Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Babootje
Berichten: 26185
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:08

Mijn paard heeft ook Uveitis gehad. Hij was wat aan het tranen en knipperen met 1 oog en had eraan geschuurd. Paard staat op stal en geen vliegentijd dus wel direct de veearts gebeld. Zodoende was ik er snel bij. Behandeling was 5 x pd druppelen met prednisolon gedurende een week en daarna nog een week of 2 3 x per dag zalven. Als de ontsteking steeds terugkomt wordt het paard uiteindelijk blind (en zie je die witte waas). Ook wel maanblindheid genoemd.
Omdat de oorzaak divers kan zijn (bacterie, schimmel of virus) en je niet "in" het oog kunt komen wordt de oorzaak niet behandeld en is de kans op terugkeren van de ontsteking groter.
Omdat ik de oorzaak wel wilde weten ben ik naar Den Hoek / Laarakker gegaan om mijn paard daar te laten onderzoeken. Daar bleek de oorzaak herpes virus (meest ongunstige oorzaak) en bleek het nog actief te zijn in het oog. Ben dus door gaan behandelen met druppels en virusremmers (L-Lysine) en weerstandsverhogers tot uit de meting bleek dat het virus in het oog niet meer actief was.
De zwakke plek in het oog kun je vergelijken met een koortslip. Het virus zorgt vaak op dezelfde plek voor problemen.
Mijn paard kan niet meer Rhino ge-ent (dat is een trigger voor het virus). 2 x per jaar (in de ruitijd) en als hij wordt geent voor influenza geef ik hem een aantal weken L-Lysine en weerstandsverhogers.
Met het idee voorkomen is bij dit probleem echt veel beter dan genezen. Iedere ontsteking geeft schade aan het oog. En de ontsteking zelf is ontzettend pijnlijk voor het paard. Daarom wordt er bij steeds terugkerende Uveitis er toch vaak voor gekozen het oog te verwijderen.
Voor mijn paard is het inmiddels 3 jaar geleden dat hij Uveitis heeft gehad en is het niet meer teruggekomen, maar wel blijven waakzaam. Een paar maanden terug stond hij ineens weer te tranen met dat oog en dan wacht ik echt niet tot maandag maar werd het een weekend consult. Gelukkig was het een verstopte traanbuis. :D


Babootje
Berichten: 26185
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:58

Bij een paard is het ook wel te zien wanneer het zeer begint te doen. Het begint dat wat meer te knipperen met 1 oog. Al voordat hij begint te knijpen en te tranen. Dus goed naar je paard kijken en kijken of hij gelijkmatig knippert met beide ogen. Dat doen we vrijwel dagelijks; we blijven opletten.
Is de uveitis bij jou ook herpes gerelateerd DGL? Dan zou je ook eens kunnen kijken of je het met virusremmers nog beter onder controle kan houden?


Babootje
Berichten: 26185
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:09

2 ogen blind zou voor mij ook de grens zijn. 1 oog blind kunnen paarden nog heel goed mee leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, MarliesSam, Oeska, othelloster, Rubs en 61 bezoekers