Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emerelle
Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 08:08

Hoi,
Eerder ging ik vooral op spring wedstrijd en dan redde ik mij prima in mijn eentje.
Maar nu wil ik ook meer dressuur gaan starten.. Alleen zijn er dus weinig mensen in mijn omgeving die ik kan mee vragen of die mee zouden willen.
Ik kan alles zelfstandig.. Maar proeven uit mijn hoofd rijden.. Dat krijg ik nog niet voor elkaar.
Dus nu loop ik een beetje tegen problemen aan dat ik me graag wil opgeven en mee wil doen, maar er niemand mee kan.

Is het toegestaan dat je een proef afspeelt op je telefoon op luidspreker en die in je zak houd?

Komt het vaak voor dat iemand geen voorlezer mee heeft en anderen vraagt die daar toevallig zijn? Of net je voorganger hebben voorgelezen? Ik merkte tijdens spring wedstrijden als ik iemand vroeg mijn paard vast te houden zodat ik naar de wc kon, ik vaak raar werd aangekeken. Een enkeling wilde hem wel even vast houden. Wordt je bij dressuur wedstrijden ook snel raar aangekeken?

Ik hoor graag ervaringen van jullie!


ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:11

Ik heb heel wat proeven voorgelezen voor vreemde mensen hoor, hulp is altijd zo geregeld!

~Turbohoof Solutions ~

Lithya
Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:11

Er zijn vaker mensen die anderen vragen, vaak zegt er wel iemand ja. Waar loop je tegenaan bij het uit het hoofd rijden?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:13

Mijn ervaring is dat het best heel veel voorkomt dat iemand om een voorlezer vraagt, ik heb het bijna elke wedstrijd dat ik gegaan ben (als voorlezer) wel gezien of heb zelf een ander ook voorgelezen.
Ik zou het ook niet raar vinden om ff iemands paard vast te houden e.d. maar kan me voorstellen dat sommigen zich daar anders bij voelen.
(overigens kwam het nog best vaak tegen dat iemand wel een groom bij zich had, maar die niet de meest geschikte voorlezer was, dus ze alsnog iemand voor het voorlezen nodig hadden)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Pattypaard
Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:13

Ik ga zo goed als altijd alleen op wedstrijd. De 1e proef leer ik meestal uit mijn hoofd.
Voor een 2e proef vraag ik altijd een voorlezer. Soms is er bij de organisatie van de wedstrijd iemand die wel wil en kan voorlezen of ik vraag diegene die voor mij moet rijden. Of gewoon iemand waar ik tegenaan loop.
En als ik te erg twijfel over mijn 1e proef of ik voel dat het icm het gedrag van mijn paard op dat moment niet gaat werken vraag ik het ook voor de 1e proef.
Heb nog nooit meegemaakt dat er niemand wou voorlezen :).

Heb laatst nog gehad dat een moeder mij voor las, ik direct van mijn paard gesprongen ben na de proef en zij met haar is gaan stappen en ik haar dochter toen voorgelezen heb. Die reageerde namelijk op de stem van moeders. Zo waren we allebei geholpen.

Anne_GTI
Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:22

In de B L en M zijn er voorlezers zat te vinden op wedstrijd. Z is iets lastiger maar ook dat is na een paar mensen vragen altijd wel op te lossen.

JudithGigi
Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:27

Ik ken inderdaad ook veel mensen die gewoon op het wedstrijdterrein rondvragen naar een lezer :) anders een idee om een facebookoproepje te doen?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:36

Gewoon aan het secretariaat vragen of ze iemand kennen die je wilt helpen

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Caritas
Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:47

Ik kon het óók nooit onthouden tot ik hier de tip kreeg de proef op te delen in blokjes. Dan zie je dat het bijna telkens een opeenvolging is van oefening x eerst linksom en dan oefening x rechtsom en vv en hoef je eigenlijk alleen maar de volgorde van oefeningen te onthouden.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

wendy1987
Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:51

Ik onthoud de proef ook in oefeningen. Ik weet dat ik links moet en dan 5m gebroken lijn. Dan afwenden, etc. Ik onthoud dus de oefeningen en heb dan thuis heel veel geoefend met een proef die dan ingesproken is op mijn tempo. Die luister ik vervolgens overal af zodat ik m echt weet.
Dan mezelf nog laten overhoren en vaak komt t dan gewoon goed. Maar meestal zijn er ook gewoon mensen die voorlezen hoor!

Dovahkiin
Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:53

Ik leer ze uit mijn hoofd door op papier een bak te tekenen en de proef eens door te nemen. Dan zie je wat je moet doen, ik ben visueel ingesteld. Als ik dat uit mijn hoofd kan ga ik het proefje rijden en zit het zo in mijn hoofd.

Emerelle
Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 08:59

Bedankt voor de reacties allemaal!

In de B en L kende ik ze ook nog wel uit mijn hoofd maar in het M zit er helemaal geen logische volgorde in. Rechtsom en linksom verschilt ook nog wel veel. En ik haal er dan 2 door elkaar.

Maar goed om te lezen dat het dus wel vaker gebeurd om een ander te vragen! Ga ik dat gewoon proberen.

Weet iemand toevallig nog of een luidspreker in je broekzak toegestaan is?

daantjuhhh
Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:44

Volgens mij is dat niet toegestaan.
In ieder geval 2 jaar terug niet. Maar er zijn een aantal dingen veranderd.

Ik heb overigens heel vaak een ander voorgelezen. Van B tot Z.
Ik ging vaak samen met een vriendin op wedstrijd. Zij las mij voor en ik haar. Maar 9 van de 10 x sta ik ook een vreemde voor te lezen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 01:37

Een luidspreker in je broekzak is niet toegestaan. Zoals hierboven al werd gezegd is het helemaal niet gek om op wedstrijd even te vragen of iemand je wil voorlezen, degene die je voorganger voorleest bijvoorbeeld.

You can catch a lot of flies with honey, but you can catch more honeys being fly

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 06:25

Bij mij was er soms zelfs een voorlezer vanuit de organisatie die aan de bak bleef staan en vroeg of er voorgelezen moest worden! Helemaal niet gek om dat te vragen aan iemand hoor, kan je gewoon doen :)

Napie
Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 06:38

Op je telefoon is toch helemaal niet handig. Als je iets sneller of langzamer rijd als de tekst dan be je al de pineut

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

just_kiki
Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 06:44

Ik had dit probleem ook altijd. Maar kon oo wedstrijd ook nooit iemand vinden die het wou doen, kreeg continu nee te horen -O-
Ik neem het risico niet meer.

Nibbit
Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:14

Het geeft veel stress als je niemand hebt. Ik zou niet zonder lezer op wedstrijd gaan.

Heb je geen paardenvrienden of stalgenoten die ook starten zodat je elkaar kunt helpen? Of een buurmeisje wat het leuk vind om mee te gaan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:50

Advertentie op de Bokt Markt plaatsen? Zijn meer mensen die dat doen om aan een groom/voorlezer te komen. Ik heb het voordeel dat man en ik beiden rijden, en ik dus altijd iemand mee heb. Of ik lees voor mijn man. Dat komt ook geregeld voor. Ik zou niet zonder op pad willen. Zou mij teveel spanning geven.

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:59

Het lijkt mij ook te stressvol om steeds om een lezer te moeten bedelen. Als je een springparcours uit je hoofd kunt rijden, dan lukt een dressuurproef ook. Je kunt ook beginnen met 1 proef. Als je eenmaal het vertrouwen hebt dat je de proef goed genoeg kent zul je merken dat het veel fijner is dan voorgelezen worden. Van mij mag voorlezen worden afgeschaft, ik vind dat geschreeuw langs de kant afbreuk doen aan de sport.

Voor veel mensen werkt het om op youtube filmpjes van de proef te kijken.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:06

Vanitas schreef:
Het lijkt mij ook te stressvol om steeds om een lezer te moeten bedelen. Als je een springparcours uit je hoofd kunt rijden, dan lukt een dressuurproef ook. Je kunt ook beginnen met 1 proef. Als je eenmaal het vertrouwen hebt dat je de proef goed genoeg kent zul je merken dat het veel fijner is dan voorgelezen worden. Van mij mag voorlezen worden afgeschaft, ik vind dat geschreeuw langs de kant afbreuk doen aan de sport.

Voor veel mensen werkt het om op youtube filmpjes van de proef te kijken.

Dat is echt niet waar. Ik probeer het al jaren en kan hem zo oplezen voordat ik op t paard stap maar alle eindjes aan elkaar breien in een proef lukt mij echt niet helaas.
Ik heb nu 1 keer gebedeld maar dat werkt mij echt op de zenuwen. Ik heb me voorgenomen dus gewoon niet zonder iemand die kan lezen weg te gaan.

Kaitlyn
Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:14

Vanitas schreef:
Het lijkt mij ook te stressvol om steeds om een lezer te moeten bedelen. Als je een springparcours uit je hoofd kunt rijden, dan lukt een dressuurproef ook. Je kunt ook beginnen met 1 proef. Als je eenmaal het vertrouwen hebt dat je de proef goed genoeg kent zul je merken dat het veel fijner is dan voorgelezen worden. Van mij mag voorlezen worden afgeschaft, ik vind dat geschreeuw langs de kant afbreuk doen aan de sport.

Voor veel mensen werkt het om op youtube filmpjes van de proef te kijken.


Nee hoor. :')
Een springparcours die loop je (kort) van tevoren, zijn over het algemeen logische lijnen en je hebt de cijfers van de sprong erbij staan waardoor je dus die extra "hulp" hebt, een dressuurproef moet je echt goed van tevoren uit je hoofd kennen. :=

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

o_mariska_o
Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Dressuur willen starten, maar niemand mee kunnen nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:19

In welke regio start je?

pol013
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:39

Ik ga ook heel vaak alleen. En ben ook geen kei in 2 proeven uit mijn hoofd leren.
Ik zorg er dus voor dat ik ze zo goed als mogelijk ken. Rij dan de eerste uit mijn hoofd en vraag voor de 2e proef rond voor een voorlezer. Altijd met de gedachte: lukt het niet kan ik altijd nog een poging wagen en anders afgroeten.
Tot nu toe steeds gelukt.

En ja, dat geeft een beetje stress. Das dan pech.
En ik ben ook al eens de draad helemaal kwijt geweest. Dat is dan ook pech. Risico van het vak...

Emerelle
Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 08:46

o_mariska_o schreef:
In welke regio start je?


In utrecht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers