Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 17:42

haha dit is zo herkenbaar !
Soms ben ik een paar weken verder, en denk ik ; wat heb ik eigenlijk bereikt? We staan nog steeds op dezelfde plek met soms de zelfde problemen. Het liefst start ik elke week een wedstrijd maar ik weet dat we er nog niet aan toe zijn en dit daarom ook niet zal slagen wat mij weer gedemotiveerd maakt.
Sinds 3 weken houd ik het dressagepro boek bij, hier zet ik lessen in, trainingen en alles in wat deze week is gelukt, of nog niet. En als ik er nu in die 3 weken op terug kijk zie ik toch heel veel dingen die al verbeterd zijn, die ik anders niet zou zien! En daarnaast, geef je zelf echt de tijd om een combinatie te worden, elkaar te leren kennen, van elkaar te genieten en overhaast het ook niet. Paardrijden is een teamsport, en het duurt alleen maar langer als je elkaar niet begrijpt.
Mijn collega gaf mij ook de tip om een lange termijn doel te stellen. In het werk ben ik namelijk niet van het lange termijn denken, ik zie graag snel en direct resultaat. En dit heb ik dan ook omgezet in het paardrijden, mijn einddoel is Z, mijn subdoel is een winstpunt in het M1 en ik kom daar om bijv; vandaag los te rijden, morgen met mijn stelling buiging te spelen en woensdag de galop te oefenen (bij wijze van spreke) en stiekem vallen die puzzelstukjes dan in elkaar, en kan je in je mooie grote boek zien wat je allemaal al hebt bereikt :)

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:54

Volgende streber meldt zich.. Dit herken ik zo onwijs goed! := Bij mij ging de uitkomst alleen andersom..
Ik ben mijn paard nu bijna tien jaar en haar in de beginjaren zelf beleerd en doorgereden, mijn grootste droom: toch wel wedstrijden starten met dit paard.. Dit jaar (serieus we zijn 9 jaar verder..) hebben we dat gedaan en dat ging fantastisch. Maar (ondanks natuurlijk onvoorziene zaken) het heeft onwijs lang geduurd voordat ik vond dat we écht wedstrijdklaar waren en netjes liepen. Elk detail heb ik uitgeplozen en geoefend.. En dan nog ben ik nu gegaan omdat ik dat streberige aan het leren loslaten ben.. :roll: Ik heb drie jaar geleden een burn-out mogen meemaken omdat ik te veeleisend was voor mezelf en dit jaar was het mijn vriend (die nog veel erger is) die in dat gat viel, dat was wel mijn wake-up call..

Ik ben nu heel benieuwd: Merk je dit gedrag ook stiekem in de rest van je leefstijl? Dat heb ik achteraf namelijk wel.. Ik wilde versneld Hbo afstuderen, ik wilde wedstrijden, een mooie parttime baan uit mijn stage halen en mijn eigen bedrijf flink laten groeien, ik wilde veel te veel te snel en dat heeft mij meer gekost dan mij lief was. :=

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:06

Tijd om aan jezelf te werken.... In het werken met paarden leidt deze eigenschap zelden tot iets goeds.
Voor paarden is die druk, zelfs als je hem alleen innerlijk ervaart, heel onprettig....

Loslaten dus. Meer kijken naar wat er WEL is, dat je focus laten zijn en vooral steeds in het moment zijn en niet met je hoofd in een zelfbedachte toekomst zitten.

Geniet van wat je paard is, niet van wat je paard kan of moet zijn van jou.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:24

Herkenbaar, al heb ik het wel al deels losgelaten bij de paarden. Ik focus daar vooral op samen leuke dingen doen met ponylief.
Je zou het zo kunnen zien: een deeltje van jezelf vindt het heel belangrijk om veel vooruitgang te boeken op korte tijd, om bij te leren,... Dat is je streberige kant. Dat deel levert jou iets positiefs op en wil je daarom ook niet helemaal kwijt. Een ander deel van jou wil denk ik graag genieten met ponylief, tijd nemen voor elkaar enz enz (of misschien wil je wel graag iets anders, dat kan natuurlijk ook). Ook dit deel heeft positieve kanten.
Momenteel ervaar je dat je streberige kant de overhand heeft bij het paardrijden. Het is kwestie van beide delen te onderzoeken, te kijken wie je bent als beide in balans zijn en de balans hierin te zoeken.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 14:41

Ninx, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind streberig zijn namelijk wel bij sport horen. Welke sport dan ook. Als ik doelloos rondjes in een bak moet gaan rijden word ik echt niet gelukkig, en mijn paard ook niet.
De kunst is uiteraard wel om haalbare doelen te stellen en je te beseffen dat het niet altijd kan lopen zoals je hoopt. ;)

Canon, oei dat is wel in het extreme := dat heb ik gelukkig niet... ik kan ook heerlijk genieten van kleine dingetjes die goed gaan :j ik kan ook heeeeeel gelukkig zijn na het rijden van een proef die totaal niet goed ging maar omdat ik dan iets kleins behaald heb (omdat ze braaf is geweest, in de goede galop is aangesprongen, omdat ik mooie buiging op een volte heb gekregen) maar ik ben dan wel zo’n muts die mega teleurgesteld is als ik mijn protocol dan zie... Ondanks dat ik weet dat het op dat moment het maximaal haalbare was...

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:44

Ik herken me hier echt helemaal in. Vooral dat kritisch zijn op mezelf en constant mezelf afvragen hoe ik me kan verbeteren, zonder mijn paard daarvan de dupe te laten zijn of te overvragen.
Ook omdat ik die van mij als 3-jarige had gekocht en zo'n beetje exact dezelfde obstakels had als die jij nu hebt.

Nu, bijna 4 jaar later begin ik me pas te realiseren dat ik misschien wel een beetje trots mag zijn en al een hoop het bereikt. Tuigertje is zich aan het voorbereiden om begin volgend jaar haar Z debuut te lopen, springt succesvol in de B, loopt een leuke ronde mee in de eventing en ze is 'pas' 7.

En toch zit ik mezelf te bekritiseren over wat ík allemaal fout doe. (Mijn paard niet, die is te goed voor deze wereld :') ).

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:51

dat lijkt me onzin, dat jouw paard ongelukkig wordt van 'doelloos' rondjes rijden in de bak. Paard weet niet of het ter voorbereiding van een wedstrijd is of met een ander doel.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 18:53

Kinke, dat klopt. Maar nu vraag ik wel van alles aan haar. Als ik doelloos rondjes aan een los teugeltje over de hoefslag maak, dán word het wel snel saai ;)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:58

tja, dan ga je lekker een buitenrit maken, niet saai :D

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Welke strebers voelen deze teleurstellingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 19:23

Nee, maar ook niet mijn hobby ;)

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:27

linda2008 schreef:
Canon, oei dat is wel in het extreme := dat heb ik gelukkig niet... ik kan ook heerlijk genieten van kleine dingetjes die goed gaan :j ik kan ook heeeeeel gelukkig zijn na het rijden van een proef die totaal niet goed ging maar omdat ik dan iets kleins behaald heb (omdat ze braaf is geweest, in de goede galop is aangesprongen, omdat ik mooie buiging op een volte heb gekregen) maar ik ben dan wel zo’n muts die mega teleurgesteld is als ik mijn protocol dan zie... Ondanks dat ik weet dat het op dat moment het maximaal haalbare was...

Ik kan er ook alleen zo makkelijk over praten omdat ik ervan geleerd heb. ;) Haha
Maar is het dan misschien minder het streberig zijn, maar simpelweg teleurgesteld zijn dat bijvoorbeeld die jury niet ziet hoe knap het eigenlijk is dat je paard dat zo even superbraaf gedaan heeft, ondanks jullie korte samenzijn? Ik ben heel blij te horen dat je heel erg geniet, en dat moet je vasthouden! <3 daar zit de kracht en dan gaat groeien samen ook natuurlijk. :j Dat het protocol anders is dan je gevoel tijdens die proef eigenlijk aangaf zegt eigenlijk alleen iets over die proef, maar niet jullie samen. Want jouw gevoel is niet plotseling slecht geweest toen je samen in de ring was. Alleen de verbazing dat de jury iets anders zag misschien.. Ik zou gewoon lekker blijven genieten, niet stoppen met wedstrijden, maar wel beseffen dat de weg naar stabiele winst en enkel 100% positieve protocollen misschien iets langer is dan je in eerste instantie dacht.. Dat is helemaal niet erg. :D Heb je júíst iets te doen samen!

Helpt dat een beetje misschien? O:)