[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:53

In het PPID topic lees ik net dat er een andere vorm van prascend is, zonder smaak : pergosafe ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Slmt9
Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:24

Mijn stalgenoot heeft gister de dierenarts nog gehad. Haar paard stond op een halve tablet. Gaat al erg lang moeizaam met poging tot opbouwen. Zij heeft nu iets tegen de misselijkheid gekregen, vandaag wilde ze brok nog niet eten en hooi mondjesmaat. Krijgt nu ook pijnstilling + maagbeschermer.
Paard is ook heel somber. Krijgt sinds gister geen prascend meer.

spokey
Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:53

Ik geef het in een broodje als ik hem uit de paddock haal. Na het rijden krijgt hij dan zijn voer.
Gisteravond lag zijn voerbak nog vol van het voer van donderdag en vandaag was zijn bak weer schoon leeg

Jeempie Z1+0

Pinacolada
Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:09

Erg handig topic dit! Maar toch nog een vraag haha.

Mijn KWPN-er wordt deze maand 28 en is in principe nog hartstikke gezond. Heeft alleen geen tanden meer en mist 2 kiezen waardoor ze proppen maakt van sommige kuil.

Ze krijgt hele dag onbeperkt kuil/hooi en elke dag sowieso halve kg merriebrok (pavo podo lac). De dagen dat ik er ben krijgt ze schep senior priores uiteraard geweekt met daarin ook halve kg merriebrok. Dit is 4/5 keer per week.

De laatste tijd kwam ze weer mooi bij in gewicht, maar helaas nu een pak voor haar minder geschikt kuil waardoor ze in paar dagen weer erg afvalt.

De verwachting is dat de volgende pakken zeker beter zullen zijn voor haar, maar eigenlijk moet ze niet steeds terugvallen als het kuil even minder is. Wat is nou een goede aanvulling erbij? Meer senior priores? Lucerne? Iets anders?

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:50

is er een speciale reden voor de merriebrok?


als er bij ons ongeschikt ruwvoer is heb ik dus eigen hooi.
dat is een mogelijkheid….apart zetten en bijvoeren zou dan eigenlijk het beste zijn.
die van mij krijgt snachts op stal dan mijn eigen hooi dan kan ze mooi bij eten :j
optiform van mijten kun je geven
hartog heeft complete care senior,luzernemix,grasmix.
je hebt dan van vitalbix nog de fibermix.
meerdere merken hebben wel iets.
er is best veel op ruwvoervervanger gebied.

Pinacolada
Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:08

Ik voer de merriebrok puur voor de eiwitten. Ze heeft nu goed hooi in haar stal een flinke bult. Maar ze valt zo snel af, er aan komen gaat minder hard dus wil eigenlijk voorkomen dat zoveel afhangt van het kuil

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:25

Ik weet niet of deze vraag al eerder is gesteld. Maar mijn paard krijgt pavo vital en doe er dan meestal een handje 18 + muesli bij. Maar ook lijnzaadolie maar als ik dat er over heen doe dan vertikt hij het om het helemaal op te eten. En zonder de lijnzaadolie eet hij alles op tot het laatste brokje.
Zijn er meer die geen lijnzaadolie willen hebben?
Ik geef hem dit juist voor zijn vacht in de winter maanden.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:10

Geen oudje, maar de mijne eet het ook niet. Ik heb een tijdje een lijnzaadbrokje gegeven. Of de flakes/snippers van de paardendrogist. En nu gewoon pure lijnzaad en dan gekookt. Dat zijn fijne alternatieven :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

monsera
Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:13

@ Pinacolada

Ik zou dan 2 keer per dag bij voeren.
Meer senior priores.
Eventueel aangevuld met
Fibrenuggets van Pavo
Bietenpulp brok
Lucerne brok

Zo zonde dat ze anders nog meer afvalt.
Mijn c pony kreeg per keer
1/2 schep senior
1/2 schep fibre nuggets
1/4 schep bietenpulp brok
1/4 schep lucerne brok
1/2 schep subli omnia

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:16

Daihyo schreef:
Geen oudje, maar de mijne eet het ook niet. Ik heb een tijdje een lijnzaadbrokje gegeven. Of de flakes/snippers van de paardendrogist. En nu gewoon pure lijnzaad en dan gekookt. Dat zijn fijne alternatieven :j


Top bedankt voor je reactie! Ga eens even kijken of dat wat is.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:03

Daihyo schreef:
Goed om te weten. Ik heb het nu besteld :D
Wordt goed gegeten overigens. Hij krijgt nu een mix van fibrebeet, vitalbix breed en grow en bodybuilder. En dan nog 2x per dag een portie hooi extra en een balancer. Ben benieuwd! Hij eet het allemaal goed en graag en hij is super happy en blij. En ondeugend :+
Zo grappig om een harige grijze oude man geintjes uit te zien halen _O-

Nog even een update. We voeren nu ‘s ochtends 400gr fibrebeet + een schepje marstall slobber er doorheen + Agrobds naturmineral. In de middag krijgt hij 500gr breed & grow en 200gr bodybuilder. Hij komt mooi aan en zit duidelijk beter in zijn vel. Als de bodybuilder op is gaat die er weer af en wordt de fibrebeet opgehoogd.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:10

Pinacolada schreef:
Ik voer de merriebrok puur voor de eiwitten. Ze heeft nu goed hooi in haar stal een flinke bult. Maar ze valt zo snel af, er aan komen gaat minder hard dus wil eigenlijk voorkomen dat zoveel afhangt van het kuil


Is het dan geen optie om zelf een paar pakken hooi op voorraad te hebben om gelijk bij te kunnen voeren ? Je kan wel ruwvoervervangers extra bij geven, maar hooi is gemakkelijker en goedkoper.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:16

Sil1985 schreef:
Ik weet niet of deze vraag al eerder is gesteld. Maar mijn paard krijgt pavo vital en doe er dan meestal een handje 18 + muesli bij. Maar ook lijnzaadolie maar als ik dat er over heen doe dan vertikt hij het om het helemaal op te eten. En zonder de lijnzaadolie eet hij alles op tot het laatste brokje.
Zijn er meer die geen lijnzaadolie willen hebben?
Ik geef hem dit juist voor zijn vacht in de winter maanden.


Als je zegt voor de vacht, bedoel je dan om te verharen of omdat hij er slecht uit ziet?
Msm durft ook wel eens wat helpen voor de vacht
Biotine heeft ook zijn voordelen voor de vacht, om makkelijker te verharen. Maar dat is misschien nog moeilijker dan als Lijnzaad?
Je kan eens brokjes proberen, maar als hij de olie niet lekker vind, zijn de brokjes misschien ook moeilijker


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:45

ik geef dan voor wat vet ,eiwit en vitamine E de bodybuilder,maar daar gaat mijn merrie ook mooi van glimmen.

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:05

The_Cat schreef:
Sil1985 schreef:
Ik weet niet of deze vraag al eerder is gesteld. Maar mijn paard krijgt pavo vital en doe er dan meestal een handje 18 + muesli bij. Maar ook lijnzaadolie maar als ik dat er over heen doe dan vertikt hij het om het helemaal op te eten. En zonder de lijnzaadolie eet hij alles op tot het laatste brokje.
Zijn er meer die geen lijnzaadolie willen hebben?
Ik geef hem dit juist voor zijn vacht in de winter maanden.


Als je zegt voor de vacht, bedoel je dan om te verharen of omdat hij er slecht uit ziet?
Msm durft ook wel eens wat helpen voor de vacht
Biotine heeft ook zijn voordelen voor de vacht, om makkelijker te verharen. Maar dat is misschien nog moeilijker dan als Lijnzaad?
Je kan eens brokjes proberen, maar als hij de olie niet lekker vind, zijn de brokjes misschien ook moeilijker



Voor zijn vacht maar ook voor zijn darmen.

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 08:52

Ik zou dan toch gewoon eens kijken of je niet iets anders kan proberen dan lijnzaadolie als hij het zo moeilijk bij op eet


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:44

The_Cat schreef:
Ik zou dan toch gewoon eens kijken of je niet iets anders kan proberen dan lijnzaadolie als hij het zo moeilijk bij op eet


Ik heb de lijnzaadvlokken besteld. Ik hoop dat hij dat wel wilt eten. Heb gewoon eerst een kleine emmer van 2 kg besteld dus ben benieuwd!

ellepel
Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:52

jawel,gewoon door het andere voer gaan mengen.
ik heb het ook wel gegeven en vinden ze wel lekker.

ik wil eens wat anders proberen dan de fibrenuggets die ik heb.
agrobs heeft ook best wel interessante producten.

Curly85
Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:31

Hoi mag ik meeschrijven? Mijn 'oudje' is bijna 23 nu. Helaas eind van de zomer zware koliek gehad en daarmee enorm afgevallen. Hij stond 24/7 buiten en kwam maar mondjesmaat aan. Nu terug naar overdag buiten en 's nachts binnen en gaat gelukkig snel beter maar gaat er heel traag aan.

Ik ga nu verhuizen en op nieuwe plek krijgt hij voer van Vitalbix. Op zich klinkt het goed en als ik vergelijk zit het relatief het laagste in de suikers en zetmelen. Want hij heeft ook nog iets verhoogde cushing waardes dus moet daarmee oppassen.

Schema voor nu is:
Ochtend + eind middag/avond: 1 schep (met kop) luzerne, 375 gram Active+, 125 gram Daily Complete (deze aantallen gekregen vanuit voedingsadvies), daarnaast een handje 18+ muesli met zijn medicatie (kun je natmaken anders blaast meneer het weg)

Daarnaast krijgt hij van mij 1 tot 1,5 schep nutri mash.
Naast uiteraard suikerarm hooi, wat als voordeel heeft dat hij hiervan flinke porties krijgt (eigenlijk alleen 's nachts kan hij zonder komen als het op is).

Overigens in weiseizoen gaan de overdag hele dag naar buiten op heel groot stuk land dus genoeg gras. Dan is idee wel (mits hij terug op gewicht is) om luzerne eraf te halen en ook de NutriMash terug te brengen naar af en toe voor beloning.

Maar belangrijkste is weer op gewicht brengen.

Hoe snel (of beter hoe langzaam) ging dat hij jullie? Ik ben ook bezig met wat simpel longeren om ook iets qua bespiering te krijgen. Ook dat is na zijn koliek verdwenen.

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:37

ellepel schreef:
jawel,gewoon door het andere voer gaan mengen.
ik heb het ook wel gegeven en vinden ze wel lekker.

ik wil eens wat anders proberen dan de fibrenuggets die ik heb.
agrobs heeft ook best wel interessante producten.


Hihi je hebt gelijk. Hij eet de vlokken wel op :) jeeeej

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:49

Curly85, dat is moeilijk te zeggen. een ouder paard zal ook wat meer moeite hebben met het benutten van alle voedingsstoffen. En het ligt er ook aan hoeveel hij is afgevallen natuurlijk. Maar bij paarden die te mager zijn en die men bij gaat voeren zien veel mensen toch wel verschil binnen een paar weken, mits het het goede dieet is.
Misschien nog een tip, meet hem ook eens regelmatig op met een meetlint voor paarden. Dan kan je echt zien hoeveel hij toeneemt in gewicht.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Curly85
Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:07

Ik zie nu sinds 3 weken al echt een verschil. Hij gaat ook weer glanzen. Is ook vertekenend omdat hij nu weinig bespiering meer heeft. Zou nu niet meer zeggen dat hij echt te mager is. Eerder schraal. Laat ik zo zeggen, een leek kan zien dat er spekjes ontbreken maar geen 'ik bel de dierenbescherming' materiaal.

Meetlint is een goede, ga ik eens naar kijken,

Bagheera_206
Berichten: 25863
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:15

Mi_Amore schreef:
Ik heb via een vriendin een goed suplement leren kennen. Dodson & Harrell Sure Bio en Yea Sacc.

Zou de darmflora ten goede doen en ervoor gaan zorgen dat je paard meer opneemt.

Ik ben nog even aan het wachten op correct voedingsadvies van hun kant, maar ik ga dit toch eens proberen!

Amore krijgt van mij dan binnenkort die Cavalor Seniorix, als ik aan Strucomix senior kan geraken (hier is alleen de 'gewone' strucomix aanwezig) kan ik deze mengen.

Ik ben ook nog aan het wachten op informatie van Agrobs, ook een zéér goed voer.
Speciaal voor oudere paarden, is alles een beetje fijner gemaakt. Niet zo heel duur.

De Pre Alpin Senior komt op €13,40 voor 15 kilo.
De Horse Alpin Senior komt op 14,50 voor 15 kilo.


Heb je de informatie nog ontvangen? Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee soorten?

Ik doe nog steeds Vitalbix Daily Complete met Vitalbix Active+ en vul ik aan met wat Agrobs Horse Alpin Senior. Daar doet ze het eigenlijk best goed op. Dat maak ik dan wel goed nat dat het bijna slobber wordt. Haha.

[ img ]

[ img ]

It's not how good you are, but how good you want to be!

Eilandje
Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:37

Pre Alpin Senior is zeer fijn gehakseld gras met lijnolie. Ik heb het wel eens gekocht maar het is voor mijn paard nog niet nodig dat het zo fijn gehakseld is, is echt bedoeld voor paarden die niet goed meer kunnen kauwen, dus ik verkies qua gehakseld ruwvoer andere merken.
Horse Alpin Senior is een muesli.
De prijzen hierboven kloppen wel niet. Ik betaalde voor de Pre Alpin Senior rond de 17 € en in een zak zit maar 12,5 kg.

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:19

Ik ben ook eens aan het twijfelen om zo'n alpin senior zak mee te nemen de volgende keer ik naar de winkel ga.

Moet je dat nat maken eigenlijk? Ik ben net voor mijn oude even aan het afstappen van 'te makkelijk' eten. Zijn tanden zijn nog goed, en hij werd eigenlijk te lui met zijn eten met al die slobber.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker