Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:01

Hoe noemen ze dat ook alweer Britta, stank voor dank krijgen? :+

Bedankt voor de tip ElCamino, ik ga binnenkort een shoot bij haar inplannen!

Beterschap Westerntrail, hopelijk helpt de behandeling goed!

Even een heel klein tegenvallertje, de tandarts zou vandaag Chantal's gebit komen doen maar dat gaat niet. Haar gebit is goed, er hoeft weinig geveild te worden, maar ze heeft twee losse ontstoken kiezen die de tandarts wil trekken. Dat kan echter niet tegelijkertijd, dus we zijn twee keer aan de beurt. Het positieve is in ieder geval dat haar gebit verder prima was. :D

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:04

Nu er twee kiezen verwijderd zijn weet ik nog even niet goed wat ik moet gaan doen met hoofdstel en bit... Dus dan maar even met alleen halster een rondje door de woonwijk gedaan. Oortjes erop en gaan. <3


Lau07 schreef:
Hoe noemen ze dat ook alweer Britta, stank voor dank krijgen? :+

Bedankt voor de tip ElCamino, ik ga binnenkort een shoot bij haar inplannen!

Beterschap Westerntrail, hopelijk helpt de behandeling goed!

Even een heel klein tegenvallertje, de tandarts zou vandaag Chantal's gebit komen doen maar dat gaat niet. Haar gebit is goed, er hoeft weinig geveild te worden, maar ze heeft twee losse ontstoken kiezen die de tandarts wil trekken. Dat kan echter niet tegelijkertijd, dus we zijn twee keer aan de beurt. Het positieve is in ieder geval dat haar gebit verder prima was. :D


Oh wat balen van die kiezen zeg! Hier staan er ook helaas nog twee op de nominatie om verwijderd te worden. -O-

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:24

Chico doet het prima zonder kiezen, die is er al een aantal kwijt en daar heb je met rijden natuurlijk geen last van. Alleen de tegenoverliggende kiezen groeien harder 9 mits ze nog groein) en de tandarts moet daarop letten. Chico heeft alleen nog opstaande randjes meer niet..... alles is echt óp. Dus daarvan moeten die randjes bijgewerkt worden ( scherpe eraf)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:04

Mau heeft alles nog, maar zit wel aan.het eind. Maar zolang alles het nog doet...

Afbeelding
Mau wordt nog eens dapper

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:17

Bagheera, heeft je tandarts niet aangegeven wanneer je weer (met een bit) mag rijden?
Bij trekken van kiezen lijkt mij dat zodra de mond gewoon redelijk hersteld is, dat je vrij snel weer kunt rijden en dus ook met bit.

Behalve dat ik 5 jaar van mijn leven kwijt ben en 30 grijze haren rijker omdat mijn dame laatst bedacht gek te doen in de wei en dat eindigde in op 3 benen en een trillend achterbeen in de lucht. Liep ze gelukkig de volgende dag alweer goed in een klein stukje draf. En heb ik haar na 4 dagen weer opgepakt. Ik hoop dat het gewoon zoiets was als dat wij lelijk door onze enkel kunnen gaan, zonder dat je dan gelijk hele heftige problemen hebt met iets. We zijn dus lekker aan het rijden en trainen. Ze doet het goed!
Vorige week zijn we ook naar de tandarts geweest. Ze heeft wel wat diastasen, maar vooralsnog levert dat geen grote problemen nog op. De kiezen zitten nog goed vast en vertonen verder geen afwijkingen. Dus so far so good.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:18

Jeetje Sanet, schrikken altijd als ze dat doen!

Richard, misschien anders even de tandarts bellen om te vragen hoe of wat?

Haha dappere Mau!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:11

Volgende week vrijdag gaan er bij Branco nog 2 tanden uit. Dat schijnt veel heftiger te zijn als kiezen trekken ( mist ie er ook al 2 van) zie daar best een beetje tegenop.

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:12

Heb ik eigenlijk niet zo goed over gehad met de tandarts. := Ik heb nou ook niet echt het idee dat ik een hoofdstel met bit echt nodig heb. Misschien mooi moment om eens wat bitloze hoofdstellen uit te proberen. We rijden echt hooguit even kwartiertje a twintig minuten door de bak of door de woonwijk. Ik neem dan ook niet eens meer de moeite haar mee naar voren te nemen om op te zadelen. En doe dat echt maar paar keer per maand. Verder doen we gewoon lekker wandelen. Dus vandaar dat ik daar nog even niet mee bezig ben geweest.


Sanet schreef:
Bagheera, heeft je tandarts niet aangegeven wanneer je weer (met een bit) mag rijden?
Bij trekken van kiezen lijkt mij dat zodra de mond gewoon redelijk hersteld is, dat je vrij snel weer kunt rijden en dus ook met bit.

Behalve dat ik 5 jaar van mijn leven kwijt ben en 30 grijze haren rijker omdat mijn dame laatst bedacht gek te doen in de wei en dat eindigde in op 3 benen en een trillend achterbeen in de lucht. Liep ze gelukkig de volgende dag alweer goed in een klein stukje draf. En heb ik haar na 4 dagen weer opgepakt. Ik hoop dat het gewoon zoiets was als dat wij lelijk door onze enkel kunnen gaan, zonder dat je dan gelijk hele heftige problemen hebt met iets. We zijn dus lekker aan het rijden en trainen. Ze doet het goed!
Vorige week zijn we ook naar de tandarts geweest. Ze heeft wel wat diastasen, maar vooralsnog levert dat geen grote problemen nog op. De kiezen zitten nog goed vast en vertonen verder geen afwijkingen. Dus so far so good.


Dat is schrikken zeg!

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:12

SusanH schreef:
Volgende week vrijdag gaan er bij Branco nog 2 tanden uit. Dat schijnt veel heftiger te zijn als kiezen trekken ( mist ie er ook al 2 van) zie daar best een beetje tegenop.


He gadsie! -O- Beterschap!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:18

SusanH schreef:
Volgende week vrijdag gaan er bij Branco nog 2 tanden uit. Dat schijnt veel heftiger te zijn als kiezen trekken ( mist ie er ook al 2 van) zie daar best een beetje tegenop.

Hè oliebol zeg! Succes!

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:29

Ooh iedereen is precies bezig met tandjes :D Wij ook hier, maar gelukkig beide pensioenshetjes door de apk zonder behandeling :)

Ik lees hier tanden trekken etc., sterkte voor de paarden die deze behandelingen nodig hebben! Hopelijk weten we er niet te veel van.

Ik heb een vraagje voor jullie. Toen ik de tandarts vroeg of hij tips had om de shetties nog verder door hun vacht te laten komen, zei hij dat op deze leeftijd hun leven wss gewoon niet meer zo functioneel is en daar de slechte verharing vandaan kan komen. Iemand ervaring met het toedienen van supplementen of DETOX voor de lever? Ik voer al lijnzaad en vitaminekorrel en ze staan al jaren op 95% droog hooi en 5% wat gras af en toe. Toch blinken ze niet en komt er nog veel haar vanaf. Mijn rijpaard blinkt wel en ziet er top uit met 17 jaar, dus aan drinkwater etc denk ik niet echt? Hilde is 28, haar vriendje ergens tussen de 25 en de 32.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:36

Zijn de shetjes op cushing getest? :)

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:46

Nee, aangezien ze momenteel vlot en levendig zijn en ik dus weinig voordeel zou zien van medicatie als ze positief zouden zijn. Moesten ze wat somber worden of andere klachten ontwikkelen dan staat cushing test als eerste op het lijstje.
Hilde is wel een kandidaat volgens de dierenarts door haar verleden van hoefbevangenheden en het postuur (geen rugspieren meer en laat de buik hangen), maar sinds ze hier staat gaan haar hoeven prima en weet ik het postuur altijd wat aan de leeftijd en wss veulens gehad vroeger. Ze is verder vrolijk, heeft een goed gewicht en energie voor 10. Allez, toch qua plotse vrolijke uitspatingen. haar conditie zelf laat te wensen over als ik ze eens meeneem voor een paar km aan de hand, maar ze doet hier dan ook niets van training.

Haar vriendje is volgens de dierenarts niet per se een kandidaat voor cushing maar is ook nog niet volledig door de vacht. Die heeft ook een heel ander postuur, zit nog gewoon basisbespiering op en niks hangbuik of vetopslag. Wel een gezwel onder zijn buik helaas.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:55

Hmm ja je moet het zelf weten natuurlijk :)
Mijn pony (ook shet) was verder ook nog helemaal fit en inderdaad alleen slecht door de wintervacht komen en missende bespiering op de rug.
Hij krijgt nu 3/8e pilletje prascend (heel rustig opgehoogd tot waar nodig) en is nog steeds even levendig en vlot als eerst. Hij heeft praatjes voor 10 en zoekt elke dag nieuwe mogelijkheden om te ontsnappen :+
Maar, hij heeft ook zijn bespiering terug en komt veel makkelijker door de vacht (en maakt niet meer zo'n idioot dikke vacht aan)
Je moet het helemaal zelf weten hoor, wat je nu kunt doen is ze scheren. Het is veel te warm met vacht nu

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:57

lies_sparkle schreef:
Hmm ja je moet het zelf weten natuurlijk :)
Mijn pony (ook shet) was verder ook nog helemaal fit en inderdaad alleen slecht door de wintervacht komen en missende bespiering op de rug.
Hij krijgt nu 3/8e pilletje prascend (heel rustig opgehoogd tot waar nodig) en is nog steeds even levendig en vlot als eerst. Hij heeft praatjes voor 10 en zoekt elke dag nieuwe mogelijkheden om te ontsnappen :+
Maar, hij heeft ook zijn bespiering terug en komt veel makkelijker door de vacht (en maakt niet meer zo'n idioot dikke vacht aan)
Je moet het helemaal zelf weten hoor, wat je nu kunt doen is ze scheren. Het is veel te warm met vacht nu


Ik laat indd vrijdag testen. Vacht is anders dan anders. Hij glimt, goed door de verharing.gekomen en zit goed in zijn lijf, maar toch steekt me.iets.

Bij jou is de vacht dus ook weer opgeknapt?

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:02

lies_sparkle schreef:
Hmm ja je moet het zelf weten natuurlijk :)
Mijn pony (ook shet) was verder ook nog helemaal fit en inderdaad alleen slecht door de wintervacht komen en missende bespiering op de rug.
Hij krijgt nu 3/8e pilletje prascend (heel rustig opgehoogd tot waar nodig) en is nog steeds even levendig en vlot als eerst. Hij heeft praatjes voor 10 en zoekt elke dag nieuwe mogelijkheden om te ontsnappen :+
Maar, hij heeft ook zijn bespiering terug en komt veel makkelijker door de vacht (en maakt niet meer zo'n idioot dikke vacht aan)
Je moet het helemaal zelf weten hoor, wat je nu kunt doen is ze scheren. Het is veel te warm met vacht nu


Ik scheer idd als ze het te warm hebben. De vacht rond de borst en schouders is wel helemaal gewisseld en dat lijkt ok voor hen. Geen van beide is aan het zweten tot nu toe, ik controleer 2-3x daags als ik er ben.

Ah heeft de prascend de bespiering toch teruggebracht? Dan wil ik het wel overwegen, kan zo’n test altijd?
Mijn instructrice had ook 2 ponies met cushing, maar bij haar werden ze juist ietwat somber en minder energetisch door de medicatie. Dat zou ik sneu vinden voor Hilde, is vooral hetgeen mij nu tegenhoudt. Eentje van die ponies van haar lijkt wel terug vrolijk te zijn nu, de andere is er niet meer.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:04

EW, beter testen en zeker weten inderdaad!

Ik denk misschien ook aan cushing. Slecht door de vacht is wel een veelkomend symptoom.

Hier gelukkig geen sprake van slecht door vacht heen, beide pony’s zitten in hun zomervachtje!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:10

@ EW,
Ja het is echt heel erg opgeknapt, de haren waren eerst echt gigantisch lang, ik denk wel 20 cm. Nu heeft hij weer een gewone pony wintervacht. Hij verhaart ook een stuk beter! Niet perfect dit jaar maar hij is ook heel ziek geweest (staat los van cushing) dus ik heb hem het laatste stukje geholpen met het scheerapparaat :)

@ Poekkie,

Ja, ik zal wel even foto's voor je opzoeken, je schrikt je een ongeluk qua verschil haha.
Ja, ik heb hem even laten checken in februari weer. De waardes fluctueren wel door het jaar heen, maar daar houdt de dierenarts rekening mee, de signaalwaardes zijn nu ook anders dan in oktober (het is nu volgens mij 32/35 zoiets)

En weet je, je kunt het altijd proberen :) Mocht je merken dat je pony minder gelukkig wordt, dan kun je altijd weer stoppen toch?

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:53

Ik ben wel benieuwd!

Tsja minder wordt... de enige klachten nu zijn het wegvallen van de bovenlijn en dan slechte vachtwissrl. Is al zo sinds ik haar heb ( 3 jaar) en wel stabiel. Geen krulvacht, geen kale stukken, geen lusteloosheid,... maar ik ga eens laten testen dan als de dierenarts komt voor de griepspuit. Dat is in juli.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:01

Poekkie schreef:
lies_sparkle schreef:
Hmm ja je moet het zelf weten natuurlijk :)
Mijn pony (ook shet) was verder ook nog helemaal fit en inderdaad alleen slecht door de wintervacht komen en missende bespiering op de rug.
Hij krijgt nu 3/8e pilletje prascend (heel rustig opgehoogd tot waar nodig) en is nog steeds even levendig en vlot als eerst. Hij heeft praatjes voor 10 en zoekt elke dag nieuwe mogelijkheden om te ontsnappen :+
Maar, hij heeft ook zijn bespiering terug en komt veel makkelijker door de vacht (en maakt niet meer zo'n idioot dikke vacht aan)
Je moet het helemaal zelf weten hoor, wat je nu kunt doen is ze scheren. Het is veel te warm met vacht nu


Ik scheer idd als ze het te warm hebben. De vacht rond de borst en schouders is wel helemaal gewisseld en dat lijkt ok voor hen. Geen van beide is aan het zweten tot nu toe, ik controleer 2-3x daags als ik er ben.

Ah heeft de prascend de bespiering toch teruggebracht? Dan wil ik het wel overwegen, kan zo’n test altijd?
Mijn instructrice had ook 2 ponies met cushing, maar bij haar werden ze juist ietwat somber en minder energetisch door de medicatie. Dat zou ik sneu vinden voor Hilde, is vooral hetgeen mij nu tegenhoudt. Eentje van die ponies van haar lijkt wel terug vrolijk te zijn nu, de andere is er niet meer.


Zo’n test kan altijd maar ik zou het dan zo snel mogelijk doen voordat het najaar begint. Nu zijn de testen nog enigszins betrouwbaar, dat is in het najaar anders.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:59

Oef waar wij vorige week nog heerlijk door het bos hebben gereden met een paard ie dacht dat hij 12 was ipv 21.
Staat hij nu in de wei alsof hij 35 is.
Tennessee heeft een hele lelijke wond opgelopen, een snee van 20 cm met in het midden een grote bult die groter was dan een tennisbal.
Nu heeft hij ook pijn met lopen, lijkt alsof hij spierpijn heeft want als ik hem vraag om achter mij aan te wandelen loopt hij na 3 minuten weer soepeler. Maar het in beweging komen kost hem heel veel moeite.
Arm paard, duivelsklauw heb ik besteld en hopelijk morgen binnen. Hopen dat dit hem verlichting geeft en dat hij wel van aandacht kan genieten.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:37

Ach jeetje, heel veel sterkte gewenst :knuffel:

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:47

Ah sneu beterschap.

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:49

Beterschap voor Tennessee! Hopelijk geneest de wond snel.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:44

Onze heer met cushing ziet er weer top uit nu hij bijna helemaal in zijn zomervacht komt, glimt als een spiegeltje, ook heeft hij met zijn 30 jaar nog geen ingevallen spieren.

Azra is 23 jaar maar nog net zo gek als toen ze 4 was, heb niet het gevoel ook dat ze al zo oud zijn.