Crisissituatie in Londen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:45

baat het niet dan schaadt het niet is absoluut waar. Maar je moet ook korte en lange termijn oplossingen niet met elkaar gaan verwarren. Een goede leefstijl en gezondheid helpt je om beter door het virus te komen. Maar het gaat op deze korte termijn van een jaar nauwelijks bijdragen tov de sociale beperkingen. Dus het is voor nu niet de prioriteit. Achteraf, ja, was het handig geweest hier jaren geleden al iets aan te doen, dat wel. Dat had nu waarschijnlijk wel iets gescheeld, hoewel je weinig kan veranderen aan het feit dat we gewoon veel ouderen hebben en die vatbaar zijn.

En een hoge temperatuur zal de uitbraak zeker niet stoppen. Maar een hogere temperatuur helpt wel wat. Dat is lastig vergelijken als je de NL situatie gaat vergelijken met de arabische, waar ook een hele andere cultuur is van veel meer samen komen in kleine huisjes e.d. Dan gaan andere factoren ook weer meespelen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:47

Het was toch het UV licht wat hielp? Want daar hadden ze toen toch ook die speciale lampen gemaakt... ?

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:48

Pandora2 schreef:
Ninx Klopt wat je zegt. Maar aan preventie wordt niks tot zeer weinig verdiend, dus zal nooit een prioriteit krijgen.


Jij mag door voor de koelkast....

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:52

aan social distancing verdien je nog minder, dus dat zal voor nu zéker niet het argument zijn. (maar ja, dat dat al jaren de reden is dat we te weinig doen aan preventie, die visie deel ik als diëtist volledig)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:53

secricible schreef:
baat het niet dan schaadt het niet is absoluut waar. Maar je moet ook korte en lange termijn oplossingen niet met elkaar gaan verwarren. Een goede leefstijl en gezondheid helpt je om beter door het virus te komen. Maar het gaat op deze korte termijn van een jaar nauwelijks bijdragen tov de sociale beperkingen. Dus het is voor nu niet de prioriteit. Achteraf, ja, was het handig geweest hier jaren geleden al iets aan te doen, dat wel. Dat had nu waarschijnlijk wel iets gescheeld, hoewel je weinig kan veranderen aan het feit dat we gewoon veel ouderen hebben en die vatbaar zijn.


Een overheid die gezonde verse plantaardige voeding steeds hoger belast, vlees en suiker subsidieert, in andere Europese verboden toevoegingen nog steeds toestaat, alle zorg en educatie uitholt, en gilt en krijst over UK mutaties maar nog steeds vluchten over en weer toestaat makt geen prioriteit van je gezondheid op korte of lange termijn.

Ik vind dat echt gel*l.
We hebben een jaar gehad om de IC capaciteit op te schroeven, groente en fruit vrij van btw te maken, ongezonde producten duurder te maken, online/ media educatie aan te bieden op gebied van een gezonde levensstijl. DAT redt levens.
Kwartje van Kok, btw verhoging van 19% naar 21%, btw op verse producten van 6% naar 9%,..... het was allemaal tijdelijk en kon destijds zsm doorgevoerd worden, en dit nu niet?!

Het is gewoon GEEN prioriteit.

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:56

Omdat het op de korte termijn nauwelijks wat oplevert. Ik ben absoluut voor een meer preventieve leefstijl, gezonde mensen worden minder snel ziek. Maar als er al een pandemie speelt dan is het echt een druppel op de gloeiende plaat.
En IC’s opschroeven in die paar maanden is geen optie. De opleiding voor IC vpk duurt al 18 maanden en dan moet je al vpk zijn met voldoende werkervaring.

Beide waren prima opties geweest als we dit 2 jaar geleden hadden zien aankomen. Maar dat was niet zo.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:57

secricible schreef:
aan social distancing verdien je nog minder


Is dat zo?
Aan angst en paniek worden fortuinen verdiend. Kijk maar naar de aandelenbeurzen.
Aan het einde van de crisis zijn rijken rijker geworden, en mogen alle steunpaketten middels belastingen weer terugbetaald worden door de werkende bevolking die er financieel op achteruit gaan.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:00

secricible schreef:
Omdat het op de korte termijn nauwelijks wat oplevert. Ik ben absoluut voor een meer preventieve leefstijl, gezonde mensen worden minder snel ziek. Maar als er al een pandemie speelt dan is het echt een druppel op de gloeiende plaat.
En IC’s opschroeven in die paar maanden is geen optie. De opleiding voor IC vpk duurt al 18 maanden en dan moet je al vpk zijn met voldoende werkervaring.

Beide waren prima opties geweest als we dit 2 jaar geleden hadden zien aankomen. Maar dat was niet zo.


We hebben dit zien aankomen, hier is al jaren voor gewaarschuwd. De overheid heeft destijds niet willen investeren alhoewel dat meermalen met klem geadviseerd is.

Het levert niks op op korte termijn? En jij bent diëtist?
Diabetes type 2, overgewicht, hoge bloeddruk.... allemaal reversibele aandoeningen die met de juiste aanpak binnen enkele maanden dramatisch kunnen verbeteren. Laat dit ook juist de categorie mensen zijn die het meeste risico lopen.

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:00

Ik vind dat lastig.. is gezond leven ook niet een heel klein beetje eigen verantwoordelijkheid?

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:07

Wij gaan het toch niet eens worden ninx. En dat is oke.

Ja, iemand die gezond gaat eten en zijn leefstijl omgooit kan binnen een paar maanden effect daar van hebben. Maar helaas werkt preventie niet in de vorm van start preventie —> mensen gaan direct aan de slag —> binnen enkele maanden resultaat. Was het maar zo’n feest.
Als je preventieve maatregelen uitrolt duurt het effect daarvan maanden voor mensen hun leefstijl gaan aanpassen en dan nog eens een hele tijd voor er verbetering is.
Voor iemand die leefstijl belangrijk vindt is dat wellicht moeilijk te begrijpen, maar dat heeft niet iedereen als prioriteit.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:07

Cer schreef:
Ik vind dat lastig.. is gezond leven ook niet een heel klein beetje eigen verantwoordelijkheid?


Een klein beetje....
Ik heb middelen om altijd gezonde voeding te kopen, een opvoeding die me heeft geleerd wat gezonde voeding is, geen verslavingsgevoeligheid (suikers en vetten) en een aardige dosis wilskracht.
Dat is fijn voor mij, maar dit geldt niet voor iedereen. Is dat dan eigen schuld? Nee... daar is onze samenleving niet op gebaseerd toch?

Maar het overgrote deel van de mensen kiest voor goedkoop, makkelijk, weet niet altijd onderscheid te maken tussen gezond en ongezond, en hebben de middelen vaak ook niet om elke dag echt goed te eten.
Als overheid ben je 'in dienst' van de bevolking, zij zijn 'volksvertegenwoordigers'.... Het zou hun eerste prioriteit moeten zijn gezonde voeding, zorg en educatie betaalbaar te houden.
Maar wanneer je vertegenwoordiger bent van Unilever, Shell, Tata Steel, etc, dan zijn de belangen nogal verstrengeld ;-)

Wanneer het zo eenvoudig zou zijn, zou niet 50% van de nederlanders te dik zijn. Dat is een epidemie.

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:12

kan hoor, maar ik vind een aantal dingen toch echt wel overregulering... :j
Niemand verbiedt je om gezond te eten en voor jezelf te zorgen.. de verantwoordelijkheid dan bij de Overheid neerleggen is wel makkelijk..

Want dan 'mogen mensen niet meer eten wat ze willen en dat bepalen ze toch zeker zelf wel, recht op eigen lichaam bla bla bla huil huil" krijg je dat weer :')

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:14

Ninx schreef:
Pandora2 schreef:
Ninx Klopt wat je zegt. Maar aan preventie wordt niks tot zeer weinig verdiend, dus zal nooit een prioriteit krijgen.


Jij mag door voor de koelkast....


*\o/*
Komt altijd van pas om de verse groenten te bewaren :D

Cer ik had het verkeerd verwoord eigenlijk. Je neemt natuurlijk geen vitD op, ik bedoelde dus de aanmaak van vitD. :P
De Emiraten zijn er volgens mij ook niet vanaf want anders kwamen die reizigers niet besmet terug ? Of mis ik hier iets ?

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:16

secricible schreef:
Wij gaan het toch niet eens worden ninx. En dat is oke.

Ja, iemand die gezond gaat eten en zijn leefstijl omgooit kan binnen een paar maanden effect daar van hebben. Maar helaas werkt preventie niet in de vorm van start preventie —> mensen gaan direct aan de slag —> binnen enkele maanden resultaat. Was het maar zo’n feest.
Als je preventieve maatregelen uitrolt duurt het effect daarvan maanden voor mensen hun leefstijl gaan aanpassen en dan nog eens een hele tijd voor er verbetering is.
Voor iemand die leefstijl belangrijk vindt is dat wellicht moeilijk te begrijpen, maar dat heeft niet iedereen als prioriteit.


Ik weet daar alles van.
En daarom mag een overheid sturend zijn door gezonde voeding betaalbaarder te maken, en ongezonde voeding duurder.
Zoals je ook een kind liever een banaan voert dan een mars.

Het gaat niet alleen om prioriteiten, maar vooral ook om betaalbaarheid en educatie.
Hoe kan iemand die nooit geleerd heeft wat gezonde voeding is, die weinig middelen heeft, of gewoon af gaat op misleidende labels prioriteit daaraan toekennen? Dat suggereert dat het dus hun eigen schuld is?

Ondertussen liggen hier de ziekenhuizen mee vol (buiten ouderen) en is restschade straks niet te overzien: psychische schade, suïcide, eindeloze faillissementen, etc...

secricible
Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:19

Ik vind het een heel interessant onderwerp, maar hier mega offtopic, dus voel je vrij er een topic over te openen :D

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:20

Cer schreef:
kan hoor, maar ik vind een aantal dingen toch echt wel overregulering... :j
Niemand verbiedt je om gezond te eten en voor jezelf te zorgen.. de verantwoordelijkheid dan bij de Overheid neerleggen is wel makkelijk..

Want dan 'mogen mensen niet meer eten wat ze willen en dat bepalen ze toch zeker zelf wel, recht op eigen lichaam bla bla bla huil huil" krijg je dat weer :')


Dat zeggen wij wellicht als mensen die een goede opleiding hebben genoten, een achtergrond waardoor we weten wat je beter wel en niet kunt eten, en de middelen om het steeds duurder wordende onbewerkte voedsel te kunnen kopen.
Ik vind dat niet getuigen van compassie en ook een weinig kritische houding tov je volksvertegenwoordigers.

Erg kort door de bocht.
Wordt er niet gehamerd op 'houd vol' en 'doe het samen' en meer van die leuzen? En dan is er geen begrip voor hen die niet de middelen, de kracht of de kennis hebben gezond te leven?
En mag de overheid lekker blijven harken met btw op die eerste levensbehoeften?

Wanneer 50% van de mensen te dik is wordt het tijd te gaan reguleren. Ons voedsel is verslavend.... we moeten dat aanpakken bij de bron.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:21

secricible schreef:
Ik vind het een heel interessant onderwerp, maar hier mega offtopic, dus voel je vrij er een topic over te openen :D


Super on topic..., welke mensen liggen er op de IC in London?

Bovendien zeg je het ergens niet mee eens te zijn maar hebt niet echt valide argumenten.

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:22

Als je je kind liever een mars voert dan een banaan (of een appel) ben je wel een beetje een oen denk?
Dat gezond eten duurder is, is zeker kwalijk.. :j Sporten zou ook gesubsidieerd kunnen worden ofzo..
En ik weet ZEKER dat sommige mensen menen dat ze helemaal zelf moeten weten wat ze nemen, aan drank, sigaretten, drugs en eten.. :j dat zie je nu ook toch?

Over de emiraten, ik las van de week iets over reizen daarheen.. en omdat ze daar de boel open gegooid hebben ging ik ervan uit dat ze er daar vanaf zijn.. (althans, Dubai en Abu Dhabi, dat zijn de emiraten toch?) maar ik weet het niet zeker :j

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:27

Ik vind het ook super on topic inderdaad.. ik denk ook echt van wacht even... dus mensen mogen hun hele leven naar binnen proppen wat ze willen, en amper bewegen, en daar mag ik dan niks van zeggen.. Maar als diezelfde mensen dan super kwetsbaar zijn voor een virus, moet IK, die altijd goed voor dr lichaam heeft gezorgd, en zo’n virus dus makkelijk kan hebben, een prikkie nemen. Omdat ik anders verantwoordelijk ben voor de sterfgevallen. Zo werkt het natuurlijk niet... maar dat is wel waar ze in Nederland op aansturen, met momenteel onder andere Engeland als argument

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:33

Cer schreef:
Als je je kind liever een mars voert dan een banaan (of een appel) ben je wel een beetje een oen denk?
Dat gezond eten duurder is, is zeker kwalijk.. :j Sporten zou ook gesubsidieerd kunnen worden ofzo..
En ik weet ZEKER dat sommige mensen menen dat ze helemaal zelf moeten weten wat ze nemen, aan drank, sigaretten, drugs en eten.. :j dat zie je nu ook toch?


Ik heb in de hulpverlening gewerkt, en je ziet daar dat echt schrikbarend hoge aantallen mensen echt niet goed weten wat je jezelf of je kind moet voorzetten zodat ze gezond blijven.
Geen kennis, en ook geen middelen. Dat kun je je misschien lastig voorstellen... maar dat is echt akelig.

Maar ook een kind met artikelen 'gezonde keuze' in zijn lunchtrommel werkt stiekem veel suiker, zoetstoffen, transvetten, etc naar binnen.

Iedereen wil zelfbeschikkingsrecht.
Maar als ongezonde artikelen kostbaarder worden, en gezonde artikelen betaalbaarder verschuift het consumptiepatroon.
In andere landen is bijvoorbeeld al een suikertax ingevoerd, je ziet daar dat overgewicht afneemt... die mensen lopen daardoor dus minder risico op complicaties door Corona.

Cer
Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:44

Ik weet niet of een suikertax helpt.. maak gezonde spullen gewoon goedkoperder..
maar goed, dat helpt Londen nu niet..

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:49

Cer schreef:
Ik weet niet of een suikertax helpt.. maak gezonde spullen gewoon goedkoperder..
maar goed, dat helpt Londen nu niet..


Suikertax werkt.... dat is al bewezen. Maar ook daarin speelt geld weer de hoofdrol in NL...... Suikerunie.
En gezonde spullen goedkoper, dan kan gewoon en met de ingang van dit nieuwe jaar had men de btw op groente en fruit kunnen verlagen... maar nee hoor.

Nee... er is weinig dat London nu helpt.
Alles wat we overal nu doen is dweilen met de kraan open.

We gaan niets fundamenteel veranderen, maar we verstoppen ons binnen in de irreële verwachting dat het virus voorbij sluipt.

mysa
Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:54

Even voor de goede orde: ik ben het er volledig mee eens dat er gezonder geleefd moet worden, suiker en vet taks: uitstekend. Dat zal veel helpen in de bestrijding van welvaartsziektes. Maar... in het geval van Covid heeft het waarschijnlijk nauwelijks meerwaarde. Net zoals je als supergezond levende mens, gewoon doodgaat aan tetanus bijvoorbeeld.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:00

mysa schreef:
Even voor de goede orde: ik ben het er volledig mee eens dat er gezonder geleefd moet worden, suiker en vet taks: uitstekend. Dat zal veel helpen in de bestrijding van welvaartsziektes. Maar... in het geval van Covid heeft het waarschijnlijk nauwelijks meerwaarde. Net zoals je als supergezond levende mens, gewoon doodgaat aan tetanus bijvoorbeeld.


Maar nu vertel je toch een pertinente onwaarheid?

Hoe krijgen mensen een goede weerstand? En in hoeverre is iemand met een goede gezondheid en weerstand beter gewapend tegen een virus, en doorstaat dat zonder al te grote complicaties?

De grootste groep die te maken heeft met complicaties zijn ouderen, mensen met onderliggende aandoeningen, zwaarlijvigen, mensen met een haperend immuunsysteem door overmatige stress, overgewicht en andere levensstijl gerelateerde aandoeningen, en dan hier en daar een tamelijk lastig te verklaren 'gezonde' uitzondering.

Dus ja: een gezonde populatie is VEEL weerbaarder. Lijkt me klip & klaar

mysa
Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:07

Is geen pertinente flauwekul. Het immuunsysteem is veel gecompliceerder dan op het eerste gezicht lijkt. Die bloedklontering bijvoorbeeld, die een complicatie is, bij met name de wat jongere mensen die ernstig ziek worden, die heeft niets met wel of niet gezond leven te maken. Het immuunsysteem slaat in ernstige gevallen ook op hol, dan werkt het, als het ware, juist te goed. Daar is in het wetenschapstopic al eens een mooie uitleg van voorbij gekomen.

Maar nog even: denk jij dan, dat als je gezond leeft, je gewapend bent tegen dodelijke ziekten? De praktijk wijst uit dat dat niet zo is. Dat ook gezond levende mensen ten onder gaan aan al dan niet infectueuze ziektes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: limagirl, MirjamRobin, Nicje87, Queijo, Siebel, teunis001, Vernon en 45 bezoekers