Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:58

Ik heb het ook bij HR neergelegd. Gek genoeg staat op de site van de Rijksoverheid dat je geen bewijs hoeft te overleggen.

Lynn het is al lastig genoeg voor mensen waar wel zaken voor geregeld zijn. Helaas zijn er heel veel hard werkende mensen die tussen wal en schip vallen :(:)


Lynn_Nikita
Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:59

SusanH schreef:
Ik heb het ook bij HR neergelegd. Gek genoeg staat op de site van de Rijksoverheid dat je geen bewijs hoeft te overleggen.

Lynn het is al lastig genoeg voor mensen waar wel zaken voor geregeld zijn. Helaas zijn er heel veel hard werkende mensen die tussen wal en schip vallen :(:)



gaat het in jouw geval om 2 in vitale beroepen werkzame ouders?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:01

SusanH schreef:
Nu hier toch een topic over is, school vraagt geen bewijs voor werk in cruciaal beroep. De VSO wel. Hoe hebben anderen dit aangetoond?


Volgens mij mogen ze dat niet vragen

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:02


Lynn_Nikita
Berichten: 25452
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:03

beert schreef:
Op de website van de Rijksoverheid staat duidelijk dat één van de ouders een cruciaal beroep moet hebben. Dus eerst even inlezen voor je klaagt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijs/ouders


Bedoel je mij? qua klagen? Ik stelde oprecht een vraag omdat ik dacht dat dit ene reden van afwijzing kon

Ik vraag het alleen aan TS, mij is vanuit school verteld dat beide ouders namelijk een cruciaal beroep moet hebben. Ik ga eens de link doorlezen en dan :o

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:14

Liezel1 schreef:
SusanH schreef:
Nu hier toch een topic over is, school vraagt geen bewijs voor werk in cruciaal beroep. De VSO wel. Hoe hebben anderen dit aangetoond?


Volgens mij mogen ze dat niet vragen


Doen ze hier ook. Wij hebben op het werk een verklaring rondgemaild gekregen die we kunnen printen en geven.

[o]

lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:37

Ik vind wel dat kinderopvang locaties erg moeilijk doen. Collega moest het via de directie spelen om haar dochter weg te brengen.
Volgens hen was zij als docent geen cruciaal beroep.. terwijl ze aan eindexamen kandidaten les moet geven. Dus zelfs niet thuis is.
Hier (vo school) naast de examenklassen ook gewoon noodopvang.

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:47

Lynn_Nikita schreef:
beert schreef:
Op de website van de Rijksoverheid staat duidelijk dat één van de ouders een cruciaal beroep moet hebben. Dus eerst even inlezen voor je klaagt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijs/ouders


Bedoel je mij? qua klagen? Ik stelde oprecht een vraag omdat ik dacht dat dit ene reden van afwijzing kon

Ik vraag het alleen aan TS, mij is vanuit school verteld dat beide ouders namelijk een cruciaal beroep moet hebben. Ik ga eens de link doorlezen en dan :o


Scholen en ook sommige kdv weigeren idd kinderen met 1 ouder met cruciaal beroep, maar vanuit rijksoverheid is het beleid dat je gewoon mag komen met 1 ouder in cruciaal beroep, als je niks zelf kan regelen.

Ik hoor echt kdv die zich schandalig gedragen. Zowel rondom ouders met cruciale beroepen, alsook rondom kwetsbare kinderen die gewoon geweigerd worden ondanks indicaties.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Yom
Berichten: 3778
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:54

Misschien contact opnemen met de gemeente en vragen welke locatie dan wel opvang biedt omdat school weigert haar taak te doen (opvang bieden)

de komende 2 dagen zijn wellicht nog op te vangen maar dan nog de 2 weken na de vakantie

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:55

Wij hebben hier ook discussie.
Partner is ZZPER, dus geen verklaring van een werkgever. Echter is hij ook brandweerman en staat hij in principe altijd op dienst als hij thuis is. Gaat de pieper, dan is het rennen.
85% van de brandweer in NL is vrijwillig en de beroeps is dus zeer beperkt.
Als hij de kinderen thuis heeft, moet hij zich uitmelden want dan kan hij niet reageren op een oproep. Als iedereen op de post/kazerne dat doet, kan de hele post uitgeteld worden ivm geen beschikbaarheid.
Wordt een mooie boel als iedereen dat doet. Dan is er geen brandweer meer beschikbaar bij een calamiteit.
Maar toch doet de opvang moeilijk.... want hij is geen beroepsbrandweer/is niet gekazerneerd..... zucht...

Edit: ik heb zelf wel een cruciaal beroep

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:00

Dan hoort de opvang niet moeilijk te doen en moet je dat, net als mijn collega, gewoon hard spelen.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:03

lenaa_tje schreef:
Dan hoort de opvang niet moeilijk te doen en moet je dat, net als mijn collega, gewoon hard spelen.


Ik heb al een verklaring van mijn leidinggevende.
Maar ouders met beiden een cruciaal beroep gaan voor.....

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:16

Normaal hebben ze toch ook capaciteit voor al die kinderen? Waarom zou dat nu anders zijn? Je hebt gewoon contracturen en obv de landelijke regelingen recht op opvang dus moeten ze hun verplichting nakomen. Zeker een kdv waar je een contract mee hebt zou niet mogen piepen. Ze zouden echt een hele slechte hebben aan mij.

Ik vind het spelen via de gemeente ook wel een sterke eigenlijk.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:17

secricible schreef:
Normaal hebben ze toch ook capaciteit voor al die kinderen? Waarom zou dat nu anders zijn? Je hebt gewoon contracturen en obv de landelijke regelingen recht op opvang dus moeten ze hun verplichting nakomen. Zeker een kdv waar je een contract mee hebt zou niet mogen piepen. Ze zouden echt een hele slechte hebben aan mij.

Ik vind het spelen via de gemeente ook wel een sterke eigenlijk.

Nou dit inderdaad! Collega heeft het gespeeld via de directie.

zonnebloem18
Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:17

SusanH schreef:
Nu hier toch een topic over is, school vraagt geen bewijs voor werk in cruciaal beroep. De VSO wel. Hoe hebben anderen dit aangetoond?

Wij hebben hierover een mail ontvangen van onze werkgever. Wij hebben het niet nodig gehad voor de aanvragen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 22:51

Liezel1 schreef:
Wij hebben hier ook discussie.
Partner is ZZPER, dus geen verklaring van een werkgever. Echter is hij ook brandweerman en staat hij in principe altijd op dienst als hij thuis is. Gaat de pieper, dan is het rennen.
85% van de brandweer in NL is vrijwillig en de beroeps is dus zeer beperkt.
Als hij de kinderen thuis heeft, moet hij zich uitmelden want dan kan hij niet reageren op een oproep. Als iedereen op de post/kazerne dat doet, kan de hele post uitgeteld worden ivm geen beschikbaarheid.
Wordt een mooie boel als iedereen dat doet. Dan is er geen brandweer meer beschikbaar bij een calamiteit.
Maar toch doet de opvang moeilijk.... want hij is geen beroepsbrandweer/is niet gekazerneerd..... zucht...

Edit: ik heb zelf wel een cruciaal beroep


Gemeente wordt inderdaad ook ingelicht, zie een eerder bericht. De vraag is al neergelegd bij de directie van de school inderdaad nog een idee om naar de directie van de scholengroep te gaan.

@Liezel: werken ze bij de brandweer niet met diensten of groepen? Brandweer valt gewoon onder cruciaal, anders eens navragen bij de brandweer of er een verklaring opgesteld kan worden? Ligt er natuurlijk wel aan of jullie gemeente alleen maar vrijwilligers heeft of dat er ook een beroepsgroep is.
Ben zelf brandweer vrijwilliger geweest, via de commandant is vaak wel eea aan verklaring te krijgen en anders kan de gemeente (want die is "werkgever") ook misschien nog wat betekenen.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:18

Maar even praktisch gezien; het gaat om de dagen voor de kerstvakantie zeg je, dan gaat het toch om twee dagen? Voor je het juridisch hebt geregeld met de school is het toch al kerstvakantie?

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-20 23:23

Zoals eerder aangegeven, school heeft tijdens de eerdere lockdown ook dit soort fratsen uitgehaald. En na de vakantie krijgen we hier ook weer mee te maken.
En wie weet in een volgende lockdown

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:49

Nou ik hoop dat die scholen dan worden aangepakt. Ik vindt dit echt schandalig en ook nog dat je bewijzen dat je in een cruciaal beroep zit.
Weinig solidariteit op deze manier. Ik dacht dat we allemaal ons best doen om deze tijd zo goed mogelijk door te komen.

lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:12

Blussem schreef:
Nou ik hoop dat die scholen dan worden aangepakt. Ik vindt dit echt schandalig en ook nog dat je bewijzen dat je in een cruciaal beroep zit.
Weinig solidariteit op deze manier. Ik dacht dat we allemaal ons best doen om deze tijd zo goed mogelijk door te komen.

Dat ligt niet alleen aan scholen :)

djinnie
Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:43

Bij mijn werk (kdv) moet je een mail sturen naar de manager met de beroepen van de ouders/reden van aanvraag noodopvang, maar daarna is er gewoon plek voor je kind.

Alleen als iedereen gewoon zijn of haar kind brengt, sla je de plank ook mis natuurlijk, dus een soort van drempel opwerpen (bij ons dolr een mailtje te moeten sturen) is wel nodig. Afgelopen woensdag hadden we 23 kinderen in het pand. Is ongeveer de helft van een normale woensdag.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:45

Die vraag stelde ik al eerder. In hoeverre schiet men het doel voorbij.
Als de noodopvang niet gericht is op een strenger preventie systeem en wellicht zelfs in minder geschikte gebouwen plaatsvind dan heb je geen winst, wel meer problemen.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:13

secricible schreef:
Normaal hebben ze toch ook capaciteit voor al die kinderen? Waarom zou dat nu anders zijn? ....


Vwb basisscholen: Er is geadviseerd zoveel mogelijk thuis te werken. Leerkrachten op een basisschool kunnen ook deels vanuit huis werken, als ze onderwijs op afstand geven. Dus dan heb je per dag minder leerkrachten in school rondlopen, en dus minder capaciteit.
En er moet idd wel een drempel zijn voor ouders om hun kind te brengen, ander schiet je je doel voorbij. Bij ons moeten ouders ook op een of andere manier bewijzen dat ze een cruciaal beroep hebben.

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:15

marionblo schreef:
secricible schreef:
Normaal hebben ze toch ook capaciteit voor al die kinderen? Waarom zou dat nu anders zijn? ....


Vwb basisscholen: Er is geadviseerd zoveel mogelijk thuis te werken. Leerkrachten op een basisschool kunnen ook deels vanuit huis werken, als ze onderwijs op afstand geven. Dus dan heb je per dag minder leerkrachten in school rondlopen, en dus minder capaciteit.
En er moet idd wel een drempel zijn voor ouders om hun kind te brengen, ander schiet je je doel voorbij. Bij ons moeten ouders ook op een of andere manier bewijzen dat ze een cruciaal beroep hebben.


Natuurlijk moet er een drempel zijn, dat is ook niet wat ik wilde zeggen. Mijn opmerking was gericht op Liezel1, die geen toestemming kreeg om haar kinderen te sturen want "ouders met 2 cruciale beroepen gaan voor". Terwijl de rijksoverheid aangeeft dat ook kinderen met 1 ouder met een cruciaal beroep welkom zijn als er geen andere optie is (en daar was bij Liezel1 sprake van).
Capaciteit mag geen reden zijn om als school nog eens te gaan schiften en bepaalde mensen uit de volledige doelgroep die toestemming heeft van de overheid te weren.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

miccamaaike
Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Cruciaal beroep, school verzorgt geen opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:23

hier gaat de school wel open voor noodopvang, maar in principe alleen voor kwetsbare kinderen of ouders met beiden een vitaal beroep... Wij kunnen het gelukkig wel regelen met vrienden, opa en oma en de gastouder. Maar t is wel een gedoe hoor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Alik, Amazonbot, Bullebeest, Colien, ComscoreBot, Facebook, flash40, Iselda, Josien_, Knoek, Lau07, Marije112, MarJon, maxi90, moonsparkle, Pieneappel, Poety, redbutton, Roosch, secricible, Selina, Sizzle, Suliko, Theseus, Westerntrail, x_Jeanine_x, XxMariellexX, Zebrastreep en 164 bezoekers