Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 14:57

Na maanden van onzekerheid weten de artsen eindelijk wat mijn paard mankeert.
Hij is een "Sidewinder".

Ik probeer hieronder uit te leggen wat het is en hoe we met Chico ermee omgaan...Ik heb contact met 2 dames uit Amerika wiens dier het ook had, en overleg met hen en de artsen wat we doen. Faculteit Utrecht had geen gegevens voor me, die moesten het op Google opzoeken...

Ik hoop dat hiermee mensen dit ergens onthouden en eraan denken wanneer hun oudje opeens vreemd gedrag gaat vertonen.

Wat is het ?

Sidewinding is een verzamelnaam voor paarden met een aandoening waardoor deze typische manier van lopen wordt veroorzaakt. Het is niet bekend wat precies de oorzaak hiervan is.
Er zijn 2 dingen bekend tot op heden :
*afscheuren van een heupbandje kan dit veroorzaken
*Het kan een neurologische afwijking zijn die optreedt bij een paard. Er treedt een ontsteking op in het centrale zenuwstelsel om verschillende redenen. Dan is de coordinatie van de achterhand weg en ze weten niet goed waar hun achterhand is.Hun mentale staat en de voorkant is normaal.
Het is verder niet te testen en niet te genezen.
Het komt vrij weinig voor en enige vaste gegeven is dat het voorkomt bij paarden van 20-35 jaar.
In Amerika zien ze er tegenwoordig 4 tot 5 per jaar, en dit komt omdat tegenwoordig de paarden steeds ouder worden.


Wat zijn de symptomen?

Een Sidewinder is een ouder paard (20-35) met een aandoening waardoor het dier een typische gang in stap heeft en een vreemde stand. Het paard plaats het bekken scheef naar een kant van het lichaam en loopt daardoor met de achterhand naast de voorhand. De paarden lopen in cirkels omdat het bekken steeds uitzwaait naar 1 kant en daardoor corrigeren ze dit door een cirkel de andere kant op te lopen. Op stal gebruiken ze de wand om tegenaan te leunen. De paarden lijken geen pijn te hebben, ze reageren ook vaak niet op NSAID’s ( bute, metacam).
De bloedwaardes en andere dingen geven vaak een normaal beeld bij Sidewinders.
Ze kunnen na opknappen weer een terugval krijgen, vaak is dit stress gerelateerd, dan is de weerstand lager en het imuunsysteem werkt het minst.
Stress is duidelijk een trigger voor een terugval.
Cortico’s werken wel maar kunnen ook neveneffecten geven, de weerstand wordt lager en paarden zijn vatbaarder voor bv verkouden worden.
Naar mate Sidewinder voortduurt neemt ook de bespiering in de achterhand enorm af, waardoor uiteindelijk ook bewegen/opstaan etc lastiger wordt.

Een geval in Amerika, “Sani”, een Zweedse warmbloed, kreeg Sidewinder op 27 jaar en leefde nog tot zijn 31e. Niet Sidewinder werd het dier fataal maar wél het feit dat hij niet meer naar de tandarts kon vanwege het feit dat sedatie niet meer kon en door artrose in het voorbeen. ( Edrie Blackwelder) Van dit paard was wél bekend hoe het gebeurde: gevallen tijdens het beslaan tussen 2 touwen. Hierdoor het ruggemerg /zenuwstelselbeschadigd. Dit paard heeft 5 maanden op steroids gestaan voordat ze konden afbouwen. Deze eigenaresse heb ik goed contact mee via messenger

Ander geval in Amerika, een paard genaamd “Red” kreeg Sidewinder in januari 2019 en in maart 2019 overleden, weerstand was slecht door het steroiden gebruik van 2 maanden, imuunsysteem niet ok en paard werd verkouden, kreeg een longontsteking en is ingeslapen Autopsie wees niks uit bij dit dier. Oorzaak Sidewinder onbekend. Deze vrouw spreek ik via internet. Dit is Anne Cain, ze heeft een blog erover gemaakt

Geval van een 25 jarige Wesh Cob, dier bleek na autopsie een afgescheurde heupband te hebben, dit veroorzaakte het “crabwalking”. Deze reageren dan ook niet op de medicatie. Het kwam eruit na de autopsie.


Wat helpt een Sidewinder?

Wat medicatie betreft: Bij Chico deden we het volgende: Corticosen Steroiden, deze werken direct op het zenuwstelsel. Maar de bijwerking kan HB zijn en de weerstand wordt laag wat kans op andere aandoeningen verhoogd.
BV eerst een intraveneuze injectie met niglumine en rapidexon , daarna op de Equisolon poeder met prednison.
Bute wil in erg hoge doseringen soms helpen, dit is per paard verschillend. Bij Chico deed het niks.
Vitamine E / Selenium wil helpen met de ondersteuning van de spieren
De osteopaat komt regelmatig zijn rug loswerken omdat hij deze vast zet met zijn krampachtige houding.
Balanskussens: Door de balanskussens te gebruiken gaat het paard zijn lijf weer gebruiken.
De smid komt steeds om de nagels te vervangen, door het vreemde lopen slijten deze binnen 2 weken helemaal weg, en met nieuwe nagels voorkomen we uitglijden en hij staat veel stabieler. Ook het beslag ligt ruimer en is aangepast
Een stal: Sidewinders hebben een ruimte nodig om tegenaan te leunen, hiermee kunnen ze eindelijk stilstaan en het steunbeen ontlasten wat al die tijd overbelast wordt.
Voer op hoogte: Sidewinders kunnen slecht van de grond eten, met het hoofd zo laag is het lastig hun balans te houden en zullen ze sneller cirkels draaien.
Vaak helpt een kleine ruimte, hoe meer ruimte hoe meer ze gaan rondlopen en ronddraaien. Een geval werd op stal gehouden en knapte daardoor snel op. Chico ging beter in 3x3 dan in een opfokstal.

Wat is de prognose voor een Sidewinder?
Dit kan sterk varieren en wisselt van een paar maanden tot een aantal jaar.
Het hang van veel factoren af.
Wordt het snel herkend ? Bij Chico kwamen we er helaas pas na 17 weken achter maar met medicatie is het hopelijk snel onder controle.
Verder ligt het aan de medicatie, wanneer de cortisone steroids aanslaan kan het snel beter gaan, maar de bijwerkingen kunnen het dier fataal worden. Het imuunsysteem wordt slechter, weerstand minder en bv een verkoudheid kan dan al omslaan in iets ergs. Daarbij kunnen de medicatie ook hoefbevangenheid veroorzaken
Het ligt eraan hoe het Sidewinder Syndrome ontstaan is…. Neurologisch kan het behandelt worden, maar afscheuren van een heupbandje is niet te verhelpen.
Gezien de hoge leeftijd van Sidewinders wordt wellicht al eerder voor euthanasie gekozen dan dat men een oorzaak gaat zoeken.
Er kunnen ook verkeerde diagnoses gesteld worden als bv Ataxie, hersenbloeding, EMD, Wobbler waarbij een andere behandeling in gang gezet wordt die waarschijnlijk dan niet helpt.


Wat laat Chico zien?
Chico ( 31) is een gezonde oudere ruin die geen last heeft van PPID, EMS, EMD ( verschil met EMD is vooral dat Sidewinder plotseling opkomt en EMD zich langzaam ontwikkelt), Wobbler ( schommelen of waggelen en struikelen over eigen benen vaak door beschadiging aan ruggemerg met name in hals wervels) , hij is niet depressief en heeft geen andere aandoeningen. Hij werd van de een op andere dag erg scheef met grazen aan de hand, de dag ervoor nog gewoon een rit gemaakt en werkelijk niks aan de hand. Met aan de hand grazen viel het op dat ie erg scheef stond, verder was er nog niks aan de hand, liep nog gewoon rechtuit.

De dag erna erg scheef, cirkels lopen en achteraf een typische gang en stand van Sidewinder. We wisten toen nog niet van het bestaan hiervan af.
Gedacht werd aan een hersenbloeding of Ataxie. Uit tests bleek al gauw dat dit alles echter niet het geval was. Hij was te helder en in orde verder voor een hersenbloeding en ataxie symptomen had hij totaal niet. Hij corrigeert namelijk wel alles, staart draagt niet scheef, valt niet heeft geen evenwichtsproblemen verder en heeft geen verslapping van de staart, moeite met mesten of urineren.

Chico dag 1:
https://youtu.be/_oLyt8BYY7E

Paar dagen later :
https://youtu.be/XUhsmHx_81o

En dit kan hij dan wel:
https://youtu.be/CP1tss1-Rkk

En hij stond er zo bij:
[ img ]
[ img ]

Er wordt nu gedacht dat hij wellicht met de buitenrit uitgegleden is of een rare beweging heeft gemaakt, wellicht is er op stal iets gebeurt met opstaan, of vastgelegen….. niemand weet het.


Paard ingespoten met cortico’s en dag erna direct verbetering… omdat het paard chronisch hoefbevangen is zijn we niet gestart met een kuur hiervan daarna omdat hij hoefbevangen is en als bijwerking HB kan optreden, dat risico namen we niet omdat we niet zeker wisten wat er aan de hand was... Dit speelde allemaal rond de 2e week april.
Metacam ingezet, bute ingezet, niks werkte. Paard lijkt ook nog steeds geen pijn te hebben, alleen ongemak. Dat klopt ook achteraf met de symptomen en reacties op Sidewinder. Na aantal cortisone injecties toch opgeknapt en stabiel. Paard ging steeds rechter op lopen en staan.
Rugfoto’s laten maken en geen breuk in de rug, wel Kissing Spines maar dat was niet de oorzaak hiervan. Deze arts opperde ook al de cortisonen poeders.
Toen de rug in orde bleek Osteo aan de gang, niks vreemds te zien SI-gewricht etc was gewoon in orde. Toen het erg goed ging en Chico bijna rechtliep iom de arts besloten om onder zadel te kijken of we hem recht konden krijgen.
Dit ging helemaal mis, dat was eind mei. Achteraf was dit een stress trigger voor het syndroom wat een terugval veroorzaakte…of gewoon te vroeg begonnen omdat de ontsteking in de rug bij Sidewinders een lange tijd nodig heeft om te herstellen.


Daarna weer langzaam opgeknapt tot bijna rechtuit wandelen kon en lekker zijn ding doen.
Tot verhuizing op stal begin augustus ivm schoonmaak. Direct weer mis, en nu zodanig dat de rest van het lijf het niet meer vol ging houden naar mijn mening door het continu rondlopen in een enorme opfokstal, niet tegen de wand kunnen leunen en niet gaan liggen. Rechterpootje wordt al vanaf 10 april overbelast en hij ging nu door beide heupen zakken, dit was het punt van ermee stoppen naar mijn mening.
Arts gebeld en optie inslapen besproken, maar deze vond hem nog te goed daarvoor en wil nog 1x proberen met cortico’s. Door de positieve reactie op de cortico’s kunnen ze zeggen dat het een immuun gemedieerde aandoening is waarbij een neurologische reactie optreedt bij een paard. Er treedt een ontsteking op in het centrale zenuwstelsel.

Toen kwamen ze met zoeken op internet op het Sidewinder Syndrome. De arts had hier ooit tijdens de opleiding in Belgie van gehoord en het schoot in haar gedachten.

Paard injectie gegeven, en daarna op Equisolon poeders, dagelijks tussen 6 en 9 uur ivm immuunsysteem. Knapt zienderogen op en gaat nu toch op deze poeders omdat het anders inslapen is. Met deze medicatie ontlast hij zijn goede been weer, gaat op rust staan ermee en gaat weer rollen/liggen in de wei. Het is gokken…. Óf het gaat goed hierop en kan nog even mee óf met een beetje pech wordt hij hoefbevangen ( bijwerking) en dan houdt het alsnog op. Of iets anders knulligs wordt hem fataal ivm mindere weerstand.

Na 12 dagen 4 schepjes per dag (18.4 mg poeder) gaan we over op 3 schepjes per dag (13.8mg) en even kijken hoe dat gaat. Daarna waarschijnlijk nog 1x afbouwen en op capsules over.
Chco doet het super: ligt en rolt om in de wei, leunt niet meer tegen de wand, staat bijna recht en wandelt gewoon rechtuit.

https://youtu.be/OXIiDA1A8V8

Echter, nu zijn we 7 dagen op 3 schepjes en de boel verslechtert weer. Hij is schever, leunt weer tegen de wand... dus medicatie weer omhoog. Met name ook omdat hij volgende week naar de smid moet.


Zie onderstaande filmpje dat hij weer wat slechter is:
https://youtu.be/ZqvvZyaxSW8.


Heb met de dames uit Amerika en de dierenarts contact gehad vandaag en het afbouwen moet dus langzamer...
Omdat het zo zeldzaam is moeten we wel steeds weer bedenken hoe en wat we gaan doen en wat voor gevolgen het kan hebben.

We kijken dus nu per keer hoe het gaat met hem.
Zolang hij nog happy is, rond wandelt op de wei, af en toe gek doet, gaat rollen en liggen en niks anders erbij krijgt wat betreft de bijwerkingen mag hij lekker van zijn pensioen genieten.
Zodra hij slecht wordt zal ik afscheid nemen.

Gelukkig heb ik erg fijne stalgenootjes die hem zodra ze hem zien rollen, liggen, rennen een foto schieten of een filmpje maken. Dan heb ik een goed beeld wat hij wel en niet doet... De stalhouders letten ook goed op hem en helpen waar mogelijk mee alles zo makkelijk mogelijk te maken voor hem (zoals de eerste wei geven zodat hij niet ver hoefde te lopen),de medicatie smorgens geven, en hem monitoren met naar de wei lopen en terug... superblij mee!

Afijn, lang verhaal maar zo bizar dat ik het wel wil delen....
en mocht iemand de laatste stand van zaken willen weten of eerdere berichten, mij Facebook profiel is gewoon openbaar en daar staan meerdere foto's / filmpjs op vanaf april tot nu. Zoek maar op Chantal Peet. En zal uiteraard hier ook updates plaatsen als ze er zijn. Vragen zal ik ook proberen te beantwoorden maar er zo weinig bekend, ik kan alleen reageren op dingen die Chico nu doet en wat mijn contacten in Amerika meegemaakt hebben


ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 19:11

Kimmie261, ik wil erg graag weten of het erop lijkt. Er is zo weinig bekend over deze aandoening. Ik hoor het graag!

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 07:20

Kimmie261, het lijkt er inderdaad heel erg op! Het zit ook in de rug, is een ontsteking van het centrale zenuwstelsel, denken ze. Maar autopsies laten gewoon NIKS zien....het blijft vreemd, maar ik hoor graag wat ze dachten wat er in de rug mis zat bij de schimmel...

ellepel: het is erg zeldzaam, mede omdat het alleen bij oude paarden voorkomt en men vaak heel snel de beslissing neemt in te slapen. Men doet nu eenmaal niet zoveel moeite meer voor zo'n oudje. Im Amerika wordt er autopsie gedaan, maar dat doen ze hier ook niet.
Utrecht vond het ook niet interessant genoeg.... terwijl het mij juist heel belangrijk lijkt om meer ervan te weten.

ikbencarmen: klopt, een van mijn dierenartsen heeft het daar inderdaad opgepakt... daarom dacht ze eraan. Anders had ik nog niks geweten.

Morganlefay: zoas al gemeld doen de pijnstillers niks.
De eerste keer direct op metacam, daar werd hij gewoon weer slechter van. Toen hij opknapte hebben we een zware bute-kuur gegeven, maar hij bleef exact hetzelfde. Alle dierenartsen ( 2 van onze praktijk, en de arts die de rugfoto's kwam maken en de osteo zeggen allemaal dat hij geen pijn heeft, alleen ongemak en hij weet gewoon niet waar hij zijn kont laat. En hij wordt er erg moe van.


Equine Studis van Zefanja Vermeulen, die ook contact heeft met Sharon May Davis ( die vrouw die dissecties doet) uit Amerika heb ik gecontacteerd. Ze hebben wel aanwijzingen gevonden in dissecties maar er nooit specifiek aan gedacht.
Sharon komt in oktober naar Nederland en ze gaat het ook met haar bespreken. In november volg ik een interactieve lezing van ze in Amstelveen en hoop daar dan ook wat te horen erover.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 08:00

Morganlefay, het paard is 31, hij wordt hier gewoon doodmoe van..... en dát zie je, ik heb hem 25 jaar, sta al jaren hier op stal, we kennen hem door en door en wanneer verschillende mensen met verstand in overleg zeggen dat hij geen last heeft ga ik daar vanuit.
En buiten dat, hier en daar ongemak en wat last hebben ze allemaal wel eens, en als je vanaf April dit mankeert mag je best eens moeilijk kijken....

En lees je wel ???? hij heeft intraveneus pijnstillers gehad, metacam en bute.... als er geen verschil is in gedrag en hij rent, ligt,rolt dan valt het best mee.

Daarbij wil ik het topic plaatsen om mensen bewust te maken van deze afwijking, en in de reacties lees je al dat er blijkbaar meerdere zijn waarvan idd de oorzaak nooit is gevonden.


ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 08:24

Liep Fernando ook in de ergste fase die cirkeltjes ?

Chico is direct bijna als nieuw na de injecties ! Maar het blijft natuurlijk symptoombestrijding als je niet zeker weet wat het is. En elke paar dagen een injectie gaat het niet worden.
We hopen dat de poeders het werk doen. En een beetje scheef vind ik niet erg dan gaat ie met pensioen en zolang het goedgaat mag hij blijven

Spondylose zou je op de foto zien toch, ik heb ook spondylose, maar dan moet je denk ik een rugfoto van bovenaf moeten hebben, de foto's van de zijkant gaven niks aan.
Maar thnx voor de tip, ik ga er even naar kijken en me erin verdiepen, dit kan geen kwaad om te geven

edit: puur spondy is eigenlijk voor katten en honden klopt dat???? of is er ook iets speciaal voor paarden? en de rugspray is niet meer leverbaar begrijp ik...


@chasey: er zit een ontsteking en waarschijnlijk óók een zwelling,waardoor het zentrale zenuwstelsel in de knel komt.
Daar dachten ze eerst aan, dat een kneuzing of zwelling de boel afknelde maar de zwelling zou in theorie moeten afnemen na medicatie en niet zolang aanhouden, daarvoor waren ook de cortisonen injecties. Gevoel erin heeft hij gewoon, alles werkt prima
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-08-19 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 08:35

Iejoortje: dit is absoluut géén hersenbloeding geweest en het typische manier van lopen/stand is specifiek voor Sidewinders. Dierenartsen concluderen snel een hersenbloeding oid omdat ze niet weten wat het is.
Dit staat ook in mijn beginpost

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 09:50

daffodil: juist omdat hij nog vrolijk is, rent, rolt en geen pijn lijkt te hebben doen we dit.
Hij mag gewoon met pensioen.

Hij eet gewoon, hooi, lucerne brokjes.... ik zeg nergens dat hij niet kan eten, dat was een ander paard.
Hij kan prima vrij bewegen hij loopt van 9 tot 15 op de wei... hij loopt nu gewoon , en draait geen cirkels.
Hij is nooit gevallen of iets dergelijks...

En mensen vergeet niet : die filmpjes waren de ergste dagen he!!
Hij loopt nu weer aardig recht, draait was weg met zijn rechterachterbeen en is verder zijn vrolijk zelf.
Mocht dat veranderen dan houdt het op.

dennis: de osteo helpt hem vooral met zijn rug loswerken, hij zet de boel best vast in zo'n slechte periode en dan helpt dat enorm. Ook de balans kussen helpen goed, dat oefenen we braaf...
En rijden ???? tja, dat heb ik al aan de kant gezet.... gelukkig met pensioen op de wei mag ook.
Tot afgelopen april reden we nog dagelijks, dit is best zuur om zo te moeten stoppen....
Het kan wel een half jaar nog duren eer het goedkomt...of niet....

romy1234: daar geloof ik echt niks van.... ik iets in mijn rug en dan hij ook ??? sorry.... ik ga daar echt niet in mee.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 10:15

Dennis, we hebben in mei ook gekeken om hem rechter en sterker te krijgen met rijden.
Dit was 2x 5 minuten, daarna waren we terug bij af....dus dat werkte helaas niet. Of we nu te vroeg begonnen ... waarschijnlijk wel maar we wisten toen nog niet wat er mis was...
De keer erop zijn we gewoon rechtuit gaan wandelen, hij knapte wel op, de terugval was de verhuizing en de stress erbij ( denken we).



Verder is dit topic niet een wel-of-niet niet inslapen discussie of een wel-of-geen pijn discussie.
Ook geen wel-of-niet hersenbloeding discussie, daar ik al aangeef in de beginpost dat veel artsen het zo diagnostiseren omdat ze het gewoon niet weten.... en dat begrijp ik. Dat dachten ze hier eerst ook...
Gelukkig heb ik artsen die verder graven en ooit iets dergelijks gehoord hadden.

Ik wil graag informatie geven over deze vreemde aandoening.
En of er veel updates komen, ligt eraan hoe Chico zich houdt...


kimmie261: je schimmel deed dus ook aan de voorkant vreemd lopen ? Omdat je het over appuyeren hebt...Chico doet het echt alleen achter. De voorkant doet niet vreemd bij Sidewinders
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-08-19 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 10:48

Hilli, het was echt niet leuk, de eerste week om de dag een dierenarts erbij. En vooral het moeten overgeven aan stalpersoneel vond ik moeilijk. Diue eerste week heb ik halve dagen gewerkt omdat ik hem zelf de box wilde in-en uithalen vanwege zijn heup stoten. Dat vond ik zielig.

Maar vanaf dat hij snel opknapte daarna tot bijna rechtuit ging het prima, de artsen zeiden toen dat het een half jaar kon duren dus die tijd neem je dan voor ogen.

Ik was heel blij dat ik er halverwege mei weer op kon zitten, omdat in overleg met de arts we dachten hem zo het laatste stukje recht worden te helpen....dacht echt "nu komt het goed" maar de domper dat na 2 dagen van maar 5 minuten stappen onder zadel zo'n terugslag kwam was een klap in mijn gezicht. Hij knapte echter weer goed op.... dus dacht "oke, te snel begonnen". We gaan rustig aan nu weer vanaf het begin wandelen...

In augustus was hij zo goed als recht.... tot die verhuizing. Direct slechter en na 2 dagen weer terug bij af. Daarna kwam pas deze diagnose.

Het stomme is : al die tijd is hij steeds opgeknapt zónder medicatie. de laatste keer gig hij ook slechter op zijn rechter achterbeen worden, puur door de overbelasting denk ik. at was de reden dat ik de arts belde om eventueel in te slapen. Arts wilde nog 1 ding proberen en daarom op de medicatie...

We zijn op 4 schepjes begonnen en na zo'n 12 dagen over op 3 schepjes. Wel naar dat hij dat direct iets slechter werd.... dan is je hoop meteen weer wat minder....

Alleen de eerste dag na een terugval is echt bizar voor hem en ongemakkelijk. Zodra er een injectie ingaat is hij de dag erna weer bijna als nieuw. Dat scheelt.

De filmpjes en foto's in de beginpost zijn van de eerste ergste dagen, dat maken mensen ook mee wanneer je paard dit heeft en je schrikt je kapot.
Zodra de medicatie aanslaat is het goed te doen.
Jammer is dat de eerste maanden je gewoon geen idee heb wat het is en je toch je dier een kans wil geven. En het is dat hij verder gewoon rent en rolt en blij is met zijn vriendinnetje op de wei, anders had ik het niet gedaan.

Persoonlijk geef ik niet zo snel op, ik wil wel alles eraan gedaan hebben.
De discussie over te vroeg of te laat zijn met inslapen begrijp ik nu opeens heel erg goed!!!!
Vooral omdat ik hem al 25 jaar heb.... ik heb wel de afspraak met mijn arts en stalhouder dat ze me erop aanspreken wanneer ze vinden dat er iets besloten moet worden.
Ook mij smid kent hem al 25 jaar, weet hoe hij is en is altijd eerlijk. Zolang hij nog beslagen kan worden is het te doen...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-08-19 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 10:50

Romy, toch denk ik dat spiegelen heel anders is dan lichamelijk trauma.
Mijn rug is aangeboren stuk, kunnen ze niets aan doen. Mijn paard is 31 en heb ik al 25 jaar.... je maakt me niet wijs dat zijn rug ook opeens stuk gaat omdat ik een aandoening heb...

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 11:39

beatje, vraag me 1 ding af : heb je alles wel gelezen ??
Dat paard heeft tot afgelopen april gewoon elke dag buitenritjes gemaakt en de opfok binnen en buiten gezet, stond gewoon in het werk.

Heeft dus 3x een terugslag gehad van elk 2 dagen.... daarna weer bijna recht je begrijpt geloof ik niet wat er verder allemaal gebeurt....DIE filmpjes en foto's plaats ik ter herkenning voor andere mensen die geen idee hebben wat hun dier mankeert....
De filmpjes waarop hij goed loopt kan ik ook plaatsen... maar wat heeft dat voor zin in de beginpost.
Maar ze komen eraan....

en Femke-Tweety.....die twijfels heb ik steeds...... je weet gewoon niet écht wat er mis is.
En als hij slechter wordt vraag ik mezelf ook af wat te doen... maar tot nu toe vind ik nog steeds dat hij het prima doet met zijn beetje scheef staan...en verder happy zijn...


hier staat hij op de balanskussens:
[ img ]

dit is de wei van de week
[ img ]

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 11:57

Deze is van naar de wei lopen met zijn meisje, wel scheef maar gewoon blij:
https://youtu.be/lHMCZDPeJBc

staat gewoon recht met eten: heeft ook een hooinet
https://youtu.be/3toTdhxCtDk

en kan gewoon rollen:
https://youtu.be/3hSY83e_Ww4

Als ik alleen deze filmpjes zou plaatsen....dan lijkt ie best ok toch.
Dus mensen alsjeblieft, baseer je menig niet alleen op de 2 nare filmpjes van de eerste dagen....
die zijn erg naar en dat weet ik, maar dat zie je wel als eerste als je je paard zo ziet. En je schrikt je kapot. Ik probeer alleen mensen erop te attenderen dat dit bestaat. En dat het niet te snel afgedaan wordt als een infarct of bv ataxie omdat een dierenarts het gewoon niet kent, wat begrijpelijk is. Op internet is ook bijna niks te vinden....

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 12:19

Femke_Tweety.... thnx! Dat weet ik wel. soms voel je gewoon alsof je de boel wel móet verdedigen....het lijkt soms alsof mensen niet de moeite nemen om goed alles te lezen en alleen op de nare momenten zich vastbijten om te reageren.Ik wil óók laten zien dat het tussen die terugvallen wél goed gaat. Het paard in Amerika heeft het nog 3 jaar prima gedaan toen het stabiel was, maar wél na een half jaar zoeken en proberen...

En tja, bokt blijft bokt.... in het HB topic trachten mensen járen hun HB dier met pijn in leven te houden , de een vindt dat prima, de ander vindt het zielig, ieder zijn mening...
Dat weet ik ook en nogmaals, buitenalles om wil ik gewoon dat mensen deze aandoening ergens in hun hoofd opslaan en eraan denken als hun dier opeens vreemd doet...



En ik begrijp héél goed dat sommigen dit traject niet meer in zouden gaan. Ik nog wel tot nu toe, omdat ik hem ken en hij nog zo fit is en goed in zijn kop. Zolang hij nog liggen gaat, rollen en weer op kan staan is het prima. En wat er verder gebeurt, nogmaals geen idee....ik hoop op geen terugvallen meer,
En natuurlijk de winter straks.... niet meer op het land maar paddock ... hoe gaat dat, als dat niet meer lekker gaat zal ik ook afscheid nemen....maar dat zien we dan wel.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 12:23

Janine 1990 : Dank je wel...hij heeft tot april, tot die bewuste dag gewoon elke dag gewerkt en gelopen !!
Hij is superfit en heeft een bizarre conditie. Dat heeft hem tot nu toe ook gered denk ik. En daarom probeer ik dit ook nog. De rest van de aandoening zet ik niet hier neer.... dan roept iedereen gelijk dat ie ingeslapen moet worden.... en de opfokfilmpjes zijn leuk he?

Sanet: geen idee, het lijkt van niet want dit is echt een aandoening/ontsteking in het zenuwstelsel. Er zijn 2 feiten: Alleen oude paarden krijgen het (20-35) en is niet te genezen. hoe oud is je paard?

Romy1234, jij mag rustig deze gedachtes hebben hoor, ik veroordeel je er niet op. En je hebt gelijk, daar gaat het hier niet om.


Afijn, ik plaats wel foto's en filmpjes hoe het met hem gaat. Veel nuttige info wat betreft de aandoening zal er wel niet volgen.... het is zoals het is en er is niet veel meer bekend dan dat ik beschreef in de beginpost. Dat is een samenvatting van wat er op internet te vinden is en de dames uit Amerika....

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 13:01

neetoch: dat blijf ik ook doen hoor! Updates blijven komen, als ze te melden zijn.
Dat wordt wanneer we weer medicatie gaan afbouwen, wanneer er iets bij Chico verandert ( beter wordt of helaas slechter)

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 13:10

Lukasje: En dáár doe ik het voor !!!!

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 13:53

Iejoortje...mijn paard is totaal niett gedesorienteerd of verward geweest dus dat komt absoluut niet overeen met Sidewinders.
Bij Sidewinders komt geen verwardheid en desoriëntatie voor. Dus dat is dan niet geweest bij de gevallen die jij kent.
Neurologische verschijnselen komen ook voor bij Ataxie, Wobbler, EMD en nog wat dingen. Ook die sluiten niet aan bij Sidewinders. Dat heb ik ook in de beginpost vermeld.

Sanet, dat is eigenlijk te jong voor Sidewinder, en Sidewinders zijn ongeneeslijk.... denk echt dat het iets anders is geweest dan.

en ik heb niet de wijsheid in pacht he! ik heb alleen alle artikelen op internet uitgeplozen en wat ervaringen uit Amerika. En omdat óók de autopsies niks uitwijzen is het gewoon lastige materie.
En ik wil ook echt niet de betweter uithangen, dat vooropgesteld

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 14:35

oh ok.... die van mij liep dan ook gewoon met de voorhand rechtuit en idd de achterkant volledig ernaast...Het ziet er verder echt bijna exact hetzelfde uit, bizar.
Maar wel duidelijk nu dat er inderdaad meerdere paarden zijn, maar dat het gewoon niet herkent wordt omdat er zo weinig over bekend is.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 07:22

Iejoortje, :D we hebben idd langs elkaar heen gepraat, ik begreep je verkeerd, ik weet alleen dat artsen het vaak een hersenbloeding noemen en de diagnose verkeerd is omdat ze niet weten dat Siudewinders bestaan. Sorry voor de reactie dan.

Jet, thnx de tip en voor het aanvullen van de info over Saron Mau Davis, ik nam gewoon aan dat ze uit Amerika kwam... sorry.
De balanskussens weet ik niets van, die kreeg ik van de osteopaat als uitprobeersel, en het werkt wel


Gisteren filmpjes naar de arts gestuurd omdat hi weer slechter leek, ze appte vanmorgen dat ze ze gaat bekijken en belt me zo voor overleg wat we gaan doen.
Ik heb geen idee wanneer een verhoging van de medicatie aanslaat, we zijn het weekend weer omhoog gegaan naar 4 schepjes. Zodra ik dat gesprek heb gehad hou ik jullie op de hoogte

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 08:49

Zojuist de arts gesproken, eigenlijk had hij al moeten reageren op de verhoging. Hoger kunnen we niet gaan. Ze komen vanmiddag op stal en dan gaan we hem bekijken en overleggen wat we nog kunnen.

hij krijgt nog één keer een injectie en ze nemen andere medicatie (capsules) mee en die geven we op een hoge dosering. Afbouwen doen we dan gewoon niet meer. Die gok nemen we niet.
Mocht hij last van bijwerkingen krijgen dan is het klaar en houden we ermee op. En als deze medicatie niet werkt zal hij ook slechter worden en houden we er ook me op.

(Andere optie is om wanneer hij af en toe een terugval krijgt een injectie te geven maar ik weet nog niet of ik dat wel wil.....) En met een terugval bedoel ik dit :
Dit is gisteren, duidelijk minder goed dan eerder.

https://youtu.be/RtmEdjgpdtg

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 09:57

kimmi261: lief van je <3 , ik ben ook aan het zoeken naar een goede chiropractor. Ik had Michiel Schepers maar die heeft nu een rugpoli voor mensen en geen idee of hij nog paarden doet. heb ze gebeld en hij zit nu in Amerika maar ze sturen mijn mail door.
Ik ga vanmiddag tóch wéér over de rug beginnen.... omdat jouw filmpjes zo overeenkomen....verder stuur ik je even een pb
Ik wil ook nog niet opgeven maar een hogere dosering geven ze niet, en het loopt al vanaf april..

Elisa2: je schrikt je ook kapot, als de stalhouder belt met "je paard loopt scheef" verwacht je wel iets maar niet dit ....

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 10:24

Nickolay, Zefanja had al interesse in hem ook als dissectie... ik bood hem al eerder aan, maar vervoeren is een ding, klinkt naar maar ik vind het mega interessant als mijn paard daarvoor gebruikt zou worden.
Ik hoop dat ze in november met iets kan komen wat betreft het SW syndrome,


Jet: ik heb het flesje besteld, thnx

Kimmie, ook de puur spondy is besteld, baat het niet schaadt het niet....
En áls het in zijn rug zou zitten knapt ie misschien wel op net als jouw schimpie, maar als het SW is dan knapt ie gewoon niet meer op. Dan kunnen we er niets meer mee, helaas

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 10:47

Pandora das waar.... mail kan altijd, hij kan alleen niet op de trailer....helaas.
Hij heeft altijd moeite met zijn balans in een trailer gehad ( al loopt ie er zó in) en zal nu zeker vallen. Maar een mail sturen kan altijd... ik overleg eerst ook met mijn arts, zij helpen mij bijzonder goed en wil niet dingen door elkaar laten lopen en tegelijk doen, dat wordt te verwarrend en je weet niet meer wat wel of niet helpt... maar goed idee.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 11:46

Het ligt nu ook bij de osteopaat ( tevens chiropractor) , die heeft ook het hele ziekteverloop, de filmpjes etc etc, ze hebben een besloten groep waar ze dit geval in gaat zetten, kijken of hier tips uitkomen. Ze komt ook nu elke 6-8 weken Chico zijn rug loswerken vanwege dat rare gedoe van hem.... hij zet de boel steeds vast natuurlijk en dat werkt herstel ook beetje tegen..

En de mail naar Equitom is verzonden, wil echter niet veel verschillende dingen door elkaar gaan doen maar heb ze gevraagd of dit beeld ze bekend voorkomt. Dus ben benieuwd.

Vanmiddag 15.30 komt de dierenarts

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 12:10

Iejoortje , gelukkig :D en ja hoop ik ook.... we zien het wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, idje, jilinda, Natashaa, Olikea en 29 bezoekers