Val van paard tijdens proef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joyce B
Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:03

MyWishMax schreef:
Dat het oneerlijk is tegenover andere ruiters die wel netjes op de letter rijden bijvoorbeeld is weer een onzin redenering. Dat heeft niks met elkaar te maken, als je netjes de baan door rijdt, oefeningen netjes uitvoert en paard dus netjes voor elkaar hebt rijd je ook gewoon winst. Dat heeft niks te maken met een winstpunt die iemand eventueel cadeau krijgt. Een jurylid heeft geen beperkt aantal winstpunten om uit te delen, dus dat iemand anders meer punten krijgt dan in jouw ogen terecht is zorgt er niet voor dat de winstpunten op zijn voor die dag.


Uh, er is ook nog zoiets als "plaatsing" een ranglijst en prijzen. Hoe wil je het uitleggen dat iemand die een 5 krijgt omdat hij net twee meter te laat of te vroeg bij een letter een overgang maakt of een beetje scheef of naast een bepaalde lijn rijdt, maar iemand die gewoon niet eens in de buurt van die zijde kan komen wel een winstpunt of prijs kan halen?

Als je bij C een volte moet rijden of afwenden en je doet dat al op de lange zijde voor H of M, dan heb je opdracht niet uitgevoerd. Simpel zat. En als je paard in een oefening ineens op de rem gaat en staakt of weg rent, dan is dat een flinke storing. En dan is een 2 of een 3 meer terecht dan een 5. En 1 keer zal dat verschil niet maken, maar over meerdere onderdelen zou dat wel flink verschil moeten maken.


MyWishMax
Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:49

Ja en als je op andere stukken wel 7/8/9 haalt is dat verschil ook weer weg. Ik heb het ook wel eens gehad, 2 keer -2 bij onvoldoendes, omdat ik een keer een extra volte moest maken en een keer achteruit schoot. Op hetzelfde stuk, daarna was het over en de rest van de bak en proef reden we ontspannen rond met hele goede stukken. Die paar 5en en dikke onvoldoendes -2 haalde ik weer op met 7, 8 en 9. En niet omdat ik zo'n bijzonder paard heb, maar omdat het daarna gewoon een goede proef was en ik wel door de gehele bak kon.

Jij gaat er meteen vanuit dat die ander geen winst of prijs haalt. Misschien mankeert er daar dan wel meer aan dan alleen een keer te laat of te vroeg of scheef. Als jij scheef of niet op een letter een oefening rijdt dan zie je dat terug aan de eigen punten. Kijk, ik ben het echt met je eens dat iemand die aan één kant van de bak helemaal niet kan komen op veel onderdelen daarop afgestraft moet worden. Ik ben nooit gaan jureren, omdat ik gewoon heel kritisch/streng ben. Maar als je door slordigheden een paar 5en haalt zegt dat in dit geval toch niet of je ook geen winst of prijs haalt? Wie weet had je bij die jury niet eens die 5en gehad of stonden er goede cijfers tegenover.

Je kan gewoon geen twee proeven vergelijken, tenzij je elk cijfer weet en de toelichting van de jury en het liefst de proeven ook kan vergelijken vanaf die plek.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:12

Het betreffende paard uit mijn voorbeeld heeft nu wat jaren later veel meer ervaring en is leerpaard geworden voor diverse jonge pubers die beginnen met wedstrijden. Daarmee loopt ze met gemak geregeld 3 winst per proef in de lagere klasses, dus betreft een paard wat inderdaad kwaliteit heeft om minpunten op andere plekken te compenseren.

[o]

xxCYNNxx
Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:22

als je de hele proef maar van de helft van de ring gebruik kon maken, kun je nooit voldoendes hebben gehaald; elk onderdeel wordt dan maar half uitgevoerd, want of je hebt de begin letter van het onderdeel nooit bereikt, dan wel de laatste letter.
bvb h-x-k gebroken lijn; alle drie letters moet je bij langs...niet dat je bij b al afwend want hij wil niet bij de jury langs, om dan vervolgens vanaf x een gebroken lijntje proberen te rijden. Of grote volte bij c...die rijd je dan tusen c-x-c en niet e-b-e want tja die jury die paarden opvreet.

Wel even van een andere orde dan een paar onderdeeltjes wat verprutsen, maar daarnaast ook veel goede onderdelen hebben.

Maar ik geloof het dan ook niet dat diegene die dat beweerde daadwerkelijk een wp gekregen heeft. Dat is onmogelijk zoals diegene dat vertelde

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's


MyWishMax
Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 16:25

Het is soms ook gewoon lastig. Ik heb echt rotproeven gereden met vorige paard. Het gevoel dat je alleen mee kan liften, lief lachen en een poging tot de proef rijden. Ik voelde dan zoveel spanning, alleen de omstanders en jury zagen dat niet. Die zagen een goed bewegend paard met soms wat slordigheden en schrikacties, maar geen enorme spanning buiten die schrikreacties om en geen meeliften. Dan kan je je inderdaad bijna schamen als je wel goede punten en zelfs prijzen hebt. Ook wel eens echt afgegroet vanwege het slechte gevoel, punten tot het afgroeten waren helemaal niet slecht :=

Ik reageerde trouwens niet op jouw voorbeeld cobiie, maar op een andere die voorbij kwam en gequote werd door joyce b. Of eigenlijk juist op joyce b, dat ik het vergelijken / het niet eerlijk vinden vanwege een andere combinatie nergens op vind slaan. Ik ben het wel eens dat je in zo'n geval geen winst zou moeten/mogen krijgen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro en 49 bezoekers