Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:26

Ik kan alleen maar zeggen; _/-\o_ voor Karl Cook.
Het is jammer dat daar zo'n heftig ongeluk voor nodig was wat voor beide partijen nog veel slechter af had kunnen lopen, maar geweldig dat hij zijn hand in eigen boezen steekt en besluit: als het niet kan dan doen we het voortaan niet, in plaats van dan moet het paard zich er toch maar uit zien te redden want dit is nu zijn probleem.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:12

Ik zie blikseminslag in de stal na normale, alledaagse handelingen toch wel als iets totaal anders dan in een parcours verongelukken als je besluit om toch 1 pas minder te vragen dan normaal omdat dat net even meer kans geeft op winst.
Volgens mij is dat wat deze ruiter in dit stukje mee wil geven; dat een 'sportieve', op winst gerichte rijstijl meer risico's geeft voor het paard en dat het soms dus gewoon beter is om een tandje terug te nemen. Of dat nou is door dat paard die ene pas extra te geven om de balans te houden of door voortijdig de ring te verlaten mag je zelf weten. Hij geeft aan dat het met het vorige paard op die manier ook al net goed/net fout ging, en met het laatste paard na dezelfde ruiteringreep écht fout ging.
Natuurlijk is het makkelijk om te concluderen 'maar alles kan altijd ooit een keer fout gaan, want wat als de bliksem precies was ingeslagen op de plek waar hij was geweest als hij er wel een pas langer over had gedaan...??? Dus verander ik niets aan mijzelf.' :)
Jij kiest wat voor mens je voor jouw paard wilt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:42

Orchidee14 schreef:
Je kan je dan ook afvragen of deze man het juiste beroep heeft gekozen. Hij zal volgende keer ook willen proberen te winnen of het wordt van hem verlangd en dus zal hij volgende keer weer risico's gaan nemen. Helaas draait het allemaal om geld.


Ken jij hem?
Hoe weet je dat hij niet is wakkergeschud door deze ervaring?
Als je hem niet persoonlijk kent dan vind ik dit nogal een gekke opmerking. Nog nooit iets van persoonlijke groei of ontwikkeling meegemaakt bij mensen om je heen?

@Yentl: ik zie in zijn blog ook niets staan over dat topsport paarden verwondt. Alleen dat ambitie paarden verwondt als je maar blijft pushen zonder stil te staan bij de gevolgen. Als je die karakterfout hebt dan kun je je paard zelfs in een B-parcours laten verongelukken, of zelfs alleen al bij het uit de wei halen. Dat heeft niets met topsport te maken, maar alles met je eigen karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:00

Orchidee14 schreef:
xyzutu2 schreef:
Ken jij hem?
Hoe weet je dat hij niet is wakkergeschud door deze ervaring?
Als je hem niet persoonlijk kent dan vind ik dit nogal een gekke opmerking. Nog nooit iets van persoonlijke groei of ontwikkeling meegemaakt bij mensen om je heen?



Nou zeg, iets minder fel mag ook wel! Nee, ik ken hem niet persoonlijk, net als jij waarschijnlijk. En natuurlijk zal hij hierdoor wakker geschud zijn maar je kan mij niet wijs maken dat hij volgende keer niet weer zo'n risico zal nemen, zeker als hij voor iemand anders werkt (geen idee of dat zo is). Die gene zal resultaten willen zien. Dus dan kan hij zich na dit incident mogelijk afvragen of hij dit nog wel wil. Het gebeurt immers zo vaak dat mensen na een wake up call na gaan denken of ze nog wel gelukkig zijn met de situatie waarin ze nu verkeren. Dus zo raar is mijn opmerking niet, jouw reactie daarop des te meer.


Oké dan, als dat al fel is...? Maar goed, ik zal voortaan minder fel op je reageren. :)

Dus, niet aanvallend bedoeld: jij schrijft nu alweer dat hij de volgende keer weer zo'n risico zal nemen, zeker als hij voor iemand anders werkt want die zal resultaten willen zien (wat ik persoonlijk juist behoorlijk fel/vuil vind naar hem toe plus een vrij negatieve en ongenuanceerde beoordeling van zijn karakter terwijl je hem niet eens kent).
Niet fel bedoelde vraag: ken jij zijn werkgever? Ken jij de eigenaar van het paard? Zou het niet zo kunnen zijn dat die werkgever juist als stelregel heeft dat de paarden boven alles heel moeten blijven omdat die meer waard zijn dan zijn personeel, maar dat de ruiters zich nog wel eens verliezen in de competitie om hun persoonlijke plek in de ranking? Ik weet niet of je dat principe kent, maar dat is juist in topsportstallen erg vaak het geval.
Gewoon maar een dwarsstraat - niet aanvallend bedoeld - om te laten zien dat jouw interpretatie niet de enige mogelijkheid is.

Anoniem

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:07

Dat is als je een short game speelt: deze wedstrijd winnen, dus zo scherp mogelijk rijden als nodig.
Andere ruiters/eigenaren (en hierboven zijn al voorbeelden genoemd) spelen een long game: het paard zo lang mogelijk heel laten, de kans geven om te groeien en steeds iets meer te bereiken tot hij echt uitblinkt op het moment dat het echt nodig is.
Beide spelers hebben een winnaarsmentaliteit, alleen zijn de weg en de resultaten anders. Ruiter A wint bijvoorbeeld de eerste twee introductiewedstrijden van het seizoen en heeft daarna een geblesseerd paard terwijl ruiter B de eerste helft van het seizoen voor de ervaring gaat en in de middenmoot zit qua scores en pas bij de grote wedstrijden aan het einde voor de winst gaat en net even dat iets scherper aan te rijden.
Beide hebben een winnaarsmentaliteit, maar de een is een short game speler en de ander gaat voor de long game. Dat je als ruiter de kunde hebt om net even iets scherper aan te rijden betekent niet dat je dat ook altijd doet, en als je daar niet voor kiest betekent dat niet dat je geen winnaarsmentaliteit hebt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers