[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:05

Ook ik volg weer! Op dit moment gaat het "goed" en ik hoop dat we zo verder kunnen!

Pluk de dag!


TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:30

Iorrr schreef:
Hallo :) stille meelezer hier met 1 gevoelig paard. Ik wou starten met CBD (action)... hoeveel raden jullie aan? Kwpn’er van 5 jaar

Of raden jullie aan te starten zodra hij jeuk heeft? Nog niets aan de hand nu maar dat wou ik zo houden


Ik ben een dikke maand geleden gestart met CBD van Jacob Hooy 5 procent (in België heeft de Action geen CBD-olie, dus ik steek hier de grens over met Baarle Nassau en koop het in de Etos of Kruidvat)
Hij doet het "verbazingwekkend" goed. Hij begon zijn buik te schuren, ondanks de bye bye Itch. Vorig jaar deed hij het goed op dat supplement, nu dus minder. Ik had nog CBD-olie liggen dat ik gekregen had en nooit gegeven en dacht "bwa, we zullen zien wat het geeft"....
Ik weet niet goed wat te denken, maar heb de indruk dat het helpt. Hij schuurt niet, en hij staat al maanden "onduidelijk" kreupel rechtsachter. De dierenarts zag het niet, de hoefsmid wel. In stap is er niets van te merken, als hij draaft en hij mag zijn eigen tempo niet volgen... dan valt het mij wel op...

Zelfs dat is schijnbaar weg.... al ben ik erg kritisch....

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik dit jaar geen dekens moet leggen... Paardje gelukkig, ik gelukkig!

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:42

Ik gebruik de zeis en laat ze liggen. Ze worden netjes opgegeten nadien.

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:50

ik gebruik de CBD olie van Albert Hooy. Ik ga die halen in Baarle Nassau (woon in België). Ik ben gestart met een gekregen flesje van 2.75 % en gaf daar 5 tot 6 druppels van 2x daags. Hij is toen bijna onmiddellijk gestopt met schuren (schrok ik heel erg van, had dit niet verwacht). Dat flesje was een kwartje gevuld, en ben toen naar NL getrokken. Nu geef ik 3 tot 4 druppels 2x daags, deze is 5% cbd.

THC durf ik niet aan, heb ik te veel negatieve berichten over gelezen van mensen die te veel gaven...

Hij staat nog niet onder deken, vorig jaar al wel.... Een stemmetje in mijn hoofd zegt "afdekken", het andere stemmetje zegt "niet afdekken"....

Ik hou het erg goed in het oog (staat aan huis) en hoop dat hij echt wel een zomer zonder dekens kan ... bij een vriendin is dat gelukt, dus hoop dat het bij mij ook lukt...

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:16

casperzazoe schreef:
De mensen die gereageerd hebben hoeveel druppels CBD ze geven, gaat dat om paarden, pony's of shetjes? Of maakt dat in dit geval niet uit hoe groot het paard is?


bij mij gaat dat om een haflinger, geef nu een 3-4-tal druppels 's morgens en 's avonds.
en het merk is Jacob Hooy, niet wat ik eerder schreef (waar was ik toch met mijn gedachten)

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:13

Luuxje schreef:
Als rechtstreeks in de mond geven van de cbd olie een beetje lastig gaat kun je het dan ook op een stukje brood geven (net als veel andere homeopathische druppels). En 2 x per dag? Kan het dan ook over zn voer wat ik voor smorgens klaarzet of verlies het dan zn werking?


Ik geef geen brood aan mijn paardjes, maar ik denk dat het zou kunnen...
Zelf geef ik een half worteltje, maak met een mes een "kuiltje" en druppel daar de druppels in momenteel. Voordien druppelde ik het op een paardensnoepje, maar sommige van die snoepjes absorberen niet genoeg, dus verloor ik "inhoud" op weg naar Pastich.

De reden dat ik geen brood geef is dat ik ervan overtuigd ben dat dit geen goed voer is voor paarden. Pastich kreeg bij zijn vorige eigenaar broodjes/brood/stokbrood/... oud brood van een lokale bakker. Soms denk ik dat dit aan de oorzaak van zijn schuren ligt.

Bij mij krijgt hij onbeperkt hooi en tijdens het grasseizoen strookbegrazing. Nu dus met een "worteltje verrijkt met CBD-druppels" :)

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:57

shadowstar schreef:
Ik ben zelf over gestapt naar de CBD olie van Jacob Hooy 5% van Holland and Barett, heb daar toch iets meer vertrouwen in


Ik ben ook overgestapt naar die van Jacob Hooy, maar eerlijkheid doet me zeggen dat het eerste flesje het huismerk van Kruidvat was en dat ik daar meteen ook goede resultaten mee zag. In mijn hoofd is het merk van Jacob Hooy "beter" dus ben ik naar dat merk overgestapt.

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:58

@ellepel, ik dacht dat die van de Action "raw" was, dus niet verhit en met meer inhoudstoffen.
Zo hebben ze het me ooit wijsgemaakt.

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:07

Vandaag vond ik dat de olie uit het "nieuwe" flesje van Jacob Hooy een andere "structuur" en "kleur" had dan het vorige flesje.
Hebben jullie dat soms ook? Is het "normaal"?

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:07

Ik geloof wel in jeuk door voer/gras/wortelen/fruit/brood...
maar hier ook nog steeds geen jeuk en deken. Vorig jaar stond hij vanaf begin maart ingepakt. Dit jaar krijgt hij bye bye itch gecombineerd met CBD druppels...
We blijven kritisch, pas op het einde van het seizoen ga ik zeggen dat die CBD druppels waarschijnlijk hielpen. Vorig jaar had hij "minder jeuk" door de bye bye itch... maar was een deken echt noodzakelijk (rambo)

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:38

@Elvirawortel
Lijnzaadolie zie ik niet meteen in het poeder, ik zag wel zaden van boekweit (heb ze gezaaid om te weten wat er ging komen) en veel diatomeeënaarde. Lijnzaad ken ik ook van plant, tenzij het gemalen is (aannemelijk, maar niet uitgekomen na zaaibeurt), verder zit er biergist in, houtskool, en inderdaad netels.

Ik bestrijd de brandnetels niet in mijn weide. Ik maai ze, laat ze even drogen en dan eten mijn paardjes die naar behoefte zelf op. Ik merk taaie vezels in de bye bye itch, vermoedelijk zijn dat dan de netels?

Ik bestelde de zak bij Hilton Herbs rechtstreeks... vermoedelijk zal dat na de brexit nog duurder worden.... Zeer snelle levering trouwens (sneller dan vanuit NL)

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:01

Vraagje...
Mijn draver reageert "denk ik" op de processierups... zou dat kunnen of "beeld ik het me in"?
Zijn er "ervaringsdeskundigen"?

Wat de glucobalans betreft... ik heb het jaren gegeven aan mijn Fjord zaliger... en bleef het geven. Ook al twijfelde ik aan de werking... Mijn haflinger krijgt het niet...

Pluk de dag!


TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:17

xZiva_ schreef:
TanteFlavie schreef:
Vraagje...
Mijn draver reageert "denk ik" op de processierups... zou dat kunnen of "beeld ik het me in"?
Zijn er "ervaringsdeskundigen"?

Wat de glucobalans betreft... ik heb het jaren gegeven aan mijn Fjord zaliger... en bleef het geven. Ook al twijfelde ik aan de werking... Mijn haflinger krijgt het niet...

Dit begin ik ook te verdenken hier..
Een aantal bomen in de straat hebben een lintje gekregen (dus de rups is daar gespot). De bomen staan aan de wegkant en de stal helemaal achterin.. al met al toch wel een aantal honderd meter afstand denk ik(als het geen kilometer is), vandaar dat ik twijfel :=
Maar hij heeft hele rare kale plekken op zn bil met wat korstjes, lijkt vocht in te zitten en ik mag er echt niet aan zitten van hem.. :=


Ondertussen ben ik BIJNA zeker dat mijn draver reageert op processierupsen... hij heeft geen eczeem... maar staat vol met "bobbels" ondertussen. Eerder deze week gaan rijden, bleek dat er daar mega veel rupsen waren, ook van die "pakken die in het gras gevallen waren" en hij reageerde mega met jeuk op zijn onderbenen....

Heel de gemeente hier is verzadigd met die rupsen... er is geen beginnen aan om ze te verdelgen... :( |(

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:33

Bij ons zijn het ook de processierupsen vrees ik, nooit zoveel rupsen gezien als dit jaar.... Niet normaal.
die hooikoortspil in een spuitje, ken je daar de naam van?

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:04

Ik spreek hem er eens over aan....

Mijn zomereczemer heeft nog steeds geen deken en dus ook geen jeuk... ik denk door de 5 druppels cbd 's morgens en 's avonds.
Maar mijn draver heeft echt last van de processierups... en die zitten hier werkelijk overal...

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:53

Monique1963 schreef:
hallo allemaal, ik weet niet of mijn paard Zomereczeem heeft, maar ze schuurt altijd op 1 plek aan haar manen, Ook in de winter, dus daarom denk ik dat het mogelijk geen maneneczeem is, nu woon ik wel in Frankrijk en het klimaat is hier veel warmer.

Ik heb het eerst behandel met anti-jeuk middelen diverse probeersels en uiteraard altijd anti-vlieg dingen. Ook anti-luis, want ik vermoed eerder dat het dat is. Ik krijg ook de indruk dat het een soort gewoonte is geworden om altijd die plek te schuren. Ze schuurt niet haar vel open gelukkig. Die plek heeft nu geen manen meer.

In de vier jaar dat ze nu ongeveer bij me is, zijn haar manen wel langer geworden maar het dunt enorm uit. Ze had aan 2 kanten een volle bos (tinker) en nu maar aan 1 kant heeft ze nog manen. De andere kant pieken wat zielige sprietjes. Nu schuurt ze haar staart en ja ze is ontwormd en wordt een keer of 3 a 4 per jaar ontwormd.

Dus nu zat ik toch te denken aan knutjes. Ze staat nu met een manenbeschermer op.

Ondanks dat hét middel toch niet gevonden is, lees ik toch wel het meest over cdb-olie. Nu kan ik dat niet zo snel vinden in Frankrijk maar denken jullie dat de hennepolie van Kramer ook goed werkt? Er staat immuunsysteem en huid op. Iemand ervaring mee?

https://www.kramer.fr/Cheval/Nutrition- ... =g2S50Bs5Z

Tweede vraag, vliegen kunnen niet op vettige oppervlakten bewegen. Heeft iemand wel eens geprobeerd om de manenkam in te vetten met bijv uierzalf of zoiets? Of Vaseline?



Die hennepolie kan je véél goedkoper vinden, ook van zeer goede kwaliteit in "hobbywinkels voor vissers", véél vissers maken lokvoer met hennepolie, vissen zijn er gek op.

Ik was ook al van plan om dit uit te proberen. Sommige onder mijn vrienden geven hennepzaad (duivenvoer) met goede resultaten. Ik vrees dat het paard per paard uitzoeken is...

Kan je de cbd olie niet bestellen via bijvoorbeeld helmosan? Daar bestel ik mijn cbd, en zij verzenden toch ook naar België, waarom dan niet naar Frankrijk?
https://www.helmosan.nl

Uiercrème heb ik ooit geprobeerd zonder veel effect....

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:32

uier en buiknaad, daar gebruikte ik vorig jaar gewoon vaseline voor. Werkte wonderwel goed. Dit jaar ga ik hout vasthouden... nog altijd geen jeuk en nog altijd niets nodig.... (cbd-druppels Jacob Hooij 5% - 5 's morgens en 5 's avonds)

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:36

Mijn paardje heeft tot vorige week ook geen last gehad. Ik geef hem wel bye bye itch en CBD druppels. Ik dacht dat het door de cbd kwam dat hij niet meer schuurde...
Vorige week is hij plots gaan schuren op zijn buik en een klein plukje van de manen....
De buiknaad is "erg geirriteerd" door steekbeesten...

Zou het kunnen dat door de droge zomer er gewoon minder muggen waren?

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:36

Het schuren is nu weer gestopt, het is veel minder warm... een klein plukje manen is 10 cm korter nu... (dat groeit wel weer)
Voorlopige conclusie is dat het een reactie op de extreme warmte was....

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:52

Eigenlijk goed, sinds ik de wietolie geef heeft Pastich 2 x een schuuractiviteit getoond. Dit is de eerste zomer dat hij zonder dekens staat. Zelfs geen vliegendekens.
Hopelijk volgend jaar even goed...

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:34

cijsalover schreef:
Merken jullie ook dat het nu later in het seizoen is dat de jeuk daadwerkelijk minder wordt?
Ik val een beetje in het topic, maar zit wat met de handen in het haar. Heb m'n paard nu bijna een jaar en ze heeft afgelopen zomer gigantisch lopen jeuken. DA en mensen op stal zeggen dat het waarschijnlijk zomereczeem is, maar ik heb nog hoop dat dat het niet is. Vorige eigenaresse heeft me in ieder geval verzekerd dat ze het niet heeft (maarja). De jeuk zit overal en wordt nog niks minder. Heb al verschillende dingen geprobeerd maar niks werkt echt. Zalfjes, olies, maakt allemaal niet uit. Verschillende injecties gehad van de DA, dat werkte hooguit een paar dagen maar dan kwam het weer net zo hard terug. Vliegendeken maakt ook geen verschil. Ik ben aanbiedingen in de gaten aan het houden voor de Rambo Sweet Itch voor volgend jaar, maar heb dus nog stiekeme hoop dat het geen zomereczeem is maar dat de jeuk een andere oorzaak heeft.

Zie in dit topic en op andere plekken veel mensen langskomen die wietolie gebruiken. Wat raden jullie aan qua merk/hoeveelheid etc? :)


Ik geef die van Jacob Hooy, 5 %

Ben heel erg blij dat hij deze zomer geen deken nodig had, zelf hoop ik dat het de wiet-olie was... maar ergens in mijn achterhoofd denk ik dat de hete droge zomer er ook voor iets tussen zit.
Ik woon in een vochtige omgeving die nu bijna 2 jaar zo goed als "droog" staat, zelfs de zwaluwen vinden geen modder meer om nesten te metselen (die zijn ook al 2 jaar niet meer teruggekomen)

Dus... is het de wietolie (wat ik misschien graag wil geloven) of hebben de muggen onvoldoende waterplaatsen om te "kweken"?

Eigenlijk weet ik het niet. Verder geef ik geen granen en geen suikers. De twee keer dat hij echt schuurde was nadat een buurman een afgescheurde tak met appels en de andere keer met peren in de weide had gesmeten...

Tijd brengt raad en wijsheid?

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:49

Voor het eerst een zomer zonder dekens.... enkel cbd-druppels...
Heeft enkele weken terug wel even geschuurd, maar niet echt... wel voldoende om een plukje uit de manen te schuren. Ik vraag me af of dit eczeem was of gewoon "jeuk"...
Verder niet meer geschuurd. Ben er echt blij om, maar twijfel of ik dit volgende zomer ook zo ga hebben... ik blijf denken dat de extreem droge zomer gewoon fataal was voor de muggen.... en dat er dus gewoon geen muggen waren...

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:45

Mijn haflinger doet het super goed. Vorig jaar ben ik gestart met de combinatie "bye-bye-itch" van Hilton Herbs in combinatie met CBD-druppels (5%). Vorig jaar was zijn eerste jaar zonder deken. Op dit ogenblik schuurt hij nog steeds niet...
Maar ik heb hier een "Corona-verstekeling" van mijn tante staan, een IJslander, die heeft ze vlak voor Corona aangekocht en hier gezet om samen te kunnen gaan rijden het weekend er op... en mocht toen niet meer vervoerd worden...
Die ijslander is eczeemvrij zei de vorige eigenaar... heeft een prachtige haardos, mooie pluk en mooie manen... een plaatje om te zien (vind ik) en... schuurt.
Hij heeft mijn hooirek in de weide reeds stukgeschuurd en ik zie hem regelmatig zijn buik en hals schuren. Gelukkig (tot nu toe) zonder gevolg voor zijn manen en voorpluk...

Hij baart me dus wel enige zorgen...

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:43

Bnet schreef:
Die IJslander klinkt wel een beetje verdacht, al is het dan wel gek dat ie zulke mooie manen heeft...


Omdat hij niet kon schuren vrees ik, ik ben hem mee gaan ophalen en het viel me op dat alles ginds met schrikdraad was "beveiligd", de weide, paddock én... de inloopstallen van alle paarden ginds....

We volgen het op... hij krijgt bij mij géén suikers, snoepjes, gras (gras wil niet groeien, het is te droog)... het zou ontzettend zonde zijn...

Pluk de dag!

TanteFlavie
Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:37

Weer iets bijgeleerd...
Ikzelf neem het ook, mijn schildklier is vorig jaar weggenomen. En inderdaad, als het niet goed geregeld is heb je zelf vervelende bijwerkingen waarvan ik niet zou willen dat mijn paard het ook heeft...
Die weet immers niet wat er aan de hand is en je kan het hem niet uitleggen... Bij mij heeft het enige tijd geduurd eer ik door had dat het mijn medicatie was...

Pluk de dag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers