Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:52

Haha ingrid_92 dat klinkt inderdaad precies hetzelfde! Heerlijk die vrijheid maar vraagt wel heel veel geregel en verantwoordelijkheid.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:11

Haha waarschijnlijk liep ik achter met de aanschaf van mijn 1e nokia dan :') . Maargoed, mijn punt was eigenlijk meer dat je er gewoon niet altijd zicht op hebt en dat ze vroeger ook niet met zijn honderden tegelijk dood neervielen :)

Je paarden in eigen beheer hebben is echt anders ook denk ik, kan mij voorstellen dat dat meer werk is en dat mensen het werk daar ook anders inrichten dan op een grote pensionstal.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:30

ruitje schreef:
Haha waarschijnlijk liep ik achter met de aanschaf van mijn 1e nokia dan :') . Maargoed, mijn punt was eigenlijk meer dat je er gewoon niet altijd zicht op hebt en dat ze vroeger ook niet met zijn honderden tegelijk dood neervielen :)

Je paarden in eigen beheer hebben is echt anders ook denk ik, kan mij voorstellen dat dat meer werk is en dat mensen het werk daar ook anders inrichten dan op een grote pensionstal.

Precies. Ik vind er veel hysterisch gedoe over dat ene uurtje.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:33

ruitje schreef:
Haha waarschijnlijk liep ik achter met de aanschaf van mijn 1e nokia dan :') . Maargoed, mijn punt was eigenlijk meer dat je er gewoon niet altijd zicht op hebt en dat ze vroeger ook niet met zijn honderden tegelijk dood neervielen :)

Je paarden in eigen beheer hebben is echt anders ook denk ik, kan mij voorstellen dat dat meer werk is en dat mensen het werk daar ook anders inrichten dan op een grote pensionstal.

Ik maak mij nu ook niet druk maar in eigen beheer, op afstand, zoals onze situatie toen was had ik het anders gevonden. Nu zijn er nog steeds meer pensionstallen dan zo in eigen beheer, gok ik zo.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:42

ruitje schreef:
Je paarden in eigen beheer hebben is echt anders ook denk ik, kan mij voorstellen dat dat meer werk is en dat mensen het werk daar ook anders inrichten dan op een grote pensionstal.


Ik denk niet dat het meer werk is alleen het wordt wel anders ingericht. Onze paarden stonden 7x 24 uur buiten. Ik had er juist amper of geen werk aan, hooguit hooi bijgeven af en toe en enkel water.
Alleen en dat is echt totaal anders, het is niet professioneel. De paarden zijn vrienden. Toen mijn paardenhobby gestopt was, heb ik het meest moeten wennen dat ik ze dus niet meer zag. Ik ging zo vaak, even naar de paarden. Even een kroel, even een check, als ik wandelde en langs de wei kwam, vlogen ze vaak naar me toe→ dus eventjes naar binnen en kroel en check. Voor het donker, eventjes er nog langs (het is hier maar 20 meter verderop) en dan stonden ze vaak al te wachten want dan wisten ze dat ze een klein stukje appel kregen (de weilanden waren zo groot, dat ik ze voor het donker echt graag even checkte). Dus het is niet meer werk, maar ik denk omdat het een hobby is, een passie misschien wel en ze vrienden zijn/ waren, zie je ze gewoon heel graag en dus vaak.

Die vrienden, net als kinderen, zitten eigenlijk altijd onder de rand van het bewustzijn. Daarmee zeg ik dus NIET dat paarden aan huis beter af zijn. Maar het is gewoon anders, ze zijn een deel van het gezin en ze zijn heel erg belangrijk.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:55

Het verschil is ook Pien dat er gewoon veelal iemand is die de boel in de gaten houdt en nog een laatste ronde. In eigen beheer, op afstand of niet moet je dit ook wel zelf doen.
Ik durf het zo uit handen te geven maar in eigen beheer gaat dat lastig.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:58

Toch ken ik er genoeg die geen avondronde hebben. Zowel pensionstallen, maar ook zeker eigen beheer. Voeren wordt dan maar 1x per dag gedaan, 24/7 buiten met inloopstal en slowfeeders.

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:02

lenaa_tje schreef:
Het verschil is ook Pien dat er gewoon veelal iemand is die de boel in de gaten houdt en nog een laatste ronde. In eigen beheer, op afstand of niet moet je dit ook wel zelf doen.
Ik durf het zo uit handen te geven maar in eigen beheer gaat dat lastig.


Vergis je niet, als het winter is, dan is het hier om 17 uur stik donker. Dus dat is dan de laatste ronde. In de zomer is de laatste ronde om 2200 uur.
Alleen als de paarden iets mankeerden, dan haalden we naar huis en stonden ze met hooi in de paddock waar ik licht had en ze vanuit het huis in de gaten kon houden.
Dus in eigen beheer is vaak de laatste ronde vlak voor het donker. Je moet gewoon ook geluk hebben.

imaudy
Berichten: 5032
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:09

rien10 schreef:
ruitje schreef:
Haha waarschijnlijk liep ik achter met de aanschaf van mijn 1e nokia dan :') . Maargoed, mijn punt was eigenlijk meer dat je er gewoon niet altijd zicht op hebt en dat ze vroeger ook niet met zijn honderden tegelijk dood neervielen :)

Je paarden in eigen beheer hebben is echt anders ook denk ik, kan mij voorstellen dat dat meer werk is en dat mensen het werk daar ook anders inrichten dan op een grote pensionstal.

Precies. Ik vind er veel hysterisch gedoe over dat ene uurtje.


En bedankt he! Bij ons gaat het wel om meer dan een uurtje..Het gaat mij er vooral om dat het normaal gesproken om 21u rustiger is op stal dan om 19u. Dan hoef je minder moeite te doen om een beetje afstand te houden. Buiten een praatje houden prima en leuk. Dan komt er nog bij dat er minder toezicht op de paarden is..
Ik ga het verder ook niet uitleggen..

imaudy
Berichten: 5032
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:14

pien_2010 schreef:
lenaa_tje schreef:
Het verschil is ook Pien dat er gewoon veelal iemand is die de boel in de gaten houdt en nog een laatste ronde. In eigen beheer, op afstand of niet moet je dit ook wel zelf doen.
Ik durf het zo uit handen te geven maar in eigen beheer gaat dat lastig.


Vergis je niet, als het winter is, dan is het hier om 17 uur stik donker. Dus dat is dan de laatste ronde. In de zomer is de laatste ronde om 2200 uur.
Alleen als de paarden iets mankeerden, dan haalden we naar huis en stonden ze met hooi in de paddock waar ik licht had en ze vanuit het huis in de gaten kon houden.
Dus in eigen beheer is vaak de laatste ronde vlak voor het donker. Je moet gewoon ook geluk hebben.


Ik doe meestal in de zomer en najaar de laatste ronde. Heb er wat moeite mee als het vroeg donker is maar ik vind het zo heerlijk als nog een tijd op het land kunnen..

pien_2010

Berichten: 43235
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:20

Alleen als er iets van maan is heeft het zin. Anders zie ik toch niets (hahaha).
Ooit stone de maan zeer dicht bij de aarde. En toen zij midden in de nacht naar de paarden gegaan. Dat was zooooo grappig want het leek wel dag.
Ze kwamen gelijk aangegaloppeerd want zij vonden het ook grappig en speciaal denk ik, want ze waren gewoon aan het grazen.

imaudy
Berichten: 5032
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:25

pien_2010 schreef:
Alleen als er iets van maan is heeft het zin. Anders zie ik toch niets (hahaha).
Ooit stone de maan zeer dicht bij de aarde. En toen zij midden in de nacht naar de paarden gegaan. Dat was zooooo grappig want het leek wel dag.
Ze kwamen gelijk aangegaloppeerd want zij vonden het ook grappig en speciaal denk ik, want ze waren gewoon aan het grazen.


Heb ik idd ook eens gehad dat het behoorlijk licht was!
Mist over de weilanden vind ik ook mooi om te zien.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:27

pien_2010 schreef:
lenaa_tje schreef:
Het verschil is ook Pien dat er gewoon veelal iemand is die de boel in de gaten houdt en nog een laatste ronde. In eigen beheer, op afstand of niet moet je dit ook wel zelf doen.
Ik durf het zo uit handen te geven maar in eigen beheer gaat dat lastig.


Vergis je niet, als het winter is, dan is het hier om 17 uur stik donker. Dus dat is dan de laatste ronde. In de zomer is de laatste ronde om 2200 uur.
Alleen als de paarden iets mankeerden, dan haalden we naar huis en stonden ze met hooi in de paddock waar ik licht had en ze vanuit het huis in de gaten kon houden.
Dus in eigen beheer is vaak de laatste ronde vlak voor het donker. Je moet gewoon ook geluk hebben.

Dat weet ik, wij hebben jaren op eigen beheer op afstand gedaan. In de winter is het hier op de klei zeik nat. Als je paard dan niet kan omgaan met een slowfeeder zit je toch echt wel vast aan s avonds nog een ronde.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:28

Ik ben wel eens een ritje gaan maken met volle maan.

Je kan een zaklamp meenemen om wat zicht te hebben bij een late controle in het donker. De paarden komen als het goed is wel bij je kijken en dan heb je genoeg licht om te zien of alles in orde is. Maar goed, zoals ik al eerder schreef, is die laatste check geen garantie dat je paard de volgende ochtend niets heeft opgelopen. Ik doe het liever wel, maar als er iets zoals nu een avondklok is, dan kan ik het ook wel loslaten en voor 9 uur de laatste ronde doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:02

Ik heb ze jaren doe het zelf gehad op eigen land, gecombineerd met doe het zelf pension waar de laatste avondronde van de stalbaas om 17u was. Later was enkel als ze zelf les hadden of er eens moesten zijn.
Ik was meestal de hekkensluiter tussen 20u en 21u30 voor mijn 3 stallen.

Ik sta sinds september bewust op een Volpension stalling, net omwille van mogelijke lockdowns etc. Daar is veel meer controle en opvolging dan wat ik in mijn uppie overdag kan leveren.
En die sluiten in het weekend om 18u. Vroeg? Ja. Maar alles is daar constant tiptop in orde, altijd stro of hooi om te knabbelen, ze doen zelf nog altijd hun rondes na sluitingstijd... De controle die ze daar kunnen bieden is 10x meer dan die 2x/dag dat ik op mijn weiland stop.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:26

Ben blij dat ik alles aan huis heb in deze tijden. Ook bij lockdowns kan ik ten alle tijde bij mn paarden.
Dan kan ik nog om 23.00 uur een laatste voerbeurt doen.

Maar toen ik de paarden niet aan huis had was de laatste voederbeurt om 20.00 uur en volgende dag om 08.00 uur het ontbijt. 12 uur er tussen en dat is 10 jaar lang zonder problemen verlopen. Flink veel hooi erbij en ze komen de tijd wel door.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:27

Ow, ik herken dat van vroeger echt niet. Stond eerst bij een boer met mn eerste eigen pony en die hadden gewoon een telefoon en een veearts woonde verderop.
De manege waar ik daarvoor reed had een gewone telefoon achter de bar waar ze een veearts mee belde en in nood mocht ik daar ook bellen.
Manege daarna waar mn pony stond had een munt telefoon, maar belde met de eigen telefoon in nood en dan was er altijd gelijk een veearts. Is toch 40+ jaar geleden en 35jr dat ik mn eerste pony had.

Het gaat ook niet per se om die tijd. Dat beseft iedereen zich wel als je dingen hebt meegemaakt. Maar heel vaak zie je toch vooraf wel afwijkend gedrag. Je kan niet alles voor zijn, maar net die paar gevallen die je wel kan voorkomen door wel een laatste ronde, scheelt toch weer leed.

Wij deden altijd al alles zelf en gingen heel vaak als laatste weg. Maar toch vaak wel iets gezien of meegemaakt wat dan toch nog gemeld kon worden.

En het verschilt wel waar je staat. Ik weet zat stalhouders die heel veel onrust binnen wel horen en dan wel de stal in gaan. Ik slaap bijv op enkele meters van de schuilstal en stond vannacht om 2uur buiten omdat ik gebonk hoorde.

Maar ook als je paarden in een omgeving staan waar regelmatig mensen langs lopen of rijden etc, valt het soms ook andere mensen op dat ze iets horen of afwijkends zien. Nu zijn er minder mensen op straat/de weg.

Mijn oude merrie kan slapen alsof ze dood ligt en ik ben echt weleens gebeld omdat mensen dachten dat het compleet mis was. Dan ga je toch die kant op.
Later zeg je; stuur een filmpje. Ja, dat is normaal.......Ze slaapt gewoon eng. Al jaren.

Wij vullen de netten ook voor 24 uur en de bakken doe ik 's ochtends meestal. Maar ze krijgen ook bijgevoerd. Nu kan dat wanneer ik wil. Maar op stallen houden mensen vaak wel rekening met voer tijden. Er is vaak toch een ritme van voeren, buiten zetten, binnen zetten, voeren, opruimen, klaarzetten etc.

Utixo

Berichten: 6566
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:10

Ik woon helaas niet bij stal, maar ik heb wel een buurman die veel hoort. Daarnaast heb ik camera en alarm.
Wel ga ik altijd graag nog na mijn werk even langs om de laatste ronde te lopen, mijn paarden een avond hapje te geven en nog even de box te doen. Maar vandaar dat ik ze ook niet na 21.00u zal trainen. Wel controleer ik zelf nog even de drachtige merrie na mijn werk.

Ik geef ze ook hooi uit slowfeeders. Helaas is dit niet voor ieder paard geschikt een moet ik echt in de avond nog en hooironde lopen.

Het is allemaal wat passen en meten, maar het komt wel in orde.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:23

Utixo schreef:
Ik woon helaas niet bij stal, maar ik heb wel een buurman die veel hoort. Daarnaast heb ik camera en alarm.
Wel ga ik altijd graag nog na mijn werk even langs om de laatste ronde te lopen, mijn paarden een avond hapje te geven en nog even de box te doen. Maar vandaar dat ik ze ook niet na 21.00u zal trainen. Wel controleer ik zelf nog even de drachtige merrie na mijn werk.

Ik geef ze ook hooi uit slowfeeders. Helaas is dit niet voor ieder paard geschikt een moet ik echt in de avond nog en hooironde lopen.

Het is allemaal wat passen en meten, maar het komt wel in orde.


Maar heel veel mensen kijken naar 1 specifieke persoonlijke situatie.

Heel veel paarden krijgen rond 22uur hun laatste ronde en niet voor 8uur weer de volgende. Dan moeten ze ook 10 uur overbruggen.
Meeste mensen die doorgaans om 21uur nog wilden rijden en rond laat weg gaan, zijn er vaak de volgende ochtend, middag etc ook niet. Dan moeten al die uren zonder baas ook overbrugd worden.

Mijn obesitas, ex hb pony staat net als de rest wel op onbeperkt hooi en deels uit netten. Zonder staan is erger. Het grootste probleem, is te weinig beweging. Dus op stal, verveling, hele tijd hooi erin en niet bewegen etc is dat wat de echte problemen geeft. Vooral in de winter vaak een groot probleem.

Maar de mensen die sowieso al niet overdag kwamen en dus "last" hebben van die avondklok om 21uur, moesten al uit handen geven dat hun paard in die uren er hopelijk wel uit komt en vaak genoeg wel ruwvoer krijgt.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:06

Peerke_ schreef:
Varekaj schreef:
Met die zelfverklaring, ik vraag me af hoeveel mensen nu koliek, wonde, dierenarsbezoek etc spontaan gaan invullen op dat papiertje...


Rutte heeft in de persconferentie meermaals gezegd dat een valse verklaring gezien zal worden als een misdrijf.
Het is valsheid in geschrifte, en daar staan zware straffen op...
(als ze je pakken...)


Haha laat hem dan maar eerst bij zichzelf en consorten beginnen, iets toeslagenaffaire en iets met een bruiloft.....

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:08

Daar is het kabinet toch voor afgetreden :+

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:15

lenaa_tje schreef:
Daar is het kabinet toch voor afgetreden :+


Een lachtertje in mijn ogen. Puur voor de vorm en met het oog op de verkiezingen. Vervolgens als “grap” melden dat ie nu nog meer macht heeft. Erger kan in mijn ogen niet en dan nu zo optreden naar de burger en zelf lekker lijsttrekker worden. Wat is zijn straf? Hij lacht zich slagen in de ronde. Nee ik wil niet in zijn schoenen staan. De VVD is mij de afgelopen jaren compleet kwijtgeraakt.

Terug naar on-topic. Komende tijden zitten we nog vast aan die rotavond klok en ik hoop oprecht dat iedereen een goede vorm kan vinden om werk/privé/paard te regelen. Naast tijden zit je ook nog een vast aan openingstijden, de geldende coronamaatregelen (beperkte hoeveelheid combinaties in de rijbaan, al hoor ik daar heel veel verschillende dingen over)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:30

Aan de ene kant is het nu natuurlijk ook winter en nog steeds vroeg donker. Dan heb je altijd wel dat er meer mensen 's avonds in de bak willen bijvoorbeeld.

Maar als het nu zomer was geweest en je wil dan iedereen om 21uur van de straat hebben, is het vast nog lastiger.

imaudy
Berichten: 5032
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:31

superpony schreef:
Aan de ene kant is het nu natuurlijk ook winter en nog steeds vroeg donker. Dan heb je altijd wel dat er meer mensen 's avonds in de bak willen bijvoorbeeld.

Maar als het nu zomer was geweest en je wil dan iedereen om 21uur van de straat hebben, is het vast nog lastiger.


Persoonlijk zou ik er in de zomer minder moeite mee hebben.Pony hele dag op het land enzo..de bak minder nodig..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 02:55

imaudy schreef:
superpony schreef:
Aan de ene kant is het nu natuurlijk ook winter en nog steeds vroeg donker. Dan heb je altijd wel dat er meer mensen 's avonds in de bak willen bijvoorbeeld.

Maar als het nu zomer was geweest en je wil dan iedereen om 21uur van de straat hebben, is het vast nog lastiger.


Persoonlijk zou ik er in de zomer minder moeite mee hebben.Pony hele dag op het land enzo..de bak minder nodig..


Hier staan ze het hele jaar rond 24/7 buiten. Dat is op veel plekken dus zoals vaker aangehaald een groot probleem momenteel, dat paarden 's winters dus veel te weinig buiten komen.

Bij stallen is het ook gewoon zo dat er regels zijn over de bak en dan misschien niet iedereen voor 21uur gereden kan hebben.
Zomers kan buiten rijden een alternatief zijn of als het nu in de binnbak kan, een buitenbak etc.