Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Apple
Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:04

Precies dat ja :j

En als de stalhoudster haar vergeten was buiten te zetten dan was de bliksem ingeslagen op stal :j

Dat zijn zaken die niet te voorkomen zijn en gewoonweg vreselijk zijn.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:12

Ik zie blikseminslag in de stal na normale, alledaagse handelingen toch wel als iets totaal anders dan in een parcours verongelukken als je besluit om toch 1 pas minder te vragen dan normaal omdat dat net even meer kans geeft op winst.
Volgens mij is dat wat deze ruiter in dit stukje mee wil geven; dat een 'sportieve', op winst gerichte rijstijl meer risico's geeft voor het paard en dat het soms dus gewoon beter is om een tandje terug te nemen. Of dat nou is door dat paard die ene pas extra te geven om de balans te houden of door voortijdig de ring te verlaten mag je zelf weten. Hij geeft aan dat het met het vorige paard op die manier ook al net goed/net fout ging, en met het laatste paard na dezelfde ruiteringreep écht fout ging.
Natuurlijk is het makkelijk om te concluderen 'maar alles kan altijd ooit een keer fout gaan, want wat als de bliksem precies was ingeslagen op de plek waar hij was geweest als hij er wel een pas langer over had gedaan...??? Dus verander ik niets aan mijzelf.' :)
Jij kiest wat voor mens je voor jouw paard wilt zijn.

YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 13:35

Voor alle duidelijkheid. Ik gooi zeker niet alles op de topsport! Dat is een groot aspect ervan want die mensen zijn voorbeeldfiguren, het komt op tv en er gaat veel geld in om. Je hebt mij nergens horen zeggen dat recreatieve mensen met te weinig ervaring het beter zouden doen in de paardensport. Dat is er nu bij gezet door een aantal ter vergelijking met het andere uiterste. En daarin ben ik het volledig met jullie eens. Hoe vaak ik wel niet sukkels heb langs zien komen op onze stal wie zeiden dat ze ervaring met paarden hadden. Levensgevaarlijk. Maar een dier tot het uiterste drijven met als doel winnen en succes, geld, nee, dat keur ik alsnog niet goed. Hoe goed je het ook voor hebt met je paard.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:40

xyzutu2 schreef:
Ik zie blikseminslag in de stal na normale, alledaagse handelingen toch wel als iets totaal anders dan in een parcours verongelukken als je besluit om toch 1 pas minder te vragen dan normaal omdat dat net even meer kans geeft op winst.
Volgens mij is dat wat deze ruiter in dit stukje mee wil geven; dat een 'sportieve', op winst gerichte rijstijl meer risico's geeft voor het paard en dat het soms dus gewoon beter is om een tandje terug te nemen. Of dat nou is door dat paard die ene pas extra te geven om de balans te houden of door voortijdig de ring te verlaten mag je zelf weten. Hij geeft aan dat het met het vorige paard op die manier ook al net goed/net fout ging, en met het laatste paard na dezelfde ruiteringreep écht fout ging.
Natuurlijk is het makkelijk om te concluderen 'maar alles kan altijd ooit een keer fout gaan, want wat als de bliksem precies was ingeslagen op de plek waar hij was geweest als hij er wel een pas langer over had gedaan...??? Dus verander ik niets aan mijzelf.' :)
Jij kiest wat voor mens je voor jouw paard wilt zijn.



Je kan je dan ook afvragen of deze man het juiste beroep heeft gekozen. Hij zal volgende keer ook willen proberen te winnen of het wordt van hem verlangd en dus zal hij volgende keer weer risico's gaan nemen. Helaas draait het allemaal om geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:42

Orchidee14 schreef:
Je kan je dan ook afvragen of deze man het juiste beroep heeft gekozen. Hij zal volgende keer ook willen proberen te winnen of het wordt van hem verlangd en dus zal hij volgende keer weer risico's gaan nemen. Helaas draait het allemaal om geld.


Ken jij hem?
Hoe weet je dat hij niet is wakkergeschud door deze ervaring?
Als je hem niet persoonlijk kent dan vind ik dit nogal een gekke opmerking. Nog nooit iets van persoonlijke groei of ontwikkeling meegemaakt bij mensen om je heen?

@Yentl: ik zie in zijn blog ook niets staan over dat topsport paarden verwondt. Alleen dat ambitie paarden verwondt als je maar blijft pushen zonder stil te staan bij de gevolgen. Als je die karakterfout hebt dan kun je je paard zelfs in een B-parcours laten verongelukken, of zelfs alleen al bij het uit de wei halen. Dat heeft niets met topsport te maken, maar alles met je eigen karakter.

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:48

en daarom zou het interessant als we naar onszelf keken nav deze blog, ipv naar wat een ander zou moeten veranderen. Bewustzijn creeren kan en moet op alle niveaus.

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:50

xyzutu2 schreef:
Ik zie blikseminslag in de stal na normale, alledaagse handelingen toch wel als iets totaal anders dan in een parcours verongelukken als je besluit om toch 1 pas minder te vragen dan normaal omdat dat net even meer kans geeft op winst.
Volgens mij is dat wat deze ruiter in dit stukje mee wil geven; dat een 'sportieve', op winst gerichte rijstijl meer risico's geeft voor het paard en dat het soms dus gewoon beter is om een tandje terug te nemen. Of dat nou is door dat paard die ene pas extra te geven om de balans te houden of door voortijdig de ring te verlaten mag je zelf weten. Hij geeft aan dat het met het vorige paard op die manier ook al net goed/net fout ging, en met het laatste paard na dezelfde ruiteringreep écht fout ging.
Natuurlijk is het makkelijk om te concluderen 'maar alles kan altijd ooit een keer fout gaan, want wat als de bliksem precies was ingeslagen op de plek waar hij was geweest als hij er wel een pas langer over had gedaan...??? Dus verander ik niets aan mijzelf.' :)
Jij kiest wat voor mens je voor jouw paard wilt zijn.


En toch is dat het "spel". Als jij normaal gesproken op zo'n afstand prima een pas minder kan rijden door groter te gaan rijden, moet dat geen probleem zijn. Echter is een fout zo gemaakt, of als jij een bocht naar de hindernis net wat ruimer of strakker rijdt dan hoe je 'm gelopen hebt. Dat pakken wij in de training ook mee, kan ik 'm kleiner rijden en een pas meer rijden of kan ik 'm groter rijden en een pas minder rijden?


YentlShots schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik heb een paar weken geleden inderdaad hetzelfde gehad. 1 van de eerste keren in het L voor ons, er stond echt een flink en groot parcours (selectie voor een landelijke wedstrijd), paard liep met warmrijden erg fijn maar in de ring kregen we gewoon niet de "feeling" en het ritme tussen en op de sprongen, wat bij haar (en ongetwijfeld mij) zorgde voor veel twijfel bij elke sprong. Bij hindernis 6 heb ik afgegroet, om te voorkomen dat we ergens midden in zouden landen. Tuurlijk is dat jammer, maar ik heb in in de inrijdring nog even wat gesprongen, wat wel weer prettig ging en ben toen gaan uitstappen. Heel jammer (voor mij), en dat was ons nog niet eerder gebeurt, maar hoort er wel bij. Het heeft geen zin om daar chagrijnig of boos over te worden, gewoon blijven trainen en volgende keer lukt het wel weer.


Dit stukje wat vetgedrukt staat maakt me bij. Ik ben heel blij dat jij een persoon bent die inderdaad zo denkt. Dan nog vind ik de hoge topsport te zwaar voor een paard maar dat terzijde gelaten, stel iedereen in de topsport denkt zo dan denk ik dat er veel minder ongelukken zouden zijn. Dit is verantwoordelijk omgaan met paarden.

Hij stopt inderdaad ook niet met de sport, daar doelde ik ook niet op en heb dat in de OP misschien verkeerd verwoord. Maar wat ik goed vind is dat hij zijn fout inziet, en hier verbeteringen in wilt brengen en niet meer succes maar zijn paarden op de eerste plaats zet, dat is al een erg grote vooruitgang


Ja ik wilde haar niet afschrikken, dit was duidelijk iets te snel en te groot na onze stop. Overigens snapte niet iedereen het, ze sprong toch? :+
Maar ik zal wel eerlijk zeggen dat als ik haar voel twijfelen op 1 sprong, ik ook even een keer extra been geef en een stemhulp om haar toch te overtuigen. De zweep heb ik altijd wel vast, maar gebruik ik heel zelden. Wanneer ze hengstig is en enorm afgeleid tik ik nog weleens op de schouder om weer even de aandacht terug te pakken, maar afranselen om een stop begin ik niet aan.

Ik snap wel dat een ongeluk als dit lastig is, een parcours ga je eigenlijk heel snel doorheen en als er iets gebeurt moet je nog sneller beslissen of je wel of niet doorgaat. Dit geld op B niveau maar ook op 160 niveau. Soms kies je verkeerd en pakt het goed uit, maar er is ook een kans dat het verkeerd uitpakt. Ik heb ze ook wel gezien dat ik het hele rondje heb gedacht: DIt gaat fout! En die kwamen toch foutloos over de finish, doordat ze zo'n meedenkend paard hebben. En ik heb ook weleens een paard een misstap zien maken en zien vallen, zonder dat daar echt reden (goede bodem etc.) voor was.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:51

xyzutu2 schreef:
Orchidee14 schreef:
Je kan je dan ook afvragen of deze man het juiste beroep heeft gekozen. Hij zal volgende keer ook willen proberen te winnen of het wordt van hem verlangd en dus zal hij volgende keer weer risico's gaan nemen. Helaas draait het allemaal om geld.


Ken jij hem?
Hoe weet je dat hij niet is wakkergeschud door deze ervaring?
Als je hem niet persoonlijk kent dan vind ik dit nogal een gekke opmerking. Nog nooit iets van persoonlijke groei of ontwikkeling meegemaakt bij mensen om je heen?



Nou zeg, iets minder fel mag ook wel! Nee, ik ken hem niet persoonlijk, net als jij waarschijnlijk. En natuurlijk zal hij hierdoor wakker geschud zijn maar je kan mij niet wijs maken dat hij volgende keer niet weer zo'n risico zal nemen, zeker als hij voor iemand anders werkt (geen idee of dat zo is). Die gene zal resultaten willen zien. Dus dan kan hij zich na dit incident mogelijk afvragen of hij dit nog wel wil. Het gebeurt immers zo vaak dat mensen na een wake up call na gaan denken of ze nog wel gelukkig zijn met de situatie waarin ze nu verkeren. Dus zo raar is mijn opmerking niet, jouw reactie daarop des te meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:00

Orchidee14 schreef:
xyzutu2 schreef:
Ken jij hem?
Hoe weet je dat hij niet is wakkergeschud door deze ervaring?
Als je hem niet persoonlijk kent dan vind ik dit nogal een gekke opmerking. Nog nooit iets van persoonlijke groei of ontwikkeling meegemaakt bij mensen om je heen?



Nou zeg, iets minder fel mag ook wel! Nee, ik ken hem niet persoonlijk, net als jij waarschijnlijk. En natuurlijk zal hij hierdoor wakker geschud zijn maar je kan mij niet wijs maken dat hij volgende keer niet weer zo'n risico zal nemen, zeker als hij voor iemand anders werkt (geen idee of dat zo is). Die gene zal resultaten willen zien. Dus dan kan hij zich na dit incident mogelijk afvragen of hij dit nog wel wil. Het gebeurt immers zo vaak dat mensen na een wake up call na gaan denken of ze nog wel gelukkig zijn met de situatie waarin ze nu verkeren. Dus zo raar is mijn opmerking niet, jouw reactie daarop des te meer.


Oké dan, als dat al fel is...? Maar goed, ik zal voortaan minder fel op je reageren. :)

Dus, niet aanvallend bedoeld: jij schrijft nu alweer dat hij de volgende keer weer zo'n risico zal nemen, zeker als hij voor iemand anders werkt want die zal resultaten willen zien (wat ik persoonlijk juist behoorlijk fel/vuil vind naar hem toe plus een vrij negatieve en ongenuanceerde beoordeling van zijn karakter terwijl je hem niet eens kent).
Niet fel bedoelde vraag: ken jij zijn werkgever? Ken jij de eigenaar van het paard? Zou het niet zo kunnen zijn dat die werkgever juist als stelregel heeft dat de paarden boven alles heel moeten blijven omdat die meer waard zijn dan zijn personeel, maar dat de ruiters zich nog wel eens verliezen in de competitie om hun persoonlijke plek in de ranking? Ik weet niet of je dat principe kent, maar dat is juist in topsportstallen erg vaak het geval.
Gewoon maar een dwarsstraat - niet aanvallend bedoeld - om te laten zien dat jouw interpretatie niet de enige mogelijkheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:07

Feit blijft dat topsport draait om geld en om ego inderdaad, of het nu paardensport of voetbal is of welke sport dan ook. Op het moment dat je niet meer presteert is het gedaan met je carrière. En om te presteren moet je soms risico's nemen. Het is absoluut geen aanval op deze ruiter of de eigenaar van de paarden waar hij op rijdt,het is gewoon hoe het werkt. Ik denk dat wij elkaar gewoon verkeerd begrijpen dus laten we er maar over op houden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:37

Je moet ook een winnaarsmentaliteit hebben en de drang om net iets scherper aan te willen rijden om de concurrent voor te kunnen zijn in een barrage. Als je dat niet in je hebt kun je misschien wel 'n goed ruiter en trainer zijn, maar geen wedstrijdruiter.

Anoniem

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:07

Dat is als je een short game speelt: deze wedstrijd winnen, dus zo scherp mogelijk rijden als nodig.
Andere ruiters/eigenaren (en hierboven zijn al voorbeelden genoemd) spelen een long game: het paard zo lang mogelijk heel laten, de kans geven om te groeien en steeds iets meer te bereiken tot hij echt uitblinkt op het moment dat het echt nodig is.
Beide spelers hebben een winnaarsmentaliteit, alleen zijn de weg en de resultaten anders. Ruiter A wint bijvoorbeeld de eerste twee introductiewedstrijden van het seizoen en heeft daarna een geblesseerd paard terwijl ruiter B de eerste helft van het seizoen voor de ervaring gaat en in de middenmoot zit qua scores en pas bij de grote wedstrijden aan het einde voor de winst gaat en net even dat iets scherper aan te rijden.
Beide hebben een winnaarsmentaliteit, maar de een is een short game speler en de ander gaat voor de long game. Dat je als ruiter de kunde hebt om net even iets scherper aan te rijden betekent niet dat je dat ook altijd doet, en als je daar niet voor kiest betekent dat niet dat je geen winnaarsmentaliteit hebt.

It_is_I
Berichten: 39
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:51

Orchidee14 schreef:
Feit blijft dat topsport draait om geld en om ego inderdaad, of het nu paardensport of voetbal is of welke sport dan ook. Op het moment dat je niet meer presteert is het gedaan met je carrière. En om te presteren moet je soms risico's nemen. Het is absoluut geen aanval op deze ruiter of de eigenaar van de paarden waar hij op rijdt,het is gewoon hoe het werkt. Ik denk dat wij elkaar gewoon verkeerd begrijpen dus laten we er maar over op houden.



Karl Cook heeft zijn eigen stal, zijn vader is miljardair en zijn vrouw multimiljonair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:10

It_is_I schreef:
Orchidee14 schreef:
Feit blijft dat topsport draait om geld en om ego inderdaad, of het nu paardensport of voetbal is of welke sport dan ook. Op het moment dat je niet meer presteert is het gedaan met je carrière. En om te presteren moet je soms risico's nemen. Het is absoluut geen aanval op deze ruiter of de eigenaar van de paarden waar hij op rijdt,het is gewoon hoe het werkt. Ik denk dat wij elkaar gewoon verkeerd begrijpen dus laten we er maar over op houden.



Karl Cook heeft zijn eigen stal, zijn vader is miljardair en zijn vrouw multimiljonair.


Dan hoeft hij het in ieder geval niet voor het geld te doen en kan deze keuze makkelijker maken

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:31

Ik vraag mij na al deze reacties wel af of we nu allemaal hetzelfde artikel lezen :+

Zoals ik het lees gaat hij helemaal niet stoppen met wedstrijdrijden, maar wil hij 'anders' wedstrijden gaan rijden.

Ook gaat dat stukje over 'een galopsprong minder' niet over het paard dat daarna zo viel. Dat was zijn andere paard en daarbij staat alleen: 'het paard zette 1 pas te vroeg af'. Er staat niets over zijn eigen, bewuste aandeel. Te vroeg afzetten wil je nooit in het parcours namelijk, dat is geen tactiek.

Ik lees vooral een enorm geschrokken ruiter die nooit meer zijn paard zo wil zien liggen en daarom nog meer zijn best wil doen..
Hartstikke goed, maar bij hem was het gevolg gewoon even heftig.
Een verkeerde afzet, inschatting oid gebeurt wel vaker, maar gelukkig loopt het meestal wat beter af.
Al is zijn methode het beste van het beste, dan nog kun jij of je paard een inschattingsfout maken en vallen. Als je dat 100% wilt voorkomen, moet je geen hindernis meer willen springen.

Ik vindt het artikel getuigen van een hele fijne vent, maar niet iets zeggen over topsport.

YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 01:21

xyzutu2 schreef:
Dat is als je een short game speelt: deze wedstrijd winnen, dus zo scherp mogelijk rijden als nodig.
Andere ruiters/eigenaren (en hierboven zijn al voorbeelden genoemd) spelen een long game: het paard zo lang mogelijk heel laten, de kans geven om te groeien en steeds iets meer te bereiken tot hij echt uitblinkt op het moment dat het echt nodig is.
Beide spelers hebben een winnaarsmentaliteit, alleen zijn de weg en de resultaten anders. Ruiter A wint bijvoorbeeld de eerste twee introductiewedstrijden van het seizoen en heeft daarna een geblesseerd paard terwijl ruiter B de eerste helft van het seizoen voor de ervaring gaat en in de middenmoot zit qua scores en pas bij de grote wedstrijden aan het einde voor de winst gaat en net even dat iets scherper aan te rijden.
Beide hebben een winnaarsmentaliteit, maar de een is een short game speler en de ander gaat voor de long game. Dat je als ruiter de kunde hebt om net even iets scherper aan te rijden betekent niet dat je dat ook altijd doet, en als je daar niet voor kiest betekent dat niet dat je geen winnaarsmentaliteit hebt.

Interessante kijk heb je hierop. Ik vind dat je het goed uitlegt. Op deze manier heb ik er nog niet over nagedacht. In dat geval zouden we aan de hand van het artikel kunnen concluderen dat hij nu eerder een long game player is geworden en dat vind ik een positief iets voor de topsport. Ik vind het fijn dat er met dit artikel word nagedacht over het welzijn van het paard.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:19

Sunnda schreef:
Ik vraag mij na al deze reacties wel af of we nu allemaal hetzelfde artikel lezen :+

Zoals ik het lees gaat hij helemaal niet stoppen met wedstrijdrijden, maar wil hij 'anders' wedstrijden gaan rijden.

Ook gaat dat stukje over 'een galopsprong minder' niet over het paard dat daarna zo viel. Dat was zijn andere paard en daarbij staat alleen: 'het paard zette 1 pas te vroeg af'. Er staat niets over zijn eigen, bewuste aandeel. Te vroeg afzetten wil je nooit in het parcours namelijk, dat is geen tactiek.

Ik lees vooral een enorm geschrokken ruiter die nooit meer zijn paard zo wil zien liggen en daarom nog meer zijn best wil doen..
Hartstikke goed, maar bij hem was het gevolg gewoon even heftig.
Een verkeerde afzet, inschatting oid gebeurt wel vaker, maar gelukkig loopt het meestal wat beter af.
Al is zijn methode het beste van het beste, dan nog kun jij of je paard een inschattingsfout maken en vallen. Als je dat 100% wilt voorkomen, moet je geen hindernis meer willen springen.

Ik vindt het artikel getuigen van een hele fijne vent, maar niet iets zeggen over topsport.


Volgens mij is er ook helemaal niemand die beweerd dat hij gaat stoppen. Heb je de reacties wel goed gelezen?

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:25

Net zoals Sunnda zegt, volgens mij kwam die tweede “fatale” sprong helemaal niet door zijn berekeningen maar was kwam het totaal onverwacht voor hem...en dat kan iedereen overkomen. Mooi dat hij een betere ruiter wil worden, willen we dat niet allemaal?

Paarden voor topsport worden getraind zoals atleten, net zoals menselijke atleten, ik zou dat nooit van mijn leven willen en kunnen...dus dat zal ook nooit gebeuren. Paarden hebben er aanleg voor nodig en ze moeten het toch echt wel willen ook, anders gaat het niet gebeuren...
Klopt dat paarden niet mondeling kunnen uiten wat ze voelen, maar ik geloof niet dat het alleen maar dwang is wat hen jaren aan een stuk laat springen hoor...

Indra vd Kapel 6yo (Armstrong vd Kapel x Lucifer)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doedatje, GrapeshotBot en 9 bezoekers