Starten in België

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Starten in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 19:12

Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar iemand die wat ervaring heeft met het starten in Belgie. Ik heb vroeger heel lang in het buitenland gewoond, en gestart. Alleen volgens de KNHS zijn mijn resultaten uit dit land niet geldig, en willen ze nu dat ik vanuit de B begin. Ik (met dit paard waar ik nu mee opnieuw moet beginnen) hebben samen LT gestart dus ik vind het een beetje zonde om weer vanaf 0 te beginnen terwijl wij als combinatie al hoger hebben gestart.

Nu weet ik dat het mogelijk is om in Belgie te starten en je niveau zelf aan te geven. Als ik daar (naar wat ik begreep) 2 à 3 keer start en hoog genoege scores rijd, dan mag ik dit wel overzetten naar een Nederlandse klassering.

Ik hoopte dat iemand hier wist hoe dat in zijn werking ging, en/of er toevallig ervaring mee had.

Alvast super bedankt!

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Starten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:19

Hoe het zit met overzetten naar KNHS weet ik niet. Maar in België hoef je je niveau niet aan te geven hoor. Gewoon licentie betalen en starten wat je wil. Je hoeft ook geen winstpunten meer om op te gaan. Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd een pb'tje doen. Start zelf ook lichte tour.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:28

Als je LT wilt starten in België moet je nationaal starten.
https://paardensport.vlaanderen/nl/comp ... edstrijden

We hebben in België net een nieuwe website, die momenteel nog enorm onduidelijk is... Maar het is inderdaad zo dat je hier zelf je niveau mag kiezen.

(Sub)-provinciaal hebben we niveau initiatie tot niveau 3/4. Daarna nationaal niveau 4, PSG, LT, GP.

Inschrijven is via Equibel.be en wat heb je nodig: lidmaatschap van een club + licentie : https://paardensport.vlaanderen/nl/comp ... n/tarieven

Veel succes met uitzoeken, want simpel is het Belgische systeem niet...

Is er geen mogelijkheid van je resultaten in het vorige land op te vragen en door te sturen naar de KNHS? Want zelfs het inschalen vanuit België is ook al een gedoe.

R_Alexanderr
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Starten in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 19:36

Die uit het vorige land heb ik opgevraagd, en doorgestuurd, maar in de tijd dat ik daar LT startte, viel het land buiten de FEI ook al hadden we wel officiele FEI juryleden die kwamen en ook gewoon FEI proeven gebruikte. Super bedankt alvast! Dat ik niet meteen LT zou kunnen is opzich geen ramp dus als ik minimaal Z2 kan zou het al super zijn.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Starten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:41

Z2 is hier ongeveer niveau 3 mocht je daar wat aan hebben. Dat is nog provinciaal en kan met een goedkopere licentie. Vanaf niveau 4 moet je inderdaad nationaal.
Het enige waar je even voor moet kijken is dat een B brevet vereist is om een licentie te krijgen, nu zal je met jouw niveau wel een vrijstelling krijgen maar die moet je dus misschien nog aanvragen!

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Starten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:18

Ik ben ook aan het kijken om in Belgie te gaan starten. Bij de VLP (tegenwoordig paardensport vlaanderen geloof ik) moet je inderdaad een B-brevet hebben om een licentie te mogen aanvragen. Er zijn wel op verschillende manieren vrijstellingen mogelijk (oa door wedstrijdresultaten dacht ik), dus daar zou je even in moeten duiken. Anders even een theorie examen en BB proefje rijden en dan ben je er ook (dat ga ik over een paar weken dus doen)