Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 08:56

Bij ons in het bos zijn al meerdere mensen vast komen te zitten met de auto := Staleigenaar is al een peer keer erop uit getrokken met de sjofel om ze weer los te krijgen. Tja, er staat niet voor niets dat het tussen november en maart alleen toegankelijk is voor bestemmingsverkeer.. Een deel van een pad is nu zelfs helemaal afgezet omdat dat zo gruwelijk aan gort is gereden.

Wat bellende fietsers betreft.. Ik heb liever dat ze even bellen dan dat ze heel stilletjes achterop komen fietsen en dan keihard langs je knallen. Meestal heb ik ze wel in de gaten, maar er zit elke rit wel weer een sluipfietser bij die er ineens is. En dan schrikt je paard, en dan fietsen ze alsnog gewoon keihard door. Man man man. Gelukkig is de 3,5-jarige goed verkeersmak, maar irritant is het wel.

Winged

Berichten: 33014
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:05

Hier ook verschillende paden die inmiddels kapotgereden zijn door verkeer. Ook de boswachter zelf die er met de auto overgaat. Om vervolgens rustig een sigaretje te gaan roken. Goed voorbeeld vriend! -O-

Ik schrik wel van jullie berichten over hoe onbeschoft sommige mensen met elkaar omgaan. Hoe dan... En vooral waarom. Die ikke-ikke-ikke cultuur...

Zelf gistermiddag aan het einde van de dag mijn hardloopronde gedaan. Kwam onderweg langs een vrouw die met haar hond aan het spelen was. Bal gooien het veld op etc. Prima. Dier stond geweldig onder appel, zij riep dat die hond op het veld moest blijven en dat deed hij/zij braaf. Echt top! Ik heb ook vriendelijk bedankt en gaf haar ook alle ruimte. Zo kun je tenminste wel buiten zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:12

Wij hadden gisteren ook buitenrit, en het was redelijk "druk" voor een koude, grijze dag. Maar je merkte wel dat het allemaal mensen waren die ofwel gewoonte hadden om vaak de natuur in te gaan, ofwel waren ze op ontdekking maar wel met het nodige respect.

Er was 1 paard mee (mijn tinker) die pas voor de 2e keer in jaren mee was op buitenrit, omdat die voorheen bij vorige eigenaren niet bepaald als bomproof te boek stond. Hel, zelfs in de bak was een tjilpende vogel al genoeg om af te gaan zeg maar. Maar we zijn ermee bezig, gaat heel goed en met een ander zeer ervaren paard proef op de som aant nemen.
We zijn loslopende honden tegen gekomen, honden aan de lijn, allemaal prima onder controle door de baasjes en prima luisterend. Veel wandelaars, allemaal heel vriendelijk en kregen overal mooi ruimte.
Op 1 punt kwamen ook crossmoteren achterop. Die hebben ons gezien en zich omgedraaid; maar alter kwamen we ze alsnog tegen in het bos. Ze hebben zich gelijk op kant gezet, motoren uit en echt geduld gehad omdat hun felgekleurde uniformen volgens de paarden gevaarlijk waren :') (ze bleven stokstijf staan, ogen op stokjes en schuifelend zijn we er voorbij geraakt). Pas als we ruim 50m verder waren hebben ze hun machines weer gestart om verder te rijden. ook de paar auto's die we tegengekomen zijn onderweg, allemaal netjes rustig kruisen of ons voorbij gaan.

Tinkertje heeft het uiteindelijk supergoed gedaan, heeft genoten van de rit op deze manier en op laatst zelfs moedig genoeg om de kop te doen :D

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:37

Bellende fietsers id idd juist fijn! Ik bel ook vaak op de fiets niet zo zeer in de trant van 'donder op, ga weg' maar meer; 'pas op, ik kom er aan'. Want het kan nog wel eens gebeuren dat er net een stap opzij wordt gezet of iets als je passeert. Maar ik bedank daarna ook vaak even, omdat je toch vaak merkt dat mensen het irritant vinden dat je belt (zucht).

Gisteren eind van de middag nog even naar het Amsterdamse Bos. Het was niet zulk lekker weer, ik was er kwart voor vier, dus ik dacht; dan is het vast al rustiger. Hahaha, fout gedacht! Wat een drukte := Maar gelukkig heeft iedereen zijn eigen pad. En ja, ik moest paar x even halthouden ivm een hond, maar dat moet ook in minder drukke perioden en vind ik niet zo erg. Dat weet ik van het A'damse bos (En ja, ik verbaas en erger mij stiekem wel aan hoe slecht de meeste honden luisteren of zijn opgevoed). Ik had een paar x iemand op het paardenpad lopen, maar ook dat snapte ik nog, de voetpaden waren echt heel druk. Het is even passen en meten.

Maar volgende keer ga ik weer OF heel vroeg, of op een andere dag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:41

Tancreda4 schreef:
Bellende fietsers id idd juist fijn! Ik bel ook vaak op de fiets niet zo zeer in de trant van 'donder op, ga weg' maar meer; 'pas op, ik kom er aan'. Want het kan nog wel eens gebeuren dat er net een stap opzij wordt gezet of iets als je passeert. Maar ik bedank daarna ook vaak even, omdat je toch vaak merkt dat mensen het irritant vinden dat je belt (zucht).

Gisteren eind van de middag nog even naar het Amsterdamse Bos. Het was niet zulk lekker weer, ik was er kwart voor vier, dus ik dacht; dan is het vast al rustiger. Hahaha, fout gedacht! Wat een drukte := Maar gelukkig heeft iedereen zijn eigen pad. En ja, ik moest paar x even halthouden ivm een hond, maar dat moet ook in minder drukke perioden en vind ik niet zo erg. Dat weet ik van het A'damse bos (En ja, ik verbaas en erger mij stiekem wel aan hoe slecht de meeste honden luisteren of zijn opgevoed). Ik had een paar x iemand op het paardenpad lopen, maar ook dat snapte ik nog, de voetpaden waren echt heel druk. Het is even passen en meten.

Maar volgende keer ga ik weer OF heel vroeg, of op een andere dag ;)


Bellen an sich vind ik ook niet erg, wel het verplicht worden om in de kant te gaan terwijl men wel langs kan en dan niet eens een dankjewel krijgen.

Sherivey
Berichten: 8615
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:50

Ik roep meestal op niet al te hoog volume 'niet schrikken' als ik een paard met de fiets moet passeren.

Al doe ik dat ook als ik op stal een paard achterlangs passeer.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:53

Maar aan de kant gaan is toch ook logisch met paard? De meeste mensen zeuren als fietsers te dicht langs komen, deze bellen blijkbaar netjes. Zou ik alleen maar fijn vinden en de ruimte geven om ruim te passeren

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:10

MyWishMax schreef:
Maar aan de kant gaan is toch ook logisch met paard? De meeste mensen zeuren als fietsers te dicht langs komen, deze bellen blijkbaar netjes. Zou ik alleen maar fijn vinden en de ruimte geven om ruim te passeren


Dat is denk ik vaak ook het probleem. Je kan nu eenmaal niet voor iedereen goed doen. Er is altijd wel iemand gepikeerd.
Ik mag niet klagen hier. Over het algemeen vriendelijke mensen. Soms baal ik wel van bepaalde situaties op het moment maar probeer het daarna altijd gewoon te zien als mensen die gewoon echt niet beter weten en zie het als iets waar we van kunnen leren. En wellicht super trots dat paard het gewoon heel goed deed in een voor haar spannende situatie.
Soms is het lastig maar ik denk ook om het leuk voor jezelf te houden, je jezelf positiever moet instellen. En dat is soms verdomd lastig maar dat is ook het enige wat je echt zelf in de hand hebt.

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:12

Ik wil ook even mijn complimenten geven aan de fietser van gisteren.

Ik was aan de wandel met een jong paard en die meneer riep heel netjes waar moet ik er langs? Ik zal niet bellen hoor anders schrikken ze. Nu is ze mountainbikers meer als gewend dus het komt meestal wel goed maar toch erg fijn dat het op deze manier ook kon.

Wel vindt ik de mountainbikers die door het weiland van de opfok crossen niet zo aardig. Ze mogen daar rijden en wandelaars zijn ook welkom omdat het een onderdeel is van het Pieterpad.

Alleen de jonkies hebben nogal de neiging om de in en uitgang te blokkeren. Die fietsers duwen ze gewoon aan de kant terwijl ik denk niet verstandig om dat te doen bij een aantal 1 jarigen die nog zo onverwachts reageren.

Ik heb gisteren een stuk of 8 mensen nog gered omdat ze er midden in vast zaten :') Die van mij stond overigens heel braaf op een afstandje. Ben wel blij dat ze niet van dat drukke gedoe houdt.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:22

Mountainbikers zonder bel roepen hier vaak dat ze er aan komen. Vind ik ook wel netjes. Mijn pony schrikt niet snel, maar als er ineens een fietser voorbij komt vindt ze dat wel eng.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:26

Es_ther schreef:
Mountainbikers zonder bel roepen hier vaak dat ze er aan komen. Vind ik ook wel netjes. Mijn pony schrikt niet snel, maar als er ineens een fietser voorbij komt vindt ze dat wel eng.


Ik vind dat roepen inderdaad ook fijn, fijner als bellen zelfs haha.


Tigra_ schreef:
MyWishMax schreef:
Maar aan de kant gaan is toch ook logisch met paard? De meeste mensen zeuren als fietsers te dicht langs komen, deze bellen blijkbaar netjes. Zou ik alleen maar fijn vinden en de ruimte geven om ruim te passeren


Dat is denk ik vaak ook het probleem. Je kan nu eenmaal niet voor iedereen goed doen. Er is altijd wel iemand gepikeerd.
Ik mag niet klagen hier. Over het algemeen vriendelijke mensen. Soms baal ik wel van bepaalde situaties op het moment maar probeer het daarna altijd gewoon te zien als mensen die gewoon echt niet beter weten en zie het als iets waar we van kunnen leren. En wellicht super trots dat paard het gewoon heel goed deed in een voor haar spannende situatie.
Soms is het lastig maar ik denk ook om het leuk voor jezelf te houden, je jezelf positiever moet instellen. En dat is soms verdomd lastig maar dat is ook het enige wat je echt zelf in de hand hebt.


Ja precies. :j Ik zou juist blij zijn als mensen bellen en dan wachten tot ik aan de kant ben. Hier schieten ze vaak juist zonder te bellen bijna tegen ons aan. Men snapt niet hoe gevaarlijk dat kan zijn, dus ik heb veel liever te voorzichtige mensen en zal altijd uit mezelf aan de kant gaan om ruimte te maken. Tuurlijk wel eens vervelend, maar idd voor jezelf leuk houden en mensen weten vaak niet beter.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:32

Breed zandpad met een fietspad er naast.
Een bejaarde e-biker schreeuwde hoe snel we gingen per uur. Heerlijk!
Leuk zulke acties. :D

Sherivey
Berichten: 8615
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:38

Es_ther schreef:
Mountainbikers zonder bel roepen hier vaak dat ze er aan komen. Vind ik ook wel netjes. Mijn pony schrikt niet snel, maar als er ineens een fietser voorbij komt vindt ze dat wel eng.

Maar daar schrik ik ook van.
Afgelopen weekend ook ineens een fietser vlak langs me. Oke, we liepen op het fietspad, maar de andere optie was de autobaan waar ze met 80 overheen scheuren.

Mijn paard heeft een fietser over het algemeen eerder gehoord dan ik, maar vind het altijd wel fijn als ze even kuchen/bellen/roepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:40

MyWishMax schreef:
Maar aan de kant gaan is toch ook logisch met paard? De meeste mensen zeuren als fietsers te dicht langs komen, deze bellen blijkbaar netjes. Zou ik alleen maar fijn vinden en de ruimte geven om ruim te passeren


Nou, als ik op het ruiterpad ben en mtb-ers niet voor het mtb pad kiezen dat naast het ruiterpad loopt, maar wel voor het ruiterpad en vervolgens mij met mijn paard in de heide dwingen, omdat ze perse langs willen, terwijl ze ook langs kunnen zonder mij in de kant te dwingen, dan ben ik dat na een paar keer op dezelfde rit of wandeling aan de hand echt wel zat hoor.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:44

tones schreef:
Breed zandpad met een fietspad er naast.
Een bejaarde e-biker schreeuwde hoe snel we gingen per uur. Heerlijk!
Leuk zulke acties. :D


Dat is zo leuk. Ik heb dat ook een keer gehad vooral leuk als het paard ook als een uitdaging ziet en perse de fietsers voorbij wil. Heerlijk!

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:52

tones schreef:
Breed zandpad met een fietspad er naast.
Een bejaarde e-biker schreeuwde hoe snel we gingen per uur. Heerlijk!
Leuk zulke acties. :D

Haha leuk!

Hier zijn ze vaak wel begripvol, alleen onwetend vaak.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:05

Ik vind het idd fijn als ze bellen, maar vaak bellen ze pas als ze zo kort achter je zijn dat je zelfs de tijd niet meer hebt om opzij te gaan. Da's wel jammer, zeker als je dan gemor hoort dat het zo smal langsrijden is. En soms is het ook gewoon even niet mogelijk om opzij te gaan. Sommige begrijpen dat, sommige niet. Als ze te grof in taalgebruik of handelen worden grijp ik wel in/zeg ik er wat van. Niemand wil immers ongelukken denk ik dan.

Zelf bel ik ook graag tijdig, maar dat vinden sommige ook maar lastig als je hun reactie ziet. Hier gaan er zelfs extra breed lopen om je zogenaamd "af te remmen" met je fiets.

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:13

Maar hoe dwingen ze je dan aan de kant? Ik heb twee redelijk forse paarden (Tinker en Iers jachtpaard van tegen de 1.70 en een 700 kilo) en die gaan écht niet zomaar aan de kant hoor :=

Zo wandelde ik een keer met de Tinker (3,5) en er kwam een sluipfietser van achteren. Ze schrok daarvan, zwaaide haar achterhand richting de fietser (uit schrik) en de fietser ging met een flinke vaart de bosjes in := :o Ging verder goed hoor, maar ik heb wel even uitgelegd dat als je heel stil heel hard aangefietst komt, het paard daarvan kan schrikken. En dat je dan dus zomaar 700 kilo over je heen kun krijgen. Denk dat ze in het vervolg zal bellen :))

Bij de meeste mensen is het ook geen onwil, maar ze weten het gewoon niet. Dus als mensen bellen bedank ik ze áltijd. Als ze de hond aanlijnen of bij zich houden: ik bedank ze. Gaan ze aan de kant met de auto (op het zandpad...) en minderen ze vaart? Een glimlach en opgestoken hand. Bewustzijn is er niet zomaar, daar kun je als ruiter ook wel aan bij dragen. Natuurlijk zijn er altijd horken maar he... die zijn er in ruitervorm net zo goed.


Afbeelding
Dit zijn overigens de paden waar wij op rijden, met het fietspad er langs. Je ziet hoe het pad kapot is gereden, en dit is dan nog een redelijk goed stuk. Maar dit biedt dus ook gelukkig best wel mogelijkheden om elkaar, met een beetje goede wil, fatsoenlijk te passeren :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:07

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Dit zijn het type paden die ik hier het vaakst gebruik en die dus ook deel uitmaken van een ruiterroute. Ruim en overzichtelijk genoeg (meestal) om andere gebruikers te zien en te passeren, maar helaas bij droge zomers echt keihard,en in de natte winters kan je beter zwemvliezen aantrekken.

Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:23

Afbeelding

Dit pad is ruiterpad, geen mtb-pad en ook geen wandelpad. Het mtb-pad ligt een 10 meter verder naar links en is in dezelfde staat als het ruiterpad. Ze blijven gewoon achter je rijden bellen of roepen tot je je paard in de heide parkeert.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:38

Zulke paden heb ik ook. En op 2 lussen van de ruiterroutes heb je een stuk wat écht smal is. Op lus 1 is het nét een paard breed met beide kanten prikkeldraad, bij mij komen de paaltoppen net tot enkelhoogte. Je wil daar dus niet per ongeluk met je tip aan een paal blijven haken, of dat je paard schrikt en opzij springt.
Op lus 2 is er een soortgelijk stuk, maar dan een bollend kasseipad tussen 2 hoge betonnen muren met daar bovenop ook prikkeldraad. Op hoofdhoogte van de ruiter (of halshoogte als je groter bent of paard van pakweg 1.70m).

Diegene die die routes heeft uitgestippeld kent ofwel geen vrees, ofwel nooit te paard erdoor gegaan. Dus ALS ik iemand meepak op die routes, dan geef ik dat sowieso op voorhand aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:46

Varekaj schreef:
Zulke paden heb ik ook. En op 2 lussen van de ruiterroutes heb je een stuk wat écht smal is. Op lus 1 is het nét een paard breed met beide kanten prikkeldraad, bij mij komen de paaltoppen net tot enkelhoogte. Je wil daar dus niet per ongeluk met je tip aan een paal blijven haken, of dat je paard schrikt en opzij springt.
Op lus 2 is er een soortgelijk stuk, maar dan een bollend kasseipad tussen 2 hoge betonnen muren met daar bovenop ook prikkeldraad. Op hoofdhoogte van de ruiter (of halshoogte als je groter bent of paard van pakweg 1.70m).

Diegene die die routes heeft uitgestippeld kent ofwel geen vrees, ofwel nooit te paard erdoor gegaan. Dus ALS ik iemand meepak op die routes, dan geef ik dat sowieso op voorhand aan.


Ik vermoed dat ze om die reden daar ook de paden splitsen. Het wandelpad loopt nog iets verder naar links, dan heb je het mtb-pad en daarnaast dus het ruiterpad. Uiteindelijk zijn alle paden in dezelfde staat, dus je haalt er geen voordeel uit door niet op de route te blijven.
Ik hou normaal wel meer rechts, maar nu reed mijn verzorgster achter me op de fiets en die waarschuwt sowieso als er mensen langs achter komen. Pad is eigenlijk wel breed genoeg om te kruisen zonder dat beide partijen van het pad moeten.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn onze paden als we dichtbij huis blijven :D .
Veel ervan zijn rustig, soms ook niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:55

Ik deel dus alle paden met menners, andere ruiters (nette en kamikazes), wandelaars, lopers, fietsers, mtb'ers, soms motorcrossers en soms quads. Soms gaat dat goed, en soms kan je koppen lopen als een zomerdag in een waterpretpark.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:58

Ik ben net 2 super toffe boswachters tegen gekomen en een hele leuke babbel gehad. Had mijn paard aan de hand bij en was gewoon netjes op de ruiterroute. Ze vroegen al grappend waarom ik niet op mijn paard zat. Heb de kans gegrepen om alles er ook eens uit te gooien en ze gaven zelf ook toe dat ze mijn klachten al wel meer hadden gehoord. Beiden zeiden me ook om niet meer in de kant te gaan. Heb hen ook eerlijk gezegd dat ik de laatste tijd de rust op zoek op paden buiten de ruiterroute. Ze zeiden dat ze daar geen probleem mee hadden, maar waarschuwden wel voor 1 van hun collega's. Fijn te horen dat de boswachters, op 1 na dan, wel oog hebben voor de problemen van de ruiters hier en soepelheid aan de dag leggen.