Ernstige oogproblemen, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:41

Ik had een paard gekocht met een kleine beschadiging op het oog. We kenden de geschiedenis niet goed en gingen uit van een beschadiging. Ze zag er prima mee en leek er ook niet gevoelig op.

Toen ze de eerste maal op de wei ging raakte ze volkomen in paniek. Echt blinde paniek. Ze is uiteindelijk dwars door de draad heen gerend waar 3 mensen stonden om haar te keren. Terwijl het dus helemaal ging nerveus paard was. Ze is van de stal weggerend en een paar honderd meter verder gevangen.

Een aantal weken later liep ik met haar aan de lijn op diezelfde plek, om dezelfde tijd (begin middag) op die plaats. Weer ineens volkomen in paniek. Ik heb al heel lang paarden maar deze paniek had ik nog nooit mee gemaakt. Dit was echt niet normaal. Ze is weer weggerend en gelukkig kon ze uiteindelijk geen kant op behalve de stal in. Door haar hoge snelheid onderuit gegaan en dwars door een deur gegaan. Toen ze opstond was het volledig over.

Twee dagen later kreeg ik een telefoontje dat ze met een oog stond dat gevuld leek met melk. Dat bleek dus maanblindheid te zijn. Ook geen beschadiging aan de buitenkant van het oog. De ontsteking kwam van binnenuit. Die paniek is veroorzaakt geweest door de felle zon die op haar oog viel. Een paard met een aanval van maanblindheid is heel gevoelig voor licht. Het arme dier is waarschijnlijk gek geworden van de pijn. De aanval is wel over gegaan, maar het oog was nog verder beschadigd. Ik heb haar terug kunnen brengen naar de verkoper. Ik durfde het niet aan om haar in te gaan rijden met de wetenschap dat het ieder moment terug kon komen.

Dartel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers