Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:58

Soms zijn dat ook gewoon net mensen :D

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:02

SVRL schreef:
Ik ben net 2 super toffe boswachters tegen gekomen en een hele leuke babbel gehad. Had mijn paard aan de hand bij en was gewoon netjes op de ruiterroute. Ze vroegen al grappend waarom ik niet op mijn paard zat. Heb de kans gegrepen om alles er ook eens uit te gooien en ze gaven zelf ook toe dat ze mijn klachten al wel meer hadden gehoord. Beiden zeiden me ook om niet meer in de kant te gaan. Heb hen ook eerlijk gezegd dat ik de laatste tijd de rust op zoek op paden buiten de ruiterroute. Ze zeiden dat ze daar geen probleem mee hadden, maar waarschuwden wel voor 1 van hun collega's. Fijn te horen dat de boswachters, op 1 na dan, wel oog hebben voor de problemen van de ruiters hier en soepelheid aan de dag leggen.


Fijn! En inderdaad, ik zou me ook echt niet zomaar aan de kant laten sturen als je op een ruiterpad rijdt en mensen komen achterop. Je hoeft natuurlijk ook geen ruzie te zoeken, maar het is geven en nemen van beide partijen.

Maar goed, ik heb makkelijk praten met onze paden hier :)) Daar kun je over het algemeen goed passeren. En op andere, smallere paden houden mensen ook wel rekening. Kan ook komen door het formaat van mijn paarden, daar gaan de meeste mensen toch echt wel voor aan de kant.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:23

SVRL schreef:
Ik hou normaal wel meer rechts, maar nu reed mijn verzorgster achter me op de fiets en die waarschuwt sowieso als er mensen langs achter komen. Pad is eigenlijk wel breed genoeg om te kruisen zonder dat beide partijen van het pad moeten.

Even heel flauw, maar als er een verzorgster op de fiets meegaat, waarom zou je dan tegen anderen zeggen dat ze er niet mogen fietsen? ;)


Wel fijne boswachters trouwens! Dat scheelt zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:47

Winged schreef:
SVRL schreef:
Ik hou normaal wel meer rechts, maar nu reed mijn verzorgster achter me op de fiets en die waarschuwt sowieso als er mensen langs achter komen. Pad is eigenlijk wel breed genoeg om te kruisen zonder dat beide partijen van het pad moeten.

Even heel flauw, maar als er een verzorgster op de fiets meegaat, waarom zou je dan tegen anderen zeggen dat ze er niet mogen fietsen? ;)


Wel fijne boswachters trouwens! Dat scheelt zoveel.


Ik denk dat je eens heel goed al mijn post moet lezen. Het probleem zit hem niet in fietsers, wel in hun houding. Wij zitten hier in het dorp, toch voor degenen die aan de andere kant wonen, met het probleem dat je niet veilig naar het natuurgebied kan, omdat fietsers geen strook willen afstaan aan ruiters en de gemeente hen volgt. Daarnaast hoor je gezeur over de paarden op de paden op de heide, want ze lopen zogezegd alles kapot, dus krijg je als ruiter, van die ene boswachter dan, een boete als je niet op de ruiterroute bent. En toch palmen ze die paar paadjes ruiterroute in, waarbij er zijn die bellen of roepen tot je met je paard in de berm staat, terwijl ze echt wel op andere paden kunnen als ze zo'n groot probleem met paarden hebben. Wat ik zeg is totaal niet hetzelfde als stellen dat ze niet op de ruiterpaden mogen.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:51

SVRL, houding of niet. Als mensen iemand anders zien fietsen is vaak de kudde-gedrag-reactie 'als die daar fietst dan mag ik dat ook.' Waarschijnlijk zonder enig idee dát ze op een ruiterpad zitten. Want goed kijken en opletten is de mens momenteel ook aardig vreemd (het is nogal een ikke ikke ikke mentaliteit momenteel).

Ik begrijp je ergernis volkomen. Laat ik dat wel even zeggen (en lees ook mijn posts even terug ;) ). Bellen en roepen gedrag keur ik ook totaal niet goed (sterker nog, ik heb genoeg akkefietjes met mtb-ers gehad ;) inmiddels zijn er hier een aantal wel afgericht dat ze afstand moeten houden. Tegen een zweep aanrijden vinden velen niet fijn)

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:59

Hier in de polder hebben we voornamelijk problemen met auto's.

Mijn paard is wel verkeersmak, maar dat wil niet zeggen dat ze je op 10 cm moeten passeren.
En ja, soms komt de auto dan langs een stijgbeugel. Dan hebben ze toch echt te weinig afstand gehouden.

Sidenote: het bestemmingsverkeer is overigens vaak heel netjes. Het zijn juist de mensen die de polderwegen als snellere tussendoorroute gebruiken die verschrikkelijk aso zijn :=

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:06

Wat hebben jullie mooie paden! Jaloers!

Dit is begin zomer. Was net onderhoud geweest, ze hadden het glad getrokken. Wel onwijs mul.
Afbeelding

Dit is hoe het pad er nu ook bij ligt, na alle regen
Afbeelding

Snap daarom ook nooit zo goed waarom je vrijwillig er op gaat wandelen, terwijl je als wandelaar overal mag (ik alleen op dit pad). Het gras loopt dan toch veel fijner, of de harde zandpaden en de stenenpaden.

Zaterdag een ritje vaj 3 uur gemaakt. Niet veel mensen, reed weg tijdens een hoosbui. Na een uur (op het pad op de foto) kwam ik op het strand, daar was het wel echt heel druk.
Veel losloopende honden (mag ook)
Gelukkig hield iedereen wel rekening met elkaar.
Honden werden bijzich geroepen, of afgeleid met een bal. Echt top!
1 hond luisterde niet gelijk. Die kwam blaffend en springend op m'n paard afgerend. Prima, draaien we paard om met hoofd naar de hond. Stappen rustig in de richting van de baas, zodat de hond ook mee gaat en het is weer opgelost. Baasje deed wel echt moeite om haar hond weer bij zich te krijgen en verontschuldigde zich ook.
Kreeg nog een compliment van een andere wandelaar die in de buurt was, dat we het netjes hadden opgelost.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:07

In de velden bij ons zitten wat kleine "bossen" waar vaak een chalet staat, meestal staat dit gemarkeerd als recreatiegrond. Dus je mag er zitten als zijnde buitenverblijf.
In de eerste Lockdown in België zagen we plots best vaak auto's die door de veldwegen kwamen, steeds richting zulke terreinen. Er staat overal een hek rond, hoge struiken of toch iets van afscheiding om inzicht te beperken. Je kon er zo prat op gaan dat daar met hele groepen werd afgesproken om toch gezellig samen te pintelieren.
Maar het aantal bestuurders wat zich mispakt heeft aan de staat van die veldwegen _O- de hoofdgebruikers zijn nog steeds tractoren en aangeland en, verhard of niet, je blijft paden houden vol putten en bulten. En anders ligt er steengruis in die putten, maar dat ligt absoluut niet mooi vlak gelijk met het pad (eerder op een bultje).

Dan zie je ze met hun verlaagde sportautootje allerlei capriolen uithalen om toch maar krasvrij op bestemming te raken. Stress omdat er een traktor/menner/ruiter tegemoet komt die er niet langs gaat kunnen, en zij kunnen/durven geen kant op. Gefoeter omdat hun mooie auto vol stof, vuil, modder komt te hangen. Of zelfs kans op krassen omdat op sommige plaatsen de braam struiken nogal ver uitsteken en nog niet gesnoeid zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:32

Net een hele fijne mail gekregen nav van mijn bedenkingen. Ze gaan samenzitten met het ANB, er zijn blijkbaar meerdere klachten binnen gekomen (ook van wandelaars en MTB-ers naar ruiters toe trouwens) en ze hebben alles netjes gebundeld. Vraag was een beetje om het document te overlezen en aanvullende of opmerkingen door te sturen. Dat ruiterpaden niet duidelijk genoeg aangegeven zijn voor de andere recreanten, is blijkbaar ook voor hen een bron van ergernis. Ben heel benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren.

De laatste dagen is het hier wel vrij rustig. Had een paar daagjes terug wel een mama die haar peuter moest vangen. Kind wilde paardje aaien terwijl paard lief net ff een grote enge zak had gespot. :Y)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:24

Zondag was het hier koud maar stralende zon. Ik had een rit via het bos gepland maar op weg er naartoe al besloten een andere route te nemen. Het was daar al stikdruk dus bos zou koppen lopen zijn.
De alternatieve route was lekker rustig, weinig mensen en diegene die ik tegenkwam allemaal om ter vriendelijkst :D Dus hele fijne namiddag gehad.
Wel 2 gezinnen attent gemaakt dat ze beter het geasfalteerde pad konden nemen parallel aan de veldweg waar ze langs wilden gaan. Men had niet meer dan sportieve schoenen of leren sneakers aan, kinderen rubberlaarsjes en een best lompe kinderwagen bij. Geen goed plan aangezien achter de bocht vanwaar ik kwam het pad ruim 5m en gehele breedte onder water stond. Enige optie was ofwel de doornen in voor hen, of modderzwemmen op het maisveld. Leek hen inderdaad niet zo'n goed plan :))

Nadat ik van stal naar huis ging wel de ontdekking moeten doen dat de route die ik normaal had willen nemen (en dan was ik veel later pas op stal teruggekeerd) compleet potdicht zat met mist! Ben aardig wat mensen tegen gekomen die even verrast waren blijkbaar, paar keer moeten stoppen met de auto om hen de weg uit te leggen. Wie daar in het veld de weg niet kent had echt wel risico om verloren te lopen als je een paaltje zou missen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:35

Ik was zondag voor 9 uur in de duinen hier om met mijn geblesseerde paard dat we weer rustig wat mag opbouwen een klein stukje naar buiten te kunnen doen.
Nou eerlijk, het was niet te doen... mega druk al, hardlopers met los lopende honden, fietsers, mountainbikers, wandelaars...
Ik was blij toen ik weer veilig thuis was...

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:50

Hier was het zaterdag blijkbaar ook weer extreem druk. 2 stalgenootjes kwamen terug van buitenrit en zeiden ook dat het niet leuk was. Moesten andere routes nemen etc.

Ik zou zondag ook nog naar het bos gaan, maar zag smorgens alweer alles volstaan met autos, dus maar voor gekozen om wat anders te doen.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:20

Zaterdag was het hier best te doen maar zondag was het inderdaad erg druk.

Het mooie weer zorgt voor veel recreanten in het bos. Waaronder wij zelf natuurlijk te paard.
Ach ze worden er goed mak van, je moet je alleen instellen op een rustiger ritje en wat meer tempo terug af en toe. Vind het ook wel een mindset hoor voor veel mensen.
Natuurlijk is het druk, maar als we elkaar nu allemaal die frisse lucht en vrijheid van het bos gunnen, wordt het al een stuk fijner.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:27

Dat zeg je mooi Marlies :j

Ik heb zaterdag gewandeld met de hond, prachtige dag natuurlijk met de vorst en de zon. Expres niet naar het bos gegaan, maar buitengebied ingedoken. Daar was geen kip te bekennen +:)+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:49

Ik maak op buitenrit regelmatig foto's van de omgeving maar da's nog zo makkelijk niet tegenwoordig als je geen vreemde mensen op je prent wil (doe ik vooral uit respect voor hun privacy). Mocht het komend weekend goed weer zijn ga ik met 2 vriendinnen een route rijden die zij graag in beeld willen brengen voor andere geïnteresseerden maar dat kan bij drukte dus nog een mooie uitdaging worden.

Zij gaan regelmatig gekende ruiterroutes rijden (gekend van bewegwijzerde routes, of routes door toerisme op kaart uitgegeven) en maken dan een hele reeks foto's. Die zetten ze in de juiste volgorde in een soort filmpje. Daarbij ook een korte omschrijving zoals afstand, % geasfalteerd en % onverhard, bijzonderheden zoals parkeerplaats, geschikt voor menners of niet, type ondergrond... en dan kan je zo eigenlijk eerst al eens "neuzen" of de route voor jou de moeite waard is of niet.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:54

Hier was het zaterdag ook druk. Mijn paard is nogal een muts en dus moeilijk te rijden als het druk is omdat er overal beweging is en geluid vandaan komt. Maar om ze toch aan te laten wennen is dit natuurlijk een mooie kans om het haar te leren. Ging nog vrij goed maar toch besloten zondag niet te gaan. Ik kan ook gewoon slecht tegen druktes. En was zelf ook helemaal afgebrand na de rit van zaterdag. :o

Vandaag was het ook vrij druk voor een dinsdagmiddag en ze waren bomen aan het kappen. Ook altijd fijn die vallende bomen. We zijn weer heelhuids thuis gekomen en weer wat ervaringen rijker.
Gelukkig hier nog steeds sociale mensen of ze nu wandelen of mountainbiken.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:37

Varekaj schreef:
Ik maak op buitenrit regelmatig foto's van de omgeving maar da's nog zo makkelijk niet tegenwoordig als je geen vreemde mensen op je prent wil (doe ik vooral uit respect voor hun privacy). Mocht het komend weekend goed weer zijn ga ik met 2 vriendinnen een route rijden die zij graag in beeld willen brengen voor andere geïnteresseerden maar dat kan bij drukte dus nog een mooie uitdaging worden.

Zij gaan regelmatig gekende ruiterroutes rijden (gekend van bewegwijzerde routes, of routes door toerisme op kaart uitgegeven) en maken dan een hele reeks foto's. Die zetten ze in de juiste volgorde in een soort filmpje. Daarbij ook een korte omschrijving zoals afstand, % geasfalteerd en % onverhard, bijzonderheden zoals parkeerplaats, geschikt voor menners of niet, type ondergrond... en dan kan je zo eigenlijk eerst al eens "neuzen" of de route voor jou de moeite waard is of niet.



Hier wordt ik regelmatig gefilmd of op de foto gezet zonder dat ze mensen mijn toestemming vragen. En nee niet omdat ik toevallig in de omgeving rijd. Maar omdat ze het paard met de wagen zo leuk vinden... :')

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:08


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:17

Skessa_ schreef:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a9edee06/


Hier weer een artikel over de omgeving afgelopen weekend (als je hem opent in incognito venster kun je het gewoon lezen)


Ik snap niet waarom de media dit allemaal blijft plaatsen. Van mij mogen de belgen hier gewoon komen zoals ze anders ook altijd deden net zoals ik voor bepaalde dingen de grens over ga.
Ze maken het er echt niet leuker op door zulke dingen elke keer weer te benadrukken. Je voelt je onderhand een illegaal als je de grens over gaat.
Hier komen de belgen al jaren wandelen en fietsen. Zijn er hier mensen die zich daar aan storen?

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:38

Zolang ze zich aan de regels houden stoor ik me er niet aan.
De meeste zijn ook gewoon heel vriendelijk. Heb wel een keer een aanvaring gehad met een Belgische man, toen ze grens nog dicht was. Dan denk ik wel, blijf lekker aan de andere kant van de grens :?


https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/332 ... s-bedreigd

Ze gaan hier wel beter controleren op mountainbikers staat er.

Las ook ergens dat er weer een nieuwe route is geopend in Essen. Hopelijk wordt de drukte dan weer iets meer gespreid.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:07

Hier roepen ze op in een provincie naar ruiters om zelf goed aan te geven als er paaltjes weg zijn, dingen onduidelijk of verbeterd kunnen worden om dat te melden via een specifiek emailadres.
Blijkbaar worden hier vaker paaltjes gewoon uit de grond getrokken door mtb'ers en wandelaars omdat ze vinden dat ruiters maar ergens anders moeten gaan vertoeven en dat ruiterroutes daar niet gewenst zijn -O-

Mij maakt niet uit welke nationaliteit iemand heeft. Als ze de regels respecteren is het prima. En als de politie oproept om NIET naar de Ardennen of hoge Venen te gaan voor de sneeuw ivm drukte, dan hoop ik dat iedereen het naleeft. Duitser, Belg, Nederlander, Fransman, iedereen. Ze doen zo'n oproep niet zomaar immers.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:15

@Varekej: Ik proef, in het algemeen niet in jouw post, een beetje de houding dat mensen die in of bij zo'n gebied wonen het idee hebben dat zij meer recht hebben om toch tijd te besteden in zo'n gebied.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:33

Doubtless schreef:
@Varekej: Ik proef, in het algemeen niet in jouw post, een beetje de houding dat mensen die in of bij zo'n gebied wonen het idee hebben dat zij meer recht hebben om toch tijd te besteden in zo'n gebied.


Klopt wel....

Ik was vorig weekend naar Vaals om daar lekker in de sneeuw te wandelen.

Super druk, ik was niet de enige die dacht:SNEEUW!!!!

Maar aan de andere kant, het is in mijn "thuisbos" óók extreem koppenlopen geweest, vooral met het mooie weer op zondag.

Dan maakt het niet veel uit of je gaat koppenlopen in de sneeuw of "gewoon vanuit de voordeur thuis"

Dan loop ik liever in een vreemde omgeving ipv hetzelfde rondje wat ik al 7 dagen per week loop.

Niet lopen is geen optie met een actieve hond. Die moet er minimaal 1 uur per dag echt even uit zijn.


Achteraf was het in Limburg waarschijnlijk rustiger (zodra je 2-3km van de parkeerplaatsen af was) dan hier in mijn thuisbos. Omdat het bos in Limburg véél groter is én iedereen persé vlak bij de parkeerplaatsen wilde blijven ivm kinderen en slee enz.

Eenmaal zn 5 km verderop kwam je nog wel regelmatig andere wandelaars tegen, maar was het niet extreem "druk" meer te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:39

Doubtless schreef:
@Varekej: Ik proef, in het algemeen niet in jouw post, een beetje de houding dat mensen die in of bij zo'n gebied wonen het idee hebben dat zij meer recht hebben om toch tijd te besteden in zo'n gebied.


Hier in België werd massaal opgeroepen om niet naar de hoge venen te trekken, omdat het daar te druk was. Ondanks dat, luisteren mensen niet en reden mensen toch naar daar. Dat is hetgene wat Varenkej bedoeld. Het gaat niet om het alleenrecht claimen, maar om het niet naleven van de corona maatregelen. Je mag op dit moment niet met meer als 4 mensen buiten afspreken en grote massa's moeten vermeden worden. Maar mensen hebben er gewoon lak aan en vegen hun voeten aan de beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:45

Varekaj schreef:
Hier roepen ze op in een provincie naar ruiters om zelf goed aan te geven als er paaltjes weg zijn, dingen onduidelijk of verbeterd kunnen worden om dat te melden via een specifiek emailadres.
Blijkbaar worden hier vaker paaltjes gewoon uit de grond getrokken door mtb'ers en wandelaars omdat ze vinden dat ruiters maar ergens anders moeten gaan vertoeven en dat ruiterroutes daar niet gewenst zijn -O-

Mij maakt niet uit welke nationaliteit iemand heeft. Als ze de regels respecteren is het prima. En als de politie oproept om NIET naar de Ardennen of hoge Venen te gaan voor de sneeuw ivm drukte, dan hoop ik dat iedereen het naleeft. Duitser, Belg, Nederlander, Fransman, iedereen. Ze doen zo'n oproep niet zomaar immers.


Paaltjes trekken ze hier gelukkig niet uit, maar je vindt hier wel glas in het mulle zand. Tot hiertoe gelukkig nog geen verwondingen bij paard of hond erdoor, maar best wel frustrerend.

Maar, ik begrijp echt wel waarom mensen zich kunnen ergeren. Ik heb de 25 km lus nog niet volledig gereden, maar een deel van die lus loopt gewoon op een geasfalteerd fietspad. Geen idee waarom ze zo loopt, volgens mijn hoefsmid kunnen ze perfect de ruiters langs zandpaden leiden. Waarom dan ergernissen uitlokken?