Crisissituatie in Londen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 11:49

Gisteravond zag ik het filmpje van de burgemeester van Londen met wallen onder z'n ogen en een beangstigende boodschap. Ze verzuipen daar. De ziekenhuizen kunnen het niet meer aan en 1 op de 20 is besmet.

Schokkend en ik heb niet de illusie dat we hier veel veiliger zitten. Er is weinig nodig om de dam van het stuwmeer te laten breken, zoveel is wel duidelijk.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:53

Wat wil je precies met dit topic?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:55

Het verbaast me totaal niet dat ze de noodtoestand uit hebben geroepen. De ziekenhuizen in Londen zijn sowieso al overvol, ook als er geen Corona is, met dank aan de NHS.

Ik kan je het programma Hospital aanraden, deze is van de BBC en er staan ook afleveringen van op YouTube. Dit programma laat zien hoe het er (zonder Corona) aan toe gaat in de Londense ziekenhuizen. Er is ook een aflevering van de aanslag op de Londen Bridge in 2017. Na de aanslag wordt ook de noodtoestand uitgeroepen in een ziekenhuis en je kan in de aflevering zien wat voor effect dat heeft op het werk in het ziekenhuis.
In de 'normale' afleveringen zie je ook hoe de situatie is met de NHS. Mensen worden meerdere keren naar huis gestuurd, omdat er niet genoeg verplegend personeel is of omdat het niet kan qua tijd. In 1 aflevering was er een man die er al voor de derde keer was voor een operatie...

https://www.bbc.co.uk/programmes/b08w8ktc

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:56

Wat betreft de wallen van de burgemeester... Die heeft hij altijd hoor :') :D
Hoort gewoon bij zijn gezicht en uitstraling.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:57

Ik vind het ook zorgelijk. Is eigenlijk het woord niet, maar ik weet niet welk woord dan wel.

Italië, Amerika, Engeland en meer hebben nu allemaal te maken of te maken gehad met échte overloop. Dus werkelijk géén zorgplekken meer voor zieke mensen.


Ik hoop dat dat hier uit mag blijven.

En ik hoop dat de fabricage van vaccins op hoog tempo door kan. En dat een deel van de nu nog in ontwikkeling zijnde vaccins ook inderdaad goed en veilig blijken.


Tot die tijd maar hopen dat die ellende hier niet zó intens wordt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:12

Daar zal voor een groot deel afhangen van de bereidheid van de bevolking om zich aan de maatregelen te (gaan/blijven) houden. Het is niet normaal hoe druk het de laatste weekenden op de weg was, blijf gewoon thuis!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:18

Het zal inderdaad afhangen van het gedrag van ons allemaal.

En dat gedrag hangt voor een groot deel van de bevolking af van de instructie van de overheid. Die moet duidelijk een eenduidig zijn. Daar valt nog veel te verbeteren.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:37

Ik zie af en toe zo'n programma op tv waarin de britse ambu's geen wagen beschikbaar hebben en bijna 200 spoedmeldingen in de wacht hebben..volgens mij is daar een en ander niet zo geregeld als hier.

Verder zijn er ongeveer 25 goedlopende topics met alle ins en outs over corona waar je dit bericht kwijt had gekunt. ;) :)

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:40

Ik zie die programma’s ook en verbaas me er iedere keer over dat ze voor een snee in hun vinger een ambulance bellen en dat die ook gewoon komt 8)7
Op die manier zit je inderdaad zo op die 200 wachtende spoedgevallen èn volle eerste hulpen.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:40

Femke_Tweety schreef:
Ik vind het ook zorgelijk. Is eigenlijk het woord niet, maar ik weet niet welk woord dan wel.

Italië, Amerika, Engeland en meer hebben nu allemaal te maken of te maken gehad met échte overloop. Dus werkelijk géén zorgplekken meer voor zieke mensen.


Ik hoop dat dat hier uit mag blijven.

En ik hoop dat de fabricage van vaccins op hoog tempo door kan. En dat een deel van de nu nog in ontwikkeling zijnde vaccins ook inderdaad goed en veilig blijken.


Tot die tijd maar hopen dat die ellende hier niet zó intens wordt.


In december heb ik een pittige kritische post geplaatst ook over Nederland haar situatie in het algemeen covid topic. Die post is mij niet in dank afgenomen. Maar die post deed ik, omdat wat we nu in de landen zien die jij noemt, ik ook bang voor ben in Nederland, daar de maatregelen (sorry bokkers) in mijn ogen nog steeds te soft zijn en de lock down niet een echte lock down is zoals we konden zien in Spanje en Frankrijk.

In Frankrijk wordt nu meer en meer gesproken over het herinvoeren van de lock down, ook al is de situatie hier op dit moment onder controle. Dit willen ze doen omdat de cijfers weer stijgen en de Engelse variant ook in Frankrijk al waargenomen is en de overheid erg bezorgd is daar ze ziet wat er in andere landen gebeurd zoals in de UK.
Uiteraard zie ik erg op tegen de 3de lock down, want hier betekent dat→ binnen blijven, alleen nog 1km vanuit huis is toegestaan en dat maximaal een uur én als je dat doet moet je een attestation op zak hebben, alleen de noodzakelijke bezoeken zijn toegestaan (met attestation op zak) en winkelen met één persoon, en alles is dicht behalve de noodzakelijke winkels, apotheken etc. Zelfs de notarissen mogen niet hun kantoor openen en je mag niemand bezoeken of op bezoek hebben, afstand etc houden met verplicht overal de mondkapjes op.
Dat betekent dat je op straat niets of niemand meer ziet, idem op de autowegen, want de politie handhaaft zeer streng -O-
Maar ja, liever dat als die toestanden die je in de UK ziet en waarvan het nu lijkt dat misschien in NL net op tijd de situatie in positieve zin aan het kantelen is en de opnames etc aan het afnemen zijn. Ik hoop het zo.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:03

Helemaal met je eens, Pien!

De ernst van de situatie dringt nog steeds niet door hier. En of dat ooit gaat gebeuren, vraag ik me af. Wat is er nog meer voor nodig?

Er is maar 1 manier om besmettingen te voorkomen: geen niet-noodzakelijke contacten. Als ik me niet vergis was dat ooit, toen de situatie niet eens zo zorgelijk was al nu, DE regel.

Wat doet Nederland: kerstmis en oud en nieuw vieren met elkaar. Want dat mag.

De overheid speelt hier natuurlijk ook een grote rol in. Met regels als max 2 en met de feestdagen zelf max 3 personen spreek je jezelf ernstig tegen. Hugo de Jonge die een foto verspreid terwijl hij kerst viert met mensen die niet tot zijn gezin behoren.

Mensen rechtvaardigen daar hun eigen gedrag mee in plaats van zelf na te denken en verantwoordelijkheid te nemen. Het virus heeft lak aan ruime regels en verspreidt zich er fijn verder door.

Ik vind het zo ontzettend cru dat in het zicht van een oplossing er nog heel veel mensen gaan sterven, medisch personeel lijdt, enz enz omdat egoïmsme hoogtij viert.

Wij zijn hier wel in lockdown, sinds de landelijke lockdown inging. En daar worden we meestal heel raar op aangekeken door mensen om ons heen. Maakt niet uit, ik kijk met verbazing naar hen :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:08

Cayenne schreef:
Wat betreft de wallen van de burgemeester... Die heeft hij altijd hoor :') :D
Hoort gewoon bij zijn gezicht en uitstraling.


Serieus ? Ocherm. Ik vond die vent er nu ook niet bepaald florissant uitzien op het nieuws :')

Er zijn buitenwijken in Londen waar nu pas de ernst van de situatie begint door te dringen. Dus dan wil je niet weten hoe daar de afgelopen weken / maanden geleefd werd. Lockdown of niet.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:15

Boras schreef:
Helemaal met je eens, Pien!

De ernst van de situatie dringt nog steeds niet door hier. En of dat ooit gaat gebeuren, vraag ik me af. Wat is er nog meer voor nodig?

Er is maar 1 manier om besmettingen te voorkomen: geen niet-noodzakelijke contacten. Als ik me niet vergis was dat ooit, toen de situatie niet eens zo zorgelijk was al nu, DE regel.

Wat doet Nederland: kerstmis en oud en nieuw vieren met elkaar. Want dat mag.

De overheid speelt hier natuurlijk ook een grote rol in. Met regels als max 2 en met de feestdagen zelf max 3 personen spreek je jezelf ernstig tegen. Hugo de Jonge die een foto verspreid terwijl hij kerst viert met mensen die niet tot zijn gezin behoren.

Mensen rechtvaardigen daar hun eigen gedrag mee in plaats van zelf na te denken en verantwoordelijkheid te nemen. Het virus heeft lak aan ruime regels en verspreidt zich er fijn verder door.

Ik vind het zo ontzettend cru dat in het zicht van een oplossing er nog heel veel mensen gaan sterven, medisch personeel lijdt, enz enz omdat egoïmsme hoogtij viert.

Wij zijn hier wel in lockdown, sinds de landelijke lockdown inging. En daar worden we meestal heel raar op aangekeken door mensen om ons heen. Maakt niet uit, ik kijk met verbazing naar hen :)




Ik schreef letterlijk nét dit bericht in het algemene topic.

Maar ik had het precies evenzogoed als antwoord hier kunnen typen.
Maar even copy paste dan.

--


Nederland is een moeilijk te besturen land.
Gezag is iets dat voor iedereen moet gelden vindt men.
En tegelijkertijd vindt men zichzelf altijd de uitzondering.

Nederlanders zijn nogal moeilijk als het op gezag en regeltjes aankomt.

Dat maakt -mijns inziens- het besturen van dit land betrekkelijk lastig.

De richtlijnen zijn duidelijk zat.
Maar niemand houdt zich eraan alsof het harde regels zijn. Het zijn maar richtlijnen.

Afdwingen wordt in Nl ontzettend lastig.
Men is dat niet gewend, en dus kun je grote escalaties verwachten op zo'n moment.
Die zijn vervolgens niet goed in de hand te houden/te controleren omdat er in Nederland niet zo bar veel uitvoerende handhavers zijn.



Even heel globaal en generaliserend wat ik zie gebeuren op maatschappij niveau.

(Individueel niveau kan anders liggen)


__

Engeland ken ik niet voldoende.
Ik heb vrijwel dagelijks via een vrij specifieke Facebook groep contact met Engelse collega's.
(Het is een Engelse groep waar ik lid ben omdat ik ooit vanuit mijn vrijwilligerswerk op hun jaarlijkse landelijke congress aanwezig geweest ben, altijd contact gehouden)

Ik zie het dan ook vooral vanuit hun ogen en vanuit hun beroepsperspectief.

En daar ik word niet blij van wat ik zie. (Zij zelf ook niet)
Inmiddels bij velen van hen behoorlijk druk om mee te werken aan het testen van leerlingen.
Dat testen an sich is iedereen eigenlijk wel voor.

Het opgelegd krijgen om dat bij leerlingen te dóen, met weinig training en niet buitengewoon goede procedures en relatief weinig persoonlijke bescherming, dát vinden veel van mijn collega's doodeng en niet ethisch.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:48

Femke eens!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 14:06

Leuk dat algemene corona topic maar dat gaat over heel veel aspecten. Ik wilde het op Groot-Brittannië houden.

Hun crisissituatie valt samen met de brexit dus financiële steun van Europa zit er ook niet meer in. En de NHS zou zogenaamd gered worden met het geld dat ze niet meer naar de EU zouden sturen. Nu blijkt meer dan ooit dat dat een leugen was.

Ik denk ook dat Boris Johnson te laat heeft ingegrepen omdat ze al aan het vaccineren waren, zo van dan komt het allemaal wel goed en is een lockdown niet nodig. Want z'n fans vinden een lockdown niet leuheuk.

Het verschrikkelijke is dat ze dus nu in een lockdown zitten maar die helpt amper meer. Ze zijn het kritieke punt al voorbij. Alsof je de dam uit een stuwmeer trekt.

De enige stap die nog kon was de noodtoestand uitroepen maar ook dat gaat de ramp niet afwentelen.

Driedubbel dramatisch dit allemaal voor Groot-Brittannië. En Nederland gokt erop dat dit hier niet gaat gebeuren. Kantoren zij voller dan ooit, de kinderopvang stroomt over, mensen zij veel minder serieus dan in de eerste lockdown. De ziekenhuisopnames dalen wel wat en de besmettingen nemen iets af, maar lang lang niet genoeg. We zitten nu op de aantallen van net voor de lockdown. De aantallen die reden waren voor de lockdown.... Laat dat even doordringen.

De Britse variant is hier natuurlijk allang al. En vaccineren lost op korte termijn geen zak op, zie Groot-Brittannië....
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-01-21 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:08

Arabesk je hebt een scherpe trieste analyse gemaakt die volgens mij volkomen waar is.
Ik ben erg bezorgd over de UK, waar een deel van mijn familie woont.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 14:15


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:19

Ik volg het met een half oog maar wil eigenlijk daarvoor kop in het zand steken omdat door de houding van de meeste nederlanders ook ons vooruitzicht niet zo blij maakt

de continue ontdekking van illegale feestjes, vanmorgen in het bos weer grote groepen volwassenen dicht op elkaar wandelend gepasseerd. Het weigeren mondkapjes te dragen enz. En nog steeds het afdoen van het is maar een griepje.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:21

Kantoren voller dan ooit? Is dat echt zo? Komt in ieder geval niet overeen met mijn persoonlijke situatie. Bij ons (Gemeente) was het bij de vorige lockdown ook al zo dat je een werkplek moest reserveren, als je dan perse naar kantoor moest (en dit alleen na akkoord van de leidinggevende). Nu bij de laatste lockdown helemaal niet meer naar kantoor geweest en mijn collega's ook niet (ruim 150 personen). Bij mijn man zijn werkgever (rond de 1500 werknemers) werkt iedereen die normaal een kantoorfunctie heeft ook al maanden thuis. En om mij heen zie ik de meesten ook thuiswerken. En wij gaan ook niet op visite, hebben sinds maart nog geen 10 mensen in huis gehad. We maken hooguit een praatje buiten als we iemand tegen komen bij het wandelen met de hond. Kerst met z'n tweeën, Oud&Nieuw idem.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 14:41

Ja kijk maar hoe druk het is op de snelweg ook en weet nog hoe leeg het was in het voorjaar....

Nederland mag best even wat beter kijken naar Groot-Brittannië nu.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:44

Arabesk schreef:
Ja kijk maar hoe druk het is op de snelweg ook en weet nog hoe leeg het was in het voorjaar....

Nederland mag best even wat beter kijken naar Groot-Brittannië nu.


Dat bedacht ik mij van de week ook nog. Het is weer zo druk als vanouds.
En nochtans zijn de cijfers bij ons ( belgie ) echt wel 'heel goed' de laatste tijd.
Hopelijk blijft dat ook zo maar ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:27

Kinke, overheidsinstellingen zijn hier ook véél strenger in dan bedrijven. Het is gewoon druk op de weg, totaal anders dan tijdens lockdown nr 1, en dat zijn echt niet allemaal pakketbezorgers, ook veel personenauto's.
Als men hier iets aan wil doen, dan moeten er sancties komen voor bedrijven die hun werknemers dwingen naar de werklocatie te komen en thuiswerken ontmoedigen of onmogelijk maken, terwijl het werk zich er wel voor leent. Als het gaat om werk dat zich niet leent voor thuiswerken, dan moet er meer controle komen op het nemen van voorzorgsmaatregelen zoals 1,5 m, mondkapjes, schermen etc.

Het is echt grotendeels een mentaliteitskwestie.
De bloody limit vond ik wel het bericht vanochtend over een winkelier (incl. zijn personeel) die weigerde een mondkapje te dragen en die twee agenten heeft mishandeld die hem daarop aanspraken. Hoe haal je het in je bolle hoofd.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:41

Mijn dochter en haar man werken ook voor de overheid dus werken thuis maar kijk alleen eens op de weg!
Viel me afgelopen week op dat het op sommige punten gewoon druk is en dat was tijdens de eerste lockdown echt niet zo!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:53

karuna schreef:
Ik volg het met een half oog maar wil eigenlijk daarvoor kop in het zand steken omdat door de houding van de meeste nederlanders ook ons vooruitzicht niet zo blij maakt

de continue ontdekking van illegale feestjes, vanmorgen in het bos weer grote groepen volwassenen dicht op elkaar wandelend gepasseerd. Het weigeren mondkapjes te dragen enz. En nog steeds het afdoen van het is maar een griepje.



Je vergeet de kerk....

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:53

Arabesk schreef:
Ja kijk maar hoe druk het is op de snelweg ook en weet nog hoe leeg het was in het voorjaar....

Nederland mag best even wat beter kijken naar Groot-Brittannië nu.


Komt dat ook niet door het weer?
Eerste lockdown ging ik op de fiets naar stal, nu pak ik om half 7 in de ochtend toch liever de auto.