Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 17:31

Na de gebeurtenissen van gisteren wordt het me weer pijnlijk duidelijk, ik raak sommige vrienden kwijt door de manier waarop zij denken of omgaan met de huidige crisis, maatregelen of het huidige vaccinatiebeleid.

Vanmiddag deelde iemand waar ik eerder een hele leuke band mee had, iets waarvan mijn haren overeind gingen staan. Ik moest echt op mijn handen gaan zitten om niet te reageren, dus heb ik deze persoon maar ontvolgd. Daarna kwam ik nog een post tegen van iemand waar ik ook echt een goede band mee heb, en ook daar kreeg ik stijve nekharen van wat deze persoon postte. Wederom heb ik deze persoon maar even ontvolgd. Ik heb gemerkt dat de discussie aan gaan met mensen die zo'n duidelijk andere mening hebben, vaak de band alleen nog maar meer beschadigd. Want je wordt het niet met elkaar eens, want zij zien een waarheid, en jij ziet dat ook.

Ik schrok ook toen een vriendin laatst een documentaire deelde in onze vriendinnengroep, waarvan ik inmiddels meerdere keren heb gelezen dat deze docu veel onwaarheden bevat. Ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik niet de discussie met haar aan wilde gaan. Want ik ben dan echt bang dat dat een wig tussen ons drijft.

Dit is zo jammer van de hele corona, dat je soms mensen kwijtraakt of van je vandaan ziet drijven omdat ze zo'n andere mening hierover hebben. En dan kun je zeggen, dat je niet altijd dezelfde mening hoeft te hebben, maar ik merk gewoon dat als mensen extreme dingen gaan delen over corona/vaccins etc, dat ik dan echt anders naar die personen ga kijken. Dat onze band verliest aan kracht. En dat doet best pijn soms. Ik wil dan wel tegen ze schreeuwen dat ze anders moeten gaan denken, maar wie ben ik om dat van hen te eisen? Maar is dan de enige manier maar om er niks over te zeggen?

Hoe ga jij er mee om, wanneer iemand iets deelt wat zo ingaat tegen jouw ideeën? Zeg je dan direct, hup weg ermee? Of ga je de discussie aan?

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:37

Ik vind dat ook zo lastig! Een familielid gelooft in heel veel van de complot theorieën rondom corona. Ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan en in gesprek gaan lukt niet. Ik heb hem dan ook al heel lang niet meer gezien, terwijl ik hem vroeger toch wel regelmatig zag.

Het is ook anders dan wanneer het een vriend zou zijn, ik zit hoe dan ook in app groepen met hem met de rest van de familie etc. Maar ik merk dat ik sowieso gewoon geen behoefte heb hierdoor om überhaupt met hem te kletsen of af te spreken. Dus als we elkaar eens spreken dan probeer ik het maar te vermijden om het over corona te hebben.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:40

In mijn vriendenkring heb ik het gelukkig nog niet ervaren, maar wel binnen de familie. Mijn broertje is echt fel tegen alle Corona maatregelen, is pro Willem Engel, Baudet, Trump etc.

Toen ik (met goede bedoelingen!) het filmpje van Youp van 't Hek deelde met zijn liedje Wappie is hij uit de familie-groepsapp gestapt.. Het was een interessant kerstdiner, laat ik het zo zeggen :)) Hij staat echt recht tegenover mij en mijn ouders qua denkbeelden en overtuigingen.

Hoe wij er mee om gaan? Nou ja, we negeren het :+ Er zijn een aantal 'verboden onderwerpen' nu, om ruzie te voorkomen. Tja.. Nu door de lockdown zie ik hem en zijn vriendin sowieso niet, maar met de verjaardag van mijn vader (voor de lockdown) en met kerst mochten we het van mijn moeder niet over Trump, Corona of Baudet hebben :')

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:40

De discussie aangaan heeft geen zin is mijn ervaring en dus reageer ik er niet meer op. Als het te zot wordt ontvolg ik.

In mijn heel directe omgeving denken we er hetzelfde over. Bij andere vermijd ik het onderwerp.

Ik laat het maar niet teveel aan mijn hart komen maar soms frons ik wel mijn wenkbrauwen.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:45

Weet je, ieder mag zijn eigen mening hebben en je kan het oneens zijn over iets maar als ze onwaarheden gaan verkondigen wordt het weer anders vind ik.
Ik ken ook mensen die anders over de Corona denken en dat is prima maar niet tegen mij verkondigen.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:46

Ik denk dat het hier zo zwaar weegt omdat het over ethische belangen gaat. Ik heb er zelf ook heel veel moeite mee. Recent toen in Amerika het capitool bestormd werd, heb ik een eerder erg goede vriend van mij geblokkeerd op Facebook omdat hij het geweldig vond en helemaal goedkeurde wat er daar gebeurde. Hij gelooft dus o.a. ook in Qanon en dergelijke theorieën. Ik durf niet eens te bedenken wat hij gisteren allemaal op social media heeft gezet tijdens het protest op het Museumplein.

De reden dat ik hier zo slecht tegen kan is omdat ik familie heb die gewoon rechtstreeks is aangedaan door deze crisis. Mijn moeder, mijn peettante en nog meer mensen zitten al bijna een jaar opgesloten vanwege een slechte gezondheid. Ik zie wat dit mentaal met hun doet. Ik zie wat deze crisis mentaal met mij doet, met mijn medestudenten, met de mensen om mij heen. En dan heb ik nog niet eens direct een coronageval gehad in mijn kringen.

Ik kan ook prima tegen een verschil van mening met een ander. Maar niet zoals het nu gaat. Niet als iemand zo stellig overtuigd is van zichzelf dat hij mij en anderen die wel degelijk solidariteit tonen met ouderen en zwakker gestelden, schapen noemt. Mensen die niet wakker zijn en zo achter de overheid aan lopen. Ik voel me in zekere zin persoonlijk aangesproken als iemand dat zo zegt. En dáár pas ik voor.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:50

Heel lastig, gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt met dichte vrienden/familie.
Ik zou er ook niet mee kunnen omgaan, echter heb ik ook gelezen dat elkaar blokkeren/doodzwijgen/niet meer omgaan niet echt de beste/juiste manier is, omdat men zo juist nog meer van elkaar vervreemdt en iedereen in zijn eigen bubbel blijft zitten.

Maar ja, ik kan er ook totaal niet de discussie mee aangaan, voelt gewoon als compleet nutteloos.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:56

Ik vind het ook heel moeilijk af en toe.
Ik ben er bijvoorbeeld totaal niet mee eens hoe mijn schoonouders er mee omgaan, met Corona.
Maar ik zeg dit maar niet, want zij moeten doen wat zij willen en waar zij zich goed bij voelen en ik doe dat ook.
Ik negeer of ontvolg ze niet, dat is niet nodig. Als ik iets van ze zie op social media, kijk ik er maar overheen.
Ik praat er niet met ze over, maar als zij het onderwerp ter sprake brengen.. Wat eigenlijk altijd wel gebeurd, want waar praat je tegenwoordig anders over? :') Tja, dan probeer ik dat onderwerp zo kort mogelijk te houden en aardig te blijven en vaak maar gewoon te 'hm-en'

Zoals gezegd, het is echt heel moeilijk.
Het gesprek/De discussie aangaan kan resulteren in ruzie, dat is ook niet wat je wilt. Dus zeg je maar niets.. En dan krijg je wat Schemerdier ook al zegt, je vervreemdt van elkaar en je blijft in je eigen bubbel hangen. Je bent continu aan het afwegen..
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 18-01-21 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:56

Ik denk al anders over mensen als ze de corona zeggen in plaats van corona of de coronacrisis of covid19. :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:02

Anoniem schreef:
Ik denk al anders over mensen als ze de corona zeggen in plaats van corona of de coronacrisis of covid19. :+

Mijn moeder doet dat en ik zeg er elke keer wat van! _O-

Ik vermijd discussies over dit soort onderwerpen. Ik kwam ze gelukkig enkel maar tegen op FB. De meeste heb ik ontvriend of volg ik in elk geval niet meer. Voor Covid heb ik dit ook wel gehad. Over discriminatie bijvoorbeeld.

Een andere mening is prima, maar complotten of gewoon asociaal gedrag gaat me te ver.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:09

Op Facebook volg ik ze ook niet meer. Hier overigens niet alleen vrienden, maar ook familie die er anders over denken dan wij.
We hebben dan ook afgesproken om geen discussies te voeren rondom corona en elkaars mening te respecteren. Gaat tot nu toe wel aardig.
Ze zijn me teveel waard om ze om een meningsverschil hierover niet meer te zien of spreken. Ik denk alleen maar: ze komen wel een keer achter de waarheid. Of wij ;) :D

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:21

Anoniem schreef:
Ik denk al anders over mensen als ze de corona zeggen in plaats van corona of de coronacrisis of covid19. :+


nou inderdaad, zo ben ik al lange tijd allergisch voor 'dodelijke slachtoffers'
wapens zijn dodelijk, slachtoffers niet, die zijn in de bedoelde gevallen dood
denk dat dit ontstaan is uit een soort behoefte om het nieuws wat te verzachten
volgens mij voer ik een eenzame strijd, het is al geaccepteerd
nu weer on-topic

onze buren zijn corona ontkenners, veel bezoek en feestjes in de schuur voor de kinderen
ze doen maar, er zit een flink weiland tussen onze huizen
Laatst bijgewerkt door Charlotte124 op 18-01-21 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:24

tja ik heb heel veel mensen in mijn omgeving die een andere mening hebben dan ik. En weet je dat mag. Volgens mij daar in de geschiedenis ook heel hard voor gevochten dat ieder zijn eigen mening mag hebben.
Ik reageer er niet op, ik lees het niet. Ik wordt er ook nooit op aangesproken ofzo. En denk dan maar jij mag dat vinden, deel je mening niet en weer door. Ik heb wel aangegeven wat ik wel en niet wil, en hoop dat ze dat ook respecteren van mijn kant. Ik betrek het dan ook op mijzelf. Ik vind dit en dit, en ik wil graag dit en dit niet. Ieder mag een mening hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:30

Hier merken we het wel met een schoonzusje. Met de kerst erg veroodelend over de regels.
Wij, 2 personen, zouden schoonmoeder oppikken en bij mijn andere zwager en zijn vrouw en 2 kinderen gaan eten. Volgens regels. Dus zonder betreffende schoonzus.
Maar schoonmoeder, 83, thuiswonend en nog echt topfit nog geen paracetamol per jaar nodig, wel gehandicapt en daardoor nu totaal geïsoleerd, wilde het zo graag bij haar thuis doen. Fijn tafel ophalen, spulletjes klaarzetten.
Maar dat was dan niet volgens de regels. Wel precies dezelfde mensen.
Dat kon echt niet volgens schoonzus.

En wie heeft er nu corona.... Juist ja....
Dus die heeft met oudjaar het toch ergens opgelopen.

We maken er maar niet teveel woorden aan vuil. Dat is het niet waard. En is de corona voorbij wil je toch weer samen met de familie zijn.
Maar het geeft wel wrijving.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:32

Ik ben zo blij dat wij in onze grote familie de neuzen dezelfde kant op hebben staan. De broers en zussen met aanhang dan, één neef maakt het bont, tot verdriet van zijn ouders. Mijn eigen familie, tja, daar ging het met praten over de FvD al fout dus hij heeft me overal geblokt, al twee jaar. Zielig en kinderachtig wanneer je geen goede discussie kunt voeren maar meteen tot blokken overgaat. Wel via mail zo af en toe contact met de wederzijdse verjaardagen maar dan krijg ik allerlei goede raad over covid meegestuurd. Ga er maar niet op in. In het begin van de coronamaatregelen ging ik heel vaak het gesprek met andersdenkenden aan, mijn conclusie, werkt niet. Het enigste is dat je achtertuin vol met schapen komt te staan.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:54

Deze situatie hoeft helemaal niet tussen relaties te komen, jij kiest daar zelf voor, door afstand te nemen van mensen die niet op 1 lijn zitten met jouw waarheid.

Ik heb in mijn contactenkring ook diverse mensen waarmee ik niet op 1 lijn zit.
Maar dat is voor mij geen reden om afstand van ze te nemen of anders met ze om te gaan.
Andersom ook niet.
We kunnen het er over hebben zonder dat de vlam in de pan slaat of de relatie bekoeld raakt.
We zijn namelijk op de eerste plaats allemaal mens.
En liefde, respect en begrip voor elkaar hebben zijn belangrijke waarden die in mijn relaties met anderen voorrang hebben op waar we in verschillen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:57

Herkenbaar en ik denk niet dat we de gevolgen moeten onderschatten, Covid neemt een hoop ellende met zich mee.

Ik ben normaal ook echt van leven en laten leven, maar dit onderwerp kap ik bij iedereen die d'r over begint direct af. Ongeacht hoe diegene er in staat.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:09

Ik trek mijn eigen grens, momenteel is die duidelijk ik ben kwetsbaar door chemo. Iedereen die daar aan twijfelt of mee speelt is klaar. Ik bepaal als jij bij mijn bubbel wilt komen is er geen basis voor vertrouwen dan haak ik af!. Nemen mensen mij dat kwalijk jammer dan, ik kan nu geen fouten veroorloven ik heb 2 jonge kinderen daar moet ik voor vechten om bij te blijven alle andere dingen zijn niet relevant!.
Oh ja er zijn al best wat scheve gezichten nou die heb ik netjes hun eigen vet gegeven, pas na het doormaken van Corona kreeg ik een berichtje met excuses waar ze me mogelijk aan blootgesteld had dat dat heel onverstandig was, en dat het goed was geweest dat ik voor mijzelf en mijn gezin had gekozen!. Maar het gekke nu is niets is wat het lijkt en dat is wel jammer, het is een gekke tijd!

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:12

Dat mensen het niet eens zijn met alle maatregelen, ok. Maar mensen die zeggen dat Corona niet bestaat / een complot is / gewoon een griepje is, die gaan direct van Facebook af.
Gelukkig nog niemand in m’n directe kring. Had ik het toevallig vandaag nog over, wat ik dan zou doen als bijv een goede vriendin of m’n zus zo’n mening zou hebben. Zou denk ik toch tijdelijk het contact wat minderen :o

Anoniem

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:35

Ik ben verpleegkundige op intensieve, iedereen weet dat ik nu al 2 keer middenin covid heb gestaan en echt wel veel ellende gezien heb. En toch zijn er mensen die mij een schaap noemen en niet willen geloven dat het allemaal echt wel zo erg is. Ze posten allerlei complottheorien, die ze dan wel geloven en twijfelen aan iemand die er middenin staat. Daar kan ik dus echt met mijn hoofd niet bij. Ik heb mijn fb account verwijderd en heb amper nog contact met mensen, bespaard me een hele hoop ergernissen. Ik heb me ook voorgenomen om, als straks alles voorbij is, het onderwerp covid te vermijden op feestjes of andere bijeenkomsten.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:38

Tja in mijn beleving is het hetzelfde als met ieder geloof dan ook; niemand weet wat er nu echt waar is en daardoor mag lekker iedereen voor zich bedenken en vinden hoe het zit van mij. Zolang je mij niet gaat dwingen om te geloven wat jij wilt, vind ik het helemaal prima hoor. Wordt wel ontzettend verdrietig van de discussies op social media. Men maakt elkaar uit voor alles wat zwart is om maar zijn of haar punt te maken en dat vind ik wel zo vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:40

Ik heb geen facebook en dat scheelt al een hoop :+
Verder breng ik het zo weinig mogelijk ter sprake. Maar ik spreek sowieso weinig mensen 'live'.

Ik heb enkel met een ouder van een meisje hier uit het dorp er over gehad. Ze moest een mondkapje op in de auto bij me. Ik zit dan met 3 a 4 kids in de auto. Haar moeder stuurde me allemaal artikelen waarom de coronapandemie maar onzin was.
Ik heb terug geappt dat ze dat helemaal zelf moet weten, maar ik haar mening niet deel. Dus wil haar kind met liefde mee nemen, maar met mondkapje. Meiske is eerste tijd niet meer mee geweest. Ik snap de houding niet, maar goed, verder laat ik bij moeders het onderwerp rusten en heb ik het over koetjes en kalfjes. Ze is een ontzettend leuk mens, dus heb geen zin dat je daarom elkaar niet meer aankijkt.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:43

Waar ik persoonlijk moeite mee heb zijn partners van vriendinnen die mij dierbaar zijn.
De vriendin in kwestie staat daarmee niet tegenover mij maar haar vriend dus wel( nu bij 2 vriendinnen bij de hand, één politiek en één qua covid).
Ergens, diep vanbinnen, zou ik willen zeggen....hoi.
Maar, tegelijkertijd realiseer ik me daarmee een vriendschap kwijt te raken en dat de mannen in kwestie hier zo in staan vanwege gebrek aan iq. Erg lastig. Ik kom wel voor mijn mening uit overigens als men rechtstreeks het gesprek hierover aangaat maar geef ook vaak aan: zullen we daar niet over beginnen gezien het dan niet gezelliger wordt...

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:53

Ik heb dit helaas al meegemaakt. Mijn zwager heb ik om die reden ontvriend op fb. Kwamen te vaak berichten voorbij waar hij gereageerd had met dat het nepnieuws was etc. Wat heel raar is want mijn zus, zijn vriendin dus, heeft corona gehad en daarbij mijn vader aangestoken die er heel erg ziek van is geweest. Hij is bijna in het zh beland en nu na 4 maanden nog aan het herstellen. Dus nee, dan hoef ik ff geen contact met diegene

Leo4ever
Berichten: 86
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:12

Ik ben “iets” ouder, 62, mijn man 66. Wij zijn als de dood om het te krijgen, onze kinderen zijn ook heel voorzichtig naar ons toe. We hebben 2 paarden, op de pensionstal mondkapjesplicht en 1 persoon per paard. We komen verder nergens. We beseffen heel goed dat we bevoorrecht zijn, paarden mogen verzorgd blijven worden en de hond moet wandelen. Maar waarom kan dit kleine landje nou niet één front vormen. Met hulp aan de eenzamen en laten we knokken. Dat liedje ooit.... 15 miljoen mensen, die schrijf je niet de wetten voor. ... Heel jammer dat het nu op deze manier duidelijk wordt. Ik heb geen viruswaanzinnigen in mijn omgeving, 1 twijfelaar en daar luister ik naar en verder niets. Maar de beelden van het Museumplein gisteren, zo,n mannetje wat in de lucht hangt als een aap aan een liaan om een agent schoppen... wat is dit?? Ik vind het erg wat er gebeurt en het lijkt alsof de hele wereld gek is geworden. Mijn eerste kleinkind is net geboren en dan denk je ach jee..... je komt in een puinhoop. En toch is het van alle tijden, toen mijn oudste dochter baby was plofte Tsjernobyl, toen wist je ook ff niet of je haar in de kinderwagen in de tuin kon leggen..... wat ik bedoel is dus eigenlijk, als we het kunnen beïnvloeden laten we het doen, maar dan met z’n allen. Ik word er verdrietig van dat dat blijkbaar niet gaat lukken.