Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:04

De merrie van mijn nichtje heeft ook zo gelopen.
Heel acuut, s ochtends gereden, paard het land in en daarna voor ze naar huis ging was ze zo.
Die heeft het stempel hersenbloeding gekregen, ze wou haar in laten slapen, dierenarts wilde er nog niet aan, eerst het weekeind af wachten. Heeft wat medicatie gekregen (weet niet wat) en knapte voorzichtig weer wat op.
Ik ben die avond geweest om te kijken, om haar te helpen met de beslissing hoe verder. Ik trof gewoon het paard aan wat ik kende, een slimme zure merrie die eens naar me snauwde over de boxdeur heen zoals altijd. Maar eenmaal de box uit was het een totaal ander paard om te zien (kwa lichaam, niet kwa gedrag), kwam amper door de deur omdat ze zo scheef liep. Als ze stil stond zag je haar billen heel rustig 'omvallen' tot ze bij stapte om dus niet te vallen. Merrie rolde gewoon en stond probleemloos op en was verder gewoon zich zelf.

Na fysio/osteo en tijd is ze goed op geknapt, goed genoeg om weer onder het zadel te gaan stappen en vanuit daar verder te kijken.
Ze is kort daarna helaas aan iets anders ingeslapen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik



Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:04

Die van mijn nichtje gingen ze rijden om weer sterker te worden, therapeutisch en niet perce om het rijden. Bedoeling was eerst gewoon rechtuit stappen, lekker naar buiten. Ik kan me niet echt meer herinneren hoe ver mijn nichtje op heeft kunnen bouwen, volgens mij niet veel.
Koliek werd haar fataal, uit m'n hoofd een maand of 2 รก 3 nadat het fout ging.
Het was mijn paard niet, dus details en precieze tijdlijn weet ik niet meer.

Net als daffodil weet ik niet wat ik zou doen, ik denk dat het bij mijn pony's dan ook klaar zou zijn ook al zijn mijn oudjes nu ook al voornamelijk weide-versiering.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:15

ElCamino schreef:
De smid komt steeds om de nagels te vervangen, door het vreemde lopen slijten deze binnen 2 weken helemaal weg, en met nieuwe nagels voorkomen we uitglijden en hij staat veel stabieler. Ook het beslag ligt ruimer en is aangepast


In eens borrelde in mij op, is wat widea puntjes in zijn ijzers een idee (of nagels met een widea punt)? Die gaan ook het uitglijden wat tegen en zijn veel harder dan nagels waardoor ze langer mee gaan dan iedere 2 weken de smid er bij moeten hebben. Nagelgaten en voeten worden er vaak niet beter op als er te vaak nieuwe nagels in moeten.

Mijn moeders 'kleinkind' is 22 (lees: Dennis mijn eerste pony), en ik 34 ;) .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:18

Ik zou je smid nu alvast ff vragen. Niet alle smeden hebben die nagels in alle maten altijd in hun auto liggen. Ik tenminste niet ;) . Ze kunnen wel (bijna) alles de volgende dag in huis hebben als het moet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:24

Ik kan me het discussiepunt wat betreft de widea helemaal voorstellen hoor. Hij staat niet alleen scheef, maar in het lopen draait hij ook wat. Iets wat je hem lekker moet laten doen. Kogels zijn al wat dik (iets wat ik bij een functionerend oudje met wat mankementjes als dit geen enkel probleem vind), als hij niet kan draaien geef je natuurlijk alleen maar meer druk rond de kogel en verder in zijn been. Maar het kan hem wel weer helpen in het opstaan enzo. Dus het zijn dingen waar geen pasklaar antwoord op is. Ik ben over het algemeen ook geen enorme fan van widea puntjes door boven staand, maar soms moet je wat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:35

ElCamino schreef:
Dat klopt, en dat draaien werd vorige week iets erger en scheef lopen iets minder.
Je nuanceert het lief, hihihi hij "draait wat" :D
Kogels heeft hij dikke 4tjes op mbt artrose (een reiner geweest) maar nooit last van gehad.
Dus we zullen zien...


Klinkt wat aardiger dan 'draait bijna z'n been er af' :') , en op een filmpje is het altijd minder goed te beoordelen. Vandaar dat ik het liever wat subtieler breng ;) .
Ach, die dikke kogels bij een oud paard. In een ideale wereld zijn zijn kogels niet dik, maar voor een oud paard met mankementen wat best prima functioneert (want met 4tjes en zijn rare lopen doet hij het echt wel goed) vind ik dat allemaal niet zo spannend.
Ik noem dat soort dingen wel eens 'wat gebruiks-schade', ik heb ook wat van die pony's staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:02

Ik denk dat ik met dat voetje weinig zou willen dokteren. Goed is goed.
Ik zou te bang zijn dat een in theorie goede aanpassing niet goed uit pakt omdat er klinisch geen probleem is. Zeker omdat er toch wel spraken is van een wankel/onbekend evenwicht.

Ik vind het top dat je hem gewoon goed en blij hou. En niet bij iedere terugval het meteen op geef, maar hem even te tijd geef te herstellen.
En ja, er komt een dag dat hij niet meer goed hersteld, of dat hij wat anders gaat mankeren wat niet (makkelijk) te fixen is. Maar dat is zorg voor dan.

Ik heb ook 2 cushies staan, waarvan 1 nog veel meer mankeert, die mogen nog jaren blijven met de voor hun nodige aanpassingen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daphne_xxx, Daphneeeej, dazai, dollyspikkel, Freddydeshet, Ghazella, Nientsje, Oehlala en 102 bezoekers