Val van paard tijdens proef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:07

Vallen is niet alleen voor jezelf gevaarlijk maar ook voor omstanders.
Op het moment dat iemand valt is er gewoon aan veel basisvoorwaarden niet voldaan (echt domme ongelukjes uitgesloten dan). In dit geval was jij dus niet goed ingespeelt op de lichamelijke capaciteit van je paard.
Ik snap het probleem ook niet, hij is toch nog niet klaar voor de M dus dan zijn die punten toch helemaal nog niet relevant?
Als hij dadelijk sterker is kun je in feite met 1 proef die punten weer erbij halen.


CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:42

Verbazingwekkend hoe slecht de reglementenkennis van veel ruiters is. Terwijl het om hun eigen sport gaat. Enige kennis zou toch wel fijn zijn, voor jezelf en voor de jury.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:17

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:
Ik heb zelf jaren gejureerd en je kunt hier soms best coulant mee omgaan.. Als een paard bijvoorbeeld uitglijd omdat de bodem heel slecht is zou ik denk ik niet zo snel de val vermelden :n

Als de bodem zo slecht is zou men niet moeten starten.

Zou ik juist wel vermelden. Op n slechte bodem moet geen wedstrijd georganiseerd worden.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:18

CharleyT schreef:
Verbazingwekkend hoe slecht de reglementenkennis van veel ruiters is. Terwijl het om hun eigen sport gaat. Enige kennis zou toch wel fijn zijn, voor jezelf en voor de jury.



Dit dus.
(Bij de dressuur en springen is dat niet best, maar bij mensen die beginnen met eventing is het helemaal bedroevend)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:53

lauwtjuhh schreef:
We raakte in die lage ring hekjes en hij struikelde/viel daardoor. Hij weet zichzelf te redden met als gevolg dat ik er af lag.

Bij val paard (schouder/heup raakt de grond) heb je geen verlies.
Bevind ik me in deze situatie nu in grijs gebied of...


Welk grijs gebied? Je geeft toch aan dat je paard zichzelf wist te redden? Dan kan hij nooit zijn schouder én heup op de grond hebben gehad.

Je hebt zelf gekozen om te starten met een paard waarvan je weet dat ie de eisen van het niveau niet aankan i.p.v eventueel HC in de B starten. Je hebt gegokt en verloren. Het klinkt nu een beetje alsof je je in alle bochten probeert te draaien om er onder uit te komen, ondanks dat je continue exact toegeeft dat je niet binnen de uitzondering valt.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:57

2 verliespunten.
Adem in, adem uit.
Morgen gaat de zon weer op.

Lielle
Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 04:58

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:
Ben ik niet met je eens, niks mis met kilometers maken en ervaring opdoen :n

Prima, maar dan weet je dat de kans op verlies reëel is. Accepteer dat dan gewoon.

Dit dus.
In eventing en springen krijg je ook 2 verliespunten bij een val; niemand die er moeilijk over doet.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:07

Wat kinderachtig zeg! De organiserende vereniging had ook je coupon weg kunnen gooien (in overleg met jou natuurlijk) dat wordt bij onze vereniging gedaan in dit soort situaties.

En hoezo een jong paard niet starten in de L2? Mijn man mag geen B meer starten (ook niet na aanvraag dispensatie bij KNHS) Hij vloog met zijn jonge paard de L1 door en had in no time de max aan punten in de L1,dus moest wel door.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:24

KarinLF schreef:
Wat kinderachtig zeg! De organiserende vereniging had ook je coupon weg kunnen gooien (in overleg met jou natuurlijk) dat wordt bij onze vereniging gedaan in dit soort situaties.

En hoezo een jong paard niet starten in de L2? Mijn man mag geen B meer starten (ook niet na aanvraag dispensatie bij KNHS) Hij vloog met zijn jonge paard de L1 door en had in no time de max aan punten in de L1,dus moest wel door.


Bedoel je nu dat jou vereniging zijn eigen regels hanteert? Niet netjes, eigenlijk gewoon frauderen dus,
hoewel coupon weggooien weinig zin heeft als de jury de uitslag controleert en ondertekend.
Zoiets kun je beter niet rondbazuinen , ik als official word er niet blij van in ieder geval.

Suzanne F.
Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:37

CharleyT schreef:
KarinLF schreef:
Wat kinderachtig zeg! De organiserende vereniging had ook je coupon weg kunnen gooien (in overleg met jou natuurlijk) dat wordt bij onze vereniging gedaan in dit soort situaties.

En hoezo een jong paard niet starten in de L2? Mijn man mag geen B meer starten (ook niet na aanvraag dispensatie bij KNHS) Hij vloog met zijn jonge paard de L1 door en had in no time de max aan punten in de L1,dus moest wel door.


Bedoel je nu dat jou vereniging zijn eigen regels hanteert? Niet netjes, eigenlijk gewoon frauderen dus,
hoewel coupon weggooien weinig zin heeft als de jury de uitslag controleert en ondertekend.
Zoiets kun je beter niet rondbazuinen , ik als official word er niet blij van in ieder geval.


Nee, maar jij weet ook dat dit weleens gebeurd. En verenigingen houden vaker de hand boven het hoofd van de leden. Ik ben een keer heel boos aangesproken door de organiserende vereniging omdat ik in beide proeven een verliespunt had gegeven aan een verenigingslid. Ze vonden dat ik na de eerste proef had moeten zeggen dat ze beter niet kon starten..... Eh wat? Waarom? Wie weet reed ze in de 2e proef wel veel beter. Helaas was dat niet zo, maar ze waren heel boos dat ik haar door had laten rijden.
Ben daarna nooit meer gevraagd bij die vereniging en ik vermoed dat ze hier ook de coupons eruit gehaald hebben. Ach je houdt alleen jezelf maar voor de gek zo vind ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:41

Wauw, coupons eruit halen bij val of verliespunten, dan mag je jezelf als vereniging wel eens achter de oren krabben :n

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:07

Mijn god, ik schrik gewoon van sommige reacties. %) :oo
Het benadrukt nog maar eens hoe sommige mensen naar zichzelf kijken, weinig kritisch als je het mij vraagt.

Een val is een val en dus 2 verliespunten. Ik zie daar het probleem niet zo van, wat zijn nou eenmaal 2 punten? :?

En jeetje, Suzanne F, dat meen je toch niet?! 8)7

Chessie
Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:12

Er zijn al jaren geen coupons meer en moeten de uitslagenlijsten door de jury worden getekend voor de naar de KNHS gaan.
Die twee punten zijn toch zo weer ingehaald als je echt aan de volgende klasse toe bent.

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

Suzanne F.
Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:41

Chessie schreef:
Er zijn al jaren geen coupons meer en moeten de uitslagenlijsten door de jury worden getekend voor de naar de KNHS gaan.
Die twee punten zijn toch zo weer ingehaald als je echt aan de volgende klasse toe bent.


Dat is wel goed dat er geen coupons meer zijn. Ik ken nog de tijd van alleen maar coupons en dan de 3 die doordrukten. Daar kon je bijna geen commentaar op kwijt. Daarna kwamen de A4 formaat formulieren waar je lekker op kon schrijven en daar zat dan de blauwe coupon aan vastgeniet.
Wat daarna kwam weet ik dus niet want ik ben gestopt met jureren jaren geleden.
Zijn er nu alleen die grote formulieren, geen coupons meer? Vroeger moest je echt startcoupons bestellen en je daarmee inschrijven.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:16

CharleyT schreef:
KarinLF schreef:
Wat kinderachtig zeg! De organiserende vereniging had ook je coupon weg kunnen gooien (in overleg met jou natuurlijk) dat wordt bij onze vereniging gedaan in dit soort situaties.

En hoezo een jong paard niet starten in de L2? Mijn man mag geen B meer starten (ook niet na aanvraag dispensatie bij KNHS) Hij vloog met zijn jonge paard de L1 door en had in no time de max aan punten in de L1,dus moest wel door.


Bedoel je nu dat jou vereniging zijn eigen regels hanteert? Niet netjes, eigenlijk gewoon frauderen dus,
hoewel coupon weggooien weinig zin heeft als de jury de uitslag controleert en ondertekend.
Zoiets kun je beter niet rondbazuinen , ik als official word er niet blij van in ieder geval.


Joh, doe niet net alsof je niet zou weten dat dit gebeurd, gebeurd wel bij meer verenigingen hoor!
En tuurlijk schiet je er niks mee op, als je paard niet voor elkaar is, dan moet je daar aan werken.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:36

Joh, ik doe helemaal niks. Vind het apart dat dit zo open en bloot geventileerd wordt alsof het normaal is.
Als je start conformeer je je aan het wedstrijdreglement.

Anoniem

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:02

KarinLF, en omdat meer verenigingen dit doen is het normaal? Sorry hoor, maar dit slaat toch helemaal nergens op?

Chessie
Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:20

Klopt Suzanne, alleen A4 en die gaat met de combinatie mee. Vereniging houdt alleen een uitslagen lijst, die getekend moet worden voor de jury (ik vermoed ook juist om dit soort fratsen te voorkomen).

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

kimmetje26
Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:26

CharleyT schreef:
Verbazingwekkend hoe slecht de reglementenkennis van veel ruiters is. Terwijl het om hun eigen sport gaat. Enige kennis zou toch wel fijn zijn, voor jezelf en voor de jury.



Dat is echt heel erg slecht.

Hoeveel mensen weten niet dat je na een enting minimaal 7 dagen niet mag starten.
Heb je wel controle ben je de sjaak

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:35

CharleyT schreef:
Verbazingwekkend hoe slecht de reglementenkennis van veel ruiters is. Terwijl het om hun eigen sport gaat. Enige kennis zou toch wel fijn zijn, voor jezelf en voor de jury.

Blijf ik me ook over verbazen, maar juryleden zelf mogen ze ook wel strenger hanteren hoor! Hoeveel mensen niet met sporen, bitten ed starten die niet mogen en als ze dan na maanden, soms jaren eindelijk een jury treffen die oplet dan is dat natuurlijk de boeman.

Idem met de verliespunten op uitsluiting. Ik zat een paar weken geleden naar het Z te kijken waarbij een ruiter haar paard bij beide proeven halverwege ineens niet meer rond gestuurd kreeg. Beide juryleden uit coulance vrijwillig beëindigd genoteerd, net zoals vaak gedaan wordt bij een val. Is er dan een jury die conform het reglement handelt is het piepen zoals je ook in dit topic kunt lezen.

SavannahNx
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:06

Denise_Storm schreef:
Huh? Wat? Lees ik dit goed? Als je tijdens je proef van je paard valt, levert dat uitsluiting EN 2 verliespunten op?

Wauw. Nooit geweten. En wat een onzin... Als jouw paard dus schrikt van een hond die opeens blaft naast de ring en jij valt van je paard dan heb je dus ook 2 verliespunten te pakken?! Uitsluiting snap ik: acceptabel. Maar ook verliespunten... Wat een onzin! :wow:

Weer wat geleerd... 8)7


Ik wist dit ook niet. Afgelopen zondag in de B een wedstrijdje gereden, meneer wilde met geen mogelijkheid naar de achterkant van de ring omdat die auto met jury erin toch wel heel eng was. Hij ging tot b-e lijn en niet verder. Met een paar sprongen en wegrennen erbij en toch een winstpunt gereden (alleen niet eraf gevallen maar op t randje hoor.)

Wat een flut regel...

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:09

Hoezo een flutregel?
Als je paard niet langs de auto durft dn je zou er ook nog vanaf vallen dan heb je werkelijk aan geen enkele voorwaards in de dressuur voldaan en bovendien voor een gevaarlijke situatie gezorgd.
Van je paard vallen is niet ‚zielig‘ dat is een probleem.

SavannahNx
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:12

Sizzle schreef:
Hoezo een flutregel?
Als je paard niet langs de auto durft dn je zou er ook nog vanaf vallen dan heb je werkelijk aan geen enkele voorwaards in de dressuur voldaan en bovendien voor een gevaarlijke situatie gezorgd.
Van je paard vallen is niet ‚zielig‘ dat is een probleem.


Er liep iemand naast en zn hart bonkte zowat zijn lijf uit zo eng vond ie het. Is het dan mijn schuld dat ik hem er niet heen krijg? En wat is er precies gevaarlijk? Je rijd een proef alleen in de ring en niet met andere ruiters erbij.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:15

Ja dat is jouw verantwoordelijkheid (niet een schuld vraag).
Al staan er 30 vlaggen en 600 koeien naast. Als je paard dat vertrouwen niet heeft dan is dat prima om dat daar te testen of oefenen maar dan moet je ook in staan voor de consequenties en niet ohhhhh arme ik, calimero spelen.

En wat zijn in godsnaam 2 punten....1x een goede proef en je hebt ze weer terug.

SavannahNx
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:19

Sizzle schreef:
Ja dat is jouw verantwoordelijkheid (niet een schuld vraag).
Al staan er 30 vlaggen en 600 koeien naast. Als je paard dat vertrouwen niet heeft dan is dat prima om dat daar te testen of oefenen maar dan moet je ook in staan voor de consequenties en niet ohhhhh arme ik, calimero spelen.

En wat zijn in godsnaam 2 punten....1x een goede proef en je hebt ze weer terug.


Nee zeker niet. Heb de proef zo goed mogelijk gereden tot waar hij durfde daar heb ik complimenten over gehad en 2 winst. De regel geldt ook niet voor mij aangezien ik B start geen L. Maargoed een dier kan een keer struikelen of schrikken en dat de ruiter dan valt vind ik het vreemd dat je daarop word afgerekend.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers