Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 09:59

(Alles wat hier staat is met enige mate van ironie en sarcasme + een deeltje stereotypering geschreven, dus neem het een beetje met wat korrels zout. Ik wil hier niemand belachelijk maken en al helemaal deze man niet. Ik denk dat hij op een goede manier is gaan nadenken na zijn ongeluk)
Hoop dat dit goed staat, ik wist niet waar het anders zou moeten dus voel je vrij om even te temmen :Y)

Onlangs kwam ik dit artikel tegen over Karl Cook: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... KZ61sTz9XU

En eerlijk gezegd was ik er best door geraakt. Deze man gaf heel eerlijk toe dat het zijn fouten zijn en dat hij dit zijn dieren nooit aan zou willen doen, dus dit ook nooit meer mee wilt maken. Niet veel mensen in de paardenwereld zijn hier goed in, maar wellicht moet je je paard eerst op de grond een epileptische aanval zien krijgen voordat je hier over na gaat denken. Voor de goede orde, ik ben van mening dat paardensport op hoog niveau nooit goed kan zijn voor het paard. Er wordt niet meer nagedacht over het welzijn van het beestje, maar over geld, succes, enz. Vooral springen. Het is een feit dat paarden niet gemaakt zijn om zo hoog te springen. Ach, zo af een toe een parcoursje met lage sprongen, dat is echt het probleem niet, daar kan een paard echt wel ook van genieten en is niet zo schadelijk. Maar ik kan niet geloven dat paarden die 1,40/1,50 springen, daar geen problemen van ondervinden. Ik heb in het wild nog nooit een paard voor zijn lol over een boom zien springen. Ze springen alleen als dat moet, ze op de vlucht zijn, of ergens niet langs kunnen. Met die kennis geloof ik niet dat het goed is voor 4 redelijke fragiele benen om zichzelf en de ruiter op te vangen. Tot zover mijn mening over de springsport.

Afgezien van het feit dat ik vind dat de springsport niet goed is voor een paard, is er nog een probleem. Mensen in de paardenwereld zijn gezegend met zo'n ontzettend ego. De attitude is ' we hebben het altijd zo gedaan, zo hoort het, dus paard moet het zo doen'. Ongeacht of het paard zegt 'Hey man, ik voel me vandaag niet zo lekker' of 'Ik heb kramp ik kan vandaag echt niet springen baas'. Waarom? Want het paard kan zich verbaal niet uiten. We luisteren ook niet naar het paard zijn kant van het verhaal, want we zijn te druk met onze mond opentrekken over wat het paard allemaal wel niet moet doen. Te druk met metaal en leren riempjes om het dier heen hangen. Te druk met de juiste sporen aanpassen en de bijpassende zweep uit te zoeken. En zodra wij er dan op gaan zitten met onze lakleren frontriem en bling bling dekje, dan heeft het paard geen enkele kans gehad om te kunnen vertellen wat hem dwars zit. Nu zal hij het onder het zadel aan je duidelijk moeten maken. Hij springt wel een aantal sprongen want het dier is geforceerd. Na een tijdje doet het hem pijn en wilt hij niet meer. Hij gaat weigeren. 'STOM PAARD' *ruk in de mond* 'Stel je eigen niet aan!' *por met de sporen*. Uiteindelijk springt hij toch want hij kan niet anders, maar omdat hij niet goed in zijn vel zat komt hij verkeerd uit en ramt door de volledige sprong heen. Ruiter eraf, paard op de grond. Wiens schuld is het dan? De schuld van het domme paard want hij keek niet uit.

Ik zeg altijd maar zo, JIJ besluit om op de rug van een paard te gaan zitten, JIJ besluit om in zijn personal space te komen en hij kan je niet vertellen als hij het niet zou willen. Alles wat er vervolgens mis gaat is dan ook JOUW schuld en niet die van het paard. Het paard had er immers niet voor gekozen om een bit in zijn mond te nemen en als een achterlijke gladiool met een noodvaart door een arena te crossen over sprongen waar hij niet eens overheen kan kijken.

Deze man heeft gelukkig de andere kant van het verhaal gezien, zijn hart voor dieren woog na deze gebeurtenis zwaarder dan de sport en hij heeft gekozen voor zijn dieren in plaats van de sport. Weliswaar nadat het mis ging en het nog veel erger had kunnen aflopen, maar hij begrijpt het nu wel. Ik hoop zo dat hij een voorbeeld gaat zijn naar meerdere sportruiters die zich zo onverantwoordelijk gedragen op hun paard puur voor succes. Ik maak hier een topic van omdat ik oprecht benieuwd ben naar de mening van mensen hierop. Ik begrijp namelijk dat de paardensport ook hier op Bokt natuurlijk heel erg gewaardeerd word, en dat niet iedereen het met mij eens is. Desondanks vind ik de hoge paardensport best schadelijk voor paarden, vind ik dat we wegkijkers zijn en er geen kritische blik wordt geworpen op gebeurtenissen. Hierdoor gebeuren er gewoon nog steeds veel te veel ongelukken en vind ik dat we onverantwoordelijk met paarden omgaan.

Brand los! Ik heb het zelf eigenlij best druk dus zal niet veel reageren, maar vond het té interessant om er geen discussie over te openen.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/


YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 10:26

Ik wil niks bereiken, ik hoop alleen dat door dit artikel van deze man ruiters hoog in de sport verantwoordelijker omgaan met hun dieren. Zoals Amber_anne zegt, en ikzelf zie deze dingen ook vaak genoeg. En het is gevaarlijk, het is onverantwoordelijk gedrag en brengt jou en het paard in gevaar.

Wat ik met dit topic wel wilde doen was puur onderzoeken hoe andere mensen in de paardenwereld hierover denken.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/


YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 10:30

Kaitlyn schreef:
Ik zie juist dat er steeds meer naar het paardenwelzijn wordt gekeken, ook (en misschien juist wel) in die hele hoge sport, waar het maximale van een paard wordt verwacht. Ik verkoop mijn paard 10x liever aan het gros van de topruiters, dan aan een onervaren iemand die wel goede bedoelingen heeft maar geen management. Mijn paard wordt echt dolgelukkig van springen, die is zo enthousiast als ze al ziet dat er hindernissen in de baan staan. :D

Het ongeluk met Karl Cook was echt hele stomme pech, een verkeerde afstand gezien, een te vroege afsprong en het ging fout. Echter heeft hij gezegd dat hij een betere ruiter wil worden, om zulke fouten niet meer te maken. Ik lees er niet aan af dat hij stopt met de sport op dit niveau, enkel dat hij niet meer zulke fouten wilt meemaken.


Amber_anne schreef:
De eerste keer dat ik op jumping was zaten we te kijken naar het m springen. Er was een meisje in de ring en het ging allemaal niet zo lekker, na een paar sprongen weigerde haar paard. Haar reactie was om het paard een afranseling te geven en het over de sprong heen te slaan. Ze eindigde het parcours en ging in stilte de ring uit. Er waren een paar verdwaalde klap geluiden te horen maar dat was het ook.

Op dat moment vroeg ik mij in alle eerlijkheid af of dat meisje het wel leuk had. Het paard naar alle waarschijnlijkheid niet.
Maar waarom als het zo moet, moet je het nog willen? Waarom als je merkt dat je paard zijn dag niet heeft laat je hem niet de ring uitlopen, want ja die mensen zitten er ook tussen en die gaan met een groot applaus weg


Ik heb een paar weken geleden inderdaad hetzelfde gehad. 1 van de eerste keren in het L voor ons, er stond echt een flink en groot parcours (selectie voor een landelijke wedstrijd), paard liep met warmrijden erg fijn maar in de ring kregen we gewoon niet de "feeling" en het ritme tussen en op de sprongen, wat bij haar (en ongetwijfeld mij) zorgde voor veel twijfel bij elke sprong. Bij hindernis 6 heb ik afgegroet, om te voorkomen dat we ergens midden in zouden landen. Tuurlijk is dat jammer, maar ik heb in in de inrijdring nog even wat gesprongen, wat wel weer prettig ging en ben toen gaan uitstappen. Heel jammer (voor mij), en dat was ons nog niet eerder gebeurt, maar hoort er wel bij. Het heeft geen zin om daar chagrijnig of boos over te worden, gewoon blijven trainen en volgende keer lukt het wel weer.


Dit stukje wat vetgedrukt staat maakt me bij. Ik ben heel blij dat jij een persoon bent die inderdaad zo denkt. Dan nog vind ik de hoge topsport te zwaar voor een paard maar dat terzijde gelaten, stel iedereen in de topsport denkt zo dan denk ik dat er veel minder ongelukken zouden zijn. Dit is verantwoordelijk omgaan met paarden.

Hij stopt inderdaad ook niet met de sport, daar doelde ik ook niet op en heb dat in de OP misschien verkeerd verwoord. Maar wat ik goed vind is dat hij zijn fout inziet, en hier verbeteringen in wilt brengen en niet meer succes maar zijn paarden op de eerste plaats zet, dat is al een erg grote vooruitgang

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Re: Springruiter Karl Cook wakkergeschud door ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 13:35

Voor alle duidelijkheid. Ik gooi zeker niet alles op de topsport! Dat is een groot aspect ervan want die mensen zijn voorbeeldfiguren, het komt op tv en er gaat veel geld in om. Je hebt mij nergens horen zeggen dat recreatieve mensen met te weinig ervaring het beter zouden doen in de paardensport. Dat is er nu bij gezet door een aantal ter vergelijking met het andere uiterste. En daarin ben ik het volledig met jullie eens. Hoe vaak ik wel niet sukkels heb langs zien komen op onze stal wie zeiden dat ze ervaring met paarden hadden. Levensgevaarlijk. Maar een dier tot het uiterste drijven met als doel winnen en succes, geld, nee, dat keur ik alsnog niet goed. Hoe goed je het ook voor hebt met je paard.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/

YentlShots
Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 01:21

xyzutu2 schreef:
Dat is als je een short game speelt: deze wedstrijd winnen, dus zo scherp mogelijk rijden als nodig.
Andere ruiters/eigenaren (en hierboven zijn al voorbeelden genoemd) spelen een long game: het paard zo lang mogelijk heel laten, de kans geven om te groeien en steeds iets meer te bereiken tot hij echt uitblinkt op het moment dat het echt nodig is.
Beide spelers hebben een winnaarsmentaliteit, alleen zijn de weg en de resultaten anders. Ruiter A wint bijvoorbeeld de eerste twee introductiewedstrijden van het seizoen en heeft daarna een geblesseerd paard terwijl ruiter B de eerste helft van het seizoen voor de ervaring gaat en in de middenmoot zit qua scores en pas bij de grote wedstrijden aan het einde voor de winst gaat en net even dat iets scherper aan te rijden.
Beide hebben een winnaarsmentaliteit, maar de een is een short game speler en de ander gaat voor de long game. Dat je als ruiter de kunde hebt om net even iets scherper aan te rijden betekent niet dat je dat ook altijd doet, en als je daar niet voor kiest betekent dat niet dat je geen winnaarsmentaliteit hebt.

Interessante kijk heb je hierop. Ik vind dat je het goed uitlegt. Op deze manier heb ik er nog niet over nagedacht. In dat geval zouden we aan de hand van het artikel kunnen concluderen dat hij nu eerder een long game player is geworden en dat vind ik een positief iets voor de topsport. Ik vind het fijn dat er met dit artikel word nagedacht over het welzijn van het paard.

Sera Roth Photography • Events • (Dier)Portretten • Fine Art
Contact: serarothphotography@gmail.com
https://www.seraroth.com/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 8 bezoekers