Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 23:43

Hoi,
Mijn paard heeft helaas last van stress op wedstrijd. Met name thuis is het erg lastig voor hem. (in eens staat er publiek, een fotograaf etc...wat er normaal niet staat.. }> -O- :brr: )

Een uur van te voren flink doorrijden en dan nog even chillen in de stal helpt wel wat maar heb toch wel een aardige klus aan hem.
Het is sowieso wel een pittig ding, maar tijdens trainingen prima te hanteren.

Hebben jullie ook ervaring met supplementen?
(bv magnesium, chillpil van Ecostyle, Nerfenshaft van Ewalia, confidence EQ Gel)

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen...ook andere tips zijn natuurlijk welkom!

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 05:06

Wat bij mijn pony het beste werkt is de magnesium van paard natuurlijk. En voor vertrek naar een wedstrijd krijgt hij een fles donker bier. Ik kreeg de tip van een andere paardeneigenaar en geloofde er eerst niet in maar het werkt echt!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:01

Ben jijzelf niet zenuwachtiger als je thuis moet starten, omdat je weet dat er dan veel bekenden zijn. En je juist dan goed wil presteren.

Hoe lang rijden jullie al wedstrijden?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:05

Ik lees even mee, hier ook een paard dat op wedstrijd (of op buitenrit oid, maar daar maakt het me niet zo veel uit) een behoorlijke stresskip is.

Ik zag laatst die Chillpil voorbij komen, ik ben heel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. Dat van het bier kreeg ik laatst ook als tip, maar dat moet ik nog uitproberen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:29

Audevard Zzenn werkt hier heel goed voor de nerveuze types.
Normaal geef ik gewoon magnesium oxide, maar op grotere/meerdaagse wedstrijden af begin ik 2 weken van te voren met Audevard Zzen.

En wat hier bij de ene totaal niet werkte maar de ander wel super goed zijn de Naf instant Magic spuiten.
1 avond van te voren en 1 ochtend voor het rijden 1 a 1,5 uur van te voren.
Dus dat is kwestie van uitproberen...

L_iek
Berichten: 9710
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:32

Mijn pony krijgt magnesium, is echt een wereld van verschil.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:16

Mijn pony kan soms heel heet worden op wedstrijd en is dan vaak ook snel afgeleid. Het enige wat bij hem enigszins werkt is InFocus van de Paardendrogist. Ik heb ook wel eens NAF Instant Magic geprobeerd maar dat had geen enkel effect (leek zelfs erger te zijn). Vaak is het gewoon echt uitproberen wat werkt, daar is helaas geen kant en klaar antwoord op.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:45

Denk dat produkten waar valeriaan en hoppe inzitten een rustgevende werking hebben. Je moet echter wel opletten dat er geen producten gebruikt die op de dopingslijst staan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:55

Valeriaan is volgens mij geen goed plan als je wedstrijd start.
Meestal zijn het niet zozeer de paarden die nerveuzer worden dan anders maar de ruiters. En als het is omdat het allemaal nieuw is, dan gaat een supplement daar weinig aan doen. Dan moet ie gewoon kilometers maken.
Ik weet dat pharmahorse kamille verkoopt, Ik meen dat dat niet op de dopinglijst staat. Ik persoonlijk zou dan opteren om iets "enkelvoudig" te geven. Pharmahorse is IMO kwa prijs-kwaliteit ook gewoon één van de beste.

Anoniem

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:05

Een paard kent geen wedstrijdspanning imo... de ruiter daar in tegen wel. :')
Want als er op een normale trainingsdag 'opeens' iemand bij je baan staat gebeurt er waarschijnlijk niks, maar zodra er een fotograaf staat wel? Dan is dat wel vrij duidelijk. Ze kunnen best wel eens iets spannend vinden, maar opeens onrijdbaar worden, niet echt..

Gewoon kilometers maken!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:30

Je paard lekker veel kennis laten maken met vreemde dingen. En dan vooral thuis. Elke dag iets spannends verzinnen (mijn ervaring is dat de ruiters het vaak spannender vinden dan het paard)
Wij mennen en besteden veel tijd aan het laten wennen van de paarden aan 'enge' dingen wat we onderweg tegen kunnen komen. Gewoon onderdeel maken van je dagelijkse training
Paraplu's in de baan, vlaggen, stuiterballende kinderen, omgevallen fietsen, motormaaiers, klapperende zeiltjes etc. Je kan vast wel dingen verzinnen. Ze moeten leren vertrouwen op ons en jij op je paard. Lekker rustig ademhalen en voorwaarts oplossen.

Dit zijn foto's van de eerste opleiding van onze nieuwe menpony: achter een ervaren pony aan kennismaken, rustig vanaf de grond.
En Aladdin is echt een snel spooky nerveus paard: (60% Arabisch en 20% Engels volbloed), maar zo leert hij rustig om op ons te vertrouwen. Daarna doen we hetzelfde onder het zadel en voor de koets.Elke dag weer. hahaha hij vindt het nu super leuk: hij zoekt de enge dingen nu op.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janouk op 09-10-19 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:35

De NAF magic heeft ook een gewone variant, niet de instant maar een fles of poeder. Ik gaf hiervan soms voor een wedstrijd (ook een beetje als placebo voor mezelf ;) ). De avond ervoor & de ochtend over het eten, mijne eet het wel niet supergraag want de geur is nogal aanwezig maar ik merkte wel effect!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:50

De mijne gaf ik de avond voor de smid deNAF spuit, die vond hij wel zooo vies. Hij was helemaal van slag. Dus op de dag zelf er nog een geven was niet echt een optie.
Ben benieuwd naar ervaringen met de chillpil...

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:08

Ik heb echt al van alles geprobeerd, ben het beste te spreken over de Confidence in de neus en de NAF magic. De laatste geef ik niet via de mond, maar ik spuit het in de slobber.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:17

Ik heb goede ervaringen met de Chillpill. :j

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:32

Ik vervang bij wedstrijdpaarden die net te gespannen zijn de laatste dagen voor de wedstrijd het gewone krachtvoer deels of helemaal door Natural Balance van Havens (wat hier staat voor een oud paard).
Dat werkt prima en bevalt mij beter dan supplementen. Ik was eerst wat huiverig, verander liever niet te veel en te vaak in krachtvoer, maar dit gaat goed. Helemaal en altijd over naar Natural Balance (of iets dergelijks) kan weer niet, dan worden ze wat te relaxed in het parcours en gaan er net te veel balken af :-)...

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:47

Ik geef mijn paarden standaard de magnesium van HorseAdds. Dit was het enige product waarbij ik daadwerkelijk verschil merkte bij mijn vorige nerveuze paard en het is absoluut niet duur. De grootste pot kost €29,95 en doe ik 233 dagen mee.

Voor dit paard heb ik (voor de magnesium van HorseAdds) de Audevard Zzenn, NAF Magic (vloeibaar) en Paardendrogist InFocus geprobeerd. Al die andere producten merkte ik alleen verschil in mijn portemonnee mee... :=

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:55

Ik heb mijn pony op Feelings Control staan.
Bij hem is het niet alleen op wedstrijden een probleem, maar eigenlijk een altijd opspelend probleem dat als er iets is wat hem triggert, hij vergeet dat ik er ook nog ben en zich helemaal afsluit en in zichzelf keert en wel enorm druk in z'n hoofd is.
Sinds ik hem op de Feelings Control heb staan, kan die nog steeds zich zelf uiten, maar hij vergeet mij niet en laat zich door mij bezig houden en weer naar de ontspanning terug halen. Er is meer rust in zijn koppie.

Oefenen met gekke dingen zoals Janouk beschrijft, hadden we al 3,5 jaar gedaan, maar sinds ik hem dit geef is er zoveel rust gekomen in zijn koppie.

Ook getest door weer te stoppen, en het drukke hoofd kwam weer terug.
Toen nog tijdje geëxperimenteerd met de dosis, voor onderhoud staat hij op 3 tabletjes, bij minder komt de onrust ook terug.

SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 13:56

Wat fijn al deze reacties....Mijn paard is eigenlijk heel braaf...hij is super getraind en kan grondwerk als de beste. Vlaggen, bruggen, zeiltjes etc vindt ie allemaal geen probleem. Hij is op veel plekken geweest. Maar....is toch vaak op "zijn hoede"...denkt snel dat er een tijger, krokodil of spook zit. Normaal vind ik dat niet heel erg...kan ik hem wel afleiden door flink aan het werk te gaan maar ook heel ontspannen te rijden en het hem zelf te laten uitzoeken (compleet losse teugel). Maar tijdens een (thuis) wedstrijd is het te veel voor hem. (ik ben vast ook onbewust gespannen wat hij natuurlijk ook aanvoelt.) Ik ga eens kijken naar Magnesium, en dat Confidence neus spul.... misschien neem zelf ook een beetje ;)
Dank jullie wel voor de vele tips...ik zal laten weten of het wat heeft gewerkt!

Uberpony

Berichten: 226
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Supplementen bij paard met wedstrijdstress, ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:10

Ik voer magnesium van Pharma Horse aan mijn pony, ben ik erg tevreden mee. Het zorgt er niet voor dat hij bijvoorbeeld heel 'chill' wordt om het zo maar even te zeggen, maar hij hij wordt gewoon een stuk makkelijker in zijn gedrag. Ik voer het dan ook niet om hem rustiger te krijgen op wedstrijd, maar gewoon om zijn dominante gedrag wat makkelijker te krijgen. Hij zit daardoor beter in zijn vel.