[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:32

Pittig zo Laura, dubbelop voor zo’n eerste dag...
Wat voor werk doe je?

Roosje, fijn dat je ook weer lekker aan het trainen bent, rustig aan, komt het vast steeds meer in orde!

Noukie, fijn dat ‘ie zo bomproof is en jullie het weer goed hebben doorstaan!
Kan maar weer klaar zijn voor een jaar dat geknal!

Dr, fijn dat je Jonne weer wat beter gaat.
En wat balen van dat dikke been zeg... hoe gaat het nu?

Ja strand is heerlijk, mist viel hier de ochtend gelukkig mee, met de jaarwisseling zat het goed dicht.

Rijden gaat hier op ‘t moment weer wat beter, ik probeer ‘m nog wat consequenter en duidelijker te rijden, naar voren is echt naar voren en terug is echt terug, zonder te blijven hangen en op de kop door te kachelen...
Best lastig, ik moet voor mijn gevoel dat best heel flink inkomen met m’n hand en ook best wel wat pittiger been hebben, maar ik merk wel dat als ik het goed doorzet dat hij er ondanks wat gepruttel en scheef proberen weg te lopen niet slechter van wordt, dus we houden even vol...

Verder ga ik ‘m laten testen op PSSM, en als daar niks uit komt, of misschien wel sowieso even een keer uitgebreid kreupelheidsonderzoek op zijn voorbenen en foto’s laten maken.
Ik hoop zo wat dingen uit te kunnen sluiten of juist te bevestigen mbt het bij vlagen zo stijf en gevoelig lopen en zo terug kunnen zijn in het rijden.

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:02

Bah, ik hoop het niet voor je, Nouvel, dat er wat uit gaat komen. Misschien heeft de veearts wel wat tips voor je. Ik ga duimen! Weet je al wanneer je dit laat testen?

Dat is niet leuk voor je, Laura, dat gedoe op het werk. Je zit er toch best een aantal uren per dag en dat is fijner dat het gezellig is en goed je werk kan doen. Wat fijn dat je zoontje al beter gaat. Dat zal voor hem ook heel fijn zijn!

Jeetje, Noukie, dat is best heftig! Hoe kom je daar aan?

Zelf heb ik endometriose. Dat zijn verklevingen in mijn onderbuik en ik heb de hoogste gradatie. Zes jaar geleden heb ik een hele zware operatie gehad, maar hebben ze een deel laten zitten, anders had ik nu ook nog een stoma gehad. Dat zit nl bij mijn endeldarm en met slechte dagen kan ik dus niet doorzitten. Gelukkig heb ik een kei van een gynaecoloog. Elk half jaar heb ik controle en als de pijn te erg wordt, kan ik meteen bellen voor spoed. Ook zij heeft de papieren ingevuld voor de KNHS en kreeg meteen de dispensatie. Ik ben dus enorm blij met haar.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:32

Winnie zijn been is gelukkig weer dun en we rijden ook weer lekker dus dat was snel hersteld  . Jonne is nog erg wispelturig, heb een beetje het idee dat het met haar hormonen te maken heeft. Als ze hengstig is, is ze wel te doen en zo niet is het een draak. Eigenlijk andersom dan bij de meeste merries… iemand ervaring mee?
Dat mag je wel vragen hoor Roosje, ik rijd in grade 4 en heb MS. Ik mag ook lichtrijden in de reguliere wedstrijden en met een zweep rijden en mijn stang en trens teugel aan elkaar vast zetten. Ik probeer eigenlijk ook altijd door te zitten, maar er zijn dagen dat dat gewoon niet gaat helaas.

Fijn dat je eerste dag redelijk okee is gegaan Laura en ik kan me voorstellen dat het wel even heftig is om Dex weg te moeten brengen.

Succes Nouvel, ben benieuwd wat er uit de tests komt. Heb je al een datum staan dat de DA langs komt?

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:26

Nouvel succes met de tests hopelijk geeft het duidelijkheid.

DR fijn dat de paardjes beter gaan
Roosje ik had niet mee gekregen dat je dispensatie hebt. Wat heftig die verklevingen. Zijn er ook momenten dat je er meer last van hebt door eten bv? Ik heb ook dispensatie en een grade 5. Doorzitten gaat hier helaas moeizaam door onbalans nu na de zwangerschap nog wat instabieler dan anders.

Noukie misschien toch ook dispensatie aanvragen als je daar baat bij hebt..

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:08

Er zijn inderdaad momenten dat het erger kan zijn. Als ik bijvoorbeeld varkensvlees of veel melkproducten eet, dan wordt het erger. Ik krijg ook medicijnen om mijn darmactiviteit te bevorderen. Verder als ik zorg dat ik voldoende rust, sport en regelmaat hou, is het heel goed onder controle. Dus ik mag echt niet klagen.

Geen ervaring met merries, Droversrun. Ik heb altijd ruinen gehad op een of andere manier.
Het lijkt me heel heftig van je MS. Wel fijn dat je dan op deze manier alles wel kunt doen!

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:03

Vervelend idd Laura, als de eerste werkdag ook al niet heel soepel gaat. Dubbel lastig..

Verstandig om verder te kijken Nouvel, als ik je zo hoor. Maar ook spannend. Heb je al in je hoofd wanneer? Of eerst PSSM en met die uitslag weer verder zien?

Roos, echt heel dom, paard struikelde in draf. En ik heb best vaak gehoord dat ik met die nog eens zou verongelukken, maar niet op deze manier :+ Ik weet dat ik met mn kaak op zn hals geklapt ben en ongeveer ook op dat moment me realiseerde dat ik weg moest komen omdat hij echt ging vallen en ik anders tussen schot en paard kwam. Maar daarna geen idee, dus ook geen idee of die tik op mn kaak de oorzaak is of iets anders. Denk dat het daarna ook niet geholpen heeft dat alle artsen t een beetje wegwuifden en er nooit serieus gekeken is, maar dat is niet meer na te gaan natuurlijk. Ben op dit moment iig wel heel blij met hoe t nu gaat na een aantal intensieve trajecten. Er lijken wat verbindingen weer te werken qua aansturing die al een tijd uit waren en dat scheelt een hoop qua energie :)

Jouw verhaal is ook heftig zeg. Heb je beeld hoe dat naar de toekomst toe verloopt? Als in blijft het qua klachten gelijk of moet je rekening houden dat het erger wordt?

Best opvallend dat er zoveel mensen met echt wel heftige klachten zijn in dit topic, terwijl in het dagelijks leven lijkt alsof iedereen maar top gaat en hooguit soms een klein pijntje heeft ofzo. Fijn dat die openheid kan hier, want wss is het in het dagelijks leven ook zo dat mensen gewoon doorgaan en niet aangeven wat er speelt.

DR, wel ervaring met merries, maar niet zoals jij omschrijft. Andersom gelukkig ook niet echt, ik trof altijd die toffe nooit lastig merries :D

Wij hebben vanmiddag een rondje bos gemaakt, was echt heerlijk. Wel mega kijkerig dus heel ontspannen rijden was het niet, maar hij had er goed zin in. En super rustig, dus ook lekker de ruimte voor veel galopwerk, wát hij dan wel kon waarderen :D

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:16

Nou inderdaad Noukie veel mensen in dit topic waarbij het niet gaat zoals het ideaal zou moeten gaan. Ervaren jullie nu met dispensatiepas verschil qua jureren?

Ik heb regelmatig iemand in de ring met dispensatie en af en toe is het wel even knipperen met de ogen als iemand gaat lichtrijden in t z+ bijvoorbeeld.

Afgelopen weekend best lekker gereden op de laatste selectie, helaas maar 183 en imo erg onder gewaardeerd. Daardoor ging ik van reserve kringkampioen naar 1e reserve. Deze week nog even afwachten of ik mag starten op de regio. Ik heb nog een m2 concours staan voor een competitie maar nu ook ons z1 debuut ingeschreven.

Starten jullie op trens of S&T? Deze wordt graag wat lossig dus ik start m eerst nog maar even op trens door

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:44

Goedemorgen!

Het is inderdaad erg fijn om te weten dat je niet de enige bent die gekreukeld in elkaar zit. Nimber, zelf heb ik nog niet meegemaakt dat ik anders werd beoordeeld. Wel een jury die het niet kon nalaten om op mijn coupon commentaar erop te maken, maar goed, dat is de onwetendheid. Hij ziet alleen de dispensatie en niet de ziekte.

Jeetje, Noukie, dat is wel heel knullig gegaan dan. En dan nog met die gevolgen. Wat ontzettend rot en gelukkig dat deze trajecten nu wel lijken te helpen.

Zelf blijf ik voorlopig ook op trens rijden. Forza is ook wat lossig en ik krijg nu een goede verbinding en ik wil dat niet riskeren. Daarnaast vind ik de aanschaf van het hoofdstel plus bitten behoorlijk prijzig. En omdat ik dus niet weet wat de voordelen zouden zijn, blijf ik lekker zo door rijden.

Gisteren flexchair training gehad. Poeh, wat is het toch allemaal moeilijk. Vanmiddag (hopelijk met die regen) lekker oefenen op Forza.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:13

Nimber helaas hier de ervaring dat men niet weet wat je hebt en er toch op afgerekend word. En ja ook ik mag lichtrijden in het Z1 en daar ook op afgerekend worden terwijl je mij echt niet wilt laten doorzitten want dat is geen gezicht klapperd been o rustige houding door onbalans. En dan onderaan je protocol je been stil houden goh als ik dat kon zou ik het doen.

En ook mensen die het oneerlijk vinden en gemene opmerkingen maken..

Ik moet zeggen nu ik even niet start krijg ik meer rust ook tijdens mijn trainingen voel ik minder druk waardoor er meer vooruitgang is douwe is erg stress gevoelig en slaat dan af.

Nimber ik start met stang en trens maar op trens doet hij het op dit moment beter zou doen waar jij je goed bij voelt en je paard uiteraard.

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:44

Pfff ik verwaarloos jullie weer eens. Morgen ga ik uitgebreid reageren! Zit in de tentamenweek, is het te merken? :+ :+

Voor Juul is de zoektocht naar een zadel begonnen. Heb nu een Anatomica Cygnus G3 een week op proef, maar lees wisselende verhalen. Iemand hier ervaring? Andere tips mbt zadels zijn ook welkom!

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 19:32

Balen dat t qua punten tegenviel Nimber, vooral als t je mogelijk de regio kost is dat extra zuur.

Hier 2x poging tot overstap naar S&T gedaan, maar ook steeds weer terug op trens. Al liep ie de beste proeven wel gek genoeg op S&T, maar dat was een foutje denk ik :') Mijne wordt er juist enorm strak en bozig/paniekerig van in de mond. Dan gaat t een tijdje wel fijn en ineens is t weer helemaal mis.

Hoe ging t na de flexchair training op paard Roos?

Haha Emma, gaan je tentamens wel goed?
Anatomica geen ervaring mee, dus kan er niks over zeggen. Ik kan alleen tippen om met bepaalde mensen niet in zee te gaan, maar dat doe ik per pb.

Hier vorige week mn bekken gekraakt en nu wel ietsje beter godzijdank. Nog wel pijn en koud gevoel rond mn heup, maar minder.
Vandaag rondje hc gereden, stúkken fijner dan vorige keer maar punten waar ik niks mee kon. Ook met de video erbij niet. Sommige cijfers gehalveerd ten opzichte van de vorige keer, toen ie dus niet aanpakte en ik als een kansloze krant aan het rijden was. Ik neem t goede gevoel mee iig :D
Verder thuis lekker aan t knutselen op t draven wat hele fijne momenten oplevert en komende tijd even rustig aan qua wedstrijden denk ik. Vrijdag komt de fysio voor m, ook wel benieuwd wat zij ervan vindt :)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:04

De paarden op t werk hebben anatomica zadels. Ik vind ze prima zitten maar ik zit nog fijner in mijn eigen Kingsley.

Ik liet het altijd afhangen aan t paard of ik op trens of S&T reed. Mijn huidige gaat fijn op trens dus nog geen plannen om te wisselen.

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:31

@Emma: hier een octant en die vind ik heel fijn. Ook kwalitatief een heel goed zadel. Hoe jouw zadel is, dat ken ik niet. Maar wat is je eigen gevoel erover?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:31

Van anatomica hoor je goede dingen, zelf geen ervaring mee.
Kingsley trekt mij ook wel, zijn volgens mij ook fijne zadels.

Ik heb jaren met heel veel plezier met mijn oude Wow gereden, heb nu een nieuw model, op zich is ‘ie prima, maar toch kan ik me er nog niet helemaal in vinden...
Het is nog niet echt mijn zadel...

Ik rijd Ferro wel met stang en trens, wilde liever op trens blijven rijden.
Maar hij kan enorm hangen en drammen, voorover komen en je mee trekken.
Dus op advies van instructeurs toch maar vrij snel die stap gezet.
Hij reageert daar goed op dus we laten het maar zo, ik moest er zelf wel erg aan wennen.

Vanmorgen weer een keer gestart, moest al voor 9.00...
In het donker op pad dus...
Met losrijden liep ‘ie niet slecht, maar wat me nu iedere keer gebeurt is dat hij in de proef gewoon soort stopt met lopen, momenten stokt hij echt, valt hij gewoon stil.
Ik moet er zo mega aan rijden, en dan duikt ‘ie dus ook te snel en te veel weer op m’n hand en komt teveel uit elkaar.
Dingen die hij thuis best wel prima doet kom ik in de proef gewoon niet door, zo bizar...
Met appuyeren slaat hij helemaal op slot bijv, wil niet meer naar voren en opzij, valt bijna stil.
En ik krijg ‘m bijna niet los van mijn hand voldoende gesloten en omhoog voor.
Ik weet het gewoon niet zo goed meer.
Ik zou zo graag willen dat hij iets meer drive van zichzelf zou hebben, dat zou het al een stuk makkelijker maken.

Iemand nog tips wat ik in de proeven kan doen of ervaring mee?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:44

Ik heb het ook wel eens gehad met een paar paarden. Ben toen aan t zoeken gegaan qua voer en uiteindelijk overgestapt op Kentucky Lite want daarmee was hij wel fanatieker.

De andere reed ik op concours met een scherper spoortje.

Ice had het ook dat hij een soort van afhaakte, die vond een andere ruimte ( van losrijden naar ring) gewoon spannend. En hij komt dan wat terug. Merk bij hem dat als ik regelmatig ga het echt per keer beter is

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:53

Hij krijgt sinds vorig jaar de omega power mix bij om hem meer energie te geven, het is lastig om extra er in te stoppen, omdat hij ook heel snel te dik is.
Hij heeft wel de energie nodig maar mag niet dikker worden...

Misschien sluit hij wat af door de spanning die hij van mij voelt, dat zou goed kunnen hoor, ik was nooit gespannen voor wedstrijden. Maar nu het steeds niet lukt merk ik dat ik er zelf toch ook meer spanning bij krijg omdat je zo graag wilt dat het nu wel een keer lukt.
En hij is uit zich zelf al geen enthousiaste loper, liever lui dan moe, ik moet hem echt aanzetten om hem aan het werk te krijgen, en dan gaat hij weer snel scheef, rommelen met zijn mond, etc...
En hij heeft zijn bouw ook niet mee, laag voor met een zware hals...

Andere spoor is wel een optie, zei mijn instructeur ook al, ga ik proberen!

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:13

Veel mensen hier met dispensatie. Ik vind het knap van jullie om dan zo lekker door te blijven rijden incl wedstrijden. Zeker als ik lees over echt pijnlijke lichamen continu. Petje af.

Nouvel, jij voor pssm al ingestuurd?
Wb het terug vallen zodra je de ring ingaat. Ik heb dat gehad met van l naar m. Zweep mocht er niet meer bij...
Spoortje om, hielp niet. Iets langere knop, hielp niet.
Toen echt stel pizzaznijders om en daar heeft hij dusdanig veel ontzag voor dat hij zelfs, als hij warmgedraaid is, echt zelf begint te sjouwen en ik terug moet rijden.
Sindsdien altijd op wedstrijd om. In training wissel ik vaak af.
Wat waren je punten uiteindelijk?

Ik lees hierboven ook over de Anatomica. Bevalt dus goed? Ik ben zo klaar met die zadel ellende, zit erover te denken om nieuw aan te schaffen. Stukje garantie afkoop zeg maar...

Vorige week op wedstrijd geweest dat ging mwah. Heel veel spanning met losrijden en eerste proef. Lag iets op de bakrand dat sloeg hij er met z'n staart van af, dat gaf nog een hoop gekletter, toen wist ik cht m'n proef niet meer... :=
Tussen de twee door vloeide dat wat af en kon ik er fijn aan rijden. Tweede gingen we heel fijn in alleen op driekwart van de proef schrok hij weer op het moment van een wissel, maakte een 180° en daarmee was ik ook het spoor bijster direct. Dus 3 oefeningen verknalt. Kon hem wel de a c lijn op even kort herpakken dus daar was ik blij mee. Al met al, je zou het niet zeggen, maar was ik tevreden. Punten vielen me alles mee.

Op s&t is henk trouwens net zo zwaar als hij met trens alleen is. Alleen heb ik m'n handen voller en hij knikt sneller net achter de loodlijn.

Wat mij trouwens opvalt en misschien ligt het aan mij, maar in sb en travers in de proef, is doorgaans bij mij een 6je. Terwijl in training ik in de spiegel kan kijken en dan doet hij dat echt heel netjes vaak. Zeker de travers. Voor mijn gevoel zijn ze vaak in de proeven niet veel anders dan in training en toch 6jes.
Hoe is dit bij jullie?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:34

Mm oei wat een pech met je wedstrijd, dan komt alles tegelijk...
Fijn dat je toch wat spanning kwijt kon raken en je verder tevreden was.

Ik heb spullen voor de PSSM test naar Duitsland gestuurd, nog niks gehoord...

Ik heb op advies van mijn instructeur inderdaad sporen met een grof wiel gekocht voor op wedstrijd.
Had ze van de week binnen maar wil ze eerste thuis eens proberen voor ik ze op wedstrijd om doe...
Ik reed altijd thuis met korte spoortjes en op wedstrijd langere en dat ging prima, nu ben ik thuis ook met die langere gaan rijden om hem wat meer eraan te krijgen, misschien moet ik dan op wedstrijd inderdaad wat anders proberen.

Qua zijgangen valt het mij soms ook tegen wat de cijfers betreft, vind het vaak lastig in te schatten hoe het precies goed is.
Thuis ook geen spiegels dus ik kan ook niet zien hoe het eruit ziet.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:31

Nouvel schreef:
Vanmorgen weer een keer gestart, moest al voor 9.00...
In het donker op pad dus...
Met losrijden liep ‘ie niet slecht, maar wat me nu iedere keer gebeurt is dat hij in de proef gewoon soort stopt met lopen, momenten stokt hij echt, valt hij gewoon stil.
Ik moet er zo mega aan rijden, en dan duikt ‘ie dus ook te snel en te veel weer op m’n hand en komt teveel uit elkaar.
Dingen die hij thuis best wel prima doet kom ik in de proef gewoon niet door, zo bizar...
Met appuyeren slaat hij helemaal op slot bijv, wil niet meer naar voren en opzij, valt bijna stil.
En ik krijg ‘m bijna niet los van mijn hand voldoende gesloten en omhoog voor.
Ik weet het gewoon niet zo goed meer.
Ik zou zo graag willen dat hij iets meer drive van zichzelf zou hebben, dat zou het al een stuk makkelijker maken.

Iemand nog tips wat ik in de proeven kan doen of ervaring mee?

Zo frustrerend is dat! Hier hadden we precies hetzelfde.
Vorige maand heb ik een proef op standje cross gereden, met het idee, ze zal leren dat ze door moet lopen en niet zomaar mag stilstaan tijdens zijgangen etc. :+ Proef natuurlijk hartstikke verprutst, maar ik was blij dat ze eindelijk leerde dat ze moest lopen.
Dit weekend weer op wedstrijd geweest, en nu was juist de conclusie dat hoe minder ik zelf deed, hoe meer ze uit zichzelf liep.
Mijn tips zouden dus zijn, probeer deze 2 opties. Of juist een keer wel echt de proef doorjagen. Of juist eens niks doen en ontspannen. Soms heeft minder doen écht meer effect.

Wij hebben gister dan ook ons eerste winstpuntje in het Z2 gereden. *\o/*

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:47

Zo tijd voor mij om hier ook weer eens wat van mij te laten horen.

Ik heb wel een pittige tijd achter de rug met Alejandro.
Hij was eigenlijk vanaf september af en aan kreupel of onregelmatig. Ik kon de link er niet naar leggen wat er nou aan de hand was. Zelf half augustus een grote operatie gehad, dus kon zelf helemaal niets, maar toen ik halverwege oktober er wel weer op kon, voelde hij gewoon niet oke.
Besloten om hem in November naar de fysio te brengen, (vrouw van mijn vaste dierenarts) en enkele dagen ervoor viel mij op dat hij een zwelling op zijn rug had zitten. Dus alle alarm bellen die nog niet af waren gegaan gingen nu ook af.
Wel hadden we net 2 dagen een nieuw zadel.

Bij de fysio bleek heel duidelijk dat het probleem uit de rug kwam. Met foto's maken bleek hij 3 wervels kissing spines te hebben. Gelukkig in milde vorm, de bovenste punten raken elkaar niet en hij heeft geen spondylose. enkel minder ruimte. Maar uit de echo kwam een flinke ontsteking naar voren, die voor de KS zat. Deze is behandeld, en ik heb 9 weken gelongeerd.
De vraag is nu, is die ontsteking veroorzaakt door overcompensatie door de KS, of is die KS nu per toeval ontdekt en is die ontsteking veroorzaakt door bijvoorbeeld een slecht passend zadel?

De dierenarts is wel heel positief. Ik moest hem vooral weer op niveau gaan rijden, en dan kijken waar en of het schip strand. Komt het probleem weer terug, dan heb ik een leuk recreatie paard, maar eigenlijk verwacht hij dat we voorlopig nog een heel eind gaan komen.
Ik heb gewoon pech met een paard dat een korte rug heeft en ook nog eens makkelijk zijn rug kan weg drukken door de opwaartse hals die hij heeft. Tis tenslotte een halve fries haha

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat hij heel 2019 niet op 100% heeft gelopen. Met mij ging het zeker in de eerste paar maanden van 2019 niet heel lekker, waardoor hij weinig heeft gedaan, daarna kregen we een kogelverdraaiing waar ik 5 weken mee moest stappen en daarna 7 weken aan het opbouwen ben geweest, en toen werd ik geopereerd, en raakte hij daarna weer geblesseerd. Zijn ook maar 2x op wedstrijd geweest in 2019.
Dus laten we heel hard duimen dat 2020 een beter jaar wordt!

Ik las iets over zadels,
De fries die ik rijd, heeft een anatomica Cygnus. Vind het opzich wel een fijn zadel, zit zacht.
Zelf heb ik nu een Arno brandt zadel, met extra zachte zit, en die zit als een huis

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:37

Goedemorgen!

Wat een verhaal, Ivy. Hoe ziet de training er nu verder uit? Past het zadel nu nog goed? En je hebt nu een nieuwe Arno? Dat had ik ook voor de Anatomica, maar is met mijn paard meegegaan met de verkoop.

Gefeliciteerd, Absque_Dubio, met je punt!

Wat lastig, Nouvel. Heb je al met die nieuwe sporen gereden? Het is lastig hier advies in te geven, omdat ik niet zie wat je daadwerkelijk doet. Maar de opties die AB geeft lijken me wel goed. Bij mij gebeurde het ook, maar dat kwam omdat ik verkrampte. Het inrijden ging super en op het moment dat ik de a-c lijn op reed, verkrampte ik in mijn bekken en kon Forza niet meer lopen, omdat ik dus vast hield. Je zag het ook heel mooi terug op de video's. Dus daar heel hard aan gewerkt en geoefend. Ook hielp het boek Mentaal fit, perfecte rit. Maar goed, het is dus lastig te zeggen of het jou uit de spanning komt of dat het echt alleen je paard is.

Knap hoe je hebt hersteld, Mellamoshan, met je proeven. Rij je je proeven uit je hoofd? Omdat je je proef niet meer wist? En zadels zijn heel persoonlijk en zo lastig om dat goed te krijgen voor je paard! Hopelijk kun je iets vinden!


Noukie schreef:
Hoe ging t na de flexchair training op paard Roos?

Best goed! Kon mijn rechterheup goed ontspannen en ik merkte dat hij vrij snel ook op 2 teugels kwam. Alleen schuift mijn zadel (ja, ook hier zadelproblemen). Dus meteen een appje gestuurd naar mijn zadelmaker, alleen reageert hij niet :( Elke keer komen de haren onder het zadel nu verward er onder vandaan, dus ik beeld me maar niet in wat het doet voor zijn spieren.
Hoe gaat het nu met je bekken?

Hoe bevalt het rijden met je zadel, Emma?

Zelf ondertussen lekker aan het trainen. Nog puur op de basis en ik merk dat hij er lekker los en sterk van wordt. Heb pas de 25ste voor de eerste keer les en de week erna wedstrijd, dus ik kan zo nog wel even doorgaan met trainen.

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:29

Training ziet er nu uit dat we aan het opbouwen zijn. Ik deed hem 5 dagen pw aan de de longeerlijn en kan nu per week 1 dag extra omzetten naar onder het zadel. Maar doe het allemaal rustig aan, heb er geen haast mee zeg maar. Verder mag ik alles gewoon doen, maar ben er wel op gespitst dat er meer periodes tussen zitten dat hij weer lang en laag loopt.
Arno is vorige week nog even langs geweest om het aan te passen. Had maar 2 of 3 op het zadel gezeten toen het slechte nieuws kwam. Maar ligt verder goed.
Wel voor de zekerheid een zadeldruk meting doen volgende week. het moet gewoon echt passen.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:33

Even bijlezen, veel gekletst de laatste maand!
Ik ben zelf net weer een weekje aan het werk. Heb de kerst/NYE doorgebracht bij schoonfamilie in Newfoundland en heb daarna 1 week lekker met vrienden genoten in Cuba {:}

Oei, niet zo'n prettige periode Ivy. Wel fijn dat het zadel nog goed past!
Gefeliciteerd Absque *\o/*
Spiegels zijn inderdaad handig! hoop dat de nieuwe sporen helpen Nouvel, bij mijn stalgenoot hielpen ze wel :j
Mellamoshan, bij mijn merrie is de travers/sb wel goed, maar vaak net niet actief genoeg van achteren. Ondanks dat het wel "netjes" is, vind ik de 6 bij mij dus wel verdiend.
Nimber, hier krijgen ze Purina Trimax voor meer energie. Ik ben er op dit moment wel tevreden mee, cross er ook op.

Ik rijd mijn merrie nog niet met S&T, daar is ze nog niet constant genoeg voor imo. We zijn wel overgegaan van een micklem naar een lage neusriem. Vooral in de appuyementen merk ik veel verschil, ze is veel minder strak in de kaak, al is ze met haar 78% volbloed sowieso snel heet :+
Zodra ze zich constant los durft te laten zal ik haar eens op de S&T proberen.

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:34

Nouvel, lastig probleem. Mijne kan dat ook wel hebben, is bij hem pure spanning en wat Nimber zegt met veel doen helpt dan nog het best. Naast vooral niet aanpakken in de ring, wel rete consequent zijn op het voorterrein. Maar eigenlijk het moment dat ik me realiseerde dat het echt bang zijn was en niet vervelend, kon ik het pas ombuigen (en nog niet altijd perfect of direct, maar stukken beter)
Ander spoortje vlak voor je de ring in gaat kan je ook altijd een keer proberen natuurlijk, daarvan weet je snel zat of het werkt :)
Herken wel wat je zegt qua drive. Mijne sluit ook eerder af dan dat ie gaat lopen en soms is dat heerlijk (lees in het bos of als ie schrikt ofzo) maar soms zou je willen dat ie zijn knappe kant net wat makkelijker en vaker laat zien :D Dan gaan dingen ook vanzelfsprekender...

Mella, wat balen van je mislukte proeven! Wel fijn dat je alsnog tevreden naar huis kon, dat is ook wat waard :)

Ivy, wat een verhaal. Sterkte met alles! Hoop dat jullie beide voor een beter 2020 kunnen gaan!

Welkom terug SW :)
En AD natuurlijk nogmaals gefeliciteerd :D

Maandag dubbele longe weer eens uit de kast gehaald en best blij van geworden! Hij was zo simpel los en fijn! Gister nog echt fijn gelest, waar ik ook alweer profijt had van t longewerk. Na het gewone werk nog even aan t draven gesleuteld en die springpony blijft ons daar wel verrassen :) Thuis blijft ie iig zat vooruitgang tonen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:48

Onwijs bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!
Ik ga eens rustig wat dingen uitproberen en op een rijtje zetten.
Noukie, Toevallig zei ik gisteren ook tegen mijn instructeur, was ‘ie maar een keer kijkerig op wedstrijd, maakte ‘ie zich maar eens groot en stoer...

Na wat gepuzzel denk ik dat ik misschien ook, klinkt tegenstrijdig, wat langer los moet rijden.
In mijn les is hij vaak op ‘t eind op z’n best, wat scherper, losser, meer bovenin, soms zelfs wat heetachtig als reactie op het werk.
En dan toont ‘ie ook meer.
Hij heeft heel veel tijd nodig om echt los te komen en wat meer op achter te gaan lopen.
Misschien ga ik wel te snel de ring is, als ‘ie er nog niet volledig is als het ware...
Geen idee hoor, was een overpeinzing...

Klinkt fijn noukie!
Genieten!

Ivy power, fijn dat jullie weer aan het opbouwen zijn.

Roos, leuk dat je verschil merkte na die training zeg, interssant!

A.d. Gefeliciteerd! Knap zeg!