Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:44

Hoi,

Ik zit (zoals waarschijnlijk veel meer mensen) met een dilemma.

De mogelijkheid om een vaccinatie te krijgen komt voor iedereen steeds dichterbij. Het wil ik wel of wil ik niet gevaccineerd worden dilemma komt dus ook automatisch dichterbij. Ik twijfel nog steeds enorm om meerdere redenen. Ik vermoed namelijk dat ik al corona heb gehad en daar nog steeds dagelijks wat klachten van onder vind. Dit is echter niet zeker, misschien staan deze klachten wel totaal los van corona. Dit wil ik eigenlijk voor ik mij besluit te vaccineren wel weten. Blijkt namelijk dat ik corona heb gehad dan wil ik geen vaccinatie, gezien ik dan van de corona zelf helemaal niets heb gemerkt.

Blijkt dat ik geen corona heb gehad en eigenlijk al meer dan een jaar geluk heb gehad dan overweeg ik mij wel te laten vaccineren.

Nu denk ik zelf dat als ik hiermee bij de huisarts aan klop ze geen akkoord zullen geven voor een bloedtest. Dus mijn vraag kan ik hier verder wat mee, kan ik een bloedtest 'opeisen' of heb ik geen poot om op te staan? Ik zou graag een beetje weten waar ik aan toe ben voor ik de huisarts bel. :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 11-05-21 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens
Berichten: 1399
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:48

Je kan niets eisen, zo zit de gezondheidszorg niet in elkaar in Nederland.

Maar ik zal gewoon precies deze punten bespreken met je huisarts. Als je al een jaar andere klachten hebt dan Corona is dat het op zich ook best waard om naar te laten kijken toch? En als het restverschijnselen zijn van Corona eigenlijk ook.
Dus ga gewoon met je huisarts in gesprek, hij/zij bijt niet en is er om dit soort dingen met jou te bespreken en je te helpen die beslissing te maken.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:53

Ik heb corona gehad en "moet" mij gewoon laten enten dit omdat je antistoffen na verloop van tijd weer afnemen.
Je hoeft alleen maar 1 enting als je korter dan 6 maanden (voor de enting) corona hebt gehad.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:55


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 22:55

Je kan je gewoon bij een commerciële organisatie laten testen op antistoffen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 23:03

Ook via de huisarts, ken tenminste iemand die dat heeft gedaan. Kost je wel je eigen risico als dat nog net opgebruikt is en is geen goedkope test.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 23:11

Wat maakt dat je denkt dat je huisarts dit zou weigeren? Heb je het überhaupt al besproken of is dit wat je zelf denkt?
Ik zou in jouw geval een afspraak maken op het spreekuur, bespreken wat je hier geschreven hebt en er gewoon om vragen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:06

Petrichor schreef:
Ik vermoed namelijk dat ik al corona heb gehad en daar nog steeds dagelijks wat klachten van onder vind........Blijkt namelijk dat ik corona heb gehad dan wil ik geen vaccinatie, gezien ik dan van de corona zelf helemaal niets heb gemerkt.


Hoe rijm je dit met elkaar? Je geeft aan nog steeds klachten te hebben, maar ook van de eventuele corona helemaal niks gemerkt te hebben.

Overigens zegt het wel of niet merken niks over een eventuele volgende besmetting. Je kan bv een lage virusload hebben gehad en een volgende keer alsnog doodziek worden. Of het idd niet hebben gehad.
Of het wel hebben gehad en het kan niet meer in het bloed gezien worden. Eigenlijk weet je alsnog niks als je geen antistoffen hebt. Als je wel antistoffen hebt ook niet, volgens mij zien ze niet hoeveel en of het voldoende is om een herbesmetting te voorkomen. (Maar dat weet ik dus niet zeker)

Ik zou gewoon de huisarts bellen en het voorleggen.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:36

Waarom zou je huisarts dat weigeren ? Ik zou het gewoon bespreken met hem

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:45

Ik heb dit laatst ook aan mijn huisarts voorgelegd. Ik wou ook wel graag laten testen op antistoffen. Ook al ruime tijd op en af wat vreemde klachten, compleet passend bij covid. Echter die keren dat ik getest ben pcr, negatief. Maar moet zeggen dat ik nu ook niet bij ieder kuchje. Hoofdpijntje, benauwdheid, of verkoudheid meer op de stoep sta bij een teststraat. Dus moeilijk te zeggen dan. Antistoffen test zou dan uitkomst kunnen geven, maar mijn huisarts wou d'r niet aan. Om de simpele reden dat het momenteel nog niet zeker is hoe lang antistoffen aanwezig blijven, dus in haar ogen nutteloos dan... Dat het mij gerust zou stellen maakte haar verder niet uit. Dus als ik het wil weten zal ik het inderdaad via een andere weg moeten laten doen en zelf betalen.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:56

Maar wat is de toegevoegde waarden op testen op anti stoffen?

Advies is toch een vacc. Zeker met het oog op wil je de grens over wil je na een pretpark!

Heb je het gehad ja of nee je kunt het gewoon nog een keer krijgen! En je bent gewoon nog net zo besmettelijk voor andere als dat je het niet gehad hebt!

Daarnaast zijn er diverse instanties die deze testen aanbieden om te laten testen.

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:01

Hou er nog rekening mee dat antistoffen weer kunnen verdwijnen, zeker als het al een tijdje geleden is dat je evt Covid gehad hebt. Een negatieve bloedtest zegt dus niet zoveel over de voorgeschiedenis en ook niet over heel recent, hooguit iets over de tijd daartussenin.
Verder ben ik het eens dat je redenatie enigszins krom is, waarom zou je je niet laten vaccineren als je wél Covid hebt doorgemaakt, ook al is het zonder veel (maar kennelijk nu nog mogelijk wel aanwezige?) klachten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:03

En sommige mensen bouwen na Corona helemaal geen antistoffen op, zoals mijn overbuurman helaas.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:09

Cayenne schreef:
En sommige mensen bouwen na Corona helemaal geen antistoffen op, zoals mijn overbuurman helaas.

Maar bouwen ze die dan wel op na de vaccinatie kan je je afvragen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:16

Petrichor schreef:
Hoi,

Ik zit (zoals waarschijnlijk veel meer mensen) met een dilemma.

De mogelijkheid om een vaccinatie te krijgen komt voor iedereen steeds dichterbij. Het wil ik wel of wil ik niet gevaccineerd worden dilemma komt dus ook automatisch dichterbij. Ik twijfel nog steeds enorm om meerdere redenen. Ik vermoed namelijk dat ik al corona heb gehad en daar nog steeds dagelijks wat klachten van onder vind. Dit is echter niet zeker, misschien staan deze klachten wel totaal los van corona. Dit wil ik eigenlijk voor ik mij besluit te vaccineren wel weten. Blijkt namelijk dat ik corona heb gehad dan wil ik geen vaccinatie, gezien ik dan van de corona zelf helemaal niets heb gemerkt.

Blijkt dat ik geen corona heb gehad en eigenlijk al meer dan een jaar geluk heb gehad dan overweeg ik mij wel te laten vaccineren.

Nu denk ik zelf dat als ik hiermee bij de huisarts aan klop ze geen akkoord zullen geven voor een bloedtest. Dus mijn vraag kan ik hier verder wat mee, kan ik een bloedtest 'opeisen' of heb ik geen poot om op te staan? Ik zou graag een beetje weten waar ik aan toe ben voor ik de huisarts bel. :)



Goed dat je dit doet hoor.... Wanneer er op korte termijn geen mogelijkheden zijn kun je het gewoon iets verder in de tijd nog eens proberen.

Ik zou je zeker niet onder druk laten zetten je te laten vaccineren....

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:17

Anoeska27 schreef:
Cayenne schreef:
En sommige mensen bouwen na Corona helemaal geen antistoffen op, zoals mijn overbuurman helaas.

Maar bouwen ze die dan wel op na de vaccinatie kan je je afvragen?

Uit onderzoeken blijkt dat de meeste mensen dat wel doen. Pfizer beschermt bv voor 95% na de tweede prik, van de anderen weet ik het niet precies uit mijn hoofd.

Of je wel of geen antistoffen opbouwt na doormaken van de ziekte hangt veel ook af van de virusload. En daar heb je bij doormaken geen invloed op, maar bij de vaccinaties natuurlijk wel.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:17

verootjoo schreef:
Petrichor schreef:
Ik vermoed namelijk dat ik al corona heb gehad en daar nog steeds dagelijks wat klachten van onder vind........Blijkt namelijk dat ik corona heb gehad dan wil ik geen vaccinatie, gezien ik dan van de corona zelf helemaal niets heb gemerkt.


Hoe rijm je dit met elkaar? Je geeft aan nog steeds klachten te hebben, maar ook van de eventuele corona helemaal niks gemerkt te hebben.



Dit vroeg ik mij ook af inderdaad.

Ik heb laatst laten testen op antistoffen omdat ik toch een x-jaarlijks bloedonderzoek liet doen.
Gewoon uit nieuwsgierigheid dus.
Helaas geen geluk hier want geen antistoffen. :')

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:22

Anoeska27 schreef:
Cayenne schreef:
En sommige mensen bouwen na Corona helemaal geen antistoffen op, zoals mijn overbuurman helaas.

Maar bouwen ze die dan wel op na de vaccinatie kan je je afvragen?


De antistoffen test igG/M blijft negatief na vaccinatie met de nu in omloop zijnde vaccins.
De test reageert namelijk op nucleocapside antistoffen en niet op antistoffen gericht tegen het spike-proteïn eiwit.
Aldus de uitleg van het labo onder mijn bloedresultaten :P

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:30

verootjoo schreef:
Anoeska27 schreef:

Maar bouwen ze die dan wel op na de vaccinatie kan je je afvragen?

Uit onderzoeken blijkt dat de meeste mensen dat wel doen. Pfizer beschermt bv voor 95% na de tweede prik, van de anderen weet ik het niet precies uit mijn hoofd.

Of je wel of geen antistoffen opbouwt na doormaken van de ziekte hangt veel ook af van de virusload. En daar heb je bij doormaken geen invloed op, maar bij de vaccinaties natuurlijk wel.


Volgens mij zit er bij het vaccin een verschil in tegen bescherming tegen het virus en antistoffen.
Hoe lang de anti stoffen werken is heel verschillend van persoon tot persoon, hoe je het doorgemaakt hebt maakt niet altijd uit.
Er zijn al personen die ondertussen al 2x corona hebben gehad.

Daarnaast weten ze nu ook nog niet hoelang het vaccin bescherming tegen het virus gaat geven.

Tenminste zo heb ik het begrepen hoor, kan zijn dat ik het mis heb

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:38

kiki1976 schreef:
Citaat:
Uit onderzoeken blijkt dat de meeste mensen dat wel doen. Pfizer beschermt bv voor 95% na de tweede prik, van de anderen weet ik het niet precies uit mijn hoofd.

Of je wel of geen antistoffen opbouwt na doormaken van de ziekte hangt veel ook af van de virusload. En daar heb je bij doormaken geen invloed op, maar bij de vaccinaties natuurlijk wel.


Volgens mij zit er bij het vaccin een verschil in tegen bescherming tegen het virus en antistoffen.
Hoe lang de anti stoffen werken is heel verschillend van persoon tot persoon, hoe je het doorgemaakt hebt maakt niet altijd uit.
Er zijn al personen die ondertussen al 2x corona hebben gehad.

Daarnaast weten ze nu ook nog niet hoelang het vaccin bescherming tegen het virus gaat geven.

Tenminste zo heb ik het begrepen hoor, kan zijn dat ik het mis heb


Hoe lang de antistoffen werken is idd nog niet bekend. Maar het is wel bekend dat er antistoffen aangemaakt worden na het virus, anders werkt het vaccin niet. Hoe lang het gaat werken wordt momenteel onderzoek naar gedaan.
De personen die 2x corona hebben gekregen hebben meestal de eerste keer een lage virusload gehad waardoor ze mogelijk nauwelijks antistoffen hebben aangemaakt. Er zijn nog meer factoren, maar dit is wat er uit de studies komt.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Bloedprikken om te achterhalen of je corona hebt gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:56

Ik heb me opgegeven voor het onderzoek naar de werking van vaccinaties. Moet je vier keer bloed bij jezelf ( met een prikje in je vinger hoor ) afnemen over een een periode van anderhalf jaar.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:10

Eleeke schreef:
Ik heb me opgegeven voor het onderzoek naar de werking van vaccinaties. Moet je vier keer bloed bij jezelf ( met een prikje in je vinger hoor ) afnemen over een een periode van anderhalf jaar.


Interessant !
En 4x een vingerprikje lijkt me ook goed te doen :D

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:16

Cayenne schreef:
En sommige mensen bouwen na Corona helemaal geen antistoffen op, zoals mijn overbuurman helaas.


Een vriendin van mij ook idd

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:05

verootjoo schreef:
Hoe lang de antistoffen werken is idd nog niet bekend. Maar het is wel bekend dat er antistoffen aangemaakt worden na het virus, anders werkt het vaccin niet. Hoe lang het gaat werken wordt momenteel onderzoek naar gedaan.
De personen die 2x corona hebben gekregen hebben meestal de eerste keer een lage virusload gehad waardoor ze mogelijk nauwelijks antistoffen hebben aangemaakt. Er zijn nog meer factoren, maar dit is wat er uit de studies komt.

Dat er antistoffen worden aangemaakt nadat je corona hebt gehad klopt, dat zeg ik ook. Is alleen niet bekend hoe lang deze antistoffen bij je blijven.
Toch zijn er mensen die er de eerste keer al echt goed ziek van zijn geweest en het na een half jaar weer opnieuw hadden.
Eerder aangetoond dat ze de volle streep antistoffen hadden, maar toch al in een rap tempo weer afnamen.
Daarnaast zag je ook idd een verschil qua hoeveelheid antistoffen, weinig klachten was lage antistoffen, flinke klachten, hoge antistoffen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:07

kiki1976 schreef:
verootjoo schreef:
Hoe lang de antistoffen werken is idd nog niet bekend. Maar het is wel bekend dat er antistoffen aangemaakt worden na het virus, anders werkt het vaccin niet. Hoe lang het gaat werken wordt momenteel onderzoek naar gedaan.
De personen die 2x corona hebben gekregen hebben meestal de eerste keer een lage virusload gehad waardoor ze mogelijk nauwelijks antistoffen hebben aangemaakt. Er zijn nog meer factoren, maar dit is wat er uit de studies komt.

Dat er antistoffen worden aangemaakt nadat je corona hebt gehad klopt, dat zeg ik ook. Is alleen niet bekend hoe lang deze antistoffen bij je blijven.
Toch zijn er mensen die er de eerste keer al echt goed ziek van zijn geweest en het na een half jaar weer opnieuw hadden.
Eerder aangetoond dat ze de volle streep antistoffen hadden, maar toch al in een rap tempo weer afnamen.
Daarnaast zag je ook idd een verschil qua hoeveelheid antistoffen, weinig klachten was lage antistoffen, flinke klachten, hoge antistoffen.


Nee, dat zeg ik toch ook in allebei m’n posts :+ Naar hoe lang moet nog onderzoek gedaan worden, daar zijn ze nu mee bezig.