2021: vol veranderingen en een maatje groter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

2021: vol veranderingen en een maatje groter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 21:39

Wauw, ik scroll door mijn foto's heen en wat is er veel gebeurd in dit jaar.
Vorig jaar veel gecrosst met mijn pony, dit jaar nauwelijks gesprongen. De doelen die ik had gesteld waren onder andere meer plezier maken (redelijk gelukt), verder komen met de dressuur en hopelijk met een nieuwe instructrice (deels gelukt) en zo veel mogelijk oefencrossen rijden voor het vertrouwen en plezier (niks mee gedaan). Het was een pittig jaar, en ik heb grote knopen doorgehakt. Ik maak er zoals altijd weer een leuk jaaroverzicht van voor mezelf, en misschien vindt bokt het ook wel leuk om te lezen :D

Mijn (toen nog) pony is Dylano, een 14 jarige new forest pony ruin van 143 cm. We hebben hem eind 2017 gekocht en sindsdien is een paard niet meer weg te denken uit ons gezin. Ik heb mijn ouders besmet O:)

Winter

Afbeelding

Ik kwam weer fulltime bij mijn ouders wonen omdat op kamers mij niet goed lag. Daardoor kreeg ik weer meer tijd om naar Dylano te gaan. We hebben niet veel bijzonders gedaan, vooral voor mezelf gereden en verschillende dingetjes uitgeprobeerd omdat het niet lekker liep tijdens het rijden. Filmpjes sturen naar een goede vriendin die 130 km verderop woont, tips krijgen, daar mee aan het werk gaan.

Afbeelding

We hebben ook leuke sneeuwplaatjes gemaakt. De tijd ontbrak om er op uit te gaan, maar deze foto's zijn voor mij alsnog veel waard.

Afbeelding

Voorjaar
De één na grootste verandering van dit jaar vond plaats in maart. In maart begon ik met lessen bij Mireille den Hoed, en ik ga nooit meer op een andere manier rijden. Wát is dit fijn!!! Zonder getrek en gepluk aan de teugels, eerst de balans zoeken en dan komt de nageeflijkheid vanzelf. Ik ben nog steeds zo dankbaar dat ik deze methode van dressuur rijden heb leren kennen, en ik les nog al te graag bij Mireille. Elke keer als ik daar ben stap ik glunderend van trots af na de les. Je leert samenwerken met je paard, en het geeft zó'n fijn gevoel :+:
Van Mireille mocht ik een paar maanden niet springen om de balans te herstellen, want Dylano bleek erg scheef (banaantje naar rechts) en die spieren moesten eerst gelijkmatig getraind worden. Daarnaast vindt Dylano het lastig om de hand op te zoeken (met elke milimeter contact gaat hij tegen de hand in), en moesten we hem leren om juist zelf het contact te willen dmv juist lichaamsgebruik. Ik heb heeel veeel lang laag gereden en beetje bij beetje zat er progressie in.

Afbeelding

Eind maart, op mijn verjaardag om precies te zijn, begon ik met pony's bezichtigen. Dit was meer om te kijken wat er op de markt is, en of er misschien iets tussen zat. Het begon allemaal met een appaloosa die ik vorig jaar al had zien staan op sporthorses, en waar ik altijd al verliefd op ben geweest. Uiteindelijk daar 2x wezen kijken en zelfs Roxana Graman meegenomen voor aankoopadvies, maar net toen zij mee was weigerde het paard op een sprong tijdens het voorrijden. Toen ik reed was ze poepie braaf, maar door die ene weigering vond Roxana haar niet genoeg (voor de prijs ook) en gaf mij negatief advies :( . Speelden ook wat andere dingetjes mee waardoor we niet met deze verkopers door zijn gegaan. Ik baalde, want het was echt een prachtig beestje met zeer goede kwaliteiten.

Zomer
Tijdens een les van Mireille was haar sponsorfotograaf aanwezig, dus heb een paar foto'tjes besteld. Per toeval had ik net dit keer een groene set aan tijdens het rijden, niet vaak rijd ik volledig in kleur *D Het zijn momentopnames en de pony liep zeker niet de hele les zo mooi, maar ik was zelf al heel blij met dit beeld.

Afbeelding

Deze zomer kwam ik erachter dat het pony bezichtigen niet meer alleen voor het 'misschien' was. Nee, ik wilde 99% zeker verder naar een andere. De combinatie met Dylano trok ik niet meer, het lukte me niet om nog blij met hem te zijn. Al vanaf begin af aan zit me iets dwars bij deze pony. Een beetje als een 'toxic relationship' noemde ik het maar. Het kon heel leuk zijn met hem, maar ik werd te vaak te ongelukkig en ging de laatste tijd niet meer met plezier naar stal. Het rijden (ondanks de nieuwe aanpak) werd een moet-dingetje wat thuis niet fijn genoeg ging, en ook aan de hand en tijdens longeren werd hij steeds dwarser. Ik besloot, het beste voor ons beide, om voor hem op zoek te gaan naar een leuk jong meisje die niet veel van hem verwacht.

De eisen voor mijn nieuwe waren: 150-160 cm, 5-10 jaar, bijzonder kleurtje, geschikt voor eventing, goede basis van zowel dressuur als springen.

Vlak voordat we op vakantie zouden gaan, ging ik kijken bij de 6e pony. En jeetje, dit voelde gelijk fantastisch goed. Wát een dier, ik heb oprecht nog nooit zoiets gevoeld tijdens de eerste bezichtiging. De dag voordat we vertrokken nog een keer geweest en zelfs wat crosshindernisjes gesprongen en hij deed alles supergoed. Ik was verliefd!! Afgesproken dat we na onze vakantie zouden keuren en indien goedgekeurd, was hij verkocht. Maar toen kwam die vreselijke dag 27 augustus... Ik had al buikpijn van de spanning en dat bleek niet voor niks. King werd afgekeurd op spat fase 3 in beide achterbenen ;( Klinisch niks te zien, maar op de foto's was het duidelijk. Hij liep dus nog goed en daarom heb ik minimaal een week met veel deskundigen overlegd, maar toch besloten om hem te laten staan. God wat heeft dit pijn gedaan, daar ging mijn droompony ... ;(

Herfst
In de herfst weer een heerlijke buitenrit gedaan met een vriendin van stal en haar paard. Het is zo mooi op de Veluwe <3 Liefst zou ik ooit vanuit stal zo daar kunnen rijden, maar nu een half uurtje met de trailer is ook goed te doen. Hoop volgend jaar vaker te gaan!

Afbeelding

Afbeelding

De Tripalon Bussloo heb ik nog met Dylano kunnen rijden en dit ging echt heel goed. Voor het eerst waren we, zowel in het springparcours als in de cross, helemaal foutloos *\o/*

Afbeelding
Maarja, hij mocht achter zijn beste ponyvriend aan crossen en werd daar natuurlijk lekker heet & blij van. Dus logisch dat hij dan minder spoken ziet. Plan was daarom om Broekelo ook mee te rijden met dezelfde duo combinatie, maar daar kwam iets tussen...
Eind september kwamen ze voor het eerst bezichtigen, en na de 2e bezichtiging was het zeker: bij goedkeuring krijgt Dylano een nieuw huisje. Gelukkig is hij helemaal goedgekeurd en mocht hij op 6 oktober mee met zijn nieuwe 10-jarige eigenaresse naar een leuk plekje aan huis. Een maatje erbij, lekker met zijn tweetjes lang op de wei, en regelmatig met het meisje op les. Mijn pony heeft een superplek gekregen en ik kom af en toe nog langs want hij staat 20 minuutjes verderop <3 Ze hebben zelfs bij mij op stal al aan een dressuurwedstrijdje meegedaan!

Afbeelding

Mijn bezichtigingen gingen ook door, en op 15 oktober was weer een spannende keuring. Deze was het 9e paard dat we heen zijn gegaan, en de tweede die mij zo'n goed gevoel gaf dat we gingen voor de keuring. Dit keer wel 100% goedgekeurd en 2 dagen later stond ze bij mij op stal *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Kallima Nymaare - 6 jaar - 158 cm - merrie - springkanon
Heel anders dan mijn pony, maar écht een leuk dier! Af en toe wat lomp maar dat mag ook als je nog jong bent. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in, en hoop met haar mijn dromen waar te maken.

Winter
Kallima doet het erg goed en kruipt al steeds meer uit haar 'verhuizing' velletje. Ze wordt lekker vetgemest, want vooral na de koliek van deze winter is ze erg magertjes (ik was echt bang haar al zo snel kwijt te raken maar gelukkig waren we er snel bij en bleef het bij een verstopping die redelijk makkelijk er uit te krijgen was door de DA). We bouwen het werk rustig op, en over een paar maandjes staat er vast een ander paard met meer vetjes en spieren <<) Sinds een week hebben we ein-de-lijk een springzadel erbij, dus ben lekker begonnen met een paar sprongetjes!

Afbeelding

Afbeelding

Een hele lap tekst, maar er is ook zo veel gebeurd dat het nauwelijks samen te vatten is :')

Mijn doelen voor 2022, het eerste jaar met Kallima:
    * Elke twee à drie weken dressuurles van Mireille en al zo ver komen dat we een B-proef kunnen rijden
    * Beginnen met springlessen en van de zomer misschien zelfs al een crosslesje
    * Lekker veel buitenritjes
    * Bakkabouters minder eng maken en zorgen dat ze de focus bij mij kan houden, want dat is soms een dingetje maar gaat wel steeds beter

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen of de foto's te bekijken :) Voor Kallima heb ik een instagram account aangemaakt, dus willen jullie ons volgen dan kan dat op @eventing_nymarai.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: 2021: vol veranderingen en een maatje groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:38

Wat fijn dat je een goed plekje hebt gevonden voor Dylano en zelf een paard hebt gevonden waar je hart sneller van gaat kloppen!

Heel veel plezier samen en al het beste voor 2022!

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 11:51

Dankjewel voor de leuke reactie! Een beter plekje voor Dylano had ik niet kunnen vinden. Ben heel dankbaar dat hij zo dichtbij kon blijven. En zijn meisje is heel gek op hem haha.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: 2021: vol veranderingen en een maatje groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:03

Leuk om je topic te lezen en veel plezier met Kallima!

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:30

Mooi jaaroverzicht! Leuk om te lezen dat je ondanks alles een fijn huisje hebt kunnen vinden voor Dylano en zelf aan de slag bent met je nieuwe topper! <3
Ik ga jullie volgen op insta :D

halterscoll

Berichten: 120
Geregistreerd: 16-12-21

Re: 2021: vol veranderingen en een maatje groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:38

Leuk jaaroverzicht! Veel plezier met je nieuwe paard in 2022!

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Re: 2021: vol veranderingen en een maatje groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:00

wat een leuke fotos allemaal <3 !!!
veel plezier volgend jaar, met je nieuwe topper <3

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2021: vol veranderingen en een maatje groter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:20

Dankjulliewel!