Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:33

bigone schreef:
Boras schreef:
Sinds ik een vrouw in een dressuurring 20x40 op vochtig gras in stap in een bocht met paard en al zag vallen en onder het dier terechtkomen, reed ik met stiften op graswedstrijden. Als het kurkdroog is, dan is het anders. Maar een dauw in de ochtend is al voldoende om het glad te maken.

IN stap???? Kreeg dat paard een epileptische aanval of zo. Dat is wel heel erg want in stap gaan paarden zeker niet onderuit.


Wel als het paard uit glijd,
Als een veld drassig is , hebben paarden geen grip meer .

loop zelf maar op een drassig veld, voor dat je weet ligt je lang uit.
Ik heb dat zelf ook mee gemaakt, toen ik met hond aan trainen was.
Het veld was heel drassig , ik liep gewoon en toen lag ik


Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:35

VValar schreef:
Hangt totaal niet af van het paard, op gras altijd kalkoenen in. Tuurlijk heeft de een wat meer balans dan de ander op het gras. Maar de weersomstandigheden weet je nooit van tevoren dus ik zou gewoon nooit het risico nemen.


Dat dus, iig voor en als ze wat verder zijn ook achter

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:39

bigone schreef:
Boras schreef:
Sinds ik een vrouw in een dressuurring 20x40 op vochtig gras in stap in een bocht met paard en al zag vallen en onder het dier terechtkomen, reed ik met stiften op graswedstrijden. Als het kurkdroog is, dan is het anders. Maar een dauw in de ochtend is al voldoende om het glad te maken.

IN stap???? Kreeg dat paard een epileptische aanval of zo. Dat is wel heel erg want in stap gaan paarden zeker niet onderuit.


Nee joh, ik zit hier gewoon een potje te liegen 8)7 8)7 8)7[/quote]

Zo , wist niet dat je boos werd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

MyWishMax
Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:40

Mijn huidige paard staat zonder ijzers. Ik heb vorig jaar zomer de selecties gereden, maar die waren allemaal op zand, dus geen reden voor ijzers. Tot we doormochten naar de hippiade, die dus wel op gras was. Wij hebben nog getwijfeld, maar hebben er geen ijzers onder laten slaan. En heel eerlijk, ik merkte geen verschil. Máár het was wel droog en de bodem zelfs hard en mijn paard is sowieso heel handig en glijdt eigenlijk nooit uit.

Als het slechter weer was geweest weet ik niet of het zo fijn zou zijn geweest.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:47

Nou ja Bigone, het is natuurlijk ook wat stellig om te beweren dat paarden in stap zeker niet onderuit kunnen gaan. Het zal niet zo heel vaak voorkomen, maar alles kan. Ik ben ook een keer gelanceerd omdat mijn paard (ja, ook in stap) over zijn eigen voeten struikelde, zich weer wilde herstellen, weer met zichzelf in de knoop kwam en uiteindelijk lagen we samen op de grond. Behoorlijk knullig allemaal, maar ook dat soort dingen kunnen gebeuren. Overigens denk ik wel dat het met ijzers/kalkoenen ook was gebeurd, maar da's een ander verhaal.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

keshia
Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:59

Ik rij m1 bijna m2. En mijn paard staat zonder ijzers, en start ook gewoon op gras. Nooit het idee gehad dat het te glibberig was.
Met springen vind ik het wat anders, dat gaat vaker met wat explosieve kracht, en als ze net niet lekker uitkomen krijg je echt wel gevaarlijke situaties. In de dressuur vind ik dat wel meevallen. Maar dat is mijn ervaring :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:01

Oscar schreef:
Nou ja Bigone, het is natuurlijk ook wat stellig om te beweren dat paarden in stap zeker niet onderuit kunnen gaan. Het zal niet zo heel vaak voorkomen, maar alles kan. Ik ben ook een keer gelanceerd omdat mijn paard (ja, ook in stap) over zijn eigen voeten struikelde, zich weer wilde herstellen, weer met zichzelf in de knoop kwam en uiteindelijk lagen we samen op de grond. Behoorlijk knullig allemaal, maar ook dat soort dingen kunnen gebeuren. Overigens denk ik wel dat het met ijzers/kalkoenen ook was gebeurd, maar da's een ander verhaal.

Zeker , bij struikelen/uitglijden kunnen ze languit gaan, ook al een keer half eronder gelegen. Maar zoals ik het las was het paard dus gewoon aan het stappen op gras, en zonder andere zaken zoals struikelen, ziekte of aortabreuk, heb ik in 45 jaar nog nooit een paard onderuit zien gaan en ik heb er toch ontzettend veel gezien. Maar zeg niet dat het niet kan maar vraag me wel af of er dan niet meer aan de hand is dan alleen nat gras.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

JoycexEnya
Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:02

Ik startte in 2013/2014 BB springwefsteijden op blote voeten. Ik ga dit jaar of volgend jaar officieel starten, in de sgw en blijf ook met blote voeten. Als ik merk dat ze voorzichtiger word of voel glijden, doe ik meteen ijzers. Maar nooit problemen gehad met nat gras en blote voeten.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:06

Springen zou ik zeker niet doen zonder stiften. Dressuur ligt aan het paard. Ik weet dat een bekende dressuuramazone nooit stiften draaide en zij reed toen Lichte tour. Of ze het inmiddels wel doet weet ik niet, maar toen niet. Dus gewoon ijzers op gras, ook geen blote voeten.

Paarden redden zich vaak prima hoor, je kan het soms ook overdrijven, dan zie je met kurkdroog weer enorme stiften. Dat gaat dan ook mis en krijg je blessures van.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:28

Ik ben niet boos, Bigone.
Ik vond het een debiele reactie van je.

Gelukkig was ik niet de enige die het vreemd vond wat je schreef.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:03

Boras schreef:
Ik ben niet boos, Bigone.
Ik vond het een debiele reactie van je.

Gelukkig was ik niet de enige die het vreemd vond wat je schreef.


Dat mag, ik vind het nog steeds ondenkbaar dat een paard stappend, zonder verdere aanleiding, hoofd omtrekken, uitglijden of iets medisch zo maar onderuit gaat omdat het gras nat is. En dat mag jij een debiele reactie vinden, prima.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

prugelpiet
Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:17

Jester_ schreef:
VValar schreef:
Hangt totaal niet af van het paard, op gras altijd kalkoenen in. Tuurlijk heeft de een wat meer balans dan de ander op het gras. Maar de weersomstandigheden weet je nooit van tevoren dus ik zou gewoon nooit het risico nemen.


Dat dus, iig voor en als ze wat verder zijn ook achter


Niet springen op nat gras zonder kalkoenen achter. Je bent nog verder van huis als je paard in de afzet doorglijd. Sowieso niet rijden op nat/vochtig gras met ijzers waar geen kalkoenen in zitten.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 28-03-19 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

I am because you were

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:18

bigone schreef:
Boras schreef:
Ik ben niet boos, Bigone.
Ik vond het een debiele reactie van je.

Gelukkig was ik niet de enige die het vreemd vond wat je schreef.


Dat mag, ik vind het nog steeds ondenkbaar dat een paard stappend, zonder verdere aanleiding, hoofd omtrekken, uitglijden of iets medisch zo maar onderuit gaat omdat het gras nat is. En dat mag jij een debiele reactie vinden, prima.


Zo raar is dat niet wat jij schreef Bigone.
Jij hebt het zelf gezien.
Dan weet je genoeg

crazycactus
Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:51

bigone schreef:
Boras schreef:
Sinds ik een vrouw in een dressuurring 20x40 op vochtig gras in stap in een bocht met paard en al zag vallen en onder het dier terechtkomen, reed ik met stiften op graswedstrijden. Als het kurkdroog is, dan is het anders. Maar een dauw in de ochtend is al voldoende om het glad te maken.

IN stap???? Kreeg dat paard een epileptische aanval of zo. Dat is wel heel erg want in stap gaan paarden zeker niet onderuit.




Ik ben ook wel eens in stap uitgeleden met paard en al.... en ik liep gewoon rechtuit, paard deed niets verkeerd, en voor ik het wist lag ik op de grond met een KWPN-er van 700 kilo bovenop me... Het kan altijd gebeuren!!!

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:58

Maar dan is er een oorzaak voor het vallen aan te wijzen, namelijk wegglijden met een been. Of ze struikelen en hebben minder houvast of ze krijgen een acuut probleem zoals aortabreuk ( helaas al eens meegemaakt) maar gewoon rondstappen en dan echt stappen zonder iets anders , dat heb ik nog niet meegemaakt dat ze dan onderuit gingen. Maar prima dat kan dus ook!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mando
Berichten: 15634
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:29

Ligt er ook aan hoe stevig het paard of pony op zijn benen staat.
Ik heb mijn haflinger zonder ijzers in het M2 gereden.
Denk dat als we niet gestopt waren door zijn schiefel dat we in het Z zonder ijzers door waren gegaan.

Denk dat het je gevoel is en de angst om onderuit te gaan.
Logisch... Ik heb er ook wel eens op gras op gezeten dat ik dacht.. oei... maar dan reed ik wat behoudender.
Volg je gevoel.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:44

Mando schreef:
Logisch... Ik heb er ook wel eens op gras op gezeten dat ik dacht.. oei... maar dan reed ik wat behoudender.

Dat denk ik ook. Als het echt glad is kun je altijd nog afmelden en als het net niet optimaal is kun je de middengalop nog laten voor wat het is. Beter een vier op het protocol dan een paard op je lijf ;)

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:51

Ik ben ook wel eens bijna op de grond geland met paard in stap aan de lange teugel. 1 voorvoet gleed weg en daar lagen we bijna.
Volgens mij was er een paar jaar geleden een bekende springruiter die zijn schouder brak tijdens het uitstappen omdat het paard een misstap maakte.

Het is enorm afhankelijk van je paard. Ik heb paarden gehad die echt niet normaal durfde te lopen als ze dachten dat het glibberde op het gras maar ook een paard dat zo veel evenwicht had dat het overeind bleef en gewoon doorschaarste op een onverwachte ijsplaat.
Als je paard zo‘n geval is dat in de wei regelmatig op zijn muil gaat dan zou ik stiften nemen.

daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:14

Ja hoor. Ik ben ooit ook eens te pas gekomen in stap. Gewoon in de bak.
Met mijn been onder het paard terecht gekomen en mijn middenvoetsbeentje gebroken

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

_Lorette_
Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:15

Alles beter dan ijzers zonder stiften op een kapotgereden grasbodem. De hoefsmid was vergeten om schroefdraad in mijn propgaten te maken. Niet te doen.

Ik heb een C-pony en een E-pony gehad die altijd ijzerloos liepen en die in alle omstandigheden super vast ter been waren. Die gleden nooit uit. Maar verder hadden alle pony's en paarden de grip wel nodig op gras. Mijn huidige ruin kan helaas niet op ijzers en met hem kan ik niet fatsoenlijk starten op gras. Ik moet te behouden rijden, vanaf de M worden de wendingen te scherp en zelfs de jury had op mijn coupon gezet dat het paard te weinig grip had. Ik kon nauwelijks galopperen. Je moet het met een doorsnee pony of paard eigenlijk niet willen. Ik vind het ook eng, want als ze vallen, dan val je mee. Ik zou dus alleen met blote voeten op gras rijden als het paard heel vast ter been is.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:43

bigone schreef:
Maar dan is er een oorzaak voor het vallen aan te wijzen, namelijk wegglijden met een been. Of ze struikelen en hebben minder houvast of ze krijgen een acuut probleem zoals aortabreuk ( helaas al eens meegemaakt) maar gewoon rondstappen en dan echt stappen zonder iets anders , dat heb ik nog niet meegemaakt dat ze dan onderuit gingen. Maar prima dat kan dus ook!



Goed Bigone, het houdt je nogal bezig aangezien je me zojuist een pb stuurde. En die heel snel weer verwijderde zodat ik 'm niet heb kunnen lezen.


Ik leg het gewoon uit, want je geeft een geheel eigen draai aan iets waar je niet bij was.

Dat paard gleed uit! Op vochtig gras, het was glad. Het paard gleed uit!
Daarom voor mij ijzers met stiften op gras.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Blote voeten of ijzers met stiften voor gras wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:57

Die pb stond hetzelfde als hier , soms merken mensen dat ze een verkeerd knopje te pakken hebben en dat kun je weer wijzigen. Aangezien het jou blijkbaar ook bezig houd toch maar even netjes een berichtje.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:23

Ik doe altijd stiften op gras. Zodra de pony nog maar voelt dat het zou kunnen schuiven, wil hij niet meer lopen dus tjsa ...

Don't take anything for granted

pol013
Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:29

prugelpiet schreef:
Niet springen op nat gras zonder kalkoenen achter. Je bent nog verder van huis als je paard in de afzet doorglijd. Sowieso niet rijden op nat/vochtig gras met ijzers waar geen kalkoenen in zitten.


Toch heb ik dat jaren gedaan. Had alleen voor ijzers met schroeven. En een tijd helemaal geen ijzers. Als er al een glijer was, was dat nooit voor. Altijd achter en altijd en een lompe wending.

En dat type glijer maken ze in de wei ook genoeg. Dan heb ik ze liever helemaal zonder ijzers staan. Dan hebben ze in hun vrije uren in de wei meer grip dan op ijzers (zonder schroeven uiteraard bij weidegang)

Maar nogmaals: gewoon lekker praktisch. Zonder ijzers aan je seizoen beginnen. In je training ook regelmatig op gras rijden. Het weer in de gaten houden. Je ervaringen tot op dat moment meenemen. Je wedstrijden er een beetje op uitzoeken. En als het er dan wel op aan komt op een kampioenschap en ze voorspellen kans op regen en je hebt in je training gemerkt dat je paard er onzeker of onstabiel van word bel je je smid alsnog.
Ik zie echt geen reden om nu al 'voor het geval van een buitje in de komende 6 maanden' je paard op ijzers te zetten als het tot nu toe goed gegaan is.

puckie243
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:39

Ik ben niet zo van de ijzer maar ik zou niet met blote voeten gaan als het nat is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca en 9 bezoekers