Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:45

rien10 schreef:
De stal gaat gemiddeld een tot twee uur eerder dicht. Die niet zo moeilijk mensen. “Meer koliek”. Hoe dan?


Nou, soms zie je een paard van een stalgenoot wat rollen en wat liggen en houd je het even in de gaten. Meestal is het niets.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:18

Goh. Hebben jullie dan zo vaak koliek op stal?

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:24

rien10 schreef:
Goh. Hebben jullie dan zo vaak koliek op stal?


Nee, we zitten zeker weten onder het koliekgemiddelde!
We hebben behoorlijk wat toezicht op stal hoor, ook nu. Maar hoe meer toezicht, hoe beter niet waar :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:51

Mijn paard is binnen een paar uur dood gegaan aan koliek. Ik controleerde sowieso altijd al een paar keer per dag, waaronder rond 12 uur 's nachts. Maar ik besef me ook wel dat ik om 12 uur kan gaan kijken en dat er een om 2 uur ziek kan worden. Om mezelf niet helemaal gek te maken laat ik het gewoon los.

Je kan maar zoveel doen en de rest is geluk hebben.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:47

Bij mijn merrie was om 8u de voerronde geweest, om 9u kreeg ik telefoon dat ze compleet aan het flippen was van de buikpijn. Om 9.20 was de DA er, verdoving/pijnstiller gehad. Door omstandigheden kon ze pas om 10 naar de kliniek vertrekken, nog meer tegenslag, om 11u ging ze naar OK en om 11u30 heb ik telefonisch akkoord moeten geven tot inslapen.

Zo snel kan het gaan. Controle/toezicht of niet.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:16

Varekaj schreef:
Bij mijn merrie was om 8u de voerronde geweest, om 9u kreeg ik telefoon dat ze compleet aan het flippen was van de buikpijn. Om 9.20 was de DA er, verdoving/pijnstiller gehad. Door omstandigheden kon ze pas om 10 naar de kliniek vertrekken, nog meer tegenslag, om 11u ging ze naar OK en om 11u30 heb ik telefonisch akkoord moeten geven tot inslapen.

Zo snel kan het gaan. Controle/toezicht of niet.

Klopt ik heb gelijken ervaring alleen lukte inslapen zelfs niet meer. Voor mij ook de reden om veel te controleren maar ik realiseer me wel goed dat zoiets ook kan gebeuren na mijn laatste controle. Naast goeie zorg moet je ook gewoon geluk hebben.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:21

En waarom vertrouwen jullie je stalhouder er niet op? Ik blijf niet op een stal waar ik geen vertrouwen heb in de verzorging/toezicht.

Er is hier deze zomer een periode geweest dat er paardenbeulen ronddwaalden. Stalhouder ging toen nog vaker rondes doen en de buurman die vaak slapeloze nachten had zat dan om 3u 's nachts door z'n nachtkijker te turen. Hoewel er vlakbij gevallen waren, werden wij er gelukkig van gespaard.

En soms sta je er bij en kijk je er naar. Vorig jaar heeft m'n merrie zichzelf een gat in het hoofd gekrabd/geslagen. Stalhouder stond toevallig in haar weide de omheiningen te controleren en stond 5 meter van haar. In 2 seconden had ze een wonde die gehecht moest worden. 20 minuten later werd het dan ook effectief gehecht.

Paarden zijn brokkenpiloten en die stress ervoor moet je wel enigszins loslaten.
Ik heb ze liever op een stal waar ik weet dat er toezicht is dan aan huis/op een weide waar ik de enige zou zijn die er voor zorgt en waar ze dus godganse dagen zonder toezicht zouden staan omdat ik fulltime werk.

Als een avondklok van 21u je echt doet vrezen voor de gezondheid van je paard dan is er iets fout met het management of jouw vertrouwen daarin.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:30

Precies zorg dat je het goed voor elkaar hebt en vertrouw daar dan ook op.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:36

Dat is ook zo, het is echt geluk hebben. Tegen mij zeiden ze toen ook een uur later en de darm was afgestorven en dit deel darm kunnen ze niet missen. Tussen de laatste keer dat ik mijn paard nog vrolijk zag staan en we op de kliniek waren zat max 4 uur.
Maar toen zijn er dus wel camera's gekomen, voor corona keek ik op kantoor ook altijd tussendoor, hoe meer controle hoe kleiner de kans dat je te laat bent. Ik kan bv ook iemand het terrein oplaten als wij zelf ver weg zijn.
Ik snap wel de overwegingen om voor een doe het zelf stal te kiezen en dat het nu dan niet gaat zoals normaal. Zulke mensen moeten imo ook gewoon nog een ronde kunnen doen.
Maar weer niet of het mag. Zag gisteren op RTL ook iemand die in de zorg werkt, man internationaal chauffeur. Dus oma past paar avonden op tot 23.00 uur. Oma heeft zelf ook een baan in de zorg de dag erna en logeren gaat niet. Leek mij redelijke no brainer. Maar RIVM had gezegd dat er geen uitzonderingen gemaakt konden worden :+.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:43

Thioro schreef:
En waarom vertrouwen jullie je stalhouder er niet op? Ik blijf niet op een stal waar ik geen vertrouwen heb in de verzorging/toezicht.

Er is hier deze zomer een periode geweest dat er paardenbeulen ronddwaalden. Stalhouder ging toen nog vaker rondes doen en de buurman die vaak slapeloze nachten had zat dan om 3u 's nachts door z'n nachtkijker te turen. Hoewel er vlakbij gevallen waren, werden wij er gelukkig van gespaard.

En soms sta je er bij en kijk je er naar. Vorig jaar heeft m'n merrie zichzelf een gat in het hoofd gekrabd/geslagen. Stalhouder stond toevallig in haar weide de omheiningen te controleren en stond 5 meter van haar. In 2 seconden had ze een wonde die gehecht moest worden. 20 minuten later werd het dan ook effectief gehecht.

Paarden zijn brokkenpiloten en die stress ervoor moet je wel enigszins loslaten.
Ik heb ze liever op een stal waar ik weet dat er toezicht is dan aan huis/op een weide waar ik de enige zou zijn die er voor zorgt en waar ze dus godganse dagen zonder toezicht zouden staan omdat ik fulltime werk.

Als een avondklok van 21u je echt doet vrezen voor de gezondheid van je paard dan is er iets fout met het management of jouw vertrouwen daarin.


Klopt helemaal Thioro.
En bij ons stonden ze aan huis en is het toch misgegaan met een gaskoliek. Reden dat wij gestopt zijn. Ik vind het te fragiel paarden en te traumatisch als het mis gaat.
Dus of je accepteert het gegeven dat geluk ook nodig is, of je kunt beter stoppen zoalswij. Het is bij ons 24 jaar goed gegaan.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:48

Het moeilijke aan dieren is gewoon dat ze in een ritme zitten. Even in een paar dagen krijg je ze er niet uit. Wij hebben heel lang de paarden in eigen beheer gehad en niet bij huis. Daar kwam altijd iemand om 10 uur voor de laatste voerbeurt. Daar hadden we ook gewoon een schema voor. Ben met deze situatie heel blij dat we de stal niet meer hebben.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:04

Hier ook geen stalhouder die ‘s avonds laat nog gaan kijken.
Wij doen ‘s avonds altijd de laatste ronde tussen 21.00 en 22.00 en als er dan iets met een paard seinen we de eigenaar in.
In principe komt er daarna niemand meer op stal tot de eerste ‘s morgens weer komt.
We voeren nu rond 20.30 en dan zijn we voor 21.00 thuis. Het is even niet anders, mocht er dan iets zijn met een paard kan de eigenaar alsnog naar stal gaan en zelf de verklaring invullen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:17

Naar mijn idee heeft dit te maken met de 'maakbaarheid/controledrang' van de huidige maatschappij. 20 jaar geleden had je geen camera's. Toen had je niet eens een mobiele telefoon.

Wij hadden toen een munttelefoon op stal hangen, zodat mensen hopelijk een dierenarts te pakken konden krijgen :+ . Kan je je bijna niet meer voorstellen he :o .

Wij lopen altijd een laatste ronde op stal, maar tussen de laatste ronde en de eerste ronde zit zoveel tijd: dat zul je echt moeten loslaten denk ik.

Dat moet je nu ook al.... Maakt dat uur of 2 toch ook geen mega verschil meer in?

Betreft het nooit meer later open gaan dan 21.00: dan lopen al je klanten weg denk ik, kun je gerust doen als pensionstalhouder maar je ziet het resultaat vanzelf :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:57

Onze stal is in het weekend ruim voor 21u dicht maar niemand die daar moeilijk over doet. Dan komen we bij warm weer gewoon vroeger of rijden in de binnenbak met alle poorten en deuren wagenwijd open voor ventilatie :D

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:01

Een stal hier in de buurt ook. Volgens mij om 8 uur. Toch staat het helemaal vol.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:04

Oh nou, dat bied mogelijkheden :+ . Wij zijn weekend en feestdagen 21.00 dicht en doordeweeks 22.30. En dan moeten we nog vaak mensen vertellen dat ze naar huis moeten :')

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:04

Maar dan wordt er door de staleigenaar nog gevoerd ‘s avonds neem ik aan?
In het weekend hebben de meeste mensen toch wel overdag tijd om te rijden.
Ik heb op een stal gestaan die om 18.00 dicht was in het weekend jaren geleden, maar de staleigenaren voerden zelf ‘s avonds nog.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:06

ruitje schreef:
Oh nou, dat bied mogelijkheden :+ . Wij zijn weekend en feestdagen 21.00 dicht en doordeweeks 22.30. En dan moeten we nog vaak mensen vertellen dat ze naar huis moeten :')

Ik werkte vroeger op een stal zonder sluitingstijd. Maar daar veegde ik ze meestal om 11 uur de stal uit. Een enkele die nog even een deken moest verwisselen oid heeft ook wel eens de lichten uitgedaan. :D

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:08

Het is maar net waar je 'moeilijk' over wilt doen natuurlijk.

Hier in België was er vorig jaar maart/april een volledige lockdown. Dan mocht je dag en nacht niet op de baan tenzij voor essentiele verplaatsingen zoals werk. Essentiele verzorging van dieren viel daar ook onder natuurlijk maar in principe mochten mensen die hun paard volpension hadden staan (dus paarden die werden gevoerd en elke dag buiten staan) gewoon niet naar stal toe. Ik heb zelf 2 maanden mijn paard niet gezien omdat mijn pensionstal om die reden volledig dicht ging.

Al waren er toen wel mensen die dit omzeilden hoor. Als je een agent tegen kwam die niks van paarden kent kon je je er gewoon uit l*llen dat rijden en poetsen onder essentiële beweging en verzorging valt :+ zal in NL met de avondklok vast ook zo zijn, dat je je er wel uit kan praten indien je controle krijgt. Maar vind wel dat er te vaak excuses worden gezocht hoor. Uiteindelijk gaan er inderdaad veel stallen 'dicht' rond 20-21u. Zolang de paarden er goed bij staan prima toch.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:14

Of je moet voeren in de avond hangt toch af van hoe je voert? Als je onbeperkt voert hoef je maar 1 keer per dag te voeren. Doen wij al jaren :o . Dus ik snap dat argument niet helemaal maar dat kan aan mij liggen :o .

Wij willen zelf de laatste ronde doen, alle paarden bekijken, de grendels controleren ( zal je verbazen hoevaak in de week we die los vinden) en het licht uit doen.

Nouja, ik vind het lastig, ik wil klanten helemaal niet beperken in wanneer ze naar hun paard gaan, maar zonder openingstijden heb je zelf geen leven meer. Voor ons veranderd er in het weekend niet, doordeweeks scheelt het 1.5 uur. Moet eerlijk zeggen dat er van de 100 klanten max 5 mensen zijn dat 1.5 uur normaal gesproken, dus voor die mensen is het aanpassen en voor het grootste deel niet :)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:29

ruitje schreef:
Of je moet voeren in de avond hangt toch af van hoe je voert? Als je onbeperkt voert hoef je maar 1 keer per dag te voeren. Doen wij al jaren :o . Dus ik snap dat argument niet helemaal maar dat kan aan mij liggen :o .

Wij willen zelf de laatste ronde doen, alle paarden bekijken, de grendels controleren ( zal je verbazen hoevaak in de week we die los vinden) en het licht uit doen.

Nouja, ik vind het lastig, ik wil klanten helemaal niet beperken in wanneer ze naar hun paard gaan, maar zonder openingstijden heb je zelf geen leven meer. Voor ons veranderd er in het weekend niet, doordeweeks scheelt het 1.5 uur. Moet eerlijk zeggen dat er van de 100 klanten max 5 mensen zijn dat 1.5 uur normaal gesproken, dus voor die mensen is het aanpassen en voor het grootste deel niet :)

Wij hebben dit geprobeerd met verschillende slowfeeders en hadden dus een paard die, die hoeveelheid binnen dezelfde tijd op had. Dat was voor ons dus geen doen.
Wij hadden dit graag gehad ook omdat het gewoon enorm veel werk is voor jezelf (zonder elektriciteit en stromend water in de winter. ... ja we hadden een accu en een opvang bak)
Ook zonder lockdown was hier op een winteravond niks aan :')

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:41

ruitje schreef:
Naar mijn idee heeft dit te maken met de 'maakbaarheid/controledrang' van de huidige maatschappij. 20 jaar geleden had je geen camera's. Toen had je niet eens een mobiele telefoon.

Wij hadden toen een munttelefoon op stal hangen, zodat mensen hopelijk een dierenarts te pakken konden krijgen :+ . Kan je je bijna niet meer voorstellen he :o .


Dat is langer geleden dan 20 jaar. Ik ken die tijd ook nog maar dan praat je over iets langer dan 20 jaar geleden. :D
Maar inderdaad was dat een hele andere tijd. De manier van paarden houden is ook veranderd sinds die tijd. Je wist ook niet beter.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:34

lenaa_tje schreef:
ruitje schreef:
Of je moet voeren in de avond hangt toch af van hoe je voert? Als je onbeperkt voert hoef je maar 1 keer per dag te voeren. Doen wij al jaren :o . Dus ik snap dat argument niet helemaal maar dat kan aan mij liggen :o .

Wij willen zelf de laatste ronde doen, alle paarden bekijken, de grendels controleren ( zal je verbazen hoevaak in de week we die los vinden) en het licht uit doen.

Nouja, ik vind het lastig, ik wil klanten helemaal niet beperken in wanneer ze naar hun paard gaan, maar zonder openingstijden heb je zelf geen leven meer. Voor ons veranderd er in het weekend niet, doordeweeks scheelt het 1.5 uur. Moet eerlijk zeggen dat er van de 100 klanten max 5 mensen zijn dat 1.5 uur normaal gesproken, dus voor die mensen is het aanpassen en voor het grootste deel niet :)

Wij hebben dit geprobeerd met verschillende slowfeeders en hadden dus een paard die, die hoeveelheid binnen dezelfde tijd op had. Dat was voor ons dus geen doen.
Wij hadden dit graag gehad ook omdat het gewoon enorm veel werk is voor jezelf (zonder elektriciteit en stromend water in de winter. ... ja we hadden een accu en een opvang bak)
Ook zonder lockdown was hier op een winteravond niks aan :')


Hier hetzelfde verhaal. Geen stromend water, geen electriciteit (ook accu). Alleen hebben wij een drinkpoel voor ehr water. Maar onbeperkt hooi hebben we 3 jaar gedaan, maar is echt geen optie. Paarden die tegen hoefbevangen aan zaten. Dus nu krijgen ze hooi verspreid over verschillende voerbeurten en sindsdien zijn ze veel gezonder.
Dus nee, hier niet meer onbeperkt. Ik ga in de avond voor de laatste hooironde. Ik kom niemand anders tegen dan mijn paarden en soms een muis :+

Vind het ook grappig dat iedereen hier praat over stalhouders en pensionstallen. Ik heb gewoon een kneuterig stukje land, waar ik het allemaal zelf moet regelen. Maar zou niet willen ruilen. :)

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:38

Suzanne F. schreef:
ruitje schreef:
Naar mijn idee heeft dit te maken met de 'maakbaarheid/controledrang' van de huidige maatschappij. 20 jaar geleden had je geen camera's. Toen had je niet eens een mobiele telefoon.

Wij hadden toen een munttelefoon op stal hangen, zodat mensen hopelijk een dierenarts te pakken konden krijgen :+ . Kan je je bijna niet meer voorstellen he :o .


Dat is langer geleden dan 20 jaar. Ik ken die tijd ook nog maar dan praat je over iets langer dan 20 jaar geleden. :D
Maar inderdaad was dat een hele andere tijd. De manier van paarden houden is ook veranderd sinds die tijd. Je wist ook niet beter.

Inderdaad. Ik heb als sinds 1996 een mobiel.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:46

Thioro schreef:
En waarom vertrouwen jullie je stalhouder er niet op? Ik blijf niet op een stal waar ik geen vertrouwen heb in de verzorging/toezicht.

Er is hier deze zomer een periode geweest dat er paardenbeulen ronddwaalden. Stalhouder ging toen nog vaker rondes doen en de buurman die vaak slapeloze nachten had zat dan om 3u 's nachts door z'n nachtkijker te turen. Hoewel er vlakbij gevallen waren, werden wij er gelukkig van gespaard.

En soms sta je er bij en kijk je er naar. Vorig jaar heeft m'n merrie zichzelf een gat in het hoofd gekrabd/geslagen. Stalhouder stond toevallig in haar weide de omheiningen te controleren en stond 5 meter van haar. In 2 seconden had ze een wonde die gehecht moest worden. 20 minuten later werd het dan ook effectief gehecht.

Paarden zijn brokkenpiloten en die stress ervoor moet je wel enigszins loslaten.
Ik heb ze liever op een stal waar ik weet dat er toezicht is dan aan huis/op een weide waar ik de enige zou zijn die er voor zorgt en waar ze dus godganse dagen zonder toezicht zouden staan omdat ik fulltime werk.

Als een avondklok van 21u je echt doet vrezen voor de gezondheid van je paard dan is er iets fout met het management of jouw vertrouwen daarin.


Het was toch fijn dat de stalhouder dat van je merrie zag? Maar oke, om 21u sluiten en de paarden pas weer om 9u in de ochtend de paarden zien zou niet mijn ding zijn.. Alleen in het late najaar komt dat nog eens voor als de pony nog 24/7 op het land loopt en het al om 19u donker is.