Hoge leverwaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Robin_Rikkie
Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Hoge leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:49

Hier helaas ervaring met hoge leverwaarden. Nu 2 pony's die er last van hebben (gehad) waarvan eentje helaas ingeslapen omdat de lever te beschadigd was. Nu weten we bijna zeker dat het komt door een hoog ijzergehalte in het drinkwater wat we nu natuurlijk niet meer gebruiken. We hebben eerst ook behandeld tegen leverbot maar geen verbetering. Voor de shet konden we helaas niks meer doen, het uitte zich vooral in weinig ruwvoer eten tot uiteindelijk niks meer eten omdat het lijf de afvalstoffen niet meer kon afvoeren en zichzelf aan het vergiftigen was. De andere pony toont geen klinische verschijnselen, alleen de bloedwaarden zijn verhoogd. Helaas na prednison tijdelijk verlaagd maar nu weer verhoogd. Volgende stap is contact met Utrecht.

Wat voor drinkwater krijgt ze, leiding of put/grondwater? Kan geen kwaad om dit te laten onderzoeken!
Leverbot kan voorkomen op natte gronden en waar schapen of geiten lopen. Dit is bij een normaal mestonderzoek volgens mij niet zichtbaar maar hiervoor behandelen kan in principe ook geen kwaad omdat het een soort wormenkuur is. Dat zou je even met de dierenarts moeten overleggen.

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up


Robin_Rikkie
Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 14:23

Bellewelle schreef:
Robin_Rikkie schreef:
Hier helaas ervaring met hoge leverwaarden. Nu 2 pony's die er last van hebben (gehad) waarvan eentje helaas ingeslapen omdat de lever te beschadigd was. Nu weten we bijna zeker dat het komt door een hoog ijzergehalte in het drinkwater wat we nu natuurlijk niet meer gebruiken. We hebben eerst ook behandeld tegen leverbot maar geen verbetering. Voor de shet konden we helaas niks meer doen, het uitte zich vooral in weinig ruwvoer eten tot uiteindelijk niks meer eten omdat het lijf de afvalstoffen niet meer kon afvoeren en zichzelf aan het vergiftigen was. De andere pony toont geen klinische verschijnselen, alleen de bloedwaarden zijn verhoogd. Helaas na prednison tijdelijk verlaagd maar nu weer verhoogd. Volgende stap is contact met Utrecht.

Wat voor drinkwater krijgt ze, leiding of put/grondwater? Kan geen kwaad om dit te laten onderzoeken!
Leverbot kan voorkomen op natte gronden en waar schapen of geiten lopen. Dit is bij een normaal mestonderzoek volgens mij niet zichtbaar maar hiervoor behandelen kan in principe ook geen kwaad omdat het een soort wormenkuur is. Dat zou je even met de dierenarts moeten overleggen.


Ik weet dat niet van het drinkwater hier op stal zou dat eens moeten navragen. De weide hier is droog en hebben naar mijn weten altijd paarden opgestaan(toch al 7 jaar), maar de weide waar ze vroeger stond dat weet ik niet. Ik heb een mestonderzoek gedaan en wacht de resultaten nog af. Ze eet en drinkt wel goed en als ze alleen in de weide achter blijft is ze plots wel heel levendig. Zal nog een bloedonderzoek laten doen om te zien of het al gezakt is. Ik heb sedochol gegeven nu. Jammer dat je eentje heb moeten laten inslapen.. :( Heb je dit ontdekt door toevallig een bloedonderzoek te laten doen of aten ze al ervoor niet meer goed?


Met een nieuw bloedonderzoek kan je beter nog een week 7/8 wachten, dan zijn veranderingen pas duidelijk te zien. De shet AT daarvoor al moeilijk maar was al wat ouder dus eerst de tanden laten doen etc, uiteindelijk bloedonderzoek laten doen en dat eruit gekomen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij zo'n 7 jaar dat water gedronken heeft en hij daardoor ook klinische verschijnselen is gaan vertonen. Later de andere pony ook bloedonderzoek gedaan en die heeft ook verhoogde waarden maar geen klinische verschijnselen. De shet is verder ook nooit echt lusteloos of iets geweest. :) Wij hebben trouwens hippochol van Synovium gebruikt voor de pony's ter ondersteuning van de lever.

Zou zeker eens navragen wat voor water er gebruikt wordt en of er al eens een analyse gedaan is. Dit kan echt veel problemen voorkomen maar helaas (of gelukkig maar) is ijzerophoping/vergiftiging nog niet zo bekend in Nederland.
Ik wens je in ieder geval succes want ik weet dat het veel zorgen kan opleveren -O-

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, Noukie, Stelvio en 24 bezoekers