Contributie verhoging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 16:36

Weet iemand of dit mag? Ik ben al jaren baklid bij de plaatselijke vereniging, al tig jaar betaal ik 50 euro per jaar. Nu is er een nieuw bestuur gekomen die tijdens de ledenvergadering de prijs van het lidmaatschap naar 65 euro heeft gebracht. Nou ja prima inflatie etc. Maar nu willen ze dus ook dat je verplicht een KNHS lidmaatschap afneemt. Dus dan ben je ipv de 50 euro: 92,50 kwijt. Hier kregen wij 8 december een mail over dat wij voor 23 december een abonnement moesten kiezen: donateur, baklid of lessend baklid. Ik heb hierop aangegeven dat ik mijn lidmaatschap wil opzeggen. Volgens de secretaris kan dit niet meer omdat ik vòòr 1 december op had moeten zeggen, maar we hebben de mail met de verschillende vormen pas 8 december gekregen. Mogen ze je houden aan deze opzegtermijn als zij de contributie bijna 100% verhogen?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:46

Kan je niet inschrijven als donateur en 1 euro storten? Of zijn het verplichte bedragen?

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 16:47

Poekkie schreef:
Kan je niet inschrijven als donateur en 1 euro storten?


Het donateur bedrag is ook vastgesteld: 27,50. Maar daarnaast vind ik het bizar dat ze zo’n prijsverhoging aangeven zonder een fatsoenlijke ‘uitweg’, dus mijn vraag: mag dit wettelijk gezien?

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:48

Bij een prijsverhoging als deze, én aanpassing van voorwaarden, is het verplicht om dermate tijdig te informeren dat de klant nog voldoende tijd heeft om het lidmaatschap te beëindigen. Wat ze doen mag dus niet.

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen

Hier vindt je wel wat meer info.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 20-12-23 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:48

Volgens mij mag dat wettelijk sowieso niet als zij pas op 8 december een mail sturen. Naar mijn weten moet dit altijd minimaal 30 dagen van te voren zijn. Als dit in gaat per 1 januari, dan zijn zij dus te laat met het communiceren.

joyce83

Berichten: 5208
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:49

Hebben ze beide dingen besproken en goedgekeurd in de ALV? zijn de notulen van de ALV ook rondgemaild? Waar ik dan meer aan denk is stond het dan ergens in dat je het wel had kunnen weten voor dus de mail van 8 december of niet? Geen idee hoe sterk ze staan eigenlijk.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:50

Wat ze doen mag niet inderdaad. Zoals hierboven ook gemeld, als ze het niet tijdig gemeld hebben.

Maar is dit het waard? 27.50 per jaar, is dat dan per maand op te zeggen? Dus kan je donateur worden per 1 jan, en dan per 1 feb uitschrijven, dat je 2.29 euro betaald en dus de rest niet voor de rest van het jaar?

Daar zullen ze ben ik bang ook moeilijk over doen.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:51

linoleum schreef:
Bij een prijsverhoging als deze, én aanpassing van voorwaarden, is het verplicht om dermate tijdig te informeren dat de klant nog voldoende tijd heeft om het lidmaatschap te beëindigen. Wat ze doen mag dus niet.

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-k ... onnementen

Hier vindt je wel wat meer info.

Wat jij deelt gaat om een zakelijke overeenkomst, voor TS is het verenigingsrecht van toepassing. Ik weet niet of je dat zo 1 op 1 met elkaar kan vergelijken.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:52

het is een vereniging, en geen bedrijf. Dus de consuwijzer link is niet van toepassing.

Het bestuur heeft dan ook niet besloten. De leden hebben besloten (in de ledenvergadering).

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:52

Die 27,50 voor de knhs gaat per jaar.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 17:12

Afbeelding

Dit staat er op hun eigen website

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:14

Is het verplicht knhs lidmaatschap ook in de ledenvergadering besproken?

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 17:18

manonutjuh schreef:
Is het verplicht knhs lidmaatschap ook in de ledenvergadering besproken?


dat weet ik dus niet, ik zie dat niet terug in de notulen, maar de vergadering is 3x verzet, de laatste keer kon ik geen vrij meer krijgen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:24

Ik heb dat jaren geleden ook gehad.
Net voor de kerst stuurde ze de verhoging.
Ik meteen teruggemaild en dat ik niet akkoord ging en per direct mijn lidmaatschap op zei.

Toen begon de penningmeester over de alz in november, alleen hebben wij die notulen nooit gehad (of misschien tegelijk met de mail over de verhoging, iig niet daarvoor)

Uiteindelijk gaf ze toe maar ik moest wel zelf de KNHS afzeggen.
Die kosten moest en zou ik betalen, volgens haar.
Maar ik heb nooit meer iets vernomen van de KNHS :+


Dit is wel 17 jaar geleden.


Maar je mag als vereniging nooit de mededeling doen dat er verhoogd wordt per komend jaar zonder dat je je leden de kans geeft om op te zeggen.
Bovendien was onze verhoging ook hoger dan de gebruikelijke X%

In principe is een jaarlijkse stijging a zoveel procent de norm en daar moet/ kan je dus rekening meehouden als lid zijnde. Die van ons steeg echt buiten proporties, beetje hetzelfde als TS, dat de vereniging geen poot had om op te staan.


Check dus ook even de voorwaarden van je vereniging, zij hebben zich te houden aan de wettelijke voorwaarden.
Laatst bijgewerkt door Onali op 20-12-23 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49118
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:29

Ik zou ook even informeren bij een juridisch loket of zo'n koppelverkoop van lidmaatschap én KNHS-lidmaatschap wel mag. Stamboekverenigingen mogen bv lidmaatschap ook niet verplicht stellen als je je paard op naam wilt zetten of als je een paspoort wilt aanvragen. Dit klinkt vergelijkbaar.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:30

Een lidmaatschap van de knhs is in principe verplicht bij een knhs vereniging.
Kan ook zijn dat ze op de vingers getikt zijn daarom.

Ibbel

Berichten: 49118
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:32

Ik vermoed dat ook de KNHS die verplichting wettelijk gezien niet mag afdwingen bij niet-wedstrijdrijdende leden.

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:57

Ik vermoed van wel.

Ts, hier over opzeggen:

Uitzonderingen opzegtermijn
Er is een uitzondering op de opzegtermijn en de verplichting voor het hele jaar contributie te betalen. Ieder lid kan volgens de wet met onmiddellijke ingang het lidmaatschap opzeggen als er een besluit door de vereniging is genomen waarbij de rechten van het lid zijn beperkt of de verplichtingen zijn verzwaard. Dit houdt bijvoorbeeld in: verhoging van de contributie. Deze opzegging moet gebeuren binnen een maand nadat het besluit kenbaar is gemaakt.

In de statuten kan van bovenstaande wettelijke bepaling worden afgeweken: “Deze bevoegdheid tot opzegging kan de leden bij de statuten worden ontzegd voor het geval van wijziging van de daar nauwkeurig omschreven rechten en verplichtingen en voorts in het algemeen voor het geval van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen.” Een erg ingewikkelde regeling dus.

Bron: https://nocnsf.nl/handboek-wet-en-regel ... zegtermijn

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:02

Caira schreef:
[ [url=m/SfMgjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit staat er op hun eigen website


Er staat dat het KNHS-lidmaatschap niet verplicht is voor basisleden. En een baklid is een basislid. Dan staat er op de website dus wat anders.

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:06

McGregor schreef:
Caira schreef:
[ [url=m/SfMgjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit staat er op hun eigen website


Er staat dat het KNHS-lidmaatschap niet verplicht is voor basisleden. En een baklid is een basislid. Dan staat er op de website dus wat anders.


Maar dat gaat over 2023.

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:16

Boras schreef:
Ik vermoed van wel.


Ik vermoedde van wel, omdat bij de turnvereniging hier leden, zowel de wedstrijdturnsters als de recreatieve turnsters, verplicht zijn bondscontributie te betalen. Dat geldt zelfs voor de vrijwilligers. Voor hen neemt de vereniging de betaling op zich.

Hier de onderbouwing, zie het laatste punt. Hieruit kun je opmaken dat een lidmaatschap van de overkoepelende sportbond verplicht kan worden gesteld. Het is immers een lidmaatschapbeperking:

Lidmaatschapsbeperkingen

Als sportvereniging kun je wel beperkingen hanteren die maken dat bepaalde mensen worden uitgesloten van de vereniging. Denk hierbij aan:
een leeftijdsgrens, oftewel lidmaatschap waaraan een minimum- en/of maximumleeftijd is verbonden;
leden weigeren die (zeden)misdrijven gepleegd hebben;
leden weigeren die niet beschikken over lidmaatschap van de overkoepelende sportbond.

Bron: https://nocnsf.nl/handboek-wet-en-regel ... oorwaarden


Het is een misvatting om te denken dat een sportbond er alleen is voor de wedstrijdleden.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:47

Boras schreef:
Boras schreef:
Ik vermoed van wel.


Ik vermoedde van wel, omdat bij de turnvereniging hier leden, zowel de wedstrijdturnsters als de recreatieve turnsters, verplicht zijn bondscontributie te betalen. Dat geldt zelfs voor de vrijwilligers. Voor hen neemt de vereniging de betaling op zich.

Hier de onderbouwing, zie het laatste punt. Hieruit kun je opmaken dat een lidmaatschap van de overkoepelende sportbond verplicht kan worden gesteld. Het is immers een lidmaatschapbeperking:

Lidmaatschapsbeperkingen

Als sportvereniging kun je wel beperkingen hanteren die maken dat bepaalde mensen worden uitgesloten van de vereniging. Denk hierbij aan:
een leeftijdsgrens, oftewel lidmaatschap waaraan een minimum- en/of maximumleeftijd is verbonden;
leden weigeren die (zeden)misdrijven gepleegd hebben;
leden weigeren die niet beschikken over lidmaatschap van de overkoepelende sportbond.

Bron: https://nocnsf.nl/handboek-wet-en-regel ... oorwaarden


Het is een misvatting om te denken dat een sportbond er alleen is voor de wedstrijdleden.


En soms is het ook gewoon iets verzekeringstechnisch. Bij mijn sportvereniging betaalde je voor een startvergunning als je wedstrijden deed, maar voor de overige leden moest de vereniging wel een bedrag afdragen ivm aansprakelijkheidsverzekeringen ed.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Contributie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:06

Heb je ooit een overeenkomst getekend? Wat staat daarin? Heeft de vereniging algemene voorwaarden voor het lidmaatschap?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:00

Even over een andere boeg: waar mag ik tekenen om voor minder dan 100 euro per jaar binnen te gaan rijden? Doe ik meteen.

Grote kans dat dat KNHS lidmaatschap overigens een verzekeringsdingetje is.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:04

pol013 schreef:
Grote kans dat dat KNHS lidmaatschap overigens een verzekeringsdingetje is.


Dit ja. Volgens mij is het om die reden ook verplicht bij onze vereniging. Het gaat er niet om of je wedstrijden rijdt.