[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:20

DiscoDipp schreef:
Even een vraagje: mijn eczemer is inmiddels met prednison redelijk onder controle te houden. Maar kwa voer, wat doen jullie daarmee.

Hij komt niet op het gras, krijgt dan wel weer voedingsrijk hooi omdat ik hem geen brokken kan geven want daar krijgt hij wel zeer direct jeuk van. (Van t hooi niet)

Heb nu de Pavo Fibrebeet gesponsord gekregen, maar ik merk dat hij hier heel heet van wordt. Nu was ik eigelijk van plan om gewoon alles wat hij nodig heeft (pavo vital, magnesium, msm, knoflook en zeewier) door een schep tarwezemelen te gooien.


Maar nu lees ik heel verschillende meningen over tarwezemelen, kunnen ze daar nu wel of niet goed tegen? Ik merk aan mijne niks, maar niet dat hij over een tijd wel weer schuurt.

Meer mensen die dit aan hun eczemer voeren?


Die van mij ging schuren op de pavo vital. Zou dat bij die van jou ook kunnen?
Even twee weken niet geven en dan weet je of dat nog een trigger kan zijn.

En de speedibeet proberen?


Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:36

DiscoDipp schreef:
ellepel schreef:
Discodipp.
Geen tarwezemelen geven hoor,zitten wel gluten in waar eczemers op reageren kunnen
Liefst zo sober mogelijk voeren...hooi of gras en een vitaminekorrel/supplement,dat is echt genoeg.
Weet je heel, heel zeker dat de knoflook en al die andere zaken echt wat doen met de eczeem?
Wat jammer dat die van jou aan de prednison zit zeg.
Wat ik nog wel bedenk is dat iets als glucobalance misschien goed zou zijn als het met de suikers uit voer zo fout gaat?



Niet dus? Hmm, ja hij krijgt al de hele winter zemelen, en gaat juist schuren van brokken. Maar dan laat ik de zemelen staan.

Knoflook krijgt hij alleen voor de vliegen en voor zijn vacht. Werkt bloedzuiverend dus vandaar.

Volgende week ga ik op vakantie, heb hem net nog een spuit prednison gezet, hij staat wel op de laagste dosering (40mg per maand) en dan doet ie het goed met hier en daar wat smeren en natuurlijk zijn deken om.

Ik ga hem na mijn vakantie toch een bloed tappen ivm met vele drinken wat hij doet.

Ik zal eens kijken naar Glucobalance, misschien dat dat iets is.

Speedibeet ga ik niet aan beginnen ivm het inweken, dat gaat fout hier aangezien ik niet alle dagen zelf kan voeren.

Metazao werd hij in 2016 enorm schraal van, maar wil ik wel nog eens proberen ivm het andere hooi wat we nu hebben.

Zijn er nog meer soorten (sport)voeders die gebruikt kunnen worden?

De vital is mij trouwens aangeraden door pavo, in combi met de fibrebeet, maar ik wordt er niet blij van, is normaal een redelijk relax paard, en wordt hier heel gevoelig op.


Probeer het niet te zwart-wit te zien. Volgens het boekje voeren kan goed werken, maar elk paard verschilt.

Op het beste volgens het boekje ging mijn paard heel slecht. Die gaat het beste op Havens Gastro. Zemelen heeft hij ook gehad. Ging ook prima.
Op vrijwel alles van Pavo gaat hij schuren.
Producten van Vitalbix deden het ook niet voor hem.

Knoflook zou ik zelf overigens ook niet geven.

Ik zou persoonlijk zo min mogelijk geven. Als de boel al niet goed is, is al het extra ook alleen maar weer balast.

Ik geef zelf alleen havens gastro, verse lijnzaad, lijnzaadolie en phytonics multivitamine (poeder).
Heb mijn paard een jaar in behandeling gehad bij den hoek en sinds sept vorig jaar ook geen eczeemklachten meer. Wellicht is dat nog een optie?

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:17

Skippy01 schreef:
Ze kunnen ook enorm gaan jeuken als ze niet tegen luzerne kunnen... ervaringsdeskundige hier. Vitalbix vervangen door luzernevrije vitaminekorrel scheelde hier al aardig wat. Ook geen luzerne meer in ruwvoermixen voor haar overigens.


Luzerne is hier ook een megatrigger. Vitalbix ging hier ook niet goed. Of welke vorm van luzerne/esparcette dan ook.

Ik zou me eens gaan verdiepen in langzaam aan ontgiften. Met teveel afvalstoffen kan de emmer uit eindelijk overlopen en uit zich dit bijv in jeuk. Alles wat er dan extra bij komt geeft dan alleen maar meer jeuk.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:24

Nee, niet van de vitalbix, maar je weet nu niet wat de oorzaak is toch?
Is hij verder ook doorgemeten, dwz organen?
Mijn paard had problemen met de blinde darm, lever en nieren en nam geen voedingsstoffen op, maar raakte ze ook niet kwijt en bleef maar hoefbevangen raken. Die heb ik in Den Hoek meermaals laten onderzoeken om achter de oorzaak te komen. De reguliere DA wilde alleen maar elke keer buut geven en een probiotica. Dat heeft voor mij (holistische) ogen geopend.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 03:23

Ik zou dit bij een holistisch dierenarts laten doen, van of opgeleid door Den Hoek.

Lucerne jeukt in de winter idd ook.

Ik ben van brok afgestapt en overgegaan op multivit poeder.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:12

Die van mij ging echt mega schuren op hennepzaad juist :)

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:37

xZiva_ schreef:
Maar er zijn er toch genoeg die weer zeggen dat het ook van binnen uit komt?

Volgens hem kon hij gewoon de hele dag op de wei (we zijn nog aan het opbouwen nu) en had het niks te maken met die eiwitten en suikers in het gras..


Ja, een allergie komt ook vaak van binnen uit.

Quote umc utrecht:
Citaat:
Je immuunsysteem, oftewel de manier waarop je lichaam zich beschermt tegen ziekmakers zoals bacteriën, is heel goed en nauwkeurig georganiseerd. Als het immuun-systeem niet goed genoeg werkt, word je ziek. Bij sommige mensen werkt het immuunsysteem juist te goed; dan valt het het eigen lichaam aan of komt het systeem in actie bij relatief onschuldige lichaamsvreemde stoffen zoals pollen of huisstofmijt. Dit kan verschillende gevolgen hebben, van reuma en andere chronische ontstekingen tot astma, eczeem en allergieën. Hoewel dit allemaal andere aandoeningen zijn, ligt de oorzaak van deze ziekten in feite bij het immuunsysteem dat op de een of andere manier niet goed werkt.

Bron: https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis ... n-allergie

Voeding speelt júist daarbij een grote rol. Bijv een opeenstapeling van afvalstoffen die niet goed verwerkt worden. Ik las gister nog een heel stuk over het effect op darmen sn lever door voorverpakt ruwvoer.
Citaat:
Inkuilen van gras gebeurt door middel van een fermentatieproces door melkzuur gisting met melkzuurbacteriën. Dit zou dan leiden tot een ophoping van melkzuurbacteriën in de dunne en dikke darm van het paard. Deze toename van melkzuurbacteriën verlaagt de pH, waardoor de darmen verzuren en “goede” bacteriën in de darmen afsterven. Deze verzuring veroorzaakt irritatie van het darmslijmvlies, waardoor cellen van het darmslijmvlies afsterven. Hierdoor zou een lekkende darm kunnen ontstaan, waardoor veel water met de mest wordt uitgescheiden.

Doordat de verhouding tussen melkzuurbacteriën en “goede” bacteriën veranderd zou de aanmaak van B-vitamine en vitamine K ook worden verminderd. Deze vitaminen worden bij gezonde paarden in de darmen aangemaakt. Tevens zouden toxinen (giftige stoffen) vrijkomen die moeten worden afgevoerd door de lever. De giftige stoffen en zuren leiden tot overbelasting van de lever, waardoor de ontgiftende werking van de lever zou afnemen.

Volgens Dr. Fritz zouden hierdoor diverse problemen kunnen ontstaan: Water bij de mest, diarree, koliek, mok, zomer(eczeem), hoefbevangenheid, dikke benen, allergieën en een slecht immuunsysteem

Bron: http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... aardenvoer

Als de emmer met afvalstoffen vol zit, is in mijn ogen eczeem een van de eerste manieren waarop zich dat uit.
Die vliegjes doen misschien de emmer overlopen, waardoor een deken altijd helpt. Maar winst is ook zeker te behalen in suiker/fructaanarm voeren.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:16

Hier ook de rsih als fijnste deken. Ja, wel zwaar, maar bedekt ook goed. En ondanks dat er nu door eten extra geschuurd wordt, zie je aan de buitenkant bijna niets of een enkel gaatje. De dekens gaan dus ook lang mee.

Gelukkig hier betonnen inloopstallen die lekker koel zijn, daar vertrekt mijn paard naar toe met deze hitte, met vliegen of regen.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:47

Mijn paard icm gras werd alleen maar erger. Rustig opbouwen maakte ook helemaal niet uit. Kan je niet eens van het gras afhalen en alleen op hooirantsoen voor een week of twee?

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 01:03

Eens met elvirawortel. Bij een allergie zitten er vaak meerdere dingen niet goed, zie het als een emmer idd, waardoor de knutten net de laatste druppel kunnen zijn. Als een paard jarenlang verkeerd gevoerd wordt, kan dat best pas bij zn 10e tot uiting komen. Begreep van mn DA dat zij bijv veel stofallergieën diagnosticeren bij paarden tussen 10-12 jaar, die er daarvoor nooit last van hadden.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:57

Er zijn liners te krijgen voor onder de rambo. Die doe ik eronder als het lang regent.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:42

Daarom ligt hij er hier ook zelden onder :) Daarnaast gaat mijn paard vaak op stal staan als het regent, dat scheelt ook.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:11

Ik doe altijd alleen de buiksingels los en dan rol ik de deken op de hals.en dan de liner eronder.


Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:31

Ja, een deken op doen helpt. Je paard zal nu waars nog wel even doorschuren, maar je kan hem in elk geval beschermen tegen de mugjes.

Oerbalans geen ervaring mee.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:42

Hooi kan prima rijk aan suikers zijn. Kom je alleen met een analyse achter.

Kuil is gefermenteerd en vaak te zuur voor paardendarmen. Ook afvalstoffem die niet goed verwerkt kunnen worden.
Wanneer de darmen in de problemen komen, uit zich dat bijv in allergie.
Andersom kan de stof van hooi, stro en opstallen weer zorgen voor stofallergie.

Idealiter verhuizen we allemaal naar frankrijk of spanje. Lekker hoog geel gras!

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:01

casperzazoe schreef:
Slmt9 schreef:
Hooi kan prima rijk aan suikers zijn. Kom je alleen met een analyse achter.

Kuil is gefermenteerd en vaak te zuur voor paardendarmen. Ook afvalstoffem die niet goed verwerkt kunnen worden.
Wanneer de darmen in de problemen komen, uit zich dat bijv in allergie.
Andersom kan de stof van hooi, stro en opstallen weer zorgen voor stofallergie.

Idealiter verhuizen we allemaal naar frankrijk of spanje. Lekker hoog geel gras!



Krijg het niet dik gedrukt, maar dat stukje over de darmen; dan zeg je juist toch dat kuil slechter zou moeten zijn? Dat was echt poedersuiker kwaliteit. Dit hooi schijnt heel goed te zijn..
Jep, meneer zit ook met lichte COPD maar heb het idee dat er weinig stof in het hooi zit en anders waait de stalling goed door, gelukkig.


Met detoxen geen ervaring, je hebt PUUR Detox en ik ben fan van het merk maar of deze detox goed is weet ik niet. Je kan ook brandnetels geven, werkt ook goed ontgiftend.
Jeuk op de rug klinkt niet als eczeem nee. Is ze niet gestoken door een beestje?


Klopt, kuil vind ik ook slechter. Maar ook hooi is niet bij voorbaat optimaal. Omdat men zich afvroeg of hooi beter zou zijn dan kuil.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:18

Ik vind derfen het snelste jeuk stillen, maar zou dat niet op open wonden doen.
Zinkzalf vind ik prettig op wat kleine schrale plekken zonder wonden.
Voor open geschuurde plekken heb ik vetramil vloeibaar in een sprayflesje. Even insmeren met een handschoen aan en klaar.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:43

Die van mij zweet helaas ook erg met het hete weer. Maar gelukkig een plek met goede, koele inloopstallen.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:05

Kan die er ‘s nachts niet uit ipv overdag?

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:35

shadowstar schreef:
Ik heb een lichtere vliegendeken gekocht, horseware amigo evolution. Vind de rambo sweet itch hoody toch wel erg warm.

Helaas komen de nieuwe dekens pas dinsdag


Is het blauwe dichte deken en het oranje fijnmazig? Kan t niet goed zien op de foto’s. Ben erg benieuwd hoe warm die wordt.
Op google lees ik wisselende reviews. Een tweetal die aangeven dat t toch erg zweterig is.

Normaliter zou ik een vliegendeken op doen met dit weer, gewoon de amigo mio. Maar durf het op dit moment nog niet zo goed aan.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:20

Ben benieuwd Shadowstar.

Master klinkt ook interessant, maar ik vind dat soort dekens zo irritant om op te doen en nog zoveel bloot over houden.



Ik was vergeten dat ik als lichtere deken de Amigo aussie op doe. Nu bij paardendrogist in de aanbieding voor 60,-:
https://www.paardendrogist.nl/product/v ... er/116353/

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:52

@froukje: met name de benen. De rsih valt daar verder overheen. Wellicht is het alleen optisch zo, omdat zo’n deken strakker zit dan een rsih. Maar ook die dikke bevestigingen op de rug, niet prettig met rollen. Nee, het is niet mijn ding.

@wendy: als ze alleen in de volle zon kunnen staan dan snap ik dat paarden bij het hek staan om er weg te kunnen. Denk niet dat je paard daarmee zegt, laat me een week binnen staat.

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:19

wendy1987 schreef:
Nee dat snap ik ook. Maar er is helaas geen mogelijkheid tot schaduw te creëren. Daarbij. Iedereen zijn ding en 1 week wat meer binnen gaan ze niet dood van. Zichzelf buiten in t zand helemaal druipend nat zweten kan wel schade geven. Ik kies deze week dus even voor de minder 'dier vriendelijk ' in jullie ogen. Maar voor mij is die nu even vriendelijker voor der omdat het niet anders kan.

Vorig jaar met die droogte heeft ze continu buiten gestaan. Maar toen was het niet zo warm als dit..


Ik begrijp ook heus dat je het beste over hebt voor je paard. En dat dit de beste keuze is tussen twee kwaden, echter is het natuurlijk gekheid dat het niet anders kán. Je kan altijd een plek zoeken waar je niet voor dit soort keuzes komt te staan ;)
Maar he, leven en laten leven. Je hoeft je verder niet aangevallen te voelen of je gaan verdedigen hoor, ieder maakt zn eigen keuzes :)

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:14

Gelukkig :D

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 14:19

Op open plekken zou ik ook niets anders smeren dan honingzalf. Maar dat stilt niet de jeuk. Calendula is ook een goeie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, LiannePuthzy, Padoertje en 81 bezoekers