Waarom lid van een vereniging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoranmyHorse
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-10-19

Waarom lid van een vereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 01:01

Hoi,

Korte vraag ontstaan uit lichte irritatie,

Waarom moet je lid zijn bij een ruitervereniging om wedstrijden te mogen rijden?

Ik rijd al een paar jaar mee bij officiële wedstrijden van de KNHS.
Echter is mij nog steeds het nut van een lidmaatschap bij een rijvereniging onduidelijk. Ik ben al jaren lid bij dezelfde vereniging betaal ook aan hen lidmaatschap, maar ben er nog nooit geweest en heb geen idee wat er met mijn geld gedaan wordt.

Waarom kan ik mijzelf niet als individueel lid van de KNHS inschrijven voor wedstrijden maar moet dit via een vereniging?

Ik kan dat natuurlijk bij de vereniging zelf navragen maar ik ben benieuwd wat andere ruiters op dit forum hierover denken.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 07:58

Dat is denk ik nog van ousher..
Dan was je lid van de ponyclub waar je ook lestte en met zijn allen in de veewagen op wedstrijd ging. Tegenwoordig is het allemaal veel individueler geworden. Je kunt ook nog steeds rijdend federatielid zijn dus en een startkaart en lessen volgens maar tegenwoordig kun je idd ook alleen wedstrijdlid zijn waarbij je de vereniging betaald en de KNHS. Ook als rijdend lid betaal je aan dr KNHS. Wat ze met je geld doen zou je natuurlijk daar kunnen vragen maar ik neem aan voor voorzieningen voor de club. Waar je natuurlijk gerust eens een kijkje kunt nemen. Bij onze club is het zo als je wedstrijdlid bent je ook met evenementen mee mag doen dus misschien daar ook zo?
Ik denk dat als het verenigingslid zou komen te vervallen en je alleen nog KNHS lid hoeft te zijn dat heel wat verenigingen dat hun bestaan gaat kosten. Persoonlijk zou ik dat heel jammer vinden. Ook komen er dan denk ik minder lokaties waar je uberhaupt nog kunt starten denk ik. Want ook dat moet betaald worden. Eerlijk gezegd had je vroeger ook verl meer het clubgevoel. Ook kon je aan de outfit zien van welke vereniging ze waren. Tegenwoordig rijdt iedereen in dezelfde jasjes en zoveel mogelijk blingbling.
Op de startlijsten staat bijna altijd nog bij voor welke club je uitkomt.
Ik snap dat je denkt hoezo betaal ik twee keer om te mogen starten...
Nou moet ik zeggen dat ik juist de KNHS erg duur vind en niet zo zeer de vereniging. Maar eigenlijk betaal je ook voor de wedstrijdlokaties via de vereniging. Die kunnen anders niet of moeilijk bestaan.
Tenminste dat is mijn visie. Maar goed wrsclk denken anderen daar anders over

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Waarom lid van een vereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:41

Ik weet niet of dit de visie van de KNHS is, maar mijn visie (en ik durf als jarenlang bestuurslid wel te zeggen ook de visie van veel verenigingen) is:

Om de sport in stand te houden!
Het zijn juist de verenigingen met hun leden en andere vrijwilligers die de sport in stand houden door activiteiten (in de breedste zin van het woord) te organiseren. Hierdoor kan iedereen (ook mensen die zich nooit inzetten als vrijwilliger) deelnemen aan wedstrijden etc.

En ja het zijn altijd dezelfden die zich (extreem) inzetten voor een vereniging.
En nee ik ben niet erg enthousiast over wedstrijdruiters die lid zijn van een "papieren" vereniging en alleen maar profiteren van de inzet van (leden van) reguliere verenigingen.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Waarom lid van een vereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:12

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter, maar zijn het niet de verenigingen die de wedstrijden organiseren?
Zonder leden geen verenigingen en zonder verenigingen geen wedstrijden.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Waarom lid van een vereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:36

Wij hadden bij de rijvereniging altijd 2 mogelijkheden, rijdend lid en niet rijdend lid. Niet rijdend was enkel voor je startkaart en het jaarbedrag was dan ook maar de helft. Dan mocht je inderdaad nog wel meedoen met activiteiten als je wilde. Van het geld dat binnenkwam werd de huur van de bak betaald en de lesgever. Wij konden elke week lessen en 1x in de maand was er springles. En een keer of 4 per jaar een leuk uitje, zoals een bosrit, strandrit of puzzelrit. Dan kregen we ook een lunch en drinken. Wij waren maar een kleine vereniging, dus echte wedstrijden werden niet georganiseerd, wel onderlinge wedstrijden. Wij hadden 1x per jaar een jaarvergadering, dan werd ook de inkomsten en uitgaven besproken. Misschien hebben ze dat bij jouw vereniging ook?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:41

Er moeten verenigingen zijn die de wedstrijd organiseren.

Die draaien op vrijwilligers, dus ik vermoed dat ergens het geld vandaan moet komen om de vereniging in stand te houden.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:55

ClauH schreef:
Er moeten verenigingen zijn die de wedstrijd organiseren.

Die draaien op vrijwilligers, dus ik vermoed dat ergens het geld vandaan moet komen om de vereniging in stand te houden.


Precies! Zonder verenigingen geen wedstrijden, zonder wedstrijden geen sport en zonder sport kun jij prima je lidmaatschap opzeggen.

Je kunt overigens ook rechtstreeks lid worden van de KNHS, maar ik weet niet hoe het dan zit met het rijden van bijvoorbeeld selectiewedstrijden voor een regiokampioenschap.

Onze vereniging organiseert naast wedstrijden nog meer. Wedstrijd hebben we maar zo 1 keer in de twee jaar, maar daarnaast hebben we bijvoorbeeld een clubdag, wekelijks les en een oefenterrein. In samenwerking met andere verenigingen organiseren we bijvoorbeeld onderlinge wedstrijden, clinics en buitenritten. Ik moet zeggen dat ik vind dat ik vrij weinig moet doen en moet betalen voor hetgeen wat de club organiseert.

Er is inderdaad normaal ieder jaar een ledenvergadering waar je een inkijkje krijgt in de inkomsten en uitgaven.

Nathalie98
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-10-19

Re: Waarom lid van een vereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:57

Het is denk ik meer om de organisatie te steunen en om ervoor te zorgen dat er wedstrijden kunnen gehouden worden.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:01

Verenigingen kunnen wel ophouden te bestaan indien iedereen dit zou doen. Ook het stukje kampioenschappen komt om de hoek kijken. Op basis van rijdende leden worden elk jaar de hoeveelheid ruiters die naar het NK afgevaardigd. Geen clubs geen registratie dus geen kampioenschappen. Goedkoopste is papieren lidmaatschap en daar zijn verenigingen genoeg voor te vinden. Maar dan moet je soms wel in een andere provincie aan selecties meedoen. Kende iemand die echt voor de kampioenschappen ging elk jaar, die schreef zich als papieren lid in een provincie waar weinig concurrentie was .Heb geen moeite met papieren leden maar ze moeten wel betalen want anders is het voor verenigingen niet te doen financieel.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:08

Zoals hierboven beschreven, zonder verenigingen geen wedstrijden. Zij zorgen ervoor dat jij wedstrijden kan rijden, de KNHS organiseert op de hippiade na niets voor de gewone ruiter/amazone.

Het geld dat de vereniging int als lidmaatschap wordt gebruikt om onderhoud te plegen aan de accommodatie of indien ze geen eigen accommodatie hebben de huur hiervoor te betalen. Daarnaast wedstrijden organiseren kost geld, voor niets gaat de zon op.
Ga eens langs bij de ledenvergadering van jouw vereniging, daar wordt de begroting besproken.

En als je nooit bij jouw vereniging start, waarom ben je daar dan lid? Waarom wordt je geen lid bij een vereniging waar je wel regelmatig start?
Ik zou mijn lidmaatschap dan omzetten naar een vereniging waar je wel enige binding mee hebt.

Wie weet organiseren ze naast de wedstrijden nog het een en ander waar je ook aan mee wil doen.
Onze vereniging heeft een aantal KNHS wedstrijden, maar ook wekelijks clubles, (dressuur)clinics maar ook andere activiteiten zoals puzzeltocht te paard, TREC training etc.

sanne1221
Berichten: 512
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:29

Eigenlijk is het inderdaad heel bijzonder.
Als iemand voetbalt betaalt hij aan zijn vereniging en niet aan de KNVB.
Bizar dat je als ruiter aan ruitervereniging en KNHS geld verschuldigd bent.
De kosten zijn voor mij mede een reden om niet te starten.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:35

sanne1221 schreef:
Eigenlijk is het inderdaad heel bijzonder.
Als iemand voetbalt betaalt hij aan zijn vereniging en niet aan de KNVB.
Bizar dat je als ruiter aan ruitervereniging en KNHS geld verschuldigd bent.
De kosten zijn voor mij mede een reden om niet te starten.


Voetbalclubs rekenen het door aan hun leden. De club betaalt per lid geld aan de knvb. Mijn contributie werd hoger toen de knvb de contributie voor spelende leden omhoog gooide.

Ik vond het ook raar dat je lid moest zijn maar nu de reacties hierbovem snap ik het wel

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:36

sanne1221 schreef:
Eigenlijk is het inderdaad heel bijzonder.
Als iemand voetbalt betaalt hij aan zijn vereniging en niet aan de KNVB.
Bizar dat je als ruiter aan ruitervereniging en KNHS geld verschuldigd bent.
De kosten zijn voor mij mede een reden om niet te starten.

In de hondensport werkt dat ook zo. Om lid te mogen van mijn hondensport vereniging moet je lid zijn van een overkoepelde vereniging, bij voorkeur de rasvereniging.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:37

sanne1221 schreef:
Eigenlijk is het inderdaad heel bijzonder.
Als iemand voetbalt betaalt hij aan zijn vereniging en niet aan de KNVB.
Bizar dat je als ruiter aan ruitervereniging en KNHS geld verschuldigd bent.
De kosten zijn voor mij mede een reden om niet te starten.



Dit heb je helaas verkeerd. Er wordt wel degelijk een afdracht aan de KNVB betaald. Dat loopt dan via de club. Enige verschil is dat het een teamsport betreft en hierdoor de kosten voor de landelijke bond minder "zichtbaar" zijn (omdat ze volledig via de club lopen) dan de kosten voor de startpas bij een individuele sport als de paardensport. Iedere landelijke sportbond brengt kosten in rekening bij de leden.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:38

Sanne1221 waarschijnlijk betaalt de voetbalvereniging de afdracht voor de KNVB. Dit is bij de reddingsbrigades in ieder geval wel zo. Daar betaal je lidmaatschap bij je brigade, en die betaalt een afdracht naar de bond. Waarom dat bij de KNHS niet zo is geregeld, weet ik niet. Daar betaalt iedereen zelf.

Een vereniging is inderdaad meer dan alleen een manier om mee te doen met wedstrijden. het is ook een leuke manier om contact te hebben met andere ruiters uit de buurt.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Waarom lid van een vereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:53

De vereniging betaalt toch je lidmaatschap aan de KNHS? Alleen je startpas betaal je zelf, maar dat is imo ook redelijk logisch omdat het afhankelijk is van je aantal paarden.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:58

Knhs is niet gek natuurlijk , startcoupons en registratie punten koste vroeger nogal wat personeel, nu is het allemaal geautomatiseerd en kost een fractie dus houden ze daaraan meer geld over. Helaas hebben ze zich de laatste jaren wel in de vingers gesneden door de kosten wel te verhogen en zijn er veel mensen gestopt. Maar het is bij elke bond hetzelfde, de paradepaardjes moeten in het spreekwoordelijke zadel worden gehouden.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:16

bigone schreef:
Knhs is niet gek natuurlijk , startcoupons en registratie punten koste vroeger nogal wat personeel, nu is het allemaal geautomatiseerd en kost een fractie dus houden ze daaraan meer geld over. Helaas hebben ze zich de laatste jaren wel in de vingers gesneden door de kosten wel te verhogen en zijn er veel mensen gestopt. Maar het is bij elke bond hetzelfde, de paradepaardjes moeten in het spreekwoordelijke zadel worden gehouden.



En wat heeft dit met de toegevoegde waarde van de vereniging te maken?

Elke sportvereniging, of dit nu een voetbal, tafeltennis of bowling vereniging moet afdracht per lid aan de nationale bond betalen.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:44

ingvdh schreef:
bigone schreef:
Knhs is niet gek natuurlijk , startcoupons en registratie punten koste vroeger nogal wat personeel, nu is het allemaal geautomatiseerd en kost een fractie dus houden ze daaraan meer geld over. Helaas hebben ze zich de laatste jaren wel in de vingers gesneden door de kosten wel te verhogen en zijn er veel mensen gestopt. Maar het is bij elke bond hetzelfde, de paradepaardjes moeten in het spreekwoordelijke zadel worden gehouden.



En wat heeft dit met de toegevoegde waarde van de vereniging te maken?

Elke sportvereniging, of dit nu een voetbal, tafeltennis of bowling vereniging moet afdracht per lid aan de nationale bond betalen.

Indien de kosten die regelrecht voorvloeien uit het starten van wedstrijden( en dus vereniging) omlaag gaan door een automatisering van de systemen dan zou de afdracht van verenigingen omlaag of in ieder geval gelijk kunnen blijven. Automatisering kost geld maar levert nadien veel geld op. Ik heb de afgelopen jaren gewoon steeds meer het idee dat de leden van de knhs opdraaien voor zaken die weinig meer met hun sport te maken hebben, dat is dus mijn persoonlijke mening en niet van nu maar ook al van jaren geleden toen mijn kinderen nog actief reden.
En ja, er zijn kampioenschappen die veel geld kosten twee keer per jaar maar daar kreeg je heel vaak het idee dat het nu eenmaal moest en niet omdat de knhs het nu zo geweldig vond. Want de randvoorwaarden waren vaak niet echt goed.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 12:04

bigone schreef:
En ja, er zijn kampioenschappen die veel geld kosten twee keer per jaar maar daar kreeg je heel vaak het idee dat het nu eenmaal moest en niet omdat de knhs het nu zo geweldig vond. Want de randvoorwaarden waren vaak niet echt goed.

Moet je eens gaan mennen, wij hebben maar 1 kampioenschap per jaar.
Als laatste van het seizoen (dus ook na de Horse Event toen dat nog in Ermelo gehouden werd), dus ook regelmatig op een kapot gelopen terrein. 2 jaar geleden was het terrein dusdanig onbegaanbaar dat wij niet eens meer naar Ermelo mochten en op het laatste moment van weekeind moesten wisselen (hulde voor de vereniging in Nijkerkerveen die in een week een hippiade in elkaar draaide!!!!).
Indoor mogen wij menners al niet eens mee doen…..


Via de vereniging betaal je je gewone afdracht zoals bij veel sporten.

Startpas gaat apart omdat sommige leden wel starten, andere niet, en weer andere meerdere paarden. Dat via de vereniging laten lopen zou voor die vrijwilligers heel veel extra werk betekenen, dus dat rechtstreeks bij de KNHS is wat mij betreft prima, die hebben daar een goed systeem voor nu (op de bank met je pootjes omhoog is een startpas zo aangevraagd of afgemeld).

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:26

x_Milou schreef:
De vereniging betaalt toch je lidmaatschap aan de KNHS? Alleen je startpas betaal je zelf, maar dat is imo ook redelijk logisch omdat het afhankelijk is van je aantal paarden.

Klopt, je kunt alleen een startpas aanvragen als je lid van een KNHS vereniging bent of wanneer je een les en/of stallingsovereenkomst met een FNRS manege hebt.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:52

ZoranmyHorse schreef:
Ik ben al jaren lid bij dezelfde vereniging betaal ook aan hen lidmaatschap, maar ben er nog nooit geweest en heb geen idee wat er met mijn geld gedaan wordt.

Waarom kan ik mijzelf niet als individueel lid van de KNHS inschrijven voor wedstrijden maar moet dit via een vereniging?

Ga eens naar de ledenvergadering.
Kun je gewoon horen en zien wat er met je geld gedaan wordt.

Of nog beter, ga eens een middagje helpen als vrijwilliger bij je vereniging! Daar zijn ze vast heel blij mee.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:34

manonutjuh schreef:
ZoranmyHorse schreef:
Ik ben al jaren lid bij dezelfde vereniging betaal ook aan hen lidmaatschap, maar ben er nog nooit geweest en heb geen idee wat er met mijn geld gedaan wordt.

Waarom kan ik mijzelf niet als individueel lid van de KNHS inschrijven voor wedstrijden maar moet dit via een vereniging?

Ga eens naar de ledenvergadering.
Kun je gewoon horen en zien wat er met je geld gedaan wordt.

Of nog beter, ga eens een middagje helpen als vrijwilliger bij je vereniging! Daar zijn ze vast heel blij mee.


Dit dus!

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Waarom lid van een vereniging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:03

Idd voor de sport ben je lid. Vaak heb je bij een lidmaatschap een 'verplichting' om te helpen als vrijwilliger met een x aantal diensten op jaarbasis.
En dan kan ik dus m'n drankje bij je kopen. Of roep je mij de baan in als ringmeester.

Bij ons is het een klusdag(deel). Dus voor de accomodatie.