Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:55

Varekaj schreef:
Hier roepen ze op in een provincie naar ruiters om zelf goed aan te geven als er paaltjes weg zijn, dingen onduidelijk of verbeterd kunnen worden om dat te melden via een specifiek emailadres.
Blijkbaar worden hier vaker paaltjes gewoon uit de grond getrokken door mtb'ers en wandelaars omdat ze vinden dat ruiters maar ergens anders moeten gaan vertoeven en dat ruiterroutes daar niet gewenst zijn -O-

Mij maakt niet uit welke nationaliteit iemand heeft. Als ze de regels respecteren is het prima. En als de politie oproept om NIET naar de Ardennen of hoge Venen te gaan voor de sneeuw ivm drukte, dan hoop ik dat iedereen het naleeft. Duitser, Belg, Nederlander, Fransman, iedereen. Ze doen zo'n oproep niet zomaar immers.


Heel eerlijk snap ik ook niet dat ze zulke dingen blijven roepen. Ze weten nu toch wel dat het totaal geen zin heeft. Hoe harder ze roepen dat je weg moet blijven hoe meer mensen denken :)* daar gaan we naar toe.
Mensen blijven net kleine kinderen. Het is veel leuker als het eigenlijk niet mag.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:15

Als de politie oproept om er niet naartoe te gaan omdat mensen zich zelfs op de pechstroken van de op- en afritten van de autostrades parkeren, dan vraag ik me toch oprecht af waar die laatste werkende grijze hersencel zich bevindt hoor.
Daarnaast hebben ze ontieglijk veel mensen moeten takelen na ongevallen door uitschuivers in de sneeuw met de auto, vastgereden auto's lostrekken, files op wegen waar anders geen levende ziel te bekennen is. En dan huilen als de politie hen op weg erheen tegenhoudt en laat terugkeren naar huis... "nu hebben we zo lang in de auto gezeten voor niets, de kindjes wilden zo graag in de sneeuw spelen want dat hadden we beloofd". Ja, jammer dan toch? Het was aangekondigd dat de politie zou optreden.

Net zoals deze zomer, als burgemeesters, gouverneurs van een provincie, politiediensten oproepen om NIET massaal ergens heen te gaan, waarom kan men daar dan geen gehoor aan geven? Waarom moet iedereen maar denken "ik ben de uitzondering op de regel"?

Dat de ruiterpaaltjes worden uitgetrokken wist ik ook niet. Ik vertelde een stalgenoot die op zo'n route woont dat er vlakbij hun woning een paaltje op de grond lag onlangs. Zij wist me te vertellen dat buurtbewoners die uit de grond halen en zelfs wegstoppen omdat ze geen ruiters, wandelaars of MTB'ers willen op hun veldpaden "want dat verstoort de rust". Daarop kwamen nog verhalen van anderen naar boven die vlakbij het bos wonen, dat MTB'ers daar hetzelfde doen met de pijltjes voor wandelaars en ruiters. Of ze halen de plaatjes er in elk geval vanaf, want zo "komen er alleen maar échte MTB'ers rijden".
Eerlijk, ik schrik daar zelf ook wel van dat sommigen zo ver gaan. Als iedereen zich netjes aan de afspraken houdt vind ik het prima. Als iedereen respect toont naar de andere recreanten, ook prima. Is het ergens te druk, zoek dan naar een alternatief. Die zijn er echt wel en vaak zelfs in de nabije omgeving! En anders neem je je verantwoording en keer je terug naar huis.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:51

Oh hier trekken ze bij voorkeur de MTB-palen uit de grond. De ruiterpaden blijven meestal vrij goed zitten.
Ik heb er met een groepje afgelopen woensdagen zo’n 40 in de grond gezet, zal binnenkort eens gaan kijken of ze er allemaal nog staan :D

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:54

Tjonge wat een verdraagzaamheid zeg, paaltjes er uit halen.
Ben blij dat die ongein hier nog steeds niet voorkomt.

Die drukte in de sneeuw in Limburg vind ik echt dom. Als je daar woont ok maar om er naar toe te gaan terwijl het wordt afgeraden getuige niet van veel verantwoordelijkheidsgevoel.

Ben benieuwd hoe het dit weekend hier gaat. We krijgen morgenmiddag sneeuw. Ga in de ochtend met de pony op pad en dan zondag zien we het wel. Rondje wandelen zeker en misschien op de mtb.
Als het te druk is of te glad dan genieten we gewoon te voet.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:41

Triest zeg om paaltjes uit de grond te halen of plaatjes er vanaf -O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:13

Ik had geluk dat ik de route al eens gedaan had en wist dat ik het veldbaantje in moest, het paaltje lag in het gras naast de sloot op de grond. Als je daar even niet oplet en het niet ziet liggen ben je er zo langs... Nou zou je daar op je eerdere passagepunt langskomen (want dan maak je een lus) en zou het wel opvallen dat je wat gemist hebt. Maar soms zit je op een heel lang pad met diverse zijwegen en als je daar eentje mist kan je echt wel een heus eind verkeerd dwalen en afwijken.
Voor overige recreanten ook niet leuk trouwens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:59

Wat idioot idd om de paaltjes eruit te halen :\

Wij waren vanochtend al om 8 uur in het natuurgebied.
Toen liep er nog geen kip. 2 uurtjes later stond het alweer vol met auto's.

Het voordeel van zo vroeg op pad gaan:
Wolf met pluimstaart :+
Helaas hoorde hij mijn camera klikken en was ie snel weg :+
Afbeelding

Vliegende wolf met pluimstaart :')
Afbeelding

:wave:
Afbeelding

De kudde IJslanders was ook present :D
Deze wilde best even poseren :j
Afbeelding

Roodborstje <3
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:13

In de eerste Lockdown mochten wij wel nog te paard op buitenrit, dat viel onder beweging geven.
Ik weet nog dat ik langs de omheining van een bosje kwam, en daar lag op amper 2m van me een prachtig hert op de grond, relax rond te kijken. Er kwamen wandelaars met kinderen tegemoet dus ik zei "wees stil, ginds ligt een heel mooi hert in de struiken".
Wat doen die ouders? "Ga vlug kijken kindjes, haast je, Bambi ligt daar". Die kinderen gillend erheen en natuurlijk nam dat hert de benen :')

Hier is het nu echter zo druk overal dat je amper nog een fazant, buizerd, vos of hert/ree tegenkomt.

Bordjes weghalen is nationale sport in België :)) Als we wedstrijd organiseerden en de dag voordien pijltjes hingen, dan konden we de ochtend erna vaak de helft terug omdraaien de goede kant op, of vervangen wegens stuk/verdwenen. Vorig jaar zijn er zelfs van die verplaatsbare verkeersborden verduisterd, zodat mensen de verkeerde kant op gingen.
En dat hoor je best vaak, in allerhande sporten en evenementen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:42


KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:00

bizar wtf je zou met een bodycam gaan lopen...

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:45

Jeetje wat bizar.... Asociale mensen.....

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:58

WTF???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:43

Verbaasd me niets dat soort hufterig gedrag. Mijn verzorgster mocht voorlopig niet meer rijden door de drukte, maar durft sinds vorige week ook niet meer alleen gaan wandelen. Paard is geschrokken van een asso mtb-er die vervolgens het kind, ze is net 16,begon uit te lachen nadat hij merkte dat mijn paard stond te steigeren. Meisje was op het ruiterpad, op een stuk dat geen mtb route is.

Mijn buurman vertelde een dag later dat zijn vrouw niet meer met de hond de natuur in durft, omdat zij niet snel genoeg opzij gaat voor mtb-ers en al vaak uitgescholden is de laatste tijd. Mijn buurvrouw is slecht ter been na een kanker behandeling en is soms ook rolstoel gebonden. Zij kan daardoor slechts een kort stukje met de auto rijden en wandelen. Nu is zij dus volledig aan haar huis gebonden. Triest, echt triest.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:14

Door het slechte weer liggen veel paden nat, met grote plassen over de gehele breedte. Vaak naast velden waar je nu Enkeldiep in wegzakt. Dat houdt veel mensen tegen om nog te gaan wandelen merken we.

Ook veel minder mtb'ers, en als ze er zijn proberen ze om modder en plassen zoveel mogelijk te vermijden. Ik stel me dan de vraag waarom je in de winter, bij heel veel regenval, je fiets uit de schuur haalt als je niet vuil wil worden.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:24

Een MTB hoort toch juist smerig te worden? :+

Hier de laatste tijd wel minder wandelaars, maar ik denk ook dat dat door het weer komt. Wel zie ik weer vaker groepen ontstaan. Lopen ze met zijn 5en ergens. En dat vind ik toch wat gek.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:18

Hahaha, laatst met de sneeuw gleed er een Mtb'er met fiets en al onderuit vlak voor onze neus.
Ponylief schrok zich het leplazerus, dat doen ze anders nooit! _O-

Maar meneer had niks en z'n maten gingen eerst foto's maken voordat ik uiteindelijk maar vroeg of alles ok was :')

Maar hier zijn er nog genoeg, maar ze mijden de diepe modder dus wel, want daar glijden ze in weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:22

De meeste paden bij ons zijn nog vrij droog, voordeel van aan de heide te zitten, hierdoor blijft het, vooral in het weekend, vrij druk.

Ik ben sinds het voorval met mijn verzorgster nog 1 keer met paard aan de hand buiten geweest, maar merk dat zijn emmertje echt vol zit. Hij wil de oprit niet meer af en we zijn dan ook al een week niet meer buiten de poort geweest. Baal er wel van, maar beest moet eerst Zijn hoofd terug leeg hebben.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:24

Ik loop elke keer met het paard van Sinterklaas :+.
Ik ga er maar geld voor vragen denk als mensen dat zeggen. Ben ik zo stinkend rijk :')

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:46

Nou die MBT'ers zijn wel een plaag geworden inderdaad, hier ook zo extreem veel en het geeft veel problemen met ruiters en wandelaars met honden.

Ik gun die mensen ook hun uitje uiteraard, maar het zou fijn zijn als ze op de MBT paden blijven en niet op/ door ruiterpaden en hondenlosloop gebieden gaan fietsen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:46

Es_ther schreef:
Ik loop elke keer met het paard van Sinterklaas :+.
Ik ga er maar geld voor vragen denk als mensen dat zeggen. Ben ik zo stinkend rijk :')


Haha :D of als kinderen paard of pony willen knuffelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:52

Elisa2 schreef:
Nou die MBT'ers zijn wel een plaag geworden inderdaad, hier ook zo extreem veel en het geeft veel problemen met ruiters en wandelaars met honden.

Ik gun die mensen ook hun uitje uiteraard, maar het zou fijn zijn als ze op de MBT paden blijven en niet op/ door ruiterpaden en hondenlosloop gebieden gaan fietsen.


Mijn hoefsmid rijdt zelf graag met de mtb en gaat regelmatig met zijn broer op pad. Ik probeer de ruiterroute die samen loopt met de mtb route op dit moment te vermijden, maar niet alle ruiters hebben die mogelijkheid. Hangt er een beetje van af waar je woont. Volgens mijn hoefsmid rijdt zijn broer doelbewust zo snel mogelijk langs ruiters en gaat hij dan bewust op de rem,heeft remmen die mega hard piepen, omdat ie er lol in heeft om paarden te laten schrikken. 8)7

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:32

Om die reden ben ik dus van plan om binnenkort altijd met helmcamera op pad te gaan... niet alleen om de mooie stukken natuur vlakbij huis wat onder de aandacht te brengen en in de kijker te zetten, maar ook om mafkezen op beeld te hebben indien nodig bij ongevallen én om andere (weg)gebruikers en recreanten aan te tonen wat voor gevolgen er soms zitten aan ogenschijnlijk onschuldige acties.

De meeste paden liggen zeker nog stevig genoeg, maar dus wel met zanderige bovenlaag die wel flink spettert :+ en dan over de gehele breedte van het pad plassen. Die kunnen wel tot 30cm diep zijn. En dan zie je een paar kerels tussen alle putten dieper dan 5cm door slalom rijden en langzaam door een (diepe) plas manoeuvreren, foeterend en wel, op "al die verdomde nattigheid".
Als je zo nodig netjes wil blijven, ga dan baanwielrennen of blijf gewoon thuis als het geregend heeft. Maar zoals Winged ook zei, volgens mij mis je dan wel een beetje het punt van MTB-rijden :Y)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:04

SVRL schreef:
Elisa2 schreef:
Nou die MBT'ers zijn wel een plaag geworden inderdaad, hier ook zo extreem veel en het geeft veel problemen met ruiters en wandelaars met honden.

Ik gun die mensen ook hun uitje uiteraard, maar het zou fijn zijn als ze op de MBT paden blijven en niet op/ door ruiterpaden en hondenlosloop gebieden gaan fietsen.


Mijn hoefsmid rijdt zelf graag met de mtb en gaat regelmatig met zijn broer op pad. Ik probeer de ruiterroute die samen loopt met de mtb route op dit moment te vermijden, maar niet alle ruiters hebben die mogelijkheid. Hangt er een beetje van af waar je woont. Volgens mijn hoefsmid rijdt zijn broer doelbewust zo snel mogelijk langs ruiters en gaat hij dan bewust op de rem,heeft remmen die mega hard piepen, omdat ie er lol in heeft om paarden te laten schrikken. 8)7


Dat is echt asociaal, wat een &^%$%$.

De laatste tijd lijkt een helmcamera inderdaad echt geen overbodige luxe meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:41

Is zeker en vast associaal en mijn hoefsmid spreekt zijn broer er ook over aan. Alleen vindt ie dat ie niets fout doet, als een paard schrikt door zijn acties, moet je als ruiter je paard maar beter opvoeden vindt ie.

Maar ondertussen zit ik wel met een paard waarvan de emmer over gelopen is en die niet meer van zijn veilige thuis weg wil. Hoop dat het morgen ff droog is en ik even kort met hem aan de hand op stap kan. Zal weer traag opbouwen worden.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:51

Ik MTB zelf al jaren zo af en toe, nu durf ik niet meer, MTB schaamte door alle malloten haha..... Hier ook mega druk in de weekenden, al irriteer ik me meer aan loslopende honden die niet luisteren