Starten met een hengst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:25

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele reacties verwijderd. TS vraagt of ze kan starten met een hengst als ze nog niet eerder geklasseerd is geweest, dat antwoord heeft ze inmiddels gekregen. De vraag of het raadzaam is om het paard hengst te houden is een geheel andere discussie en past niet in dit topic.


beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:00

Even nieuwsgierig hoor. Ik rij niet echt vaak meer en zeker geen wedstrijden. Maar als beginner mag je dus niet met een hengst starten? Is dat dan vanwege de veiligheid m.b.t. merries?

Ik ben gewoon even benieuwd waar de regel vandaan komt.

En ts, succes straks met je hengst als hij er komt!

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 16:01

beert schreef:
Even nieuwsgierig hoor. Ik rij niet echt vaak meer en zeker geen wedstrijden. Maar als beginner mag je dus niet met een hengst starten? Is dat dan vanwege de veiligheid m.b.t. merries?

Ik ben gewoon even benieuwd waar de regel vandaan komt.

En ts, succes straks met je hengst als hij er komt!


Dankjewel :) waarom de regel er is geen idee

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:01

beert schreef:
Even nieuwsgierig hoor. Ik rij niet echt vaak meer en zeker geen wedstrijden. Maar als beginner mag je dus niet met een hengst starten? Is dat dan vanwege de veiligheid m.b.t. merries?

Ik ben gewoon even benieuwd waar de regel vandaan komt.

En ts, succes straks met je hengst als hij er komt!


Tuurlijk. De regel is er niet zomaar. Daarbij is het voor anderen niet fijn als iemand zijn hengst niet in bedwang kan houden en kunnen er nare ongelukken gebeurd e met anderen maar ook degene zelf.
Ze zijn toch een slag anders dan merries en ruinen.


Flower033
Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:04

Nou TS, dat jij niet weet waarom deze regel er is, geloof ik niet. Je bent een man van 39. Die weten prima hoe mannelijke hormonen werken.

En weet je, als je al dit gezeur niet wilt, dan is het veel handiger om zelf even te googlen ipv dit op bokt te vragen.
Tik in op google: baroke hengst starten en als 4e resultaat: http://www.lusitano-paarden.nl/clairmon ... epaard.php

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

mala26
Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:04


Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:04

B staat voor basis, dus ze willen dat je dat minimaal hebt doorlopen voor je met een hengst op het terrein komt. Niet dat je er niet vanaf kan vallen op L-niveau, maar je hebt dan in elk geval een basis niveau van paardrijden gehad.

Een hengst los is namelijk wel even wat anders dan een loslopende merrie of ruin. :) Dus veiligheid inderdaad. Met een hengst ben je ook niet altijd op een clinic welkom om dezelfde reden.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:05

Maar dat geldt alleen voor de B en M? En voor alle sporten of alleen bij dressuur?

Ik zit echt niet in deze materie, dus vraag me dat dan af.

Edit. Zie al het antwoord hierboven met de link, dank!
Laatst bijgewerkt door beert op 30-12-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 16:06

Flower033 schreef:
Nou TS, dat jij niet weet waarom deze regel er is, geloof ik niet. Je bent een man van 39. Die weten prima hoe mannelijke hormonen werken.

En weet je, als je al dit gezeur niet wilt, dan is het veel handiger om zelf even te googlen ipv dit op bokt te vragen.
Tik in op google: baroke hengst starten en als 4e resultaat: http://www.lusitano-paarden.nl/clairmon ... epaard.php


Jammer genoeg is dat niet mijn leeftijd en vond het makkelijker om het te vragen want misschien waren er wel mensen met ervaring. Beetje rare reactie dit

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:08

beert schreef:
Maar dat geldt alleen voor de B en M? En voor alle sporten of alleen bij dressuur?

Ik zit echt niet in deze materie, dus vraag me dat dan af.

B en M? :? Nu snap ik je even niet meer.
Voor KNHS wedstrijden moet je minimaal 14 jaar oud zijn en L2 niveau hebben. Volgens mij moet je sowieso al een bepaald niveau dressuur hebben wil je mogen springen. Ik meen ook een winstpunt in de L??

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:08

En zelfs dan, wanneer je een keer hebt gezien op wedstrijd hoe een hengst een merrie en vooral de ruiter die er op zat te grazen nam weet je meteen waarom ze link kunnen zijn. En de ruiter van de hengst was tegen de 30, had ervaring en toch gebeurde het. Andere ruiter was behoorlijk gewond aangezien een hengst zich nogal vastbijt. Het was niet af te kijken, echt pats noem.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

mala26
Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:08

Jessix schreef:
beert schreef:
Maar dat geldt alleen voor de B en M? En voor alle sporten of alleen bij dressuur?

Ik zit echt niet in deze materie, dus vraag me dat dan af.

B en M? :? Nu snap ik je even niet meer.
Voor KNHS wedstrijden moet je minimaal 14 jaar oud zijn en L2 niveau hebben. Volgens mij moet je sowieso al een bepaald niveau dressuur hebben wil je mogen springen. Ik meen ook een winstpunt in de L??



Nee winspunt in het B en dan mag je springen

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:09

mala26 schreef:
Jessix schreef:
B en M? :? Nu snap ik je even niet meer.
Voor KNHS wedstrijden moet je minimaal 14 jaar oud zijn en L2 niveau hebben. Volgens mij moet je sowieso al een bepaald niveau dressuur hebben wil je mogen springen. Ik meen ook een winstpunt in de L??



Nee winspunt in het B en dan mag je springen

Oh ok, dat wist ik niet. :)

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:11

Als merrie - eigenaar ben ik ook zeer blij dat als ik mijn bijrijder een B proefje laat rijden, er niet toevallig een andere ruiter met hengst ook aan het losrijden is. Mijn merrie wilt namelijk dolgraag gedekt worden, altijd. Ikzelf los dat perfect op, maar met mijn B ruitertje zie ik dat niet goed komen, zelf al is de hengst braaf en onder controle... Ik beloof niet dat mijn merrie dat is.

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:11

Jessix schreef:
beert schreef:
Maar dat geldt alleen voor de B en M? En voor alle sporten of alleen bij dressuur?

Ik zit echt niet in deze materie, dus vraag me dat dan af.

B en M? :? Nu snap ik je even niet meer.
Voor KNHS wedstrijden moet je minimaal 14 jaar oud zijn en L2 niveau hebben. Volgens mij moet je sowieso al een bepaald niveau dressuur hebben wil je mogen springen. Ik meen ook een winstpunt in de L??

Sorry er ging teveel door elkaar. Haha, zie nu ook dat ik dingen door elkaar haal. Ik dacht altijd dat het B, dan M en dan L was, net zoals bij kledingmaten *bloos*. Maar nogmaals, ik heb nog nooit een wedstrijd gereden, telt dat als excuus?

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:12

Tussen hengst en hengst zit verschil.
Mijn kruising arabier fjord reed ik met 14 ook buiten. Doodbraaf.

Helaas IVm stalling gecastreerd... Maar nooit last gehad.

En met 14 was ik nou niet bepaald verantwoordelijk nee, had ook echt anders kunnen zijn.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:12

Seltje schreef:
Als merrie - eigenaar ben ik ook zeer blij dat als ik mijn bijrijder een B proefje laat rijden, er niet toevallig een andere ruiter met hengst ook aan het losrijden is. Mijn merrie wilt namelijk dolgraag gedekt worden, altijd. Ikzelf los dat perfect op, maar met mijn B ruitertje zie ik dat niet goed komen, zelf al is de hengst braaf en onder controle... Ik beloof niet dat mijn merrie dat is.

Haha! Ik zie hier inderdaad regelmatig ruiters op merries voorbij komen die hun merrie niet langs mijn hengsten krijgen! :D

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 16:14

Dankjewel voor de nuttige reactie’s!

Als de hengst er komt ga ik eerst lekker met hem aan de slag en echt een team worden.
Daarna ga ik rustig aan starten in de barokke wedstrijden en hopelijk kan ik daarna bij “gewone” KNHS wedstrijden starten.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:15

beert schreef:
Sorry er ging teveel door elkaar. Haha, zie nu ook dat ik dingen door elkaar haal. Ik dacht altijd dat het B, dan M en dan L was, net zoals bij kledingmaten *bloos*. Maar nogmaals, ik heb nog nooit een wedstrijd gereden, telt dat als excuus?

Haha! Ik ben er ook niet zo in thuis hoor. Maar dit kan ik er over terugvinden bij de KNHS:

 Hengst starten
De regeling met betrekking tot het starten met hengsten is bewust opgenomen in het Algemeen
Wedstrijdreglement in verband met de algemene veiligheid. De KNHS hanteert daarom ook strikte eisen
met betrekking tot leeftijd en ervaring alvorens er een startkaart wordt afgegeven om met een hengst te
mogen starten op wedstrijden. Bij de ruiter ligt immers de verantwoordelijkheid om de veiligheid van het
paard, de ruiters en het publiek op wedstrijden te waarborgen.
Artikel 32.10 van het Algemeen Wedstrijdreglement; “In de disciplines Dressuur, Springen en Eventing
kan voor het deelnemen met een hengst alleen een startkaart worden aangevraagd indien de deelnemer
in het kalenderjaar waarin wordt gestart de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) bereikt én de
deelnemer geklasseerd is of is geweest in de discipline Dressuur klasse L2, in de discipline Springen
klasse L of in de discipline Eventing klasse M. Voor een menstartkaart bij een hengst geldt alleen de
bovenstaande leeftijdseis. In de discipline Endurance mag met een hengst worden deelgenomen wanneer
een deelnemer minimaal 14 jaar oud is en in de klasse 2 is geklasseerd. In de discipline Mendurance mag
met een hengst w

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:15

YC_t schreef:
Dankjewel voor de nuttige reactie’s!

Als de hengst er komt ga ik eerst lekker met hem aan de slag en echt een team worden.
Daarna ga ik rustig aan starten in de barokke wedstrijden en hopelijk kan ik daarna bij “gewone” KNHS wedstrijden starten.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:16

Al die knipogende merries , vooral op de eerste voorjaarswedstrijden is idd een extra factor voor een ruiter met een hengst .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:17

Wil je echt heel graag zelf starten met hem, of wil je heel graag dat de hengst wedstrijden loopt, in geval van dat laatste kun je misschien een ruiter zoeken om hem uit te brengen.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 16:18

FrNo schreef:
Wil je echt heel graag zelf starten met hem, of wil je heel graag dat de hengst wedstrijden loopt, in geval van dat laatste kun je misschien een ruiter zoeken om hem uit te brengen.


Wil heel graag zelf starten :)

FrNo
Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:21

YC_t schreef:
FrNo schreef:
Wil je echt heel graag zelf starten met hem, of wil je heel graag dat de hengst wedstrijden loopt, in geval van dat laatste kun je misschien een ruiter zoeken om hem uit te brengen.


Wil heel graag zelf starten :)



Ok, het was maar een tip, verder kan ik je niet helpen. Fijn dat je blijkbaar wel bij de barokke paarden mee kunt doen. Succes ermee!

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.


YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 16:23

FrNo schreef:
FrNo schreef:
Wil je echt heel graag zelf starten met hem, of wil je heel graag dat de hengst wedstrijden loopt, in geval van dat laatste kun je misschien een ruiter zoeken om hem uit te brengen.



Ok, het was maar een tip, verder kan ik je niet helpen. Fijn dat je blijkbaar wel bij de barokke paarden mee kunt doen. Succes ermee!


Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, Petunia27 en 6 bezoekers