Hoge leverwaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Hoge leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 23:59

Hallo!

Ik heb onlangs mijn eerste paardje gekocht, 2 jarige merrie. Ze is super lief en rustig. Ze staat in een kudde dag en nacht buiten met een schuilstal. Ik heb ze nu ongeveer 3 maanden. Ik vind dat ze redelijk sloom overkomt soms. Ze wandelt zo traag en alles is zo op het gemak bij haar. Als ik ze loslaat in de piste is ze wel plots wakker en kan ze wel eens bokken. Heb toch eens een bloedonderzoek gedaan om zeker te zijn. Wat bleek is dat haar leverwaarden veel te hoog waren. Gamma GT is 289, alkalische fosfatase 339. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb ze nu een week sedochol gegeven maar ik zie niet echt verschil qua karakter? Misschien is ze zo rustig uit haar eigen. Hoe zie je aan een paard dat er iets mis is met de lever? Of laat ik best nog eens een bloedonderzoek doen? En er zijn zodanig veel supplementen op de markt.. wat geef ik best om haar te ondersteunen en de lever te ontgiften? Oja in de weide staat er geen sintjacobskruiskruid dus hierdoor kan het niet zijn.
Bedankt!



Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 07:34

FlappieR schreef:
Hoi is er al over nagedacht dat je paard mogelijk besmet is met leverbot? Mijn merrie is daar jaren geleden door geinfecteerd geraakt. Had ook hoge leverwaarden en sloom gedrag. Bespreek dit eens met dierenarts. Leverbot zit met name bij slootkanten en drassige weilanden. Ik zou haar daar voor behandelen



En is dat gemakkelijk te behandelen?

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 11:32

Swanzie schreef:
Wat zegt je dierenarts hierover? Ik neem aan dat er een behandelolan is opgesteld nav de bloed uitslag



Ik moest ze een week een kuur van sedochol geven maar ze kon niet direct zeggen wat de oorzaak is van die hoge leverwaarden..

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 14:03

Robin_Rikkie schreef:
Hier helaas ervaring met hoge leverwaarden. Nu 2 pony's die er last van hebben (gehad) waarvan eentje helaas ingeslapen omdat de lever te beschadigd was. Nu weten we bijna zeker dat het komt door een hoog ijzergehalte in het drinkwater wat we nu natuurlijk niet meer gebruiken. We hebben eerst ook behandeld tegen leverbot maar geen verbetering. Voor de shet konden we helaas niks meer doen, het uitte zich vooral in weinig ruwvoer eten tot uiteindelijk niks meer eten omdat het lijf de afvalstoffen niet meer kon afvoeren en zichzelf aan het vergiftigen was. De andere pony toont geen klinische verschijnselen, alleen de bloedwaarden zijn verhoogd. Helaas na prednison tijdelijk verlaagd maar nu weer verhoogd. Volgende stap is contact met Utrecht.

Wat voor drinkwater krijgt ze, leiding of put/grondwater? Kan geen kwaad om dit te laten onderzoeken!
Leverbot kan voorkomen op natte gronden en waar schapen of geiten lopen. Dit is bij een normaal mestonderzoek volgens mij niet zichtbaar maar hiervoor behandelen kan in principe ook geen kwaad omdat het een soort wormenkuur is. Dat zou je even met de dierenarts moeten overleggen.


Ik weet dat niet van het drinkwater hier op stal zou dat eens moeten navragen. De weide hier is droog en hebben naar mijn weten altijd paarden opgestaan(toch al 7 jaar), maar de weide waar ze vroeger stond dat weet ik niet. Ik heb een mestonderzoek gedaan en wacht de resultaten nog af. Ze eet en drinkt wel goed en als ze alleen in de weide achter blijft is ze plots wel heel levendig. Zal nog een bloedonderzoek laten doen om te zien of het al gezakt is. Ik heb sedochol gegeven nu. Jammer dat je eentje heb moeten laten inslapen.. :( Heb je dit ontdekt door toevallig een bloedonderzoek te laten doen of aten ze al ervoor niet meer goed?

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 14:04

Sizzle schreef:
Kijk eerst de kuur even aan.
Ik had een paar jaar terug ook ineens dat mijn paard een hoge leverwaarde had maar na een kuur en 8 weken aankijken was alles gewoon weer normaal.
Het zelfherstellend vermogen van een lever is enorm groot. Als het na de kuur nog hoog is dan zou ik zeker verder kijken en inderdaad beginnen met leverbot uitsluiten.



Heb je dit ontdekt bij een routine bloedonderzoek? En wat heb jij gegeven als kuur en hoelang?

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 19:14

cam schreef:
Ik heb hier twee paarden met verhoogde leverwaarde gehad.
Een met bijna 200 en de andere ruim boven de 300.
Mijn derde paard had prima leverwaarde.
Volgens de dierenarts was het bijna altijd door ruwvoer. En op zich klopte dat wel. De twee kregen ander hooi van een andere leverancier dan het derde paard dat niets mankeerde.
Een kuur gegeven en andere hooi gegeven en elke 6 weken geprikt voor controle.
Bij het paard met leverwaarde waren er vage klachten. En ook verloor ze hele plukken haar uit haar manen en staart.



Hier staat ze nu voorlopig enkel op gras dag en nacht en geen hooi. Maar ik weet natuurlijk niet wat ze kreeg bij de vorige eigenaar..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eleeke, Marloezz, Yannie en 33 bezoekers