Avond klok en je paard/pony op doe het zelf locatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:28

moyra schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik mis wel het gelijk trekken van dieren. Want heel eerlijk gezegd zie ik niet in waarom een hond na 21:00 uur uitgelaten mag worden en ik rond dat tijdstip niet naar huis mag autorijden, omdat ik mijn paard een uurtje extra in de paddock heb gezet en de stal een keer extra heb gemest of een rondje extra heb gewandeld in de bak.

Kan dat niet, dan moet de hond ook maar naar de wc op een alternatieve stal.

Ik doe in principe exact hetzelfde.



Dat doe je niet. Een paard kan ten alle tijden plassen en poepen, een hond met een tuin ook, een hond met een balkon niet.


Dan moeten ze ook maar naar de wc op een plek in huis/het balkon. Toen ze als puppy nog niet zindelijk waren, was dat ook op te lossen. Zou niet weten waarom volwassen honden dat niet kunnen op die speciale plasmatten etc.

Alle dierenzorg gelijk trekken. Of het nu een koe, varken, cavia, kat of hond is. Als je voor een dier zijn welzijn zorgt in welke variant dan ook moet dat mogelijk zijn of voor allemaal niet.[/quote]

Als pup liet ik mijn hond elke 2 uur uit, dan pas je dat aan.

Een paard kun je niet vergelijken want de basis behoefte kun je prima voorzien voor 21.00 en rijden is geen basis behoefte

Hond uitlaten tijdens avondklok is bij mij trouwens ook gewoon max 10 min, ik loop naar gras , hond piest en poept en terug en vind ook dat de hond niet langer dan 15 min zou hoeven worden uitgelaten tijdens de avondklok

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:32

Jessix schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik bedoel het heel serieus.
Wij moeten als paarden eigenaar toch ook zorgen dat ons paard in de tijd van de avondklok ergens kan poepen en plassen. Net alle andere mensen met andere soorten dieren. Wat maakt de hond dan weer zo speciaal. Een kat gaat binnenshuis op de kattenbak. Een hamster in het zaagsel etc. Er zijn alternatieven voor honden, ze zijn vrij ongebruikelijk. Dus waarom de hond wel en een paard niet.

Ik ga mijn best doen om me aan de avondklok te houden, maar als ik een keertje later ben, omdat ik mijn paard geen 12 uur op stal wil hebben. Dan heb ik daar echt schijt aan.

Je hoeft je paard ook geen 12 uur op stal te hebben. Maar goed, als je er toch schijt aan hebt, helemaal prima dan toch?


Helaas heb ik mijn droomstal waar mijn paard de hele dag buiten kan staan in de winter nog niet gevonden. Zoektocht staat dan ook wijd open. Velen met mij. Waardoor ik deze 12 uur op stal probeer te onderbreken door ze savonds nog een keertje eruit te halen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Avond klok en je paard/pony op doe het zelf locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:41

Ik snap het probleem in elk geval best, als je tot later moet werken. Als je dan voordat je naar werk gaat je paard al binnen moet zetten (in de voormiddag) of een paard 16 uur zonder voerbeurt moet laten is dat best wel heel lang.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:47

Desi_2409 schreef:
Vjestagirl: een paar uurtjes vrije beweging is nog altijd 22 uur op stal. Voor een paard dat gewend is te trainen, buitenrijden, longeren enz vind ik dit veel te lang gedurende 2 weken...

En je werkt ook 7 dagen per week, dus geen enkele mogelijkheid om op een dag tussendoor een keer je paard te longeren ofzo?

Hier gaat de poort dicht om 21.00 uur, iedereen moet voor die tijd geweest zijn, of iets met een stalgenoot regelen.
En ik vind dat terecht.
We zitten niet in een lockdown met avondklok omdat het allemaal zo goed gaat hè, regels zijn er niet voor niets...

Ik vind het zo bijzonder dat bij elke nieuwe maatregel de reactie altijd meteen is, kijken bij welke uitzondering we kunnen horen, ipv schouders eronder en ons conformeren aan de maatregelen. Juist omdat er zovelen zijn die menen dat de maatregelen niet voor hen gelden, blijven we achter de feiten aanlopen en moeten er steeds ingrijpender maatregelen komen...


Ik voer nu, in de winter, meestal rond 18.00 uur en hij krijgt om 7.00 uur van de stalbaas z'n ontbijt.
Hij staat in de tussentijd nooit zonder, want ik zorg dat hij om 18.00 uur zoveel krijgt, dat hij daar de nacht mee doorkomt.

In de zomer voer ik vaak zelfs maar 1x per dag en ook dan is het genoeg. Kwestie van genoeg voeren of voldoende vertragen dmv slow feeders, etc.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:48

Shadow0 schreef:
Ik snap het probleem in elk geval best, als je tot later moet werken. Als je dan voordat je naar werk gaat je paard al binnen moet zetten (in de voormiddag) of een paard 16 uur zonder voerbeurt moet laten is dat best wel heel lang.

En als dat zo is en er echt niemand anders kan komen, dan kun je nog de overweging maken of dit onder dringend noodzakelijke zorg valt en met een formulier op stap. Dat is toch echt heel wat anders dan een stal gaan mesten of een rondje met je paard door de paddock lopen.


Moonlight, mijn honden hebben nooit een plasmatje of wat dan ook gehad. Mijn honden hebben gewoon geleerd dat je buiten je behoefte hoort te doen. Dus tenzij je dat ook aan je paard hebt geleerd maak je echt een hele vreemde vergelijking. Ik ben helemaal voor alle dieren gelijk trekken, dus je mag met je paard aangelijnd bij je eigen huis best een rondje gaan lopen van mij als die niet binnen kan plassen :j

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:35

[quote="Moonlight17]

Helaas heb ik mijn droomstal waar mijn paard de hele dag buiten kan staan in de winter nog niet gevonden. Zoektocht staat dan ook wijd open. Velen met mij. Waardoor ik deze 12 uur op stal probeer te onderbreken door ze savonds nog een keertje eruit te halen.[/quote]
Ja je hebt absoluut een uitzondering om na 9 uur nog op de weg te zijn. Succes ermee!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Avond klok en je paard/pony op doe het zelf locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 01:31

Mijn paarden staan volledig in eigen beheer, afgelegen bij 1 woonhuis, waarvan de bewoner door ernstige ziekte niet aanwezig is. Voor de avondklok werkte 's avonds en ging dan 's nachts uit werk rond 3 uur nog een check doen, en was er dan na mn nachtrust rond 11 uur in de ochtend weer. Nu ga ik werken van 14 uur tot 22 uur en dan met werkgevers verklaring naar huis, onderweg ga ik gelijk door voor de laatste check. Ik heb een uur reistijd, dus als ik dat niet doe, staan ze van 13 uur tot zeker 7 uur in de ochtend zonder toezicht, dat vind ik te lang. Er zal er maar een koliek krijgen, een wond oplopen of ontsnappen.... Ik ben geen enkel gevaar voor de gezondheid, want kom in dat stukje van 400 meter tot aan mijn huis zelden iemand tegen, en heb uiteraard een werkgevers verklaring, kan mijn werkrooster tonen. Zorg dat al het voeren en beweging etc allemaal 's middags gebeurt. Maar ze op de gok laten staan doe ik echt niet, lopen ook 2 veulens bij...

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 01:48

Caily schreef:
Mijn paarden staan volledig in eigen beheer, afgelegen bij 1 woonhuis, waarvan de bewoner door ernstige ziekte niet aanwezig is. Voor de avondklok werkte 's avonds en ging dan 's nachts uit werk rond 3 uur nog een check doen, en was er dan na mn nachtrust rond 11 uur in de ochtend weer. Nu ga ik werken van 14 uur tot 22 uur en dan met werkgevers verklaring naar huis, onderweg ga ik gelijk door voor de laatste check. Ik heb een uur reistijd, dus als ik dat niet doe, staan ze van 13 uur tot zeker 7 uur in de ochtend zonder toezicht, dat vind ik te lang. Er zal er maar een koliek krijgen, een wond oplopen of ontsnappen.... Ik ben geen enkel gevaar voor de gezondheid, want kom in dat stukje van 400 meter tot aan mijn huis zelden iemand tegen, en heb uiteraard een werkgevers verklaring, kan mijn werkrooster tonen. Zorg dat al het voeren en beweging etc allemaal 's middags gebeurt. Maar ze op de gok laten staan doe ik echt niet, lopen ook 2 veulens bij...


Je hebt groot gelijk! Had het eerder vreemd gevonden als je het niet zo had gedaan.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 08:03

Wij staan op een stal waar we alles zelf moeten regelen en waar niemand op het terrein is. Wij vinden het dus belangrijk dat elke avond nog even iemand checkt, ook moeten er momenteel 3 paarden 2 maal daags medicatie. Elke avond doet iemand anders de avond ronde zodat we niet zomaar iemand anders tegen komen. In 90% van de avonden zal het prima lukken om voor 21u weer thuis te zijn, maar voor de gevallen dat het net niet lukt (ivm lange dagen en lange reistijd) heb ik alvast wat verklaringen geprint in de auto liggen.

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:35

LiselotZorro schreef:
Chichika schreef:
mijn paarden staan in DL, en ik rij altijd om 10 uur terug van stal. en in DL is avondkock om 9 uur s avondas. nioot problemen mee gehad met politie ....goede uitleg en je mag door

Inderdaad, ga gewoon. Je zegt dat je voor noodzakelijk verzorging paard gaat. Wat dat precies inhoudt hoeft niemand te weten.

Rutte heeft zelf al gezegd dat de avondklok niet streng gehandhaafd gaat worden. Inderdaad de zoveelste blunder, maar in dit geval: tel uit je winst.


Zeker een blunder, want de politie heeft gisteravond gelijk al een grootscheepse controle uitgevoert en aangekondigd dat er meer volgen en er worden gelijk boetes uitgedeeld.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Avond klok en je paard/pony op doe het zelf locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:16

Hier iemand met paarden in eigen beheer op privé terrein (verhuurder daarvan woont daar ook niet) en het is nog middenin afgelegen gebied ook.

Mijn paarden staan op een paddock met schuilstal en zijn afhankelijk van voerdiensten. Manlief en ik rijden er al jaren 4x per dag heen. In deze wintermaanden voer ik gewoon tussen 17 en 19 uur voor de nacht vrijwel onbeperkt hooi en stro. Overdag wel in porties, anders worden ze moddervet. Prima te doen dus met avondklok. Ben wel blij dat het geen zomer is, want dan train je wel meer 's avonds, door bv hitte overdag. Nu kan dat prima overdag. En ben ik te druk met werk of andere zaken, dan lopen ze toch gewoon heerlijk rond 24/7 buiten zonder training? Dat is het fijne van paarden, die lekker rond scharrelen de hele dag. Ik hoef niets per se. Dat hoort ieder paard te kunnen, zeg ik altijd maar.

Bij medische noodsituaties ga ik er gewoon heen met formulier. Maar daar ga ik momenteel niet zo van uit. Ze zijn gezond, dus hopelijk komen we die paar weken wel even door. Wordt het langer dan is het natuurlijk wel vervelend. Voor iedereen van ons. Sterkte allen in deze bizarre tijd.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:31

Caily schreef:
Mijn paarden staan volledig in eigen beheer, afgelegen bij 1 woonhuis, waarvan de bewoner door ernstige ziekte niet aanwezig is. Voor de avondklok werkte 's avonds en ging dan 's nachts uit werk rond 3 uur nog een check doen, en was er dan na mn nachtrust rond 11 uur in de ochtend weer. Nu ga ik werken van 14 uur tot 22 uur en dan met werkgevers verklaring naar huis, onderweg ga ik gelijk door voor de laatste check. Ik heb een uur reistijd, dus als ik dat niet doe, staan ze van 13 uur tot zeker 7 uur in de ochtend zonder toezicht, dat vind ik te lang. Er zal er maar een koliek krijgen, een wond oplopen of ontsnappen.... Ik ben geen enkel gevaar voor de gezondheid, want kom in dat stukje van 400 meter tot aan mijn huis zelden iemand tegen, en heb uiteraard een werkgevers verklaring, kan mijn werkrooster tonen. Zorg dat al het voeren en beweging etc allemaal 's middags gebeurt. Maar ze op de gok laten staan doe ik echt niet, lopen ook 2 veulens bij...


Dit vind ik dus een geval van noodzakelijke zorg. Dat lijkt me ook echt totaal iets anders dan nog ff gaan rijden op een volpension stalling en zou ik ook zo doen als ik in jou schoenen stond.