Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:16

Hebben jullie dat ook? Voor corona uren met je paard kunnen genieten van de natuur, met zelden andere recreanten, en nu alles bomvol?

Bij ons is het echte een ramp. Het boomt hier gewoon. Wandelaars, joggers, mountainbikers, mensen op de step, etc, het is hier echt over de koppen lopen. Mensen laten hun honden loslopen, terwijl dit eigenlijk niet mag en niet alle honden komen als de baas hen roept. Mountainbikers rijden op de ruiterroute ipv de mountainbike route en dwingen je met je paard in de kant. Wij durven niet meer op wandel met onze hond, aangezien ze een angstbijter is en er zoveel honden los lopen. En ook met mijn paard is de lol eraf. Je kan gewoon niet lekker meer doorrijden, waardoor ie zijn ei niet kwijt kan en mega loopt te klieren. Ik hoop echt dat corona snel achter de rug is en de rust hier weer keert.

Ik hoop dat het bij jullie niet zo erg is, maar langs de andere kant zou het fijn zijn moest ik merken dat het niet alleen bij ons zo druk is.


Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:21

Zeer herkenbaar, vandaag nog een buitenritje gemaakt. Maar eigenlijk is het op zondag niet meer heel leuk in het bos.

Ook echt 6 x dezelfde groep mountainbikers tegengekomen, we rijden allemaal dezelfde paadjes af. Ook mensen met kinderwagens op de ruiterpaden ( why :')? ) Veel honden ook, ook een husky die om mijn pony bleef dansen en niet goed onder appel stond.

Gelukkig is mijn pony braaf en niks deert hem, maar hoor ook van stalgenoten dat ze liever de bossen niet meer in gaan omdat het zo druk is en hun dier er minder goed op reageert.

Mijn schijt gehalte is ook wel iets hoger, als ik lekker op het ruiterpad aan het galopperen ben en er loopt volk dan cross ik gewoon langs. Er zijn zat beton fietspaden aangelegd in het ruitergebied rondom stal, dus imo moeten ze daar maar lekker blijven.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:25

Ik ben vrijdag in Ede op de hei geweest, daar vond ik het voor een vrijdag ook druk (zeker gezien het rond 14u was en geen vakantie). Het gebied is daar gelukkig vrij groot, en het gedeelte waar ik reed ook goed overzichtelijk, dus mijn paard kon zijn benen wel strekken.
Vandaag (maar ja, zondag) gewandeld bij Blaricum, daar vond ik het ook druk. Ik kom daar echter voor het eerst, dus geen idee hoe het normaal is. Het viel me in dit gebied op dat er inderdaad veel loslopende honden waren, ook in begrazingsgebied waar dat dus niet mag. Ook veel MTB'ers die niet op de route fietsten.

In 'mijn' bos (Utrechtse Heuvelrug) hebben ze nu twee keer een controle op MTB vignetten gehouden (iedereen die op de Heuvelrug gebruik maakt van de MTB route moet een vignet hebben, kost 7,50 per jaar). Een groot deel had geen vignet.

Ik hou wel rekening met wandelaars, ga netjes stappen. Wandelaars mogen bij ons ook op de ruiterpaden wandelen. Soms inderdaad niet zo handig, met kinderwagens en loslopende kinderen. Dan gaat vader met koter, hond en fotocamera links van het pad in de kant staan en moeder met kinderwagen+koter en andere koter aan de rechterkant van het pad. Ik hou dan netjes halt en leg uit dat het handiger is om allemaal aan één kant van het pad te gaan staan, zodat ik mijn paard niet hoef te laten kiezen wie hij plat loopt als hij onverhoopt schrikt :') De reactie van mensen is vaak wel geinig, maar ze schuiven allemaal naar één kant na de uitleg.

Oy with the poodles, already

Sanniej_
Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:28

Vandaag op pad en het was inderdaad mega druk.
Maarja niet anders verwacht super mooi weer en fijn wandel gebied

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:29

Ja uuh als ik de mijne voor de kar heb staan stop ik ook niet elke twee passen met draven omdat er een wandelaar loopt. Het is idd bizar druk. En dat jonkie mag nog niet zo lang de wagen trekken. Auto's ook voorheen in de winter op zondag misschien 1 of twee auto's te passeren. Nu op de heen weg alleen al zes..... Moet ik constant die knol stil zetten omdat die auto rijders anders gaan stil staan op een plek waar we elkaar niet kunnen passeren. Ik wordt er zo moe van.. |o

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:31

Wij hebben vandaag ook een kort rondje bos gedaan maar het was ontzettend druk. Hele gezinnen, fietsers, mountainbikers loslopende honden etc.

Er was een man die zijn hond niet onder controle had. Wij hadden paarden netjes stil gezet maar de hond bleef achter mijn paard aanvangen waardoor ik dus waarschuwend zei: let op ze kan trappen. Die man helemaal over de zeik...

Laat je hond dan gewoon niet los als het mega druk is en je hond totaal niet luistert.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Rose94
Berichten: 264
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:31

Ik herken dit heel erg. Mijn paard vindt het vooral op zondag ook te druk in het bos, vooral kuddes mountainbikers vind ze spannend.

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:35

Tsja en als je dan weet dat de provincie Gelderland van plan is hele grote stukken af te sluiten voor publiek ... Recreatiezonering noemen ze dat, dan mogen we met nog meer fietsers en loslopende honden op 1 klein stukje.
Laatst bijgewerkt door CarolineCF op 20-12-20 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety
Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:35

Heel herkenbaar.

Ik woon inmiddels ruim 5 jaar in het bos.
Normaal geen kip hier doordeweeks, nu vaak veel.

Ik zie smalle paadjes breder worden, ik zie veeeeeeel afval, ik zie onopgevoede loslopende honden op andere honden, mensen of zelfs op reeën afvliegen.

Voorheen waren er hier plaatsen waar je eigenlijk nóóit andere mensen kon horen.
Nu is het zelden nog langer dan 15 minuten dat ik niemand hoor.
Ik ga zelf inmiddels vaak verder de bossen in. Op plekken waar je nooit iemand zag nu regelmatig wel.

Ik heb van het voorjaar en begin 2e golf een fotoserie gemaakt van al die visuele dingen.

Ik word er intens verdrietig van.
Ik gun iedereen zijn of haar natuurwandeling/natuur-ervaring, maar verkloot het met je gedrag dan niet voor een ander...

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:38

Hier ook bizar druk. Nog drukker dan van de zomer zelfs. Helaas is er weer een nieuw stuk mtb pad aangelegd. In het enige fietsvrije wijkbosje. Waar je dus afgelopen weekend overhoop werd gefietst door "snelle haantjes". Die geen rekening houden met spelende kinderen, ouderen met rollator die ook van hun minirondje bos willen genieten, wat ze nog net halen vanaf huis. De parkeerplaatsen bij het bos puilden uit. En zelfs het dorpsplein stond gister best vol met mtb ers en wandelaar. Maar ook de hotels zijn vol lijkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

NibbitLotus
Berichten: 1655
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:44

Heel herkenbaar allemaal.
Hier zelfs zo druk dat ik op zondag gewoon niet meer op pad ga, zó gigantisch druk.
Voorheen kon ik heerlijk af en toe een drafje of galopje doen, nu voornamelijk stap ritjes omdat ik om de 10 meter mensen tegenkom.
Meeste mensen vinden het wel heel leuk die paarden en reageren enthousiast, dat vind ik dan wel weer leuk :)

Vervelend maar ik snap het wel. Je mag niks meer dus wandelen is dan een fijn uitje.
Mensen op ruiterpad hebben we hier ook, maar wij lopen met paarden ook op wandelpaden dus daar mag ik niet over klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:46

Ik heb mijn jonkie dus geleerd om te stappen als we tegenliggers hebben. Gevolg is dat ie nu bij start mega rond kijkt en heel de tijd bij het minste geluid op de rem gaat. :+

Daarnaast is hij al een aantal keer flink geschrokken van loslopende honden die uit het niets komen, of mountainbikers die plots uit een zijweg vliegen. Nu went hij wel snel aan de drukte en dan gaat het go knopje aan. Ga ik dan op de rem voor andere recreanten, wordt ie gewoon boos. Ofwel gaat hij dribbelen, ofwel bokt ie en hij heeft ook al door dat mountainbikers stoopen als hij zich lekker dwars over het pad zet. :=

criollo_yess
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:50

Hier in het bos ook veel drukker dan voor de corona. Er zijn veel meer mountainbikers dan voorheen, maar ik ken het bos goed en weet precies waar ik ze tegen kan komen. Over het algemeen zijn ze hier wel vriendelijk, echter ook vaak onwetend over paarden, dus waarschuwen niet altijd als ze van achteren aankomen.

Een groot deel van ons bos is losloopgebied voor honden, dus veel wandelaars met honden. Bijna altijd lijnen ze (paniekerig) aan als ik er aan kom. Gelukkig is geen van mijn paarden angstig.

Als ruiter mag je hier overal wel rijden behalve op de kleine gemarkeerde wandelpaadjes en de atb routes. Dus ik kan toch wel de rustiger paden nemen als ik dat wil. En eigenlijk vind ik het ook wel gezellig wat meer volk in het bos. Kom/kwam ook vaak genoeg helemaal niemand tegen.......

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Amalarab
Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:50

Ja, het is echt een stuk drukker(!) maar we kunnen nog steeds gedeeltes opzoeken waar wat minder mensen lopen gelukkig..

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:58

Had het er toevallig vandaag met een stalgenoot over. In het weekend is het gewoon waardeloos rijden. Ouders met kleine kinderen op de ruiterpaden, mensen met loslopende honden, bizar veel fietsers. Nee echt niks aan. Voorlopig maar alleen op woensdag, mijn vrije dag.

Hard work pays off

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:59

SVRL schreef:
Hebben jullie dat ook? Voor corona uren met je paard kunnen genieten van de natuur, met zelden andere recreanten, en nu alles bomvol?

Bij ons is het echte een ramp. Het boomt hier gewoon. Wandelaars, joggers, mountainbikers, mensen op de step, etc, het is hier echt over de koppen lopen. Mensen laten hun honden loslopen, terwijl dit eigenlijk niet mag en niet alle honden komen als de baas hen roept. Mountainbikers rijden op de ruiterroute ipv de mountainbike route en dwingen je met je paard in de kant. Wij durven niet meer op wandel met onze hond, aangezien ze een angstbijter is en er zoveel honden los lopen. En ook met mijn paard is de lol eraf. Je kan gewoon niet lekker meer doorrijden, waardoor ie zijn ei niet kwijt kan en mega loopt te klieren. Ik hoop echt dat corona snel achter de rug is en de rust hier weer keert.

Ik hoop dat het bij jullie niet zo erg is, maar langs de andere kant zou het fijn zijn moest ik merken dat het niet alleen bij ons zo druk is.


Bekijk het positief en tel je zegeningen: er zijn mensen voor wie corona nadeligere gevolgen heeft.

Voor nu moet je de ruimte even delen, dat gaat weer voorbij.

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:03

Heel herkenbaar, ik heb besloten om dit jaar maar niet meer te gaan rijden. Heel misschien alleen op 2e kerstdag zo vroeg mogelijk ik hoop dat iedereen tegen 8u nog slaapt of aan het ontbijten is met de familie. Helaas is het om 6u smorgens nog donker anders had ik gewoon de wekker gezet. :D

Voor de rest durf ik ook niet zo goed ivm carbid schieten hier in de buurt, veiligheid voor alles!

The smell of earth after rain!

Es_ther
Berichten: 18706
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:06

Jup... hier geweest met pony en het was te druk. En zelfs nog een hond die achter ons aanzat, heerlijk, maar niet heus -O-

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Goof
Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:08

Ik erger me er groen en geel aan. Ik kom altijd al veel in het bos en in de natuurgebieden met mijn hond. Ik ging altijd voor de rust, de stilte, de ruimte en de natuur. Ik zag vaak reeën, soms een vos.
Sinds maart afgelopen voorjaar lijkt het bos wel een sportpark en de natuurgebieden hier idem dito. Het is filewandelen, damesclubjes met dikke parfumwalmen, mountainbikers, hardlopers, nordic walking clubjes, zwangere vrouwenclubjes, yogaclubjes, paarden, honden, personal trainers, mensen met gilkinderen. Nou ja, en ik ben vast nog wat vergeten.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen heeft recht op een frisse neus hoor, maar mijn lol in het wandelen is wel weg zo. Ik heb al sinds dit voorjaar geen ree mee gezien, veel te druk. Met een beetje geluk heb ik soms een moment van stilte als ik in mijn eentje op een bospad loop, maar dat is altijd van korte duur en voorbij als ik een nieuw pad insla.
Ik vraag me af wat die mensen hiervoor altijd deden, als je nog nooit in het bos geweest bent, waarom dan nu ineens massaal wel :\
Laatst bijgewerkt door Goof op 20-12-20 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_
Berichten: 10599
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:09

Jup hier ook. Vind het ook steeds minder leuk om (op zondag) naar het bos te gaan. Nieuwe mountainbike routes aangelegd en super druk.
Ze komen constant in grote groepen langs gevlogen en je kan constant op de rem en om je heen kijken.

Vandaag een stukje gereden naar een ander bos. Daar gelukkig geen mountainbikers, maar wel weer een hoop wandelaars. 1 x een stukje kunnen tolten, voor de rest alleen stappen omdat er constant tegenliggers aan kwamen.

8nnemiek
Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:09

Hier is het ook drukker.
Vroeger kwam ik geen kip tegen. Afgelopen week ben ik maar liefst twee wandelaars met hond tegen gekomen op mijn anderhalf uur durende rit :))
Ons bos is vrij rustig gelukkig.
Op zondag kom je inderdaad wel meer mountainbikers tegen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:12

Tsja bos is voor iedereen dus ik zal het zien als een gratis schriktraining als ik jou was
Het is niet zo omdat jij er vaker of eerder komt je meer recht hebt om er te zijn

Abiola
Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:12

Hier in het Amsterdamse Bos is het altijd wel redelijk druk, maar nu nog drukker. Maar we moeten het er maar mee doen vrees ik. Een ommetje mag nog steeds toch?

Overal waar ik ben, ben jij niet....

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:20

Hilary schreef:
Ik ben vrijdag in Ede op de hei geweest, daar vond ik het voor een vrijdag ook druk (zeker gezien het rond 14u was en geen vakantie).


Geen vakantie maar wel bijna alle scholen dicht ;)

criollo_yess
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:20

little_birdy schreef:
Tsja bos is voor iedereen dus ik zal het zien als een gratis schriktraining als ik jou was
Het is niet zo omdat jij er vaker of eerder komt je meer recht hebt om er te zijn


:D _/-\o_ :j

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Jonnekee, lastig, Lottexxx, OmgiliBot, YandexBot en 111 bezoekers