijkbaar slijt LA nog veel meer. Dat is vreemd want dat been gebruikt hij veel minder. Dus we bewaren ze even voor de volgende keer om te vergelijken.
Verder zit er nu dus géén trailer aan het LA ijzer en juist wel RA.
De widia-nagels was nog een punt van discussie, ze zijn natuurlijk prima voor het glijden máár ze kunnen ook juist de vreemde beweging van zijn manier van lopen nu extra belemmeren waardoor hij juist slechter kan worden. We gaan dit dus even aankijken...
Volgende week komt hij voor de voor ijzers.

rechts achter:
[ img ]
links achter:
[ img ]

Zo liep hij na beslaan:
https://youtu.be/Sq0Z9wNMZa4

De oude ijzers heb ik nog, zal kijken of het weggesleten deel goed te zien is, ms interessant voor iemand als Dennis....

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 10:56

Dat klopt, en dat draaien werd vorige week iets erger en scheef lopen iets minder.
Je nuanceert het lief, hihihi hij "draait wat" :D
Kogels heeft hij dikke 4tjes op mbt artrose (een reiner geweest) maar nooit last van gehad.
Dus we zullen zien...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 11:52

kimmie261, hij heeft vorige keer óók tegen de wand gestaan. en het blijft tricky , helemaal voor de smid zelf, gelukkig hier alle ruimte en hij staat af en toe ook midden in de gang!!! en gelukkig houdt iedereen er rekening mee op dat moment, heel fijne stal en stalgenootjes!

Dennis: tja, gebruiksschade heeft ie wel... manege-beest, springen, cross, voor de wagen, western reining & cowwork , endurance klasse 1, rally's en patrouilletochten, vakanties lang buitenritten begeleiden.... best hard gewerkt van zijn 7e tot 31e.... dus nu pensioen mag wel, al is de reden beetje zuur...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 10:26

Gematigd positief....
Chico lijkt gelegen te hebben in zijn stal !!! Dat zou écht heel fijn zijn.
Ik vond vlasjes op zijn buik, bij zijn koker en een paar verdwaalde op zijn lijf, vrees dat alles eraf gewaaid is op de wei....
Ik hoop dat ik het goed heb gezien, en dat ie het vaker gaat doen. Hij heeft sids april niet meer in zijn stal gelegen, wel altijd op het land.

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 13:28

Pandora2: klopt, hij lag wel jheerlijk in de wei en rolt ook gewoon om , maar de stal was hem toch te benauwd denk ik.

Jayko, thnx!!!

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 15:19

Vanmorgen is de osteopaat geweest. Hij gaat nu elke 6 weken om de rug soepel te houden.
Hij wat wel weer wat blokkades uiteraard door het vastzetten van de boel en door het scheef lopen.
Maar hij was er sneller doorheen te werken dan voorgaande keer en werkte ook goed mee, ik zag duidelijk resultaat komen.
Hij heeft dry needling gehad en het Cranio Sacraal gebied was prima in orde. Dat is ook gelijk meegepakt.

De besloten groep van hun Horse-Connect groep waar al die mensen in zitten, fysio,osteo, cranio en weet ik veel heeft helaas niet veel opgeleverd. Wel veel interesse en verbazing over de blessure.

Hopelijk helpt dit hem weer een beetje, de osteo vond hem wel minder scheef dan de vorige behandeling en beter. Wel wordt de bespiering nu echt wel minder maar ja, als je al 5 maanden niets doet...

ik plaats wel straks nog een filmpje van gisteren, hij kan steeds beter stilstaan of rechtuit lopen met grazen zonder steeds te corrigeren...

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 12:47

Pandora2, dat klopt helemaal. maar ik ben niet zo van het snel opgeven.
Gistermiddag, was hij wel een stukje rechter, het draaien van het been doet hij nog wel, en die widia-nagels houden dat niet tegen, ik hoop wel dat ze het glijden even tegenhouden.




We kijken nu ook nog naar iets homeopatisch maar wil eerst de dingen die hij nu krijgt opmaken en dan verder kijken. /ik ga er niet tig supplementen en rommel ingooien tegelijk, dan weet ik uiteindelijk niet wat nou wel of niet helpt

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 08:08

Het beloofde filmpje van hoe hij nu staat te grazen. Op zijn weiland gaat het wel nog iets beter iv de ruimte maar er staat niet zoveel gras meer...Hij draait minder cirkels om zijn balans te houden. Moet wel nog pootje bijzetten af en toe.

We staan nu vanaf zondag op de capsules prednison, 4 stuks per dag. Ik heb nu voor 25 dagen en de arts wil daarna een capsule eraf halen. Ik kijk even aan of hij hetzelfde blijft nu of verbetering geeft anders ga ik vooralsnog niet terug in dosering. Ik begrijp de artsen heel goed dat ze niet zo hoog willen blijven zitten maar vorige keer werd hij zó slecht na 1 dosering minder.... En mijn lotgenoot in merika gaf aan dat haar paard 5 maanden op de steroids stond, al was dat dier wel veel slechter dan Chico.
Afijn, we kijken het gewoon aan per dag...

https://youtu.be/oDozesG02R8

ElCamino
Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 13:04

ik hoop het écht kimmie261, en ben wel blij met je berichtjes wat dat betreft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 99 bezoekers