2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
freedomshet
Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-21 10:29

Nou dat was niet het jaar dat ik had verwacht.

Het begon goed, 4 Januari gingen we voor de 2e keer op buitenrit, oh wat heerlijk.
Hij gedroeg zich geweldig en echt een heerlijke herinnering aan.
Domweg geen foto's gemaakt die dag _-:(

De maanden erna waren niet veel bijzonders, ik reed Biko een paar keer per week, longeerde hem 1 of 2 keer en 1 of 2 daagjes gwn knuffelen.
De week voor de sneeuw is de zadelmaker geweest ter controle, alles leek in orde.
Met de sneeuw is hij van zen ijzers af geweest maar daarna er weer op gezet omdat zen hoeven heel scheef groeiden en hij ook extreem gevoelig liep.
even een sneeuwfoto want wij mochten ook model staan :)
[ img ]

Hij is in die periode ook naar de osteopaat geweest.
Maart was rustig, wat gereden, niks bijzonders.
[ img ]

Begin April heb ik besloten weg te gaan van de stal waar ik stond, ik wou Biko meer naar buiten hebben en voelde me er niet altijd fijn (zeg zeker niet dat het een slechte stal is, het paste voor mij persoonlijk gewoon niet, ben er vorige week nog langs geweest en supergezellig gehad.).
Ik was vorig jaar voor de aankoop van Biko al bij een andere stal wezen kijken en ben daar nog eens langs gegaan. Dat was eigenlijk meteen duidelijk, hier wil ik heen.
Plan stond, 2 Mei gaan we daarheen.
Even een leuke foto van 2 maand terug, Biko in zen stal met mooi licht haha.
[ img ]


In April begon Biko extreem te bokken.
Eerste keer was tijdens de les, we vroegen hem nog dat extra beetje over de rug te gaan en hij wou niet meer lopen, iets losgelaten en hij ging weer vooruit.
De keren daarna was heel veel ruzie, ook als ik hem niet nageeflijk vroeg was het bokken en soms echt staken.

Ik heb meteen een zadelmaker gemaild, een andere als normaal kwam omdat die heel recent langs geweest was.
Zij kon gelukkig heel snel komen en zag meteen dat er meer mis was dan het zadel.
Hij liep die dag heel slecht, eigenlijk kreupel. leek uit linksachter of rechtsvoor te komen.
En ook men zadel bleek inderdaad verkeerd te liggen.
Een week alleen longeren want dan liep die op t oog prima, ook een fotoshoot met men moeder gedaan die week :)
[ img ]

Week later dierenarts/chiropractor erbij om te kijken wat er was.
Heel kreupelheidsonderzoek gedaan, het kwam uit rechtsvoor, röntgenfoto's en echo gemaakt maar niks kunnen vinden.
Oke waarschijnlijk was het een overbelast been, hij had daar eigenlijk al symptomen van toen ik hem kocht.
Behandelplan: 4 weken rust en speciaal beslag.
Geweldig, Biko was aardig boos bij de hoefsmid en het werd steeds erger.

Voor hij speciaal beslag kreeg moest hij verhuisd worden, dus eerst even gedachten daarheen.
Verhuizing verliep soepel, hij liep zo de trailer op en daar mocht hij eerst ff op stal, hij stond daar prima ontspannen op zen hooi te knabbelen.
Die middag kon die nog even op paddock en ging ook meteen rollen, heerlijk zo'n makkelijk paard.
In de dagen erna gewoon laten wennen en zelf nog een keer foto's van hem gemaakt.
[ img ]

Ja, toen moest ie weer beslagen worden, de keer daarvoor was het steigeren, trappen en heel veel gedoe.
Geen zin om weer zo'n situatie te hebben dus hebben we hem verdoofd met demosodan gel (schrijf ik t zo goed ?).
Nou dat ging makkelijk, heb nog lang bij hem gezeten tot hij weer echt wakker was.

In de eerste 2 weken alle 2 de ijzers er een keer af, daarvoor nooit gedaan dus ik keek flink op.
Ik verwachte, 1 zo'n ijzer moet kunnen zonder verdoving, niet dus. Steigeren, wegspringen en niet zen been willen optillen.
Een lief stalgenootje heeft mij snel naar een dichtbije dierenarts gereden, daar weer gel gehaald en toen kon het ijzer eronder.
Heel heel erg dankbaar voor mijn stalgenootjes die dag want ik wist even niet meer hoe ik met hem om moest gaan.
De week erna andere ijzer eraf, nou hij moest nog naar de tandarts dus dat gecombineerd zodat hij niet 2 keer verdoofd hoefde te worden.

In die weken mochten we alleen stapwerk doen, dat mocht ook onder de man dus hebben we een paar keer wat gestapt met barebackpad en ook een keer met neckrope :)
[ img ]

Ik had er al helemaal geen goed gevoel meer bij, als hij zo hard nee zegt tegen beslaan, hoe kan dit dan goed zijn ?
Maar ik durfde niet tegen de dierenarts in te gaan, als 15 jarige is dat best eng, mijn ouders weten weinig van paarden maar zagen ook dat het niet klopte.
Dus toen de dierenarts 6 weken na haar eerdere bezoek terugkwam, om te kijken hoe het met hem was en een chiropractici behandeling te geven, hebben we dit gevraagd.
Dit zou toch echt het beste zijn volgens haar.

Maar ze had wel goed nieuws, hij was weer gezond, nog een weekje rust van de behandeling en toen zadelmaker langs.
We mochten weer *\o/*
Broertje was die dag mee en mocht even uitstappen na het zadelpassen.
[ img ]

Ik heb hem 2-3 week gereden en in de laatste week ook een clinic op stal gevolgd (wel eerder gestopt om het rustig op te bouwen.) daar even een leuke screenshot van, en ja hij had er zeker zin in die dag :D
[ img ]

Daarna hebben we nog een holistisch osteopaat laten komen, 3 weekjes heel rustig aan doen en weer osteopaat erbij.
Hij had in de week ervoor weer een ijzer afgetrapt en ik wist het niet meer, moet ik nou naar hem luisteren, of mensen die ervoor geleerd hebben.
Uiteindelijk hebben mijn ouders hier de keuze gemaakt, mijn vader had een vriend die zelf zijn paarden natuurlijk bekapte.
Deze is langs geweest en heeft heel fijn kunnen helpen. Biko was ook topbraaf en daarna ook geen problemen meer gehad met bekappen. topbraaf zen voetjes optillen, soms wat ongeduldig maar dat is alleen als het echt lang duurt haha.

Week erna een natuurlijk bekapper laten komen.
Zij kwam al voor een stalgenootje en heeft ons veel kunnen vertellen en zag dat Biko in zijn rug eigenlijk nog helemaal niet goed zat en waarschijnlijk nog steeds goed last had van het zadel.
Volgens haar komt dit door compensatie vanuit slecht beslagen hoeven en moeten zijn hoeven eerst herstellen (uitgroeien) voor zijn rug kon herstellen.
Ik heb toen gezegd, we gaan hem komende tijd niet met zadel rijden.
Maarja wat is komende tijd ?

In ieder geval een half jaar, hij heeft voor hij bij mij kwam veel meegemaakt, veel verhuisd en verkocht.
Hij mag nu gewoon even zijn, paard zijn, bestaan en vertrouwen in mensen krijgen.
een foto van hem en een van zen vriendjes (Navino)
[ img ]


Dit heb ik in Augustus besloten en ik rij hem dus niet met zadel momenteel.
Wat doen we wel ?
Lol maken, Grondwerk, wandelen, Knuffelen, longeren, wat hij aankan.
En soms rijden we kort met barebackpad, maar alleen als Biko dit ook wil.
Ik probeer heel erg naar hem te luisteren, hij mag nee zeggen, dat is welkom.
Ik vind het soms moeilijk hem te snappen, want ik spreek geen paard en hij geen Nederlands.
Maar we komen er wel, stapje bij beetje snap ik hem beter, stelt hij zich meer open en vertrouwt meer.
Een foto die een vriendin heeft gemaakt, dit is hoe we nu rijden wanneer we dat doen.
[ img ]

Hij heeft laatst zelfs gehinnikt toen ik hem riep en komt nu soms aanlopen vanuit de paddock.
Vandaag was hij heerlijk aanhankelijk, terwijl ik hem poets de hele tijd om oor kriebels vragen en echt zen hoofd tegen me aan laten leunen.
en Afgelopen maandag voor het eerst in lange tijd weer eens gegaloppeerd terwijl ik erop zat, oh man wat kan hij fijn lopen.
En tijdens het longeren komen er allerlei blije sprongen uit.
Hoe lastig alles ook is, op die momenten is het het meer dan waard :)

Zen lijf mag dan nog niet "in orde" zijn, Hij heeft niet echt last van zen rug zolang hij hem niet teveel inspant. Maar in zen koppie is hij zover ik weet blij en dat is voor mij momenteel genoeg.
en nog een foto van een avond met 2 goede vriendinnen afgelopen nazomer.
[ img ]

Dit is het verhaal van hoe ik 2021 met Biko heb ervaren, naast Biko is er voor mij nog veel meer gebeurd met vrienden, school, onze kat is overleden, een vriendin van mij woont sinds een maand bij ons en afgelopen woensdag een relatie van 1,5 jaar ten einde gekomen.
Maar eerlijk gezegd niet de energie om op die dingen in te gaan.

Wat er nog wel even in hoort is dat ik sinds een kleine maand een bijrijpony heb, een leuke tinker op dezelfde stal als Biko.
Ik rijd haar 3 keer per week tot aankomend Juli.
De eerste week met zadel gedaan en nu al 3 week met mijn barebackpad wat ik veel fijner vind hihi.
[ img ]

Ik heb net Eerst het verhaal getypt (wat aardig lang is geworden en dit is zonder detail 8)7 ) en daarna foto's toegevoegd, ze staan op wat random plekken haha.
En nog een disclaimer, ik probeer niemand zwart te maken, men oude stal niet, dierenarts en hoefsmid ook niet.
Iedereen heeft gehandeld en geadviseerd vanuit zijn/haar kennis en met de intentie het beste voor Biko.

Voor iedereen Fijne feestdagen en hopelijk een jaarwisseling met ontspannen paarden en weinig knallen :P
Groetjes Mila en Biko

[ img ]

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)


Ninx
Berichten: 14564
Geregistreerd: 19-07-05

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:41

Je eigen gevoel gevolgd en naar je paard geluisterd! Wat een top baas! En wat een mooi paard.... jullie zijn dikke vrienden geworden zo te zien!

Ook een wijze les voor ons allemaal.... paarden hebben heel vaak ook gewoon veel tijd nodig. Wij blijven maar pushen, proberen, weer kijken, weer een andere interventie.... soms moet je gewoon even een stap achteruit doen en het de tijd geven! Complimenten!

_Sofie
Berichten: 4430
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:27

Wat een aansprekend dier <3

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

Whizz
Berichten: 1034
Geregistreerd: 24-06-07

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:17

Wat een leukerd <3 super dat je naar hem luistert, hij boft!

freedomshet
Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-21 23:19

Dankjewel alle 3 :)

Ik denk dat paarden soms gewoon tijd nodig hebben, gewoon rust en geen dingen om het herstel te verspoedigen.
Good things take time....

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:16

Heel mooi verslag :+:

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Rubs
Berichten: 501
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:12

Compliment aan jou hoe goed je aldoor je voelsprieten gebruikt!

3timesmom
Berichten: 1317
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:57

Paardje mag super blij zijn met een baasje als jij. Top gehandeld. _/-\o_

Neon
Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:21

Gaaf paard hoor :D en je bent een top baasje :)

Sure_lee
Berichten: 10350
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:51

Complimenten aan jou als baas. Luisteren naar je paard en beseffen dat hij ook nee kan en mag zeggen doet zoveel voor jullie band.
Fijn dat je ouders je hierin ook steunen.
Veel succes en ik vind de foto's echt prachtig.

BillyJ
Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 20:42

Zoals anderen mij al voorgingen ..
Veel complimenten over hoe jij al op zo een jonge leeftijd toch al zo "volwassen" met je paard omgaat!
Wat een mooie band hebben jullie opgebouwd!
Op naar nog vele mooie jaren samen!

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

JosjeDZ
Berichten: 266
Geregistreerd: 23-11-11

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 22:16

Ik reageer niet heel vaak op bokt. Maar wat mooi hoe jij er tegenaan kijkt en hoe je blijft zoeken en afstemnen. Daar kunnen veel volwassenen een voorbeeld aan nemen.
Heel veel plezier en geluk samen!

freedomshet
Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-21 23:43

Wat veel reacties, wat leuk.

Allemaal heel erg bedankt
En mochten mensen dit nog zien een fijne kerst :)

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

Anouk_H
Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 05:52

Wat een mooi overzicht ondanks de minder leuke dingen die erin staan. Goed dat je naar Biko geluisterd hebt, ik vind de laatste rijfoto met barebackpad er erg vriendelijk uit zien, jullie komen er wel samen! :)

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

BloemBloem
Berichten: 16557
Geregistreerd: 21-05-03

Re: 2021, een waardevol maar onverwacht jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 07:58

Wat ben jij enorm dapper én lief!
Zeker gezien je leeftijd vind ik het benoemenswaardig hoe jij met je knappe dier omgaat.

Al het goeds voor 2022 :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers