Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:37

manubres schreef:
Nou inderdaad das eigenlijk mooi gezegd...valse verfijning...zo zie ik dat eigenlijk ook. Het heeft gewoon een heftigere inwerking dus eigenlijk voelt het in de mond van het paard een kleinere hulp net zo heftig als een normale hulp met een trens. Dus eigenlijk heeft het niks met verfijning voor het paard te maken, meer voor de ruiter.


Ik denk dat dus ook. Maar wellicht kan Elisa het nog beter uitleggen?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:37

Bodiwi schreef:
Gini schreef:
Hoe is dat in zijn werk gegaan voor de lage proeven? Zijn dat alleen juryleden met een bijscholing?

Inmiddels zullen de opleidingen daar wel op aangepast zijn, maar als het goed is, is de rest inderdaad bijgeschoold. In het begin was bitloos een aparte rubriek met dus ook speciaal opgeleide juryleden. Daar deden dan hooguit 2 mensen aan mee wat het natuurlijk al niet erg interessant maakte om zo'n rubriek te organiseren.

Er is dus echt al wel veel moeite (en geld!) gestoken om de bitloos ruiters wat tegemoet te komen. Voorlopig heeft het vooral een bak geld gekost met weinig resultaat. Prima als mensen daar dan dankbaar gebruik van maken! Echter lees je ondertussen nog niks als gemiep en commentaar en dat is gewoon niet terecht.

En ja, misschien is de mening verzameling kan niet zonder bit wat ouderwets. Ik ben zelf ook niet van die mening overtuigd, echter hebben de bitloos ruiters deze mening zelf onderstreept door simpelweg hun paard bagger voor te stellen. Dat kun je KNHS niet verwijten. Ook het willen bijscholen van de juryleden zie ik enkel positief. Voor veel juryleden zal het ook even apart zijn omdat je het niet veel ziet en het laatste wat je wil is een jury die in het hokje zit en denkt.. "Wat moet ik hier nou weer mee?".


Nu, als Belgje heb ik ook nog wel wat te miepen. :D Ik zou echt al blij zijn als bitloos toegelaten zou worden tot niveau 2. Ik hoop dus ook dat het aantrekt in Nederland, en dat dat effect heeft.
En dat eigenlijk niet zozeer omdat ik het bit slecht vind, absoluut niet, maar om mensen die bitloos prefereren niet per definitie in de recreatieve hoek belanden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:38

Ik vraag me oprecht af hoeveel belgische bitloos-ruiters een niveau 2 proef door zouden komen eigenlijk...

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:40

Weinig waarschijnlijk. Mensen die serieus met dressuur bezig zijn, hebben een bit in omdat het zinloos is zonder bit te rijden nu.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:30

Gini schreef:
Weinig waarschijnlijk. Mensen die serieus met dressuur bezig zijn, hebben een bit in omdat het zinloos is zonder bit te rijden nu.

Wacht even, zo werkte het natuurlijk niet helemaal. Elke ruiter zou moeten rijden met de spullen die hij/zij het beste acht voor het paard, die keuze is en blijft vrij. Als je gelooft in de bitloze opleiding van je paard dan is zonder bit rijden natuurlijk nooit zinloos. In Nederland kun je tot en met M2 in de dressuur prima uit de voeten. M2 niveau is al een behoorlijk eind in de basisopleiding van een paard, het eerste begin van verzameling wordt er al gevraagd en de oefeningen zijn ook niet bepaald kinderachtig. Als dat goed gaat, dan pas hoef je na te gaan denken of je over wil stappen op bit of dat je de KNHS een even flink door elkaar schudt. Want alleen als er diverse ruiters M2+10+ staan is er reden om de bitloze regeling uit te breiden naar de hogere dressuurklassen. Springen mag tegenwoordig in alle klassen bitloos.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:32

Het is inderdaad jammer dat bitloos zo in het hoekje van "geitenwollen sokken" wordt gestopt. Het is mooi om te zien dat, bijvoorbeeld Jesse Drent, zijn bitloze hoofdstel promoot door bekende ruiters eens bitloos te laten rijden. Het is mooi om te zien dat de ruiters die bij een bit zweren erg verbaasd zijn dat je zonder bit een prima aanleuning kan hebben, voelt als een kaak ontspant, voelt of een paard links/rechts vasthoudt, prima verzameling kunt vragen en zelfs schuim in de mond krijgt. Het zou mooi zijn als er ruiters zijn, die hoger in de sport rijden, eens zouden durven een proef bitloos te rijden. Voorbeeld doet volgen denk ik.

Maar wat ik al steeds roep is dat je moet blijven kijken naar je paard. Doet je paard het prima op een bit en de ruiter stoort het paard niet in de mond dan is het wat mij betreft prima. Maar sommige paarden zijn nou eenmaal enorm gevoelig in de mond en dan is bitloos echt een uitkomst.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:35

Pipodipo schreef:
Gini schreef:
Weinig waarschijnlijk. Mensen die serieus met dressuur bezig zijn, hebben een bit in omdat het zinloos is zonder bit te rijden nu.

Wacht even, zo werkte het natuurlijk niet helemaal. Elke ruiter zou moeten rijden met de spullen die hij/zij het beste acht voor het paard, die keuze is en blijft vrij. Als je gelooft in de bitloze opleiding van je paard dan is zonder bit rijden natuurlijk nooit zinloos. In Nederland kun je tot en met M2 in de dressuur prima uit de voeten. M2 niveau is al een behoorlijk eind in de basisopleiding van een paard, het eerste begin van verzameling wordt er al gevraagd en de oefeningen zijn ook niet bepaald kinderachtig. Als dat goed gaat, dan pas hoef je na te gaan denken of je over wil stappen op bit of dat je de KNHS een even flink door elkaar schudt. Want alleen als er diverse ruiters M2+10+ staan is er reden om de bitloze regeling uit te breiden naar de hogere dressuurklassen. Springen mag tegenwoordig in alle klassen bitloos.


Ging uiteraard over België. :)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:37

manubres schreef:
Het is inderdaad jammer dat bitloos zo in het hoekje van "geitenwollen sokken" wordt gestopt. Het is mooi om te zien dat, bijvoorbeeld Jesse Drent, zijn bitloze hoofdstel promoot door bekende ruiters eens bitloos te laten rijden. Het is mooi om te zien dat de ruiters die bij een bit zweren erg verbaasd zijn dat je zonder bit een prima aanleuning kan hebben, voelt als een kaak ontspant, voelt of een paard links/rechts vasthoudt, prima verzameling kunt vragen en zelfs schuim in de mond krijgt. Het zou mooi zijn als er ruiters zijn, die hoger in de sport rijden, eens zouden durven een proef bitloos te rijden. Voorbeeld doet volgen denk ik.

Maar wat ik al steeds roep is dat je moet blijven kijken naar je paard. Doet je paard het prima op een bit en de ruiter stoort het paard niet in de mond dan is het wat mij betreft prima. Maar sommige paarden zijn nou eenmaal enorm gevoelig in de mond en dan is bitloos echt een uitkomst.

Nou, of een paard scheef is of ergens vasthoudt voel je natuurlijk ook in het lijf en niet alleen in de mond. Schuimen doen ze ook als ze ontspannen als je ze aan een halstertje longeert, dat zou iedereen toch moeten weten of een keer gezien moeten hebben?
Bij een paard dat gevoelig in de mond is kan de oorzaak ook zijn dat het paard het bit niet wil accepteren. De vraag is dan of het het wijste is om het bit weg te halen of het paard te helpen het bit om te leren gaan en het te accepteren.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:45

Laatst bijgewerkt door manubres op 29-10-19 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 11:50

Pipodipo schreef:
manubres schreef:
Het is inderdaad jammer dat bitloos zo in het hoekje van "geitenwollen sokken" wordt gestopt. Het is mooi om te zien dat, bijvoorbeeld Jesse Drent, zijn bitloze hoofdstel promoot door bekende ruiters eens bitloos te laten rijden. Het is mooi om te zien dat de ruiters die bij een bit zweren erg verbaasd zijn dat je zonder bit een prima aanleuning kan hebben, voelt als een kaak ontspant, voelt of een paard links/rechts vasthoudt, prima verzameling kunt vragen en zelfs schuim in de mond krijgt. Het zou mooi zijn als er ruiters zijn, die hoger in de sport rijden, eens zouden durven een proef bitloos te rijden. Voorbeeld doet volgen denk ik.

Maar wat ik al steeds roep is dat je moet blijven kijken naar je paard. Doet je paard het prima op een bit en de ruiter stoort het paard niet in de mond dan is het wat mij betreft prima. Maar sommige paarden zijn nou eenmaal enorm gevoelig in de mond en dan is bitloos echt een uitkomst.

Nou, of een paard scheef is of ergens vasthoudt voel je natuurlijk ook in het lijf en niet alleen in de mond. Schuimen doen ze ook als ze ontspannen als je ze aan een halstertje longeert, dat zou iedereen toch moeten weten of een keer gezien moeten hebben?
Bij een paard dat gevoelig in de mond is kan de oorzaak ook zijn dat het paard het bit niet wil accepteren. De vraag is dan of het het wijste is om het bit weg te halen of het paard te helpen het bit om te leren gaan en het te accepteren.


Maar dan komt de discussie...waarom??
Waarom zou ik mijn paard aan een bit moeten wennen terwijl het net zo goed loopt zonder bit?
Als een paard een bit niet accepteert vanwege lichamelijke problemen, dan zal het rijden bitloos ook een probleem zijn. Loopt het paard bitloos prima, dan is het paard lichamelijk in orde maar gevoelig of pijnlijk in de mond. Iemand heeft ooit bedacht dat er een stuk ijzer in die mond gestopt moet worden. Maar je moet kijken naar hoe een paard loopt/beweegt en dan moet het niet uitmaken hoe je dit voor elkaar krijgt...bitloos, neckrope, trens of stang en trens...het gaat om het resultaat. Er werd door de FEI geroepen dat je bitloos geen echte aanleuning hebt, maar dat is wat mij betreft onzin. Degene die dat roepen hebben denk ik nog nooit bitloos gereden of hebben hun paard niet in orde. Uitzondering is natuurlijk paarden die extreem gevoelig zijn op de neus...

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:06

Manubres, wie van de FEI roept dan dat er geen echte aanleuning is zonder bit? Kan me bijna niet voorstellen dat iemand dat echt denkt. In de springsport wordt er internationaal ook op hackamore gereden en je komt denk ik het 160 niet door zonder aanleuning. Maar in de springsport wordt aanleuning niet beoordeeld, althans niet door de jury (het parcours doet dat wel voor ze). In de dressuur wordt er wel naar gekeken en telt het ook specifiek mee in de beoordeling. Misschien heeft men bedoeld te zeggen dat het lastig is om te vergelijken tussen bitloos en met bit in een dressuurrubriek op internationaal niveau? Of misschien zijn ze er nog niet klaar voor en zien ze ook nergens de behoefte vanuit de landelijke bonden om het mee te nemen?

Voor mij is het wel een beetje zo dat ik niet weet of ik een huidig paard altijd zal houden en ik vind het mijn taak om ze voor te bereiden op alle gangbare dingen die ze in de wereld tegen kunnen komen bij een eventuele nieuwe baas. De markt voor bitloze paarden is vrij beperkt, dus zodoende.
Overigens ben ik niet met je eens dat als een paard bitloos accepteert dat hij dan wel gezond zal zijn.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 12:12

@ Pipodipo...Dit heb ik kunnen vinden...

De KNHS volgt de principes van de dressuur zoals deze door de FEI worden gehanteerd. De FEI is de internationale paarden sportbond en volgens de principes van de FEI-reglementen (het scala van de africhting) is “acceptance of the bit” een belangrijk onderdeel in de opleiding van het paard. De jury beoordeelt bijvoorbeeld of het paard het bit afkauwt, of het licht schuimt, of het bit recht in de mond ligt, of de mond gesloten is (als de mond open is accepteert het paard het bit niet) en of de tong opgetrokken is of uitsteekt.

Waarom KNHS wedstrijden t/m M2 en niet in de hogere klasse?

Als nationale federatie kan en mag de KNHS tot bepaalde hoogte afwijken van het FEI-reglement. In dit geval is ervoor gekozen om dat te doen tot het punt waar verzameling wordt gevraagd. Volgens de internationale principes van de dressuur wordt het bit vanaf daar immers een steeds belangrijker onderdeel in de aanleuning en verzameling van het paard. Tot 1 april 2016 werd verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse M. Bitloos rijden voor winstpunten is daarom toegestaan tot en met de klasse L2. Na 1 april 2016 wordt verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse Z. Vanaf die datum is bitloos rijden voor winstpunten op KNHS-wedstrijden dan ook toegestaan tot met de klasse M2.

Of het bitloos rijden in de toekomst verder wordt uitgebreid hangt daarom af van meerdere factoren, waaronder de FEI-regelgeving.

Wat mij betreft mogen ze het accepteren van het bit verwijderen, zodat iedereen bitloos kan rijden.


Ik kwam net op een ander topic en zag deze video. Hier word ik blij van!!
https://youtu.be/yFYpb7NdNuc

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:32

manubres schreef:
@ Pipodipo...Dit heb ik kunnen vinden...

De KNHS volgt de principes van de dressuur zoals deze door de FEI worden gehanteerd. De FEI is de internationale paarden sportbond en volgens de principes van de FEI-reglementen (het scala van de africhting) is “acceptance of the bit” een belangrijk onderdeel in de opleiding van het paard. De jury beoordeelt bijvoorbeeld of het paard het bit afkauwt, of het licht schuimt, of het bit recht in de mond ligt, of de mond gesloten is (als de mond open is accepteert het paard het bit niet) en of de tong opgetrokken is of uitsteekt.

Waarom KNHS wedstrijden t/m M2 en niet in de hogere klasse?

Als nationale federatie kan en mag de KNHS tot bepaalde hoogte afwijken van het FEI-reglement. In dit geval is ervoor gekozen om dat te doen tot het punt waar verzameling wordt gevraagd. Volgens de internationale principes van de dressuur wordt het bit vanaf daar immers een steeds belangrijker onderdeel in de aanleuning en verzameling van het paard. Tot 1 april 2016 werd verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse M. Bitloos rijden voor winstpunten is daarom toegestaan tot en met de klasse L2. Na 1 april 2016 wordt verzameling in KNHS-dressuurproeven gevraagd vanaf de klasse Z. Vanaf die datum is bitloos rijden voor winstpunten op KNHS-wedstrijden dan ook toegestaan tot met de klasse M2.

Of het bitloos rijden in de toekomst verder wordt uitgebreid hangt daarom af van meerdere factoren, waaronder de FEI-regelgeving.

Wat mij betreft mogen ze het accepteren van het bit verwijderen, zodat iedereen bitloos kan rijden.


Ik kwam net op een ander topic en zag deze video. Hier word ik blij van!!
https://youtu.be/yFYpb7NdNuc

De FEI stelt dus in haar definitie dat ze beoordeelt of en hoe het paard het bit accepteert. Dat is dus iets anders dan roepen dat er bitloos geen aanleuning is. Volgens mij vindt de FEI het bit van een dusdanig effect voor het paard dat zij de ruiters erop beoordeelt middels het gedrag van het paard. Valt natuurlijk samen met harmonie.

In de genoemde filpjes van Britt, Jill en dat laatste meisje met trens op een GP paard: geen van allen correcte aanleuning, allemaal te diep en die van Britt zelfs er tegenin. Jammer, ik had graag betere voorbeelden gezien. Wat ik nu zie in de filmpjes van Britt en Jill is dat je met een neusgestuurd hoofdstel wel het hoofd naar toe kan halen, maar dat het zo te zien enorm lastig is om je paard met je been van je hand af te rijden.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:40

Adelaide71 schreef:
manubres schreef:
Nou inderdaad das eigenlijk mooi gezegd...valse verfijning...zo zie ik dat eigenlijk ook. Het heeft gewoon een heftigere inwerking dus eigenlijk voelt het in de mond van het paard een kleinere hulp net zo heftig als een normale hulp met een trens. Dus eigenlijk heeft het niks met verfijning voor het paard te maken, meer voor de ruiter.


Ik denk dat dus ook. Maar wellicht kan Elisa het nog beter uitleggen?


Hm nee, in principe houdt je je hand zo stil mogelijk met S&T en heb je die S teugel losser hangen dan je trens. Dus je rijdt op de trens, de stang is er alleen bij voor als je een keer wilt iets meer wilt inwerken. Maar het werkt anders, je moet ook niet vergeten dat een stang ook inwerkt op het kopstuk achter de oren dus de drukverdeling is anders dan bij een trens. Daardoor dus ook de inwerking, en natuurlijk kun je er scherper mee inwerken als je dat wilt. Maar als je dat gaat afdwingen op een stang dan houdt je een paard over die niet meer op trens te rijden is.

Heb ooit een paard in training gehad die dus op die manier gereden was op de stang, dat was afschuwelijk. Paard had zo'n harde mond gekregen, hele lijf was hard..zat geen ontspanning meer in. Paard was Grand Prix gestart maar gewoon niet fatsoenlijk meer na te rijden. Ook absoluut niet meer op trens te rijden dus ja, een stang kan gebruikt worden als martelwerktuig maar het ligt echt aan de ruiter/ trainer.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 13:03

@ Pipodipo...dit was voor beide paarden eerste keer dus helemaal niet raar dat ze zo reageerden. Een paard die voor eerst bit in heeft zal ook niet gelijk je hand volgen. Het heeft denk ik ook met de terugwerkende hand van de ruiter te maken, mn Britt lijkt het eng te vinden om "geen controle" te hebben. Ruiters zijn snel geneigd de controle van voren te zoeken.

Dat meisje met trens inderdaad wel een aantal keer te diep ook. Maar wel een heel ontspannen en ongedwongen paard. Dan ben ik sneller geneigd het wat te diep gaan te accepteren. Maar je hebt zeker gelijk dat het niet geheel correct is. Paard zou mss ook iets meer impuls mogen hebben. Maar voor een paard dat zo ongedwongen loopt zou dat mi niet zo moeilijk moeten zijn.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:48


manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:42

vur schreef:
https://youtu.be/FMo-w69I0WA

En van Isabell Werth?


Geweldig...lol met je knol!
Wel wat onrustig in de mond...ik mis een beetje de strakke neusriem...haha...grapje

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:46

Bitloos is niet per definitie paardvriendelijker dan met bit...

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 09:56

Kendra schreef:
Bitloos is niet per definitie paardvriendelijker dan met bit...


Ik denk van wel...tenzij een paard heel gevoelig is op de neus.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:09

Kendra schreef:
Bitloos is niet per definitie paardvriendelijker dan met bit...

Je gaat er ook niet opeens beter van rijden.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:10

Pipodipo schreef:
Kendra schreef:
Bitloos is niet per definitie paardvriendelijker dan met bit...

Je gaat er ook niet opeens beter van rijden.


Misschien niet beter van rijden, maar je wordt wel geconfronteerd als je je paard rijtechnisch niet op orde hebt. Zelf denk ik dat veel paarden zonder bit beter lopen dan mét bit. Maar das puur mijn mening.
Heb je een ruiter die niet in de mond zit (die zijn zeldzaam), een paard die niet gevoelig is in de mond (die zijn zeldzaam, maar mi meestal gehard door de tijd) en een passend bit in de mond (dat gebeurt gelukkig steeds vaker)….dan zal een bit prima zijn.
Maar om het echt te kunnen bewijzen zou er meer onderzoek naar moeten komen denk ik...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:21

Hoeveel onderzoek is er eigenlijk van bitloos?
Echt onderzoek, dus niet van de makers van een bitloos hoofdstel met 3 paarden als deelnemers in het onderzoek.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:29

Ayasha schreef:
Hoeveel onderzoek is er eigenlijk van bitloos?
Echt onderzoek, dus niet van de makers van een bitloos hoofdstel met 3 paarden als deelnemers in het onderzoek.


Weinig zinvol onderzoek. Het is denk ik ook moeilijk om alle omstandigheden gelijk te krijgen om een test echt betrouwbaar te maken. Mi zouden het daarom sowieso groene paarden moeten zijn, die nog niks gewend zijn. Dan stress meten op moment dat bit in hun mond komt en op moment dat je een bitloos hoofdstel om doet. Daarna zou je hetzelfde paard moeten kunnen inrijden met en zonder bit en als het ingereden is nogmaals metingen doen. Zelf denk ik dat de stress bij een groen en nog in te rijden paard stuk hoger zal zijn met bit. En waarschijnlijk op moment dat paard echt aan bit gewend is zal de stress waarschijnlijk afnemen. Daarna zou je de stress moeten kunnen meten op momenten dat iemand flink de teugels aantrekt (bijv. inhouden voor een hindernis, inhouden als paard ergens van schrikt of schrikreactie terwijl ze bijgezet zijn) of als ruiter continu een te hoge druk heeft op de teugels.
Laatst bijgewerkt door manubres op 30-10-19 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:41

Waarom neem je dan van bitloos zonder enig onderzoek aan dat het beter is dan met bit eigenlijk?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:46

Ayasha schreef:
Waarom neem je dan van bitloos zonder enig onderzoek aan dat het beter is dan met bit eigenlijk?


Ik neem het niet aan, dat is mijn ervaring (van twee eigen paarden en aantal andere paarden die bitloos fijner/meer ontspannen liepen dan met bit) en mijn gevoel.
De plaatsvervangende pijn die ik van een paard zie en voel in de mond is mede oorzaak dat ik niet kan genieten van de sport. Maar dat is idd niet wetenschappelijk bewezen.