Ervaring jeugdrubrieken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iorrr

Berichten: 4039
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Ervaring jeugdrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 13:14

Sinds april is de KNHS een pilot gestart met jeugdrubrieken voor de dressuur.
Mijn inziens een heel mooi initiatief omdat een kind van 6 nooit op kan tegen een van 15 en dat gebeurd in de praktijk wel.
De indeling is 6-8 jaar, 9-11 jaar, 12-14 jaar en 15-18 jaar.

Is er al ervaring binnen bokt met deze rubrieken? Werkt het? En vinden de kinderen het leuk?

Dochterlief gaat vanavond haar eerste jeugdrubriek (en überhaupt eerste echt wedstrijd ooit) rijden, dus ben erg benieuwd naar hoe het ervaren wordt en kon er nog maar weinig over vinden!

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ervaring jeugdrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:35

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ieken.html
Als je even terugscrollt op Facebook van Hoefslag vind je wat meningen.

Zelf vind ik het lastig, natuurlijk heb je leeftijdsverschillen maar er is ook weer een heel groot verschil tussen kinderen van 10 die een jaar rijden en kinderen van 10 die 4 jaar rijden. Zelf heb ik er in de ponysport nooit heel veel nadeel van ervaren dat ik vaak jonger was dan andere deelnemers. Is imo ook wel een goede les geweest, paardrijden is niet eerlijk en dat gaat het ook nooit worden.

Het principe vind ik wel leuk hoor, en ik denk dat het een leuke afwisseling kan zijn. Maar imo is dit ook een heel ingewikkeld systeem waar je kleine rubrieken van krijgt, de rubrieken zijn al zo ontzettend klein..

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:40

En vergeet ook niet dat jongere kinderen op (kleinere) pony's stiekem toch ook een hogere gunfactor hebben dan een oudere ruiter op een pony. Ik denk dat jury's dat toch al best recht trekken...

Los daarvan mag je als je in een ponyrubriek start al blij zijn als er wat meer ruiters zijn, door het dan nog verder op te splitsen krijg je alleen maar nog kleinere rubrieken, waardoor de kosten voor een proefje en een grappig prijsje alleen maar verder oplopen, terwijl je juist de ponygroep wilt blijven stimuleren om (wedstrijd) te rijden (lijkt mij :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:58

Geen ervaring; wel benieuwd naar ervaringen :j

Zelf ben ik pas rond mijn 11e gaan rijden, en werd ik in de B regelmatig geklopt door jongere kinderen. En als ik schrijf bij onofficiële of fnrs wedstrijden zie ik regelmatig hoe een ponyruiter een paardenruiter in dezelfde klasse verslaat.
Vraag me dus af in hoeverre er echt behoefte is aan jeugdrubrieken, van wat ik zag zijn klasse-genoten meestal goed aan elkaar gewaagd ondanks de leeftijdsverschillen.
De echt jonge kinderen hebben meestal ook kleinere pony’s dus in die zin is er ook al wel wat afscheiding.

Iorrr

Berichten: 4039
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaring jeugdrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 07:37

Ik hoor veel al opmerkingen over kleine groepjes, maar dat is natuurlijk onzin. Nu heb je A/B, C, D, E, straks 4 leeftijdsgroepen. Zelfde qua verdeling lijkt me :)

Ik zie om me heen bv kinderen van 13 op een B pony, daar kunnen de 6 en 7 jarigen rijtechnisch en motorisch nooit tegenop... daarbij is het qua aansluiting / vrienden maken natuurlijk ook veel leuker lijkt me, wat weer doorwerkt voor de motivatie.

Dochter had gister de eerste wedstrijd en het was wel heek leuk om meer leeftijdgenootjes te zien :D Zij is net 7 en due kinderen rijden natuurlijk vaak Bixie waardoor er zelfden ‘vriendinnetjes’ zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 07:58

Hoe werkt het dan bij springen Iorrr? Daar krijg je wel heel veel rubrieken lijkt me? Je kan moeilijk een 8 jarige op een C pony even hoog laten springen dan een 8 jarige op een E pony lijkt me :)

Zijn er veel 13 jarigen op zulke kleine pony's ja? Mijn wedstrijdervaring is van wat langer geleden en dan had je soms wel een enkeling maar juist omdat die veel sterker waren, waren ze ook met een paar wedstrijden de klasse uit en had je er eigenlijk weinig 'last' van.

Fijn dat het jullie zo goed beviel! Kan me voorstellen dat het qua vriendjes/vriendinnetjes wel heel leuk is zo :j Waren er veel jonge kinderen op grote pony's of waren het vooral nog A-B-C's?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Ervaring jeugdrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:17

Ik wou dat ze dit in mijn jongere jaren al hadden bedacht. Ik zal en ga nooit een sterruiter zijn. Maar als kleine 9 jarige met een D-pony tegen meiden van 16 t/m 18 jaar rijden daar was niks eerlijks aan. Bij de D-pony's verwachten dat je al aardig een rondje kan rijden in de B. Wat nageefelijkheid, impuls moet al flink op orde zijn. Ik heb de eerste jaren echt flink veel moeten slikken, want ik stond constant als laatste. Dan is de lol van het wedstrijd rijden er snel vanaf. Bixie was toen 1 dressuurproefje zonder galop en 1 springproefje wat nog niet uit allemaal hindernissen bestond. Dat niveau was ik wel snel al ontgroeid. Dus ja, ik kan uit eigen ervaring alleen maar blij zijn met deze verandering.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Ervaring jeugdrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:38

Nageeflijkheid en impuls verwachten ze bij alle pony's in de B, niet alleen bij de grotere. Mijn 12-jarige dochter rijdt een B-pony en de nageeflijkheid en impuls zijn nog wat lastig en daar krijgt ze echt commentaar op. De ene keer te veel, andere keer weer te weinig.
Bovendien gaat haar pony het qua beweging afleggen tegen een C,D of E-pony dus als zij op leeftijd ingedeeld gaat worden gaat ze het met haar krabbelaartje nooit redden tegen een grotere pony met ruime beweging. Ik vrees dat de kleine pony's gaan verdwijnen uit het wedstrijdbeeld omdat men meteen op een grote pony stapt op deze manier.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:46

Ik weet niet wat ik ervan vind. Ik ben met 12 jaar begonnen met officiele wedstrijden, daarvoor onderling maar ook tegen alle leeftijden. Op een D pony, vanaf mijn 15e op een E pony. Ik heb nooit gemerkt dat de jongere kinderen het aflegde tegen de oudere. Dan ga je er vanuit dat die oudere altijd beter rijden, maar dat is ook gewoon niet zo. Ik heb me nooit benadeeld gevoeld als een oudere meid won en later ook niet als ik eruit gereden werd door een jonger iemand. Het enige wat ik wel zag was dat de meiden die écht te groot werden voor pony's op 14/15/16 jaar en paarden gingen rijden en starten het minder leuk vonden. Maar dat kwam meer omdat die wedstrijden dus niet met de hele club gereden werden.

Ik heb trouwens nooit vriendinnen gemaakt op wedstrijden. Wel op de manege en ponyclub, maar niet op wedstrijden.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:51

Iorrr schreef:
Ik hoor veel al opmerkingen over kleine groepjes, maar dat is natuurlijk onzin. Nu heb je A/B, C, D, E, straks 4 leeftijdsgroepen. Zelfde qua verdeling lijkt me :)


Dit is zeker geen onzin. Ken je het huidige reglement omtrent het samenvoegen van categorieën en in handicap verrijden van klassen?

De 5 categorieën mag je bij samenvoegen tot 2 groep en geen 4 zoals bij de leeftijdsindeling.

Bij het in handicap verrijden van klassen mag je nu (bij weinig) deelname 2 naastgelegen klassen in handicap verrijden.

Bij de huidige reglementsbepalingen moet er bij de kleine pony's vaak vanaf de klasse L1 al geld bij voor de organisatie. Alles ter bescherming van de kleine pony's (meestal jonge kinderen). Van mij mogen z het huidige reglement meteen aanpassen en toestaan dat bij 1 deelnemer in een klasse/categorie je drie klassen mag samenvoegen.

Dat worden bij de leeftijdsindeling, ervan uitgaande dat je nog steeds max. 2 klassen mag samenvoegen, zeker meer groepjes. Niet echt uitnodigend voor wedstrijdorganisaties. Gaat absoluut kostenverhogend werken.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:53

Iorrr schreef:
Ik hoor veel al opmerkingen over kleine groepjes, maar dat is natuurlijk onzin. Nu heb je A/B, C, D, E, straks 4 leeftijdsgroepen. Zelfde qua verdeling lijkt me :)

Ik zie om me heen bv kinderen van 13 op een B pony, daar kunnen de 6 en 7 jarigen rijtechnisch en motorisch nooit tegenop... daarbij is het qua aansluiting / vrienden maken natuurlijk ook veel leuker lijkt me, wat weer doorwerkt voor de motivatie.

Dochter had gister de eerste wedstrijd en het was wel heek leuk om meer leeftijdgenootjes te zien :D Zij is net 7 en due kinderen rijden natuurlijk vaak Bixie waardoor er zelfden ‘vriendinnetjes’ zijn.


Nee dat vind ik geen onzin, in de B zal het inderdaad gelijk blijven. Maar wat doe je met kinderen die voor hun leeftijd al op een hoog niveau rijden? Tegen wie gaat een 11-jarige in de Z1 het opnemen?
En waar ik heel erg aan twijfel, gaan onze juryleden een A pony en een E pony kunnen vergelijken? Buiten het feit dat het voor een goed jurylid al erg lastig is om die combinaties aan elkaar te meten, zijn er ook gewoon juryleden die wat minder sterk of ervaren zijn. Maargoed, dat moet een pilot natuurlijk uitwijzen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:54

MairiMacBran schreef:
Nageeflijkheid en impuls verwachten ze bij alle pony's in de B, niet alleen bij de grotere. Mijn 12-jarige dochter rijdt een B-pony en de nageeflijkheid en impuls zijn nog wat lastig en daar krijgt ze echt commentaar op. De ene keer te veel, andere keer weer te weinig.
Bovendien gaat haar pony het qua beweging afleggen tegen een C,D of E-pony dus als zij op leeftijd ingedeeld gaat worden gaat ze het met haar krabbelaartje nooit redden tegen een grotere pony met ruime beweging. Ik vrees dat de kleine pony's gaan verdwijnen uit het wedstrijdbeeld omdat men meteen op een grote pony stapt op deze manier.


Wel een enorm verschil met meer als 10 jaar geleden dat je nu zo'n 3 bixie proefjes hebt, die je in kleinere stappen naar de gewone B opleiden. Daarnaast, heb je dat verschil in beweging ook gewoon bij de paarden. Daar lopen ook gewoon maatje kleine D-pony naast maatje 1.80 paard. Beweging moet er voor de jury toch wel uit te filteren zijn nadat er al jaren met zoveel verschil in maat en beweging gejureerd wordt.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:00

Waarom zou beweging eruit gefilterd moeten worden? Een beter bewegend dier mag toch ook als zodanig gewaardeerd worden?

Als je winst dat er enkel naar de ruiter gekeken wordt, dan kan je fnrs gaan rijden. :+

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:22

cobiie schreef:
Waarom zou beweging eruit gefilterd moeten worden? Een beter bewegend dier mag toch ook als zodanig gewaardeerd worden?

Als je winst dat er enkel naar de ruiter gekeken wordt, dan kan je fnrs gaan rijden. :+


Of rodeo, want anders zou een braaf paard het ook niet op mogen nemen tegenover een heethoofd :+

Ik heb wel degelijk "vrienden" gemaakt op wedstrijden, maar met mijn 16 jaar destijds was ik vaak een van de oudste en ik had helemaal niet de ervaring die de jongere kinderen hadden die vanaf hun 7de met hun eigen pony('s) hadden, dus ik moet eerlijk bekennen dat ik het leeftijdsverschil nooit als storend heb ervaren.

De storende factor zat hem wat mij betreft vooral in het gebrek aan het zelf willen van de kinderen, waardoor de gezelligheid soms ver te zoeken was als je met huilende ruiters aan het losrijden was met dreigende ouders aan de zijlijn :=

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ervaring jeugdrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:41

IK vind het vooral een gebrek dat kinderen die bij de paarden rijden of zelfs nog te jong zijn om bij de paarden te starten maar die wel al thuis rijden niet mee mogen doen in deze jeugdrubrieken.

Ik ken een 11 jarige die de dagen aftelt totdat het 1 januari is zodat ze met een paard mag gaan starten.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:01

Ik ga dit topic even een schopje geven! Ik ben heel benieuwd of er op dit moment al meer ervaringen zijn, gezien de pilot al even loopt!

Daarnaast zie ik ook een aantal reacties hoe het gaat bij de hogere klassen. Daar heb je natuurlijk nu ook al vaak kleine rubrieken. Maar de knhs kijkt gelukkig niet alleen naar welke groepen er mogelijk zijn. Daar worden ook de statistieken naast gelegd van de starts doe er nu zijn. Welke kinderen zijn dit, welke klasse rijden ze nu, op welke leeftijd en met welke maat pony. Daarop worden de groepen gebaseerd. Allemaal erg goed doordacht gelukkig :)

Het lijkt er op dat het springen ook wil kijken naar de leeftijdscategorieën, maar dat zit natuurlijk wel wat ingewikkelder. Ik ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken! :)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Ervaring jeugdrubrieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:19

Wij hebben een wedstrijd gedaan op jeugd en gaan het in oktober weer doen. Kinderen zelf waren erg enthousiast en ik ook met bv de prijsuitreiking, dat niet alle grotere er met de prijzen vandoor gaan. Denk als je het straks op regionaal nivo gaat bekijken je best wel wat goed gevulde rubrieken kan hebben.

En ik heb aangegeven voor een proef voor de B, zodat bij de 6-8 en 9-11 jaar het nageeflijk rijden nog niet verplicht is maar meer hoe ze rijden (dus meer richting FNRS). En dan keuze met of zonder galop.