Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:03

Is jouw mening en oordeel welke mening meer of minder waar zijn ;-)

Mooie post CalipsoLover.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:07

Elisa2 schreef:
rien10 schreef:

Een andere mening is helemaal prima. Maar als iemand een mening met een karate trap tegen een dienstdoend agent kracht wil bijzetten is het geen mening meer maar geweld.
Veel wappies en alu-hoedjes zijn drammers. Die dringen hun mening op. Keer op keer. En daar zit een groep tussen die geweld niet schuwt. Als daar tussen een van mijn vrienden zou zitten, dan is wat mij betreft de vriendschap over. Dan was de vriendschap kennelijk niet wat ik er in dacht te zien.


Geweld is imo nooit goed te praten, het onderste is jouw mening. Ik denk dat mensen niet zo moeten polariseren. Schaap, wappie..we zijn allemaal mensen.


Eeeh, hoe kan je mij quoten op iets wat ik niet geschreven heb?
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 19-01-21 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast omdat deze in het vorige bericht niet klopte.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:19

Omdat ik de quotes standaards verpest als er meerderen instaan, en je mag er niet meer dan 2 quotes posten. Sorry...tips zijn welkom. :-D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:24

Tja, beter niet doen dan. Nu staat er dat ik iets geschreven heb, wat helemaal niet zo is en daar ben ik niet van gecharmeerd. Dus als je het kan corrigeren of weghalen, graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:35

Typisch, de reden waarom ik die straffe uitspraak doe, staat erboven, maar die wordt makkelijkshalve genegeerd.

Wel, dat mag je vinden. Maar als je bij het uitoefenen van je job al maanden mensen ziet sterven, omdat mensen die risico contacten hadden zich niet laten testen, want hé ik heb geen symptomen en mensen zonder symptomen weigeren om handhygiëne toe te passen, zich niet houden aan het beperken van hun sociale contacten en compleet anti mond kapje zijn, dan word je minder vriendelijk. Daarnaast heb ik zelf asymptomatische collega's gehad, die getest werden nadat iemand uit hun bubbel covid positief bleken te zijn, die een zodanige virale lading hadden dat ze superverspreiders waren. De outbreaks in zorginstellingen en scholen tonen aan hoe snel zo'n superverspreider andere mensen kan besmetten. Oh, en dan vergeet ik nog de mensen die asymptomatisch positief zijn en toch niet in quarantaine gaan. Heb net nog een covid dode gehad, omdat de dochter, asymptomatisch positief, toch ff bij ma en pa is langsgeweest. Ik neem dan ook geen woord terug van wat ik zei.

Daarnaast word ik al maanden uitgemaakt voor schaap of angsthaas, omdat ik zeg wat covid aanricht en mensen maar blijven ontkennen dat covid echt wel ernstig is.

Nog een leuke, ik ben een leugenaar en word door de overheid dik betaald om fabeltjes te verspreiden over covid. Mijne intensieve zou leeg staan volgens die mensen en wat ze op TV laten zien, dat zijn acteurs.

En dan heb je nog de idioten die mij en de artsen waarmee ik werk, moordenaars noemen. Wij hebben de mensen vermoord door ze foute medicatie te geven (hetgene zij als wondermiddel zien, hielp totaal niet en gaf mega veel bijwerkingen). We hebben ze vermoord door de mensen op hun buik te leggen. Oh, en we hebben ze vooral vermoord door ze aan de beademing te leggen. En nee, dat soort onzin verspreiden is niet onschuldig. Wij hebben in de 2de golf mensen verloren, omdat ze erin geloofden en absoluut niet aan de beademing wilden.

Dus ja, ik ben en ik blijf van mening dat non believers de afgelopen maanden mensen de dood ingejaagd hebben door het verspreiden van hun alternatieve waarheid en met zulke mensen wil ik niets te maken hebben. Ik word angsthaas en moordenaar genoemd door hen, wel, dan mag ik zeggen dat zij doden op hun geweten hebben doordat zij covid niet serieus nemen.

Edit: na bij lezen vd vorige pg qoute weggehaald.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:08

maar die afstand creeer je toch zelf door ze te ontvolgen? Waarom zijn jouw gedachtes beter dan die van hen? De waarheid weet niemand, ook de overheid niet.

Zelf heb ik veel moeite met de maatregels, vnl omdat het voor mij ethisch onjuist is om mensen bij elkaar weg te houden vanuit angst. Ik wil zelf kunnen bepalen wie ik zie, wat ik doe, en ook of ik hulp wil (Want voor mij zou dat niet nodig zijn. Als ik een briefje kan ondertekenen dat ik afzie van hulp en daarmee de ziekenhuizen niet belast, en zo mijn vrijheid terugkrijg zou ik het gelijk doen, maar doodgaan schijnt een taboe). Tegelijk heb ik ook begrip voor mensen die wel bang zijn voor corona en zich, soms heel streng, aan de maatregels houden.

Zo heeft mijn dochter haar vader en zijn vrouw het afgelopen jaar nauwelijks gezien. Zij is doodsbang dat ze het krijgen. Naar haar zeggen heeft zij het al gehad, en gaat ze een 2e keer dood eraan (Ze is niet getest overigens en haar man had niks). Ze zijn er ook wel flauw van, willen toch graag mijn dochter zien, dus spreken we nu buiten op mijn terras af..vuurkorf aan, soepje erbij. Gaat. En, hoewel ik het dikke onzin vind, trek ik zelfs op eigen initiatief handschoentjes aan als ik het eten pak...ze vraagt er niet om, maar ik zie dat ze dat waardeert.

Ik ken ook mensen die er echt een complot in zien. Ook prima. Ik niet. Ik ben alleen anti maatregels.

Dus volgens mij is dat het enige wat nodig is, om geen mensen kwijt te raken. Inzien dat jouw waarheid niet beter of slechter is dan die van anderen (en als mensen onwaarheden verkondigen: denk dan eens aan jaren terug, toen mensen dachten dat de aarde plat was...degene die zei dat ie rond was, verkondigde in die tijdgeest ook onwaarheden. En nog steeds weten we de waarheid niet....het gaat ook om perspectief, want wat als de betekenis van een woord verandert? Stel nu dat er ergens een land is, waar rond vierkant heet...diegene zegt dat de aarde vierkant is. Jij zegt: nee, hij is rond. Beiden hebben dan toch gelijk?). Enfin...het lukt me steeds beter ook rustig met mensen te praten. Uit te leggen dat ik er heel anders insta, maar wel hun standpunt respecteer en dat is voldoende voor de meeste mensen. Ik hoef niemand te overtuigen...zelfde als met de entingen. Ik hoef hem niet. Velen met mij, maar ook velen die anderen proberen te overtuigen dat ie gevaarlijk is. Ik denk: why?Wat maakt het mij uit dat anderen die enting nemen? Sterker nog, ik ben de mensen die het aandurven dankbaar...des te sneller hebben wij weigeraars ook onze vrijheden weer terug.

Dus: gewoon geen mensen ontvolgen. Of wel ontvolgen, en af en toe eens vragen hoe het gaat. Er is meer om over te praten dan corona. Geen discussies aangaan. Gewoon focussen op wat jullie leuk vinden aan elkaar.

CalipsoLover
Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:10

Ik denk juist helemaal niet dat het zinloos is om in discussie te gaan met iemand die in complottheorieën gelooft. Juist door in discussie te gaan kan je bijleren en beter begrijpen waarom iemand zo denkt. Veel filosofen studeren naast filosofie ook een wetenschapstak en visa versa, juist omdat die twee vaak ook hand in hand kunnen gaan. Wetenschap is wetenschap, maar dat betekent niet dat de manier hoe je die wetenschap in een maatschappij presenteert de manier is om ermee om te gaan.

Ik snap dat sommige meningen meer waard zijn dan een ander in iemand zijn/haar ogen. De vraag die nu heel hard aanwezig is onder mezelf en mijn vrienden met de huidige situatie is "Heiligt het doel de middelen nog wel?". Ik heb veel vrienden die zullen zeggen neen, met deze en deze reden. Maar ik heb ook een vriend die in zijn zesde jaar geneeskunde zit en die ook zegt dat de huidige regels nergens meer op slaan. In een discussie zal ik hem dan ook als voorbeeld gaan gebruiken, omdat hij geneeskunde studeert en dus enigszins ook weet waarover hij spreekt.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Ygritte
Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:13

Ik vind dit een lastig maar heel belangrijk onderwerp. In tijden van social media en internet wordt het toch (1) steeds meer zo dat mensen hun meningen veel delen, maar ook (2) dat je snel in een 'bubbel' komt met alleen gelijkgestemden, wat ook weer tot allerlei foute aannames kan leiden (dat "niemand VVD stemt" bijvoorbeeld, puur omdat niemand in jouw Facebook/Whatsapp bubbel dat doet). Dat is potentieel best gevaarlijk omdat je elkaar niet meer tegenkomt en leert begrijpen.

Ik heb voor mezelf wel een duidelijke lijn getrokken: als iemand een duidelijk racistische, seksistische, of gevaarlijke mening heeft (en daarmee bedoel ik ook: met corona het aansporen tot het niet volgen van de maatregelen), dan zeg ik daar altijd wat van want dit zijn wel degelijk uitingen die ik zeer ongewenst vind.

Maar: ik denk wel dat in gesprek blijven belangrijk is. Hier op bokt heb ik felle discussies gevoerd met mensen met extreem andere meningen over allerlei politiek-maatschappelijke onderwerpen, van Zwarte Piet en feminisme tot Michael Jackson, maar ik probeer altijd inhoudelijk en respectvol te blijven - maar wel duidelijk aan te geven als ik bepaalde uitingen echt niet vind kunnen. Ik denk dat dat de meest constructieve manier voorwaarts is in een democratie.

Soms is "in gesprek blijven" wel echt lastig als iemand dus echt extreme standpunten heeft die gewoon schadelijk zijn, en als je een persoonlijke relatie met iemand hebt. Ik zou bijvoorbeeld geen vrienden kunnen zijn met iemand die racistische ideeen heeft, en dat ook duidelijk uitspreken. Gelukkig heb ik om die reden nog geen vriendschappen hoeven afbreken, omdat deze mensen meestal toch kennissen blijven omdat je toch weinig binding hebt.

Over corona ligt het vaak genuanceerder, maar heb ik soms ook wel duidelijk gezegd dat ik het niet OK vind dat iemand zich niet aan de maatregelen wil houden, met duidelijk mijn argumenten erbij waarom ik dat wel doe. :j En vaak zijn die argumenten niet eens vanuit feiten, maar vanuit wat mijn persoonlijke reden is: ik wil mijn mede-burger zo min mogelijk schade berokkenen. Als ik met minieme acties ervoor kan zorgen dat een kwetsbare mede-mens minder risico loopt, dan vind ik dat het helemaal waard, en ik zou het heel erg vinden als mijn persoonlijke acties ervoor zorgen dat iemand zwaar ziek wordt of zelfs sterft. Vaak snappen anti-corona-mensen dan beter waar ik vandaan kom, en is het gesprek onmiddelijk vriendelijker dan wanneer ik met allemaal feiten zou gaan slaan.

Ik ben een vast gelover in feiten, maar ik geloof ook wat iemand hier zei: corona is niet (alleen maar) feiten maar ook beleidskeuzes en emotie. Als je daarover kunt praten (waar je bang voor bent, wat jij belangrijker vindt qua waarden) dan kun je al een veel constructiever gesprek voeren dan als je gaat debatteren hoeveel ziekenhuisbedden er nou in Groningen zijn, bijvoorbeeld.

Wel moet ik zeggen dat ik deze houding met familie soms lastiger vind, vooral omdat je discussies dan toch sneller persoonlijker opneemt dan bij vrienden. Ik heb 1 familielid die geestelijk ziek is en erg vatbaar is voor samenzweringstheorieeen en allerlei soortgelijke verhalen. Daarmee werkt het onderwerp subtiel negeren heel goed.

Met een ander naast familielid heb ik meer moeite: die is inmiddels ook vast gelover in extreem-rechts, Trump, geweld-verheerlijking en soortgelijke ideeen die echt heel ver van mijn eigen overtuigingen afstaan, en soms ook gewoon ver van de feiten. Daar geef ik wel echt duidelijk tegengas als er een onwaarheid of echt onprettig denkbeeld voorkomt, maar verder heb ik contact met dit familielid tot een minimum beperkt. Ik probeer wel vriendelijk te blijven, maar dit familielid is voor mij ook in ruwweg de afgelopen 2 jaar een minder aardig persoon geworden door deze denkbeelden. -O- Dat vind ik wel oprecht jammer, maar van een inhoudelijke discussie is vaak al geen sprake meer, we nemen het denk ik beiden ook te persoonlijk op als de ander een andere mening heeft (terwijl me op bijv. bokt veel meer lukt om het minder persoonlijk te nemen).

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:17

Moest het enkel jezelf treffen, zou zo n attest dat je afstand doet van alle medische hulp er van mijn part komen maar het heeft niet alleen effect op je eigen gezondheid maar ook op dat van een ander.

Nu, mag iedereen denken, geloven wat ze willen zolang men zich aan de maatregelen houden en andere niet aanzetten om zich niet aan de maatregelen te houden.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:28

Als je niet meer wilt omgaan met mensen die er een andere mening op nahouden,dan houd je tenslotte alleen nog maar een spiegel over.

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-21 17:33

SVRL schreef:
Typisch, de reden waarom ik die straffe uitspraak doe, staat erboven, maar die wordt makkelijkshalve genegeerd.

Wel, dat mag je vinden. Maar als je bij het uitoefenen van je job al maanden mensen ziet sterven, omdat mensen die risico contacten hadden zich niet laten testen, want hé ik heb geen symptomen en mensen zonder symptomen weigeren om handhygiëne toe te passen, zich niet houden aan het beperken van hun sociale contacten en compleet anti mond kapje zijn, dan word je minder vriendelijk. Daarnaast heb ik zelf asymptomatische collega's gehad, die getest werden nadat iemand uit hun bubbel covid positief bleken te zijn, die een zodanige virale lading hadden dat ze superverspreiders waren. De outbreaks in zorginstellingen en scholen tonen aan hoe snel zo'n superverspreider andere mensen kan besmetten. Oh, en dan vergeet ik nog de mensen die asymptomatisch positief zijn en toch niet in quarantaine gaan. Heb net nog een covid dode gehad, omdat de dochter, asymptomatisch positief, toch ff bij ma en pa is langsgeweest. Ik neem dan ook geen woord terug van wat ik zei.

Daarnaast word ik al maanden uitgemaakt voor schaap of angsthaas, omdat ik zeg wat covid aanricht en mensen maar blijven ontkennen dat covid echt wel ernstig is.

Nog een leuke, ik ben een leugenaar en word door de overheid dik betaald om fabeltjes te verspreiden over covid. Mijne intensieve zou leeg staan volgens die mensen en wat ze op TV laten zien, dat zijn acteurs.

En dan heb je nog de idioten die mij en de artsen waarmee ik werk, moordenaars noemen. Wij hebben de mensen vermoord door ze foute medicatie te geven (hetgene zij als wondermiddel zien, hielp totaal niet en gaf mega veel bijwerkingen). We hebben ze vermoord door de mensen op hun buik te leggen. Oh, en we hebben ze vooral vermoord door ze aan de beademing te leggen. En nee, dat soort onzin verspreiden is niet onschuldig. Wij hebben in de 2de golf mensen verloren, omdat ze erin geloofden en absoluut niet aan de beademing wilden.

Dus ja, ik ben en ik blijf van mening dat non believers de afgelopen maanden mensen de dood ingejaagd hebben door het verspreiden van hun alternatieve waarheid en met zulke mensen wil ik niets te maken hebben. Ik word angsthaas en moordenaar genoemd door hen, wel, dan mag ik zeggen dat zij doden op hun geweten hebben doordat zij covid niet serieus nemen.

Edit: na bij lezen vd vorige pg qoute weggehaald.


Ik vind dit een hele heftige, maar hele heldere post. En k snap jouw frustratie volkomen.

Nogmaals, mensen mogen andere meningen hebben. Ik ben iemand die juist graag in discussie gaat normaal. Maar er zit altijd een grens aan. Wanneer iemand racistische uitspraken doet, agenten vergelijkt met Nazi's, politici betichten van het drinken van bloed of het misbruiken van kinderen, het doden van mensen met vaccinaties, dan ga je voor mij een grens over met die mening. Niet alleen omdat ik het er niet mee eens ben, maar omdat je uitspraken doet die ik gewoon niet tolereer omdat ik ze schadelijk vind voor anderen. En dat vind ik een wezenlijk verschil.
En heb je trouwens wel eens een discussie geprobeerd aan te gaan met iemand die heilig overtuigd is van een van deze bovenstaande uitspraken? Zodra je met bronnen komt, zeggen ze direct dat de bronnen niet waar zijn en dat ze door de regering zijn gemanipuleerd of iets van die strekking. Ja voor zover de discussie dan...
Laatst bijgewerkt door Earth op 19-01-21 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth het reisbureau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:35

Momenteel om die reden geen contact met mijn zusje. Begin december blokkeerde ze me middenin een whatsapp gesprek. We hadden al vaker discussie, ze is anti-vaxxer, vindt corona gewoon een griepje en is een complotdenker incl chip, 5g, Bill Gates.. Zij roept hier geregeld iets over en 9 vd 10 houd ik me stil omdat ik weet hoe ze is en hij mij weinig interesseert. Een paar keer hield ik me niet stil, dat ontaard dan meteen in een discussie waarin zij alleen maar op de persoonlijke tour gaat. Nooit op de inhoud, terwijl ik juist benieuwd ben naar haar idee achter bepaalde uitspraken. Ach en uiteindelijk blokkeren middenin een een whatsapp gesprek, geen woorden voor zo kinderachtig :r
Waar ik nu vooral boos om ben is dat ze mij de boeman maakt, ik heb het allemaal gedaan. Kansloos want het enige wat ik deed was mijn mening geven, iets wat zij continu doet. Maar ja, wel schoppen, maar niet kunnen incasseren. Dat past imo ook wel in het plaatje van een echte complotdenker :+

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:37

SVRL schreef:
Typisch, de reden waarom ik die straffe uitspraak doe, staat erboven, maar die wordt makkelijkshalve genegeerd.

Wel, dat mag je vinden. Maar als je bij het uitoefenen van je job al maanden mensen ziet sterven, omdat mensen die risico contacten hadden zich niet laten testen, want hé ik heb geen symptomen en mensen zonder symptomen weigeren om handhygiëne toe te passen, zich niet houden aan het beperken van hun sociale contacten en compleet anti mond kapje zijn, dan word je minder vriendelijk. Daarnaast heb ik zelf asymptomatische collega's gehad, die getest werden nadat iemand uit hun bubbel covid positief bleken te zijn, die een zodanige virale lading hadden dat ze superverspreiders waren. De outbreaks in zorginstellingen en scholen tonen aan hoe snel zo'n superverspreider andere mensen kan besmetten. Oh, en dan vergeet ik nog de mensen die asymptomatisch positief zijn en toch niet in quarantaine gaan. Heb net nog een covid dode gehad, omdat de dochter, asymptomatisch positief, toch ff bij ma en pa is langsgeweest. Ik neem dan ook geen woord terug van wat ik zei.

Daarnaast word ik al maanden uitgemaakt voor schaap of angsthaas, omdat ik zeg wat covid aanricht en mensen maar blijven ontkennen dat covid echt wel ernstig is.

Nog een leuke, ik ben een leugenaar en word door de overheid dik betaald om fabeltjes te verspreiden over covid. Mijne intensieve zou leeg staan volgens die mensen en wat ze op TV laten zien, dat zijn acteurs.

En dan heb je nog de idioten die mij en de artsen waarmee ik werk, moordenaars noemen. Wij hebben de mensen vermoord door ze foute medicatie te geven (hetgene zij als wondermiddel zien, hielp totaal niet en gaf mega veel bijwerkingen). We hebben ze vermoord door de mensen op hun buik te leggen. Oh, en we hebben ze vooral vermoord door ze aan de beademing te leggen. En nee, dat soort onzin verspreiden is niet onschuldig. Wij hebben in de 2de golf mensen verloren, omdat ze erin geloofden en absoluut niet aan de beademing wilden.

Dus ja, ik ben en ik blijf van mening dat non believers de afgelopen maanden mensen de dood ingejaagd hebben door het verspreiden van hun alternatieve waarheid en met zulke mensen wil ik niets te maken hebben. Ik word angsthaas en moordenaar genoemd door hen, wel, dan mag ik zeggen dat zij doden op hun geweten hebben doordat zij covid niet serieus nemen.

Edit: na bij lezen vd vorige pg qoute weggehaald.

Heeele dikke knuf en mooie post. Super heftig.

En eens met earth. Zodra je andere mensen beschadigt, houdt het op en ga je de grens over.


anjali schreef:
Als je niet meer wilt omgaan met mensen die er een andere mening op nahouden,dan houd je tenslotte alleen nog maar een spiegel over.

Klopt. En dus ga ik om met allerlei mensen, en blokkeer niemand. Maar er is gedrag wat acceptabel is, en gedrag wat dat niet is. Die grens ligt bij het in gevaar brengen van mensenlevens, op basis van leugens.

Meningen zijn prima. Ik ben dol op cola, een ander niet. Roepen dat covid een hoax is, regelrechte laster, leugens en haattaal zijn geen meningen, maar leugens, en in het geval van racisme en haattaal, simpelweg ook nog crimineel.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Zoolgangster
Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:02

CalipsoLover schreef:
Ik denk juist helemaal niet dat het zinloos is om in discussie te gaan met iemand die in complottheorieën gelooft. Juist door in discussie te gaan kan je bijleren en beter begrijpen waarom iemand zo denkt. Veel filosofen studeren naast filosofie ook een wetenschapstak en visa versa, juist omdat die twee vaak ook hand in hand kunnen gaan. Wetenschap is wetenschap, maar dat betekent niet dat de manier hoe je die wetenschap in een maatschappij presenteert de manier is om ermee om te gaan.

Ik snap dat sommige meningen meer waard zijn dan een ander in iemand zijn/haar ogen. De vraag die nu heel hard aanwezig is onder mezelf en mijn vrienden met de huidige situatie is "Heiligt het doel de middelen nog wel?". Ik heb veel vrienden die zullen zeggen neen, met deze en deze reden. Maar ik heb ook een vriend die in zijn zesde jaar geneeskunde zit en die ook zegt dat de huidige regels nergens meer op slaan. In een discussie zal ik hem dan ook als voorbeeld gaan gebruiken, omdat hij geneeskunde studeert en dus enigszins ook weet waarover hij spreekt.


Ik heb gemerkt dat mijn argumenten in zo'n geval, waarin ik wetenschappers/artsen aanhaal, verdraaid worden, het lijkt wel sectarisch, hoe sommigen denken.
En wanneer mensen dan totaal onbereikbaar zijn, en argumenten blijven verdraaien, vind ik het zonde van mijn tijd er verder nog aandacht aan te besteden, heel jammer, maar hoe meer ik typ, hoe meer tegenargumenten, hoe meer onzin er rond blijft gaan op internet. En hoe meer mensen beïnvloed worden op een verkeerde manier. Want ja iedereen is het gedoe rondom corona zat, en dan loop je kans dat mensen dus ook de nuttige maatregelen saboteren.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:39

Cer schreef:
Citaat:
Zij die het hebben zonder symptomen, zijn meestal de grootste verspreiders en hebben de meeste doden op hun geweten


Zo, dat is nogal een uitspraak? Zonder symptomen weten mensen toch niet altijd dat ze het hebben, of wel?

Dan snap ik wel dat mensen tegenover elkaar komen te staan, met dit soort uitspraken -O-


Ja en omdat ze op een ic werken mogen ze deze uitspraken op deze manier doen, denken ze.

CalipsoLover
Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:47

Zoolgangster schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik denk juist helemaal niet dat het zinloos is om in discussie te gaan met iemand die in complottheorieën gelooft. Juist door in discussie te gaan kan je bijleren en beter begrijpen waarom iemand zo denkt. Veel filosofen studeren naast filosofie ook een wetenschapstak en visa versa, juist omdat die twee vaak ook hand in hand kunnen gaan. Wetenschap is wetenschap, maar dat betekent niet dat de manier hoe je die wetenschap in een maatschappij presenteert de manier is om ermee om te gaan.

Ik snap dat sommige meningen meer waard zijn dan een ander in iemand zijn/haar ogen. De vraag die nu heel hard aanwezig is onder mezelf en mijn vrienden met de huidige situatie is "Heiligt het doel de middelen nog wel?". Ik heb veel vrienden die zullen zeggen neen, met deze en deze reden. Maar ik heb ook een vriend die in zijn zesde jaar geneeskunde zit en die ook zegt dat de huidige regels nergens meer op slaan. In een discussie zal ik hem dan ook als voorbeeld gaan gebruiken, omdat hij geneeskunde studeert en dus enigszins ook weet waarover hij spreekt.


Ik heb gemerkt dat mijn argumenten in zo'n geval, waarin ik wetenschappers/artsen aanhaal, verdraaid worden, het lijkt wel sectarisch, hoe sommigen denken.
En wanneer mensen dan totaal onbereikbaar zijn, en argumenten blijven verdraaien, vind ik het zonde van mijn tijd er verder nog aandacht aan te besteden, heel jammer, maar hoe meer ik typ, hoe meer tegenargumenten, hoe meer onzin er rond blijft gaan op internet. En hoe meer mensen beïnvloed worden op een verkeerde manier. Want ja iedereen is het gedoe rondom corona zat, en dan loop je kans dat mensen dus ook de nuttige maatregelen saboteren.


Nee dat kan ik wel begrijpen. Het is zinloos om argumenten tegen een stenen muur te gooien. Nu moet je ook goed kunnen discussiëren om bij mensen die zo standvastig zijn door te dringen. Ik doe dat altijd aan de hand van vragen, maar het lukt idd echt niet altijd en hangt er ook zeer hard vanaf of je er energie voor hebt. Maar ik denk niet dat het juist is om zulke mensen meteen af te schrijven en te negeren...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:12

Ik negeer al die complotdenkenden maar wat. Ik ben ook niet altijd even nauw met de regels; ik sta wel eens per ongeluk net te dichtbij iemand of praat met een paar mensen te veel bij elkaar. Maar dat komt waarschijnlijk, omdat ik werk in de psychische gezondheidszorg en van dichtbij mee maak hoe moeilijk mensen het kunnen hebben met de maatregelen en wat het doet met de psychische gesteldheid.
Zo heeft iedereen zijn eigen referentiekader.
Ik denk dat we niet te hard moeten oordelen over de mening van een ander. Iedereen dealt er toch op een andere manier mee en je weet niet wat er daadwerkelijk aan ten grondslag ligt. Hoe dan ook hoop ik voor iedereen dat het aantal besmettingen snel daalt, dan is iedereen weer blij.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:32

Relaxed schreef:
Momenteel om die reden geen contact met mijn zusje. Begin december blokkeerde ze me middenin een whatsapp gesprek. We hadden al vaker discussie, ze is anti-vaxxer, vindt corona gewoon een griepje en is een complotdenker incl chip, 5g, Bill Gates.. Zij roept hier geregeld iets over en 9 vd 10 houd ik me stil omdat ik weet hoe ze is en hij mij weinig interesseert. Een paar keer hield ik me niet stil, dat ontaard dan meteen in een discussie waarin zij alleen maar op de persoonlijke tour gaat. Nooit op de inhoud, terwijl ik juist benieuwd ben naar haar idee achter bepaalde uitspraken. Ach en uiteindelijk blokkeren middenin een een whatsapp gesprek, geen woorden voor zo kinderachtig :r
Waar ik nu vooral boos om ben is dat ze mij de boeman maakt, ik heb het allemaal gedaan. Kansloos want het enige wat ik deed was mijn mening geven, iets wat zij continu doet. Maar ja, wel schoppen, maar niet kunnen incasseren. Dat past imo ook wel in het plaatje van een echte complotdenker :+


Dat doen helaas zoveel mensen, wat ze ook denken of welke mening ze ook hebben.
Op het moment dat iemand persoonlijk wordt in een discussie dan haak ik af.

[ img ]

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pien_2010
Berichten: 43113
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:08

Earth schreef:
Na de gebeurtenissen van gisteren wordt het me weer pijnlijk duidelijk, ik raak sommige vrienden kwijt door de manier waarop zij denken of omgaan met de huidige crisis, maatregelen of het huidige vaccinatiebeleid.

Vanmiddag deelde iemand waar ik eerder een hele leuke band mee had, iets waarvan mijn haren overeind gingen staan. Ik moest echt op mijn handen gaan zitten om niet te reageren, dus heb ik deze persoon maar ontvolgd. Daarna kwam ik nog een post tegen van iemand waar ik ook echt een goede band mee heb, en ook daar kreeg ik stijve nekharen van wat deze persoon postte. Wederom heb ik deze persoon maar even ontvolgd. Ik heb gemerkt dat de discussie aan gaan met mensen die zo'n duidelijk andere mening hebben, vaak de band alleen nog maar meer beschadigd. Want je wordt het niet met elkaar eens, want zij zien een waarheid, en jij ziet dat ook.

Ik schrok ook toen een vriendin laatst een documentaire deelde in onze vriendinnengroep, waarvan ik inmiddels meerdere keren heb gelezen dat deze docu veel onwaarheden bevat. Ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik niet de discussie met haar aan wilde gaan. Want ik ben dan echt bang dat dat een wig tussen ons drijft.

Dit is zo jammer van de hele corona, dat je soms mensen kwijtraakt of van je vandaan ziet drijven omdat ze zo'n andere mening hierover hebben. En dan kun je zeggen, dat je niet altijd dezelfde mening hoeft te hebben, maar ik merk gewoon dat als mensen extreme dingen gaan delen over corona/vaccins etc, dat ik dan echt anders naar die personen ga kijken. Dat onze band verliest aan kracht. En dat doet best pijn soms. Ik wil dan wel tegen ze schreeuwen dat ze anders moeten gaan denken, maar wie ben ik om dat van hen te eisen? Maar is dan de enige manier maar om er niks over te zeggen?

Hoe ga jij er mee om, wanneer iemand iets deelt wat zo ingaat tegen jouw ideeën? Zeg je dan direct, hup weg ermee? Of ga je de discussie aan?


Ik heb geen reacties gelezen. Dus ik reageer gelijk op deze openingspost van dit topic.

Onlangs vertelde mijn vriendin dat ze een reis naar Costa Rica had geboekt. We waren aan het skypen en ze zag mijn grote schrik :oo . Gelijk heb ik mij herpakt, want zij is gewoon een volwassen intelligente vrouw. Dus ik heb aangegeven dat dit nu niet bepaald mijn keuze zou zijn, vanwege de UK variant die er aan komt en het zo lang zitten in het vliegtuig→ maar dat ze volwassen en wijs genoeg is om goede afwegingen te maken. En ook al vind ik het een slecht idee, dat ik van haar hou en dus altijd achter haar zal staan.

Mijn nichtje had voor de Brexit gekozen. Dus ze zag "auntie" schrikken := . := Ik heb haar gevraagd waarom ze deze keuze gemaakt heeft. Ik kon hem zelfs nog wel een beetje volgen. Ik heb mijn armen vervolgens open gedaan, om haar heen geslagen en gezegd, dat ik het niet fijn vind, maar ze is een volwassen vrouw en dat ik erg veel van haar hou en altijd achter haar zal staan.

Volgens mij gaat het daar dus over. Wil je verbinden met je vriendinnen en vrienden of juist niet? Ook wappies mogen er zijn van mij. Ook mogen mensen foute keuzes maken en dat later wel of niet toegeven. That's live!
En wie ben ik om te oordelen.

Zo kreeg ik ook van mijn dochter een heel relaas waar twijfels zijn over enten tegen covid-19. Ik heb haar bedankt voor haar bezorgdheid en het stuk goed gelezen. Ik heb haar verteld waarom ik wel ga enten, en gezien mijn leeftijd en die van mijn man, dat ik zeker weet dat ik van covid wel eens een grote kans kan hebben om ziek te worden, en dat als het om de vaccinatie gaat ik denk dat die kans aanmerkelijk kleiner is. Tevens heb ik verteld dat er in haar stuk, opmerkingen staan die volgens mij niet kloppen, daar ik wetenschappelijke teksten hierover volg.
We appen nu gewoon weer vrolijk door. Leven en laten leven en dat doet zij dus ook.

Ik ben dus iemand die verbinding zoek, altijd. Maar ik blijf wel voor mijn mening staan. Zo zit er in onze Franse discord groep, een dame uit VS die behoorlijk Trump aan hanger is, met alles wat daar bij hoor. Ik leg rustig mijn mening uit.
Wel laatst geschreven dat ik denk dat het beter is om niet meer te discussiëren, dat ik haar een fijne vrouw vind, maar dat als ze stukken blijft plaatsen die volgens mij niet kloppen ik wel de andere kant vertel zoals het volgens mij zit.

Dus ik ken je moeite, want met name dit laatste vb die VS vrouw gaat wel heel erg ver met zaken benoemen die echt totaal niet kloppen volgens de BBC en andere serieuze media. Dus lastig en het is heel erg vermoeiend (alles in het Frans, of als ze teveel doet schakel ik over op het Engels). Mijn boodschap is, blijf verbindend, en blijf bij jezelf.

Ik heb wel een keer met iemand van Bokt gehad via pb, dat ik gewoon paar keer eerlijk heb geschreven dat ze me volledig kwijt is, want dat ik echt niet weet waar ze het eigenlijk over heeft en dat ik onze conversatie ongelooflijk bizarre proporties vind aannemen. Ik vind wel dat je eerlijk mag blijven.
Succes ermee.


nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:12

Zoolgangster schreef:
Dit dus.

Ik heb gemerkt dat mijn argumenten in zo'n geval, waarin ik wetenschappers/artsen aanhaal, verdraaid worden, het lijkt wel sectarisch, hoe sommigen denken.
En wanneer mensen dan totaal onbereikbaar zijn, en argumenten blijven verdraaien, vind ik het zonde van mijn tijd er verder nog aandacht aan te besteden, heel jammer, maar hoe meer ik typ, hoe meer tegenargumenten, hoe meer onzin er rond blijft gaan op internet. En hoe meer mensen beïnvloed worden op een verkeerde manier. Want ja iedereen is het gedoe rondom corona zat, en dan loop je kans dat mensen dus ook de nuttige maatregelen saboteren.


Dit heb ik ook gemerkt. De echte wappies en complotdenkers lijken op geen enkele manier een echte discussie te willen aangaan. Met argumenten, tegenargumenten en en de basisgedachte dat je misschien nog wel eens wat van elkaar kunt leren. Het lastige is dat ze wel overal luid en duidelijk die mening verkondigen en hun familieleden en vrienden ermee lastigvallen. Die daar dan eigenlijk niks van mogen zeggen want dat is zielig voor de wappie.

Goede vrienden van ons blijken toch ook best wel een beetje complotdenkers te zijn. Een andere vriendin superfel tegen de maatregelen. Ik vind dat best lastig. Met die goede vrienden kan ik er goed over discussieren maar er wordt wel het ene complotcliché na het andere het gesprek in gegooid. Het lastigste vind ik dat ze er zelf helemaal niks mee opschieten. Ze zeggen dat wij "bang" zijn voor het virus maar zij zijn nog veel banger, angstiger en wantrouwiger. Tegen de overheid, tegen de media. Ik vind dat oprecht niet tof voor ze, het is niet leuk om met zoveel wantrouwen door het leven te moeten en overal dingen achter te zoekn. Ik gooi het dus altijd ook op vertrouwen - ik heb het vertrouwen wel in de wetenschap, de media en de mensen aan het roer (tot op zekere hoogte - ze kunnen het altijd nog een heel stuk beter dan ik ;)) en jullie hebben dat niet.

Ik probeer dus zelf ook een beetje te kijken naar waarom mensen eigenlijk complotdenken, dat helpt voor mij. Er ligt altijd angst achter. Geen grip hebben op de situatie. Hier https://www.youtube.com/watch?v=6ZDeJSW ... e=youtu.be vind je er een filmpje over.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, bloemm, Gee, Googlebot, henshem, Hicaria, Joy_Mennings, kosseh, Lau07, lobkew, maitestar23, MissMarije, ontherun, Plus_en_Min, Relserk, Shenavallie, Symke, Wenta en 187 bezoekers