Val van paard tijdens proef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:27

Struikelen kan gebeuren uiteraard en dan heb je gewoon pech of doorgaans het risico genomen om op een gladde of slechte bodem te starten (paarden vallen echt niet zomaar om).

Zo schrikken dat de ruiter in het zand beland is gewoon niet voldoen aan gehoorzaamheid en vertrouwen wat zo ongeveer het belangrijkste is in de dressuur.
In NL krijg je nog best veel kansen om het goed te maken, bij ons wordt je dan al vrij snel uitgebeld. Volgende keer beter.

De omgeving de schuld geven kan gewoon echt niet. Straks stort degene in de ring ernaast ook omdat het losgeroken paard er tegenop botste. Dan galloperen er ineens 2 door de zaal. 1 ervan een lekkere merrie, dis nummer 3 met zijn hengst wordt gelanceerd want tja die kan het ook niet helpen......toch?
Terecht dat ze daar hard op zijn al is het gevaar niet de belangrijkste reden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:38

Als je je paard fijn genoeg voor elkaar hebt om lekker mee te komen in een klasse hoger is het toch geen moeite om die winstpunten weer te rijden in de volgende wedstrijd? :o

Vroeger mocht je volgens mij de proef hervatten als je binnen x tijd weer in het zadel zat en dat zonder hulp van derden. Dus vanuit dat oogpunt zijn de verliespunten nu wel wat zuur.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 12-09-19 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:38

Ik snap echt niet hoe je winst kunt rijden als je paard zo bang is.

Ik vind het echt ontzettend knap dat je hem ondanks z'n angst toch min of meer door de ring hebt kunnen rijden en het is waarschijnlijk een goede investering in de toekomst geweest om hem op deze manier toch wat angst te laten overwinnen.

Maar ook in de B moet je je paard toch gewoon relaxed door de ring kunnen sturen?
Dat ze een keertje schrikken en daardoor 1 onderdeel weinig punten oplevert, kan altijd gebeuren.

Maar als je met moeite de ring rond komt, zou je geen winst moeten krijgen.
Ik snap dat het sneu is als een paard zo bang is en dat het mooi is om te zien als een combinatie wat angst overwint, maar als jury kom je toch om een proef te beoordelen.

Anoniem

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:51

Ik geloof ook niet dat je winst kan halen als 1 kant van de baan niet eens bereikt wordt en er nog een portie spanning bij zit. Dat kan gewoon niet..

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:58

In iedergeval zou je zware onvoldoendes moeten hebben voor gehoorzaamheid, vertrouwen, nageeflijkheid, aan de hulpen zijn en impuls. Want daar voldoet zo‘n combinatie dan echt niet aan.
Kan een keer gebeuren. Dat hoort nou eenmaal bij het spelletje.

Ik heb een keer in mijn proef gevoeld dat ik waarschijnlijk een stift verloren had. Dus vanaf dat moment heel voorzichtig gereden en dus geen leuke punten.
Idem een keer uitgegleden op nat gras. De proef zou op zand zijn maar ze hadden per ongeluk de bak onderwater gezet. Proef werd verlegd naar gras en daar was ik niet op berekend. Ik ben gestart dus ik verantwoordelijk, ik had immers ook kunnen afmeldem. Deal with it.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:20

SavannahNx schreef:
Sizzle schreef:
Hoezo een flutregel?
Als je paard niet langs de auto durft dn je zou er ook nog vanaf vallen dan heb je werkelijk aan geen enkele voorwaards in de dressuur voldaan en bovendien voor een gevaarlijke situatie gezorgd.
Van je paard vallen is niet ‚zielig‘ dat is een probleem.


Er liep iemand naast en zn hart bonkte zowat zijn lijf uit zo eng vond ie het. Is het dan mijn schuld dat ik hem er niet heen krijg? En wat is er precies gevaarlijk? Je rijd een proef alleen in de ring en niet met andere ruiters erbij.

Uhm ja want jij bent de ruiter? Alles wat dat dier fout doet is jouw schuld.

En ik maar doortrainen om het zo veilig mogelijk voor iedereen te houden := Is ook meteen weer duidelijk waarom ik van mijn leven geen B meer start. Zitten altijd mensen tussen met 0,0 controle.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:48

Naast alle andere opmerkingen kan ik mij voorstellen dat het uitsluiten na een val van ruiter of paard ook te maken heeft met veiligheid. Het is immers niet altijd duidelijk of er letsel is - soms is dat pas later pas merkbaar, als de adrenaline weg is. En dat vind ik echt geen gekke regel. Dat op een uitsluiting 2 verliespunten staat is ook niet raar, maar die discussie is al gevoerd ;)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:59

Relaxed schreef:
Ik geloof ook niet dat je winst kan halen als 1 kant van de baan niet eens bereikt wordt en er nog een portie spanning bij zit. Dat kan gewoon niet..


Ja toch echt :j.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 00:08

SavannahNx schreef:
Relaxed schreef:
Ik geloof ook niet dat je winst kan halen als 1 kant van de baan niet eens bereikt wordt en er nog een portie spanning bij zit. Dat kan gewoon niet..


Ja toch echt :j.



Ik gok maar zo dat dit een onderling wedstrijdje oid geweest is en niets officieels.
Want idd met zoveel spanning en 1 kant van de baan niet zien rijd je al gauw een verliespunt ipv een winstpunt :+

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:18

SavannahNx schreef:
Relaxed schreef:
Ik geloof ook niet dat je winst kan halen als 1 kant van de baan niet eens bereikt wordt en er nog een portie spanning bij zit. Dat kan gewoon niet..


Ja toch echt :j.


Dat is toch geen sportieve winst maar een ''ach wat sneu dat wilde paard'' winst. Zegt niks over de rijkunst/proef.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:22

cobiie schreef:
Als je je paard fijn genoeg voor elkaar hebt om lekker mee te komen in een klasse hoger is het toch geen moeite om die winstpunten weer te rijden in de volgende wedstrijd? :o

Vroeger mocht je volgens mij de proef hervatten als je binnen x tijd weer in het zadel zat en dat zonder hulp van derden. Dus vanuit dat oogpunt zijn de verliespunten nu wel wat zuur.


Dat was dan heel erg veel ''vroeger'', en nee dat is niet zuur hoor. Gewoon andere regels dan toen.
Vroeger kreeg je winst bij 120 punten, nu bij 180(of 204 als het Z is).

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:18

Relaxed schreef:
Ik geloof ook niet dat je winst kan halen als 1 kant van de baan niet eens bereikt wordt en er nog een portie spanning bij zit. Dat kan gewoon niet..

Met een kwart van de baan niet bereiken in de L1 ging dat wel. :')
Achteraf zei ik tegen mijn man dat ik natuurlijk voortijdig had moeten afgroeten want dit ging verlies opleveren. Komen we bij het secr had ik in beide proeven bijna dubbel winst. Jury vond het paard zo gaaf in de overige oefeningen die we wel konden uitvoeren. :Y) Blies zich door de spanning op en liep extra van de grond af.

Ik voelde mij best opgelaten aangezien ik toen 2 keer eerste was geworden. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:39

cobiie schreef:
Relaxed schreef:
Ik geloof ook niet dat je winst kan halen als 1 kant van de baan niet eens bereikt wordt en er nog een portie spanning bij zit. Dat kan gewoon niet..

Met een kwart van de baan niet bereiken in de L1 ging dat wel. :')
Achteraf zei ik tegen mijn man dat ik natuurlijk voortijdig had moeten afgroeten want dit ging verlies opleveren. Komen we bij het secr had ik in beide proeven bijna dubbel winst. Jury vond het paard zo gaaf in de overige oefeningen die we wel konden uitvoeren. :Y) Blies zich door de spanning op en liep extra van de grond af.

Ik voelde mij best opgelaten aangezien ik toen 2 keer eerste was geworden. :o


Ja, maar dit zijn natuurlijk uitzonderingen die nergens op slaan.. Een jury kan dit gewoon niet zo beoordelen als hij zich aan zijn opleiding houdt. Natuurlijk kunnen er 8-en in voorkomen, maar dit kan nooit opwegen tegen de onvoldoendes die je ook gewoon moet hebben op heel veel onderdelen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:59

CharleyT schreef:
cobiie schreef:
Als je je paard fijn genoeg voor elkaar hebt om lekker mee te komen in een klasse hoger is het toch geen moeite om die winstpunten weer te rijden in de volgende wedstrijd? :o

Vroeger mocht je volgens mij de proef hervatten als je binnen x tijd weer in het zadel zat en dat zonder hulp van derden. Dus vanuit dat oogpunt zijn de verliespunten nu wel wat zuur.


Dat was dan heel erg veel ''vroeger'', en nee dat is niet zuur hoor. Gewoon andere regels dan toen.
Vroeger kreeg je winst bij 120 punten, nu bij 180(of 204 als het Z is).



156 toch?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:02

Ja ook: 156 kwam na 120.
120 was het blauwe boekje, 156 dat boekje met Anky erop.
In het 120 punten boekje zaten ook nog caprilli proeven.
Ik weet eigenlijk niet hoeveel punten voor het blauwe boekje was (geel was die toch?)

Anoniem

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:06

Ik ben van het 156 tijdperk, maar idd ook gehoord dat het 120 was voor mijn tijd :+

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:59

iemand nog uit het grijze en gele boekje tijd? Beide ook 120.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:26

Hier ooit begonnen met het blauwe boekje, van de 120 punten en de caprilli proeven. Dit was maar 1 winterseizoen en toen in het voorjaar kwam het Anky met Bonfire boekje en werd 156 een winstpunt.

freesje
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:12

Vervelde regel idd! Alsnog wel gefeliciteerd met de 1e plek!

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:01

cobiie schreef:
Relaxed schreef:
Ik geloof ook niet dat je winst kan halen als 1 kant van de baan niet eens bereikt wordt en er nog een portie spanning bij zit. Dat kan gewoon niet..

Met een kwart van de baan niet bereiken in de L1 ging dat wel. :')
Achteraf zei ik tegen mijn man dat ik natuurlijk voortijdig had moeten afgroeten want dit ging verlies opleveren. Komen we bij het secr had ik in beide proeven bijna dubbel winst. Jury vond het paard zo gaaf in de overige oefeningen die we wel konden uitvoeren. :Y) Blies zich door de spanning op en liep extra van de grond af.

Ik voelde mij best opgelaten aangezien ik toen 2 keer eerste was geworden. :o

Dat zegt meer over de kunde van zo'n jury. Met zoveel spanning kunnen de andere onderdelen simpelweg ook nooit correct (ontspannen) gereden zijn.

Heb het zelf ook meegemaakt hoor, afgroeten om verlies te voorkomen en dan bleek je gewoon op koers te liggen voor een heel ruim winstpunt. Koekoek.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:39

Een proef is gewoon een test of jij je paard correct en ontspannen door de baan kan laten gaan.

En de jury moet beoordelen wat er in die paar minuten in de ring getoond wordt.

Het is jammer als je paard het ontzettend spannend vindt en met ogen op steeltjes en veel vertoon nog wat oefeningen er uit perst.
Maar als de jury dan hoog gaat punten omdat je door die spanning ineens een spectaculaire draf hebt, dat is natuurlijk niet correct.

Een paard met wat extra in de gangen is leuk, maar dat moet in de punten altijd ondergeschikt zijn aan ontspannen en zuiver lopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:26

Maar je snapt toch wel dat in zo'n geval je niet goed het gevraagde uit voert en ook geen winstpunt had mogen kunnen rijden? Beetje oneerlijk voor de mensen die wel netjes hun paard de baan door sturen en hun oefeningen netjes op de letter uitvoeren maar misschien iets minder deftig lopend paard hebben...



SavannahNx schreef:
Sizzle schreef:
Hoezo een flutregel?
Als je paard niet langs de auto durft dn je zou er ook nog vanaf vallen dan heb je werkelijk aan geen enkele voorwaards in de dressuur voldaan en bovendien voor een gevaarlijke situatie gezorgd.
Van je paard vallen is niet ‚zielig‘ dat is een probleem.


Er liep iemand naast en zn hart bonkte zowat zijn lijf uit zo eng vond ie het. Is het dan mijn schuld dat ik hem er niet heen krijg? En wat is er precies gevaarlijk? Je rijd een proef alleen in de ring en niet met andere ruiters erbij.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:10

Gevaarlijk omdat het paard zonder ruiter ook de ring uit kan en dus naar andere paarden kan gaan. En gevaarlijk, omdat vallen nu eenmaal gevaarlijk kan zijn, bijvoorbeeld blessures bij ruiter.
Als een paard zo bang is dat je hem ergens niet heen krijgt en er zelfs nog af zou vallen dan is het inderdaad de schuld van de ruiter. Het paard niet goed genoeg voorbereid, niet gehoorzaam genoeg, niet genoeg vertrouwen, noem maar op. Kan je er iets aan doen? Niet altijd nee, er zijn altijd onverwachte dingen en een paard kan ergens op reageren en misschien kan je er op dat moment niets aan doen, maar zoals Sizzle al noemt, als hij ergens niet langs durft en je valt er nog af ook dan heb je aan geen enkele voorwaarde in de dressuur voldaan. Ook iemand ernaast laten lopen mag officieel niet.

Dat het oneerlijk is tegenover andere ruiters die wel netjes op de letter rijden bijvoorbeeld is weer een onzin redenering. Dat heeft niks met elkaar te maken, als je netjes de baan door rijdt, oefeningen netjes uitvoert en paard dus netjes voor elkaar hebt rijd je ook gewoon winst. Dat heeft niks te maken met een winstpunt die iemand eventueel cadeau krijgt. Een jurylid heeft geen beperkt aantal winstpunten om uit te delen, dus dat iemand anders meer punten krijgt dan in jouw ogen terecht is zorgt er niet voor dat de winstpunten op zijn voor die dag.

Ik vind het een goede en normale regel. Ik snap ook niet dat mensen verbaasd zijn over deze regel? En helemaal niet dat er mensen zijn die vinden dat de vereniging de uitsluiting niet door zouden moeten geven? := Altijd apart dat winstpunten als ze een keer niet terecht zijn wel doorgegeven moeten worden, maar terechte verliespunten niet?

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:44

Ik snap het probleem ook niet zo. Als je valt heb je je paard niet onder controle/ is hij niet gehoorzaam genoeg / of ontbreekt het je als ruiter aan een stuk handigheid en rijkunst.
Natuurlijk heb je soms van die 'domme pech' situaties. Maar als jij verder je paard echt goed voor elkaar hebt, heb je die 2wp zo weer terug.

Daarbij, wat maken die 2 verliespunten uit? Je gaat pas over naar de volgende klasse als jij en je paard daar klaar voor zijn, en niet als je net die 10wp hebt kunnen halen. Want die 10wp zeggen mij lang niet altijd of ik er ook daadwerkelijk klaar voor ben om over te gaan.
Genoeg ruiters die puntjes sprokkelen...

Heel vervelend dat dit is gebeurd, maar aanvaard de gevolgen, en maak er niet zo'n probleem van.
Daarbij, als je paard valt, omdat hij zó gigantisch uit de bocht zwaait dat hij struikelt over de hekjes, sorry maar dan heb je wat mij betreft niks op wedstrijd te zoeken.
Rij dan nog eens een oefenproefje bijvoorbeeld als je ze dan toch kilometers wilt laten maken. Dan heb je tenminste ook niet met dingen als winst en verliespunten te maken.


Edit; dat er verenigingen/organisaties zijn die ruiters uit de uitslag halen om verlies punten te voorkomen is sowieso al triest. Maar dat je dit als ruiter wilt vind ik eigenlijk iets om je ogen voor uit je kop te schamen. Hoe serieus ben je dan met je sport bezig??
regels zijn regels, en daar heb je je aan te houden.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:57

San_Adios schreef:
Had je niet meer kunnen afgroeten om de verliespunten te kunnen voorkomen?



Je kan moeilijk na je val nog afgroeten, immers betekent een val automatisch uitsluiting.

Heel zuur ts, maar aangezien het volgens het reglement is, kan je niet veel anders dan het accepteren. Hoe zuur ook.

Overigens begeef je je niet in een grijs gebied, aangezien een val met paard ook uitsluiting tot gevolg heeft. Er is namelijk geen uitzondering voor vallen...ja tenzij 3 ringen verderop er 1 van dr paard valt, paard er van tussen gaat en 3 ringen verderop tegen jou aan knalt, waardoor jij of jij en je paard valt; dan zullen ze coulant zijn.
Maar je geeft zelf al aan; hij is nog slap en lomp en moet dus nog sterker worden en meer beheersing over zn grote lijf krijgen. Zoals iemand al zegt; je maakt zelf de keuze om hem vast km's te laten maken en ja, daar kunnen vervelende consequenties aan vast zitten als hij door die lompheid en slapheid struikelt en jij er af valt. In wezen een gevalletje; gegokt en verloren

Paard is nog jong en erg groot; die 2 verliespunten rijd je er zo weer bij zodra die zn lijf weet te beheersen.